Vezess-retró
Kedves Olvasóink! 15 évvel ezelőtt, 2001 áprilisában indult a Vezess. A következő két hétben visszatekintünk egy-egy évre, hogy mi volt fontos az autóiparban és mi történt a beköpött gyertyák világán túl. Tartsatok velünk az időutazásban. Korábbi cikkek: 2001, 2002, 2003, 2004, 2005.
Új autópályák, fix traffipax, drágulás és mobil
2006-ban jelentősen bővült a magyar autópálya-hálózat, összesen 177 kilométer gyorsforgalmi utat adtak át. A leghosszabb ezek közül az M6-os érdi tető és Dunaújváros közötti 60 kilométeres szakasza volt, a második az M35-ös sztráda Görbeháza-Debrecen közötti 35 kilométeres szakasza. Míg 2003-ban Magyarországon 534 kilométer volt a gyorsforgalmi úthálózat hossza, 2006 év végére 952 kilométerre nőtt. Ugyanakkor 2006 január elsejétől az összes matricatípusért többet kértek, a havi matricák közül a D1 (motorok, személyautók) 3400 forintról 3900-ra, a D2 (buszok), 11 500-ról 12 500-ra, D3 (teherautók) 16 700-ről 18 000-re drágult, de többet kellett fizetni az éves matricákért is. Ekkor teljesen szokványos volt, hogy nyáron többe került az autópálya-használat. Az előző évhez képest 50 forinttal drágább négynapos D1 autópálya-matrica ára május elsejétől szeptember 30-ig 1170 forintról 1520 forintra emelkedett. Az Autópálya-kezelő azzal indokolta akkor az áremelést, hogy az ilyenkor keletkező többletbevételből finanszírozza a többi időszak alacsonyabb áraiból fakadó kiesést. Fizetni viszont már nemcsak személyesen lehetett, ugyanis március 17-től mobiltelefonnal is meg lehetett venni a személyautókra is érvényes D1 típusú 4 napos autópálya-matricát. 2006 novemberétől telepített sebességmérőkkel ellenőrizte a rendőrség az M1-es autópályán közlekedők sebességét. Az éjjel is működő fix traffipaxokból kettőt vásárolt a rendőrség és azokat rotálva használták az autópálya különböző pontján elhelyezett „dobozokban”, amelyekre táblák is figyelmeztetik a vezetőket.
A Renault Clio az Év Autója
Az Alfa Romeo 159-est és a Volkswagen Passatot megelőzve a Renault Clio nyerte el a 2006-os Év Autója díjat. Ez volt a Renault hatodik sikere az Év Autója-szavazáson, a Clio pedig már másodszor bizonyult a legjobbnak, hiszen 1991-ben is elnyerte a legrangosabb európai autóipari díjat. A Renault-nak azóta sem sikerült első helyet szerezni a zsűrinél.
A sportkocsik éve
Különösen nehéz dolgom volt, amikor a 2006-os év tesztautóját kerestem, mert egyszerűen rengeteg kiváló kocsi került a kezeink közé. Így járt nálunk a Nissan 350Z, összehasonlító tesztet készítettünk az Audi RS4, a Ford Focus ST, az Opel Astra OPC részvételével, de meghajtottuk a Mazda MX-5 harmadik generációját és hazai utakon próbáltuk a BMW Z4 M Coupét, Porsche 911 Carrerát is. Ebben az évben ugyanakkor felhajtottunk számos itthon elérhető szupersportkocsit is, így az Aston Martin Vanquish mellett a Lamborghini Gallardót, Murcielagót, sőt Ferrari Enzót is kipróbálhattunk. A csúcsot azonban mindenképpen a Pagani Zonda F jelentette. Ma is hátborzongató a 7,3 literes V12-es AMG teljesítménye: 650 lóerő és 780 Nm nyomaték, amelyről így meséltünk a cikkben: „Ilyet nem lehet csinálni! Ennyire könnyedén, ennyire elegánsan! 0-ról 300 km/órára úgy érkezünk meg, mint Halász Jutka a vasárnap reggeli gyermekmatinéra. Mintha mosolyogna az autó. No, itt volnék, gyerekek! Akkor mi lesz a mai móka? – mondja. Kétségbeejtően jó. Elvileg 350 km/h körül maximálták a sebességét. Ezt valószínűleg nevetve éri el. Mivel már minden vér elhagyta az ujjaimat, beérem 250-270-el. Tökéletes. Olyan kontrollált az autó mozgása, mint egy balerináé. Nem érezni rajta, hogy épp legyőzi a föld fizikai törvényszerűségeit. Precízen és mosolyogva teszi a dolgát.”
Forma-1
18 futamból állt a 2006-os Forma-1 világbajnokság. Fernando Alonso nyerte az egyéni világbajnokságot, míg a konstruktőrök között a Renault nyert. A szezon Alonso és Michael Schumacher csatájáról szólt, mindketten hét versenyt nyertek meg. Ebben az évben debütált Nico Rosberg, Robert Kubica, Scott Speed, Ide Júdzsi, Jamamoto Szakon és Franck Montagny, valamint a Honda, a BMW Sauber, a Midland- és a Super Aguri-csapat is. A korábbi 3,0 literes V10-es motorok helyett ekkor vezették be 2,4 literes, V8-asokat.
Mérföldkövek
2006 legfontosabb nemzetközi újdonsága a Párizsi Autószalonon bemutatott Nissan Qashqai volt. Az Angliában készülő szabadidő-autóról ekkor még kevesen sejtették, hogy micsoda siker lesz. Azóta a kategóriája legnépszerűbb modelljévé vált. Mára a tömeggyártók igyekeznek lemásolni a receptet. Az Euro NCAP töréstesztjén kimagaslóan jó eredménnyel záró kocsi kínálata 2008-ban kibővült, elkészült a 135 mm-rel hosszabb tengelytávolságú 7 személyes változat is. Bár szabadidő-autóról beszélünk a legtöbben városi használatra vásárolták, ennek megfelelően négyből hárman nem is 4×4-gyel, hanem elsőkerék-hajtással vették meg. Az iráni nomád törzsről elnevezett modell egyik első tesztjében így írtunk az autóról: „A Qashqait nomád létére nem kell félteni a nagyvárosok sűrűjében. Könnyen eligazodik a szűk utcák forgatagában, és nem ijed meg a rossz utaktól, magas járdáktól, de még az urbánus zsiványoktól sem. Az urbánus terepen a magas, robusztus felépítés mellett jó szolgálatot tesz a beépített gyári navigáció, amely elég könnyen kezelhető a kategóriájában. A szűk helyekre történő beállásnál pedig a tolatókamera segíti abban a vezetőt, hogy az utolsó centiket is kihasználhassa, karcolás és horpadás nélkül.” A legfontosabb hazai autóipari újdonságokat összefogja Kóka János gazdasági és közlekedési miniszter, aki mindkét fontos eseményen főszereplő volt. 2006 februárjában indult el Esztergomban az Suzuki SX4 modell gyártása, a helikoptertulajdonos politikus-üzletember vezette le az első autót a sorról. A Fiat Sedici néven is gyártott szabadidő autó mellett Swift és Ignis készült ekkor Esztergomban, ahol októberben legördült az 1 milliomodik magyarországi Suzuki. 2006 júniusában indult el az Audi Hungariánál a második generációs TT Coupé sorozatgyártása. Az első sportkocsival szintén Kóka János miniszter gördült le a győri gyártósorról.
Költözik a Vezess.hu
Miután a Sanoma Budapest jelentősen bővítette a hozzá tartozó nyomtatott és online lapok számát, az addig használt Bokor utcai épület kicsinek bizonyult, ezért egy új helyre költözött a cég. Az ekkor épülő Montevideo utcai irodaparkba költözött Vezess.hu is. Ez a rész azóta mondhatni Magyarország online újságjainak központja, hiszen itt van az Origo, a HVG, a 24 is.