Vezess-retró
Kedves Olvasóink! 15 évvel ezelőtt, 2001 áprilisában indult a Vezess. A következő két hétben visszatekintünk egy-egy évre, hogy mi volt fontos az autóiparban és mi történt a beköpött gyertyák világán túl. Tartsatok velünk az időutazásban. Korábbi cikkek: 2001, 2002, 2003, 2004, 2005, 2006.
2007-ben a Vezessnél az addig csak a versenyhétvégékre és a legfontosabb hírekre szorítkozó Forma-1-es rovat állandó szerkesztőt kapott, jómagamat, rajtam a sor tehát, hogy a teljesség igénye nélkül felidézzem az év autóipari, hazai autós, Forma-1-es és egyéb eseményeit.
Esernyő alatt utáltuk az új Windowst
Január 1-jén keleti szomszédunk, Románia, valamint vele együtt Bulgária az Európai Unió tagja lett, ugyanakkor Szlovénia már az eurót is bevezette, miközben hazánk az év végén a schengeni zóna teljes jogú tagjává vált, elfelejthettük az útlevelet. A Magyar Televízió 50., az RTL Klub és a TV2 10. születésnapját ünnepelte; a Gyurcsány-kormány februárban bevezette a vizitdíjat, amely széles körű tiltakozást váltott ki, az év folyamán sztrájkok és népszavazási kezdeményezés jelezték az elégedetlenséget. A szereplőkkel együtt felnövő fiatal olvasók elbúcsúzhattak hősüktől, amikor megjelent a sorozat utolsó kötete, a Harry Potter és a halál ereklyéi – magyarul csak 2008-ban -, miközben a Microsoft nagyot hasalt az XP-t leváltani hivatott, de népszerűtlen Vista kiadásával. Az év slágere Rihanna és Jay Z közös száma, az Umbrella – …ella, ella… – volt, de a név kötelez, ezért ide a Shut up and drive-ot szúrjuk be tőle 2007-ből. https://www.youtube.com/watch?v=up7pvPqNkuU Ősszel elhunyt a mindenki által kedvelt tenor, Luciano Pavarotti, míg a rocklegenda Led Zeppelin utolsó koncertjét adta a londoni O2 Arenában decemberben. A még keményebb zenéért rajongók a Machine Head Blackeningjét döngették, a mobilok, kütyük iránt érdeklődők pedig az új szenzációval voltak elfoglalva…
Megérkezik az iPhone, indul a kütyükorszak
A megelőző pár évben a viszonylagos jelentéktelenségből az iPoddal újra fontos céggé váló Apple bemutatta az iPhone névre keresztelt telefonját, amely fenekestül forgatta fel a piacot, máig ható változásokat indított el. Bár okos telefonjaink addig is voltak, sőt az érintőképernyő sem volt ismeretlen dolog, az „okostelefonok” korszakának igazi kezdete ez volt. A 399 dollárért kínált, 3,5 colos átmérőjű, 480×320-as felbontású kijelzővel, 4 GB-os tárhellyel és ma már nevetségesnek ható, 128 MB-os RAM-mal szerelt, online megszerezhető-megvehető alkalmazásokkal személyre szabható eszköz igazi személyi számítógépet tett az emberek zsebébe. Az általa elindított forradalom – amelyhez a 2007 végén bejelentett, hardverfüggetlen Google-rendszer, az Android is csatlakozott – mára teljesen átalakította a kommunikációs, információszerzési és tartalomfogyasztási szokásainkat. Az autózás és az autóipar sem maradt ki: a gyártóknál ma már kulcsszó a konnektivitás, alapvető az okostelefonos integráció, egy valamire való kisautó sem kerülhet piacra érintőképernyős HMI nélkül, hogy a navigációs, dugó- és traffipaxfigyelő vagy épp autódiagnosztikai alkalmazások garmadájáról ne is beszéljünk. 2007-ben persze még nem ezek voltak a fő szempontok…
A Fiat kisautóval támad, a Ford böhöm egyterűvel nyer
Az Év Autója 2007-ben az Opel Corsát hajszállal megverve a Ford S-MAX lett. Az egyterűeket mára háttérbe szorító, azóta bekövetkezett nagy SUV-robbanás előtti családi járgány kényelemben kétségtelenül magas színvonalat nyújtott, azonban a zsűritag kollégánk, Gajdán Miklós szerint „bátor autó” volt, ugyanis el mert térni a konvencióktól, elfelejtették a lapos padlót, az utastér, az ülések variálhatósága helyett az otthonosság és a sportos vezethetőség volt a fő szempont a Fordnál. Az év nagy dobása volt amúgy a nosztalgikusan szeretett ős nevét feltámasztó Fiat 500-as, amely kisebb ráncfelvarrással azóta, lassan egy évtizede a piacon van, és amely ilyen-olyan átépítéseivel – az SUV-s 500L, a családi autós 500X – együtt gyakorlatilag az olasz gyártó egyetlen jelentős modellcsaládja pillanatnyilag. Szintén telitalálatnak bizonyult a Ford Mondeo 2006-ban bemutatott, 2007-ben piacra került harmadik generációja. A már igazi nagyautós jegyekkel, kicsit nehézkes, de kétségtelenül modern kezelőfelületével sikerre volt ítélve. Itthon persze elsősorban a cégautók piacán lett slágertermék. A Mondeót kétszer is volt szerencsénk tesztelni. A nálunk megfordult tesztautók közül a kedvenceink a szuper sportos Mercedes-Benz E63 AMG, az aprócska, de annál vadabb Fiat Panda 100, és legfőképp az amerikai benzinzabáló monstrum, a már tényleg külön világot jelentő Jeep Grand Cherokee SRT 8 voltak. Az évet az új autók, frissített modellek próbálgatása után egész másféle vezetéssel zártuk: a tököli reptéren részegen ültünk a volán mögé, kipróbáltuk, milyen jó néhány pohár után négykerekűt terelgetni, hogy kedves Olvasóinknak már ne kelljen…
Räikkönen a csúcsra, a McLaren a mélybe ér
A 2007-es Forma-1-es idény történetével könyveket lehetne megtölteni, de most megpróbáljuk a lehetetlent, pár bekezdésben foglaljuk össze az elképesztő szezont. 2006 végén lezárul egy korszak és 2007-ben egy újabb kezdődik, amikor a Ferrarival mindent megnyerő, azonban 2005-2006-ban a renault-s Fernando Alonsótól kikapó Michael Schumacher visszavonul. A hétszeres világbajnok helyére Kimi Räikkönen érkezik, míg a McLarennél őt a címvédő Alonso váltja, mellé pedig a csapat saját neveltje, egy bizonyos Lewis Hamilton kerül. Az év a finn pilóta győzelmével indul Melbourne-ben, míg mögötte Alonso és a rögtön versenyképes Hamilton ér be, a dobogón ott vannak az év főszereplői. A McLaren első sikerét Alonso Malajziában hozza, Felipe Massa két győzelemmel szintén bejelentkezik a bajnoki küzdelembe, Monacóban viszont már újra a mclarenesekről van szó: az újonc Hamilton azért durcázik, mert nem engedték, hogy megelőzze a kétszeres bajnok spanyolt. A kaotikus Kanadai Nagydíjon aztán a szuperújonc megszerzi első F1-es győzelmét, Indianapolisban pedig ismétel is, Alonso egyre idegesebb lesz, amiért nem kap kiemelt elbánást. A törés nálunk, a Magyar Nagydíjon következik, amikor Alonso az időmérőn a bokszutcában feltartja csapattársát. A McLaren-vezér Ron Dennis a plafonon, a spanyolt megbüntetik, a háttérben pedig végzetes folyamatok indulnak. Massa menetrendszerűen megnyeri a Török Nagydíjat, Räikkönen a spái futamot, és a mclarenesek is behúznak egy-egy győzelmet, nagyon úgy fest, hogy a finn már nem esélyes, amikor az esős Japán Nagydíjon Alonso eldobja az autót, Kínában Hamilton gyötri a gumikat kiesésig, míg Räikkönen nevető harmadikként nyer. Miután a ferraris két forduló alatt felzárkózott rájuk, a szezonzáró Brazil Nagydíjon az éllovas Hamilton egy félreváltás után visszaesett, a már nem esélyes Massa pedig a hazai pályán önfeláldozóan előreengedte Räikkönent, aki végül egyetlen egységgel megelőzte a pontok tekintetében holtversenyben záró angolt és spanyolt (101 és 100-100 p.). Az elmúlt évek ígérete, Räikkönen révbe ér, a Ferrari posztschumacheri korszakban is sikert arat, miközben a McLaren sosem látott mélységbe zuhan, a konstruktőri bajnoki címük is az olaszokhoz vándorol. Micsoda? Nos, a bajnoki küzdelem mellett egy igen csavaros és megdöbbentő történet is futott, az ún. kémügy. Már kora nyáron kiderült, hogy a Ferrari és a McLaren egy-egy vezető beosztású műszaki szakembere, az azóta furcsa körülmények között elhunyt Nigel Stepney és Mike Coughlan ipari kémkedési ügyet bonyolítottak 2006-ban. A ferraris Stepney több száz oldalnyi bizalmas műszaki adatot adott át mclarenes kollégájának. A McLaren kezdetben tagadta, hogy a csapat kollektíve érintett lenne, magánakcióként állították be a dolgot, de amikor a hungaroringi balhé után Alonso a leleplezéssel zsarolta meg Ron Dennist, a McLaren-vezér maga mondott el mindent az FIA-nak. A hosszas nyomozás, sportbírósági meghallgatások végén a McLarent példátlan, 100 millió dolláros pénzbírságra ítélték, emellett kizárták őket a konstruktőri küzdelemből. A balhés Alonso az év végén távozott a csapattól. A már említett pilótacserék, küzdelmek és botrányok mellett 2007 elhozta Alexander Wurz visszavonulását és Nakadzsima Kazuki bemutatkozását (Williams), szintén ebben az évben debütált Adrian Sutil a sereghajtó Midlandből lett Spykernél, ahol az égszakadással kezdődő Európa Nagydíjra egy fordulóra beugró Marcus Winkelhock futamot is vezetett. A BMW Saubernél Robert Kubica életéért aggódhattunk, amikor a Kanadai Nagydíjon 75 G-s lassulással járó horrorbalesetben ripityára törött az autója. Az agyrázkódást és bokaficamot szenvedő lengyelt egy bizonyos Sebastian Vettel helyettesítette az Amerikai Nagydíjon, az ifjonc a Magyar Nagydíjtól a Toro Rossónál kapott állandó lehetőséget.
Sztrájkok, hidak, alagutak
Ami hazánkat illeti, nyáron sorjáztak az átadások: elkészült és megnyílt az M8-as Pentele hídja, az M7-es Zamárdi és Balatonszárszó közötti 14 km-s szakasza a Kőröshegyi völgyhíddal. Az M7-es Nagykanizsa és Sormás közötti szakaszát is átadták, ahogy az M3-ason a Görbeháza-Nyíregyháza közötti 39 km-s szakaszt is. Az M7-es egyébként elég félkész állapotban került a közlekedők birtokába, benzinkút pl. 80 km-s szakaszon nem volt, ahogy az említett M3-as szakaszon sem. Novemberben Kóka János gazdasági és közlekedési miniszter a Mecsek Autópálya Konzorcium Zrt. képviselőjével aláírta az M6-os autópálya Szekszárd-Bóly és az M60-as Bóly-Pécs közötti mintegy 70 kilométeres szakaszainak megépítésére, üzemeltetésére, felújítására, fenntartására és finanszírozására vonatkozó szerződést. Az M1-esen az év folyamán megduplázták a traffipaxdobozok számát négyről nyolcra, azonban a mérőeszközök száma nem változott, ravasz módon csak két kamerát pakolgattak ide-oda. Április 1-jétől kiterjesztették az autópályás díjfizetési kötelezettséget: a 3,5 tonna megengedett össztömegnél nehezebb gépjárműveknek (D2-D4 kategória) az addigi ingyenes szakaszok is fizetőssé váltak. Csak az autópályák fővárosi bevezető szakaszai, illetve az M0 autóút maradt ingyenes. Bejelentették, hogy az e-matricákra való áttérés keretében a hagyományos, szélvédőre ragasztható matricák az év végén megszűnnek. Az addigi súlyadót az év elejétől a gépjárművek teljesítményéhez igazított adó váltotta fel. Budapesten áprilisban – fél éves csúszás után – megindul a 4-es metró alagútjának fúrása. Akkor 2011 júniusának végére ígérték az átadást… Novemberben előbb figyelmeztető, majd félnapos, decemberben pedig egésznapos sztrájkba kezdtek a vasutasok, bizonyos BKV-sok, Volán-dolgozók, de a légiirányítók és a tanárok is sztrájkoltak a vasúti szárnyvonalak megszüntetése, az egészségbiztosítási és nyugdíjrendszer tervezett átalakítása miatt. A vonatközlekedés december 17-én volt a mélyponton.