Nem csak a világgazdasági válság időszakának nyitó éve volt 2008. Történtek egyéb érdekes dolgok az országhatárainkon belül, sőt, szerkesztőségünk berkein belül is. 15 éves szülinapi cikksorozatunk nyolcadik része következik.
Vezess-retró
Kedves Olvasóink! 15 évvel ezelőtt, 2001 áprilisában indult a Vezess. A következő két hétben visszatekintünk egy-egy évre, hogy mi volt fontos az autóiparban és mi történt a beköpött gyertyák világán túl. Tartsatok velünk az időutazásban. Korábbi cikkek: : 2001, 2002, 2003, 2004, 2005, 2006, 2007
Az év autós sztorija
Ha 2008, akkor válság: ebben az évben rogyott meg a Lehman Brothers bedőlését követően a világgazdaság, főként az ingatlanpiac, de vele együtt az elsők között a meglehetősen rugalmas keresleti sajátosságokat mutató autópiac. Áramot, ruhát, bébiételt, sört válságban is kell venni, de a kétéves autó kibír még kettőt, a nyolcéveset is meg lehet tartani tízéves koráig, mielőtt lecseréli az ember. Márpedig, bár a kereslet rugalmas, a kínálat nem eléggé. A kiépített gyártási kapacitások termelés nélkül igazi pénztemetők, a sok-sok kirúgott munkás pedig politikailag is probléma a kormányok számára. Csak egy példa a baj mértékére: a PSA 17 %-os értékesítés-csökkenést realizált az utolsó negyedévben, 2700 munkástól még 2008-ban meg kellett válniuk, a 2008-as profit 78 %-kal maradt a 2007-es alatt. És még csak ekkor indult a válság első teljes éve.
A válság következményeképp még 2008-ban brutálisan csökkentek az értékesítési darabszámok világszerte, állami autóvásárlási ösztönző támogatások indultak a világ boldogabbik felén (nálunk természetesen nem), a gyártók pedig (ma már tudjuk) gőzerővel láttak neki a gyártási rendszerek rugalmasabbá tételének, ebből nőttek ki mai platform-stratégiák, az azonos műszaki alapokon, főegységekkel teljesen különböző modellek gyártásának rendszerei.Az év slágere
Pink amúgy is jó, de hogy még ráadásul egy fűnyírótraktorral kavar a forgalomban: nem is lehet mást kihirdetni győztesnek 2008 pophitjei közül, mint a So Whatot:
Magyar sztorik
Igazi abszurdisztáni sajátosságunk az autópálya-matrica nélküli matrica. Ez a hungarikum 2008-ban jött létre, ekkor váltotta ki az elektronikus nyilvántartás teljesen a klasszikus matricát, de a név máig megmaradt. A lépést a költségek csökkentésével indokolták, de természetesen a matrica addig felszámított árát nem vonták le az autópálya-díjból. Mivel a bizonylatot ma is meg kell őriznie az autósnak, a matrica elhagyása nekünk nem sok hasznot hozott – viszont azóta lett jellemző, hogy egy-egy, többek által is használt autóra többen is megvásárolják az autópálya-jogosultságot, hiszen nem látják a matricát a szélvédőn.
Ennél nagyobb horderejű változás volt a hazai közúti forgalomban az objektív felelősségi rendszer bevezetése. 410/2007-es kormányrendeletben kaptuk ugyanis a nyakunkba azt a rendszert, melyben a hatóságok bizonyos szabálysértések esetén (ide tartozik a városban, országúton 15, autóúton, sztrádán 20 km/h-t elérő mértékű gyorshajtás is) nem vizsgálják, ki vezette az autót, hanem nemes egyszerűséggel küldenek egy minimum 30 ezer forintos csekket az üzembentartónak. Az új rendszer bevezetése után az első évben valóban nagyot zuhant a közúti balesetben megsérültek, meghaltak száma. Ugyanakkor komoly erkölcsi problémák merültek fel az objektív felelősséggel kapcsolatban. A gazdag notórius gyorshajtók mostantól jegyet válthatnak a szabálysértésre, hiszen büntetőpont, jogsibevonás többé nem fenyegeti őket. Az állam pedig nem sokkal később már elkezdte betervezni a költségvetésbe a bírságbevételeket, ezáltal a rendőrségnél teljesítménykényszer lépett fel a tervnek megfelelő mennyiségű büntetés kiszabására – márpedig egy ilyen kényszer ellenséggé teszi az állampolgárt és a hatóságot, nagyon nem jó, ha szolgálat, védelem helyett pénzbeszedéssel kell foglalkozni a hatóságnak. Szintén 2008-ban kaptuk meg a Chuck Norris-, alias Stephen Colbert-hidat. Az M0 1862 méter hosszú északi hídját mintegy 68 milliárd forintból építették meg, a névadásra lakossági pályázatot hirdettek. Ezt aztán sajnos visszavonta az akkor még létező Földrajzinév Bizottság, mivel kezdetben vicces kedvű honfitársaink miatt a pörgőrúgás örök nagymestere vezette a népszerűségi listát, majd az emiatt nemzetközi hírnévre is szert tett kiírásban egy nálunk kevéssé ismert amerikai humorista brutális győzelmet aratott. Végül a fantáziátlan Megyeri híd lett a végső név, mivel a híd Káposztásmegyert és Békásmegyert köti össze.F1-sztorik
A Forma 1-ben nagyon izgalmas év volt 2008. Lewis Hamilton Felipe Massával vívott egész éves adok-kapok után a hollywoodi forgatókönyvbe illő szezonzárón lett bajnok. A brazil elsőként és bajnokként ért át a célvonalon a hazai közönség előtt, de az esőben száraz gumikkal küszködő toyotás Timo Glock nehézségei miatt a McLaren angolja az utolsó kanyarban előrébb lépet, az 5. hellyel pedig behúzta a végső sikert. A Kanadai Nagydíjon a BMW megszerezte egyetlen gyári csapatos Forma-1-es győzelmét, kettős sikerrel. A montreali diadal egyben Robert Kubica első és egyetlen F1-es győzelme is, Nick Heidfeld a 2., mint pályafutása során mindig. A Toro Rossónál első teljes Forma-1-es évében Sebastian Vettel az Olasz Nagydíjon megszerezte pályafutása első pole-ját, majd az esős versenyen első futamgyőzelmét is. Ezzel ő lett az addigi legfiatalabb időmérő- és versenygyőztes.
A Szingapúri Nagydíjon – tiszta krimi – a Renault balesetet rendezett. Nelsinho Piquet-t arra utasítják, hogy menjen falnak, előcsalva ezzel a biztonsági autót, amelyet kihasználva Fernando Alonso az élre keveredhetett, végül győzött is. A „Crashgate” a következő évben robbant, amikor a Renault a Magyar Nagydíj után kirúgta Piquet-t, aki bosszúból kitálalt. De volt még botrányosabb esemény is. A Nemzetközi Automobil Szövetség elnöke, Max Mosley durva fotók miatt magyarázkodhatott: egy angol bulvárlap bemutatta, hogy két prostituálttal rendezett, náci jelmezes szado-mazo partin szórakozott a sajátos ízlésű vezető. Mosley túlélte a bizalmi szavazást, kitölthette 2009-ig tartó mandátumátAz év tesztautója
Sok izgalmas kocsink volt ebben az évben (is), de talán joggal emelhetünk ki közülük egy igazi sleepert, egy olyan E-osztályos Mercit, amibe alighanem a márka történelmében először és utoljára került V8-as dízelmotor. Az E420 CDI egy teljesen értelmetlen, túl nyomatékos, orrnehéz, cseppet sem sportos és nem is elég fényűző méretű kocsi – ugyanakkor feledhetetlen élmény, ahogy felbrummog az irdatlan mozdony-motor és bárhol, bármikor keresztbe áll a fekete limuzin, már persze ha kikapcsoltuk az ESP-t. 730 Nm, hogyne állna keresztbe!
Az év legérdekesebb autója
Élményfaktorból kevesebbet hozott, de több szempontból is érdekesebb volt a V8-as dízel E-Klassénél egy tökéletes képzavar: a kis, dízel Cadillac kombi, olasz motorral, Svédországban gyártva. Szörényi Andris próbálta ki a nemzetközi bemutatón. A válság előtti idők utolsó hullámán érkezett a magyar piacra az amerikai luxusmárka. A General Motors az Amerikából minimális változtatásokkal áthozott modellek mellé az Opel Vectra alapjaira (a Saab 9-3 mellé) felhúzott egy Cadillacet is, ez lett a BLS. És mivel az európaiak a középkategóriában szeretik a kombit, ebből is lett kombi, a BLS Wagon. A Fiattól származó 1,9 literes JTD-val hat litert eszik, de jól megy, tágas, érdekes – mi kell még? Hát, ez nem kellett, senkinek. Természetesen totális kudarc lett a dologból, a válság végképp megölte a túlárazott Vectrát. Ma egy Cadillac BLS igazi titkos tipp a különleges megjelenésre, takarékos, de erős motorra, megbízható technikára vágyók számára a használtpiacon. Már persze ha találnak egyet a mindössze 7365 példányban készült autóból. És ennek persze csak töredéke volt dízel kombi – ez a szürke, jellegtelen tesztautó, a fene gondolta volna akkor, egyike lehet a legritkább kocsiknak, ami nálunk járt valaha.