Még csak hat év telt el, 2010 mégis valami távoli, mitikus esztendőnek tűnik. Még tart a gázpedál-mizéria a Toyotánál, még csak ekkor szüntetik meg a zöldkártyát, 30-as, 40-es tisztelgés a vasúti átjárókban, a Dacia Duster világpremiere: mintha mindez valamikor az őskorban történt volna. 2001_vezess_retro_00001

Vezess-retró

Kedves Olvasóink! 15 évvel ezelőtt, 2001 áprilisában indult a Vezess. Ezért most két héten át minden nap visszatekintünk egy-egy évre: mikor mi volt fontos az autóiparban, mik történtek a beköpött gyertyák világán túl. Tartsatok velünk az időutazásban! Korábbi cikkek: : 20012002, 2003, 2004, 2005, 2006, 2007 

2010 - az elektromos autók berobbanásának éve

2010 – az elektromos autók berobbanásának éve

Autós sztorik 2010-ből

A Toyota-féle beragadós gázpedál-botrány még előző évről lógott át 2010-re, ebben az évben már a második nagy visszahívási hullámot futtatta le a gigavállalat. Mivel néhány Toyota és Lexus tulajdonosa nem kívánt gyorsítást tapasztalt autójában, először a szőnyeget cserélték le néhány modellben, majd magát az elektronikus pedált javították egy újabb visszahívásban, végül az ABS-szoftvert is módosították az érintett autókban. Világszerte kilencmillió autót kellet visszarendelni, a Toyota erkölcsileg és anyagilag egyaránt ugyancsak megszenvedte a krízist. Több halálesetet is vizsgáltak a hatóságok a műszaki gondokkal kapcsolatban. A leghíresebb és legelső egy amerikai család esete volt: a sofőr nem tudta megállítani megbokrosodott Lexusát, ellenben még volt ideje felhívni a 911-et, mielőtt lesodródott az útról és mindenki meghalt az autóban.

Egy kép, amitől a Toyotánál a mai napig tikkelni kezd a menedzsment

Egy kép, amitől a Toyotánál a mai napig tikkelni kezd a menedzsment

A General Motors sem úszta meg balhé nélkül, igaz, az ő esetük nem volt ennyire komoly. Amikor végre-valahára 2010. decemberére elkészült a sokáig húzódott fejlesztésű benzines-elektromos üzemű Opel Ampera, illetve testvérmodellje, a Chevrolet Volt, a gyártó nagyon nem akarta, hogy a kocsit hibridként emlegesse a sajtó. Hiszen a Prius már régóta létezett, viszont a Nissan is pont ebben az évben, pont decemberben mutatta be Amerikában és Japánban a Leafet, amiben egyáltalán nem volt benzinmotor. Így hát a GM egy kicsit füllentett: azt mondták, hogy az Ampera benzinmotorja és kerekei között sosincs fizikai kapcsolat, a kocsit mindig a villanymotor hajtja. Márpedig ez nem volt igaz, nagy tempónál – mellesleg teljesen logikusan és helyesen – igenis összezár a benzinmotor a féltengelyekkel, és így az elektromos energia-átalakítás vesztesége nélkül mozog a kocsi, ha az akkuban már nincs elég energia (vagy épp tartalékolja azt a vezető). Ebbe a kis értelmetlen hazugságba aztán nagyon belekapaszkodtak a tudálékos autós újságírók világszerte és az amúgy tényleg izgalmas Ampera premierjét némileg beárnyékolta ez a PR-hiba.
2011-ben már hozzánk is eljutott az Ampera

2011-ben már hozzánk is eljutott az Ampera

Az Ampera és az említett Nissan Leaf mellett a Mitsubishi i-Miev is 2010-ben került a kereskedésekbe. A Peugeot iOn és Citroen C-Zero néven is árult autócska kissé röhejes megjelenése dacára nagyon is jól használható a városi-elővárosi autózásban, a Leaf ugye pláne, az Ampera pedig a kiegészítő benzinmotorral konnektorról is tölthető hibridként teljes értékű családi autó. Mivel ebben az évben kerültek először igazán autószerű és -méretű elektromos autók a nagyközönség elé, a jövő technikatörténetében valószínűleg 2010 szerepel majd a villanyautó-boom elindulásának éveként.

Az év slágere

Még a „minden idők legtutibb autós klipje” versenyben is komoly eséllyel indulhatna a Gorillaz fantasztikusan hangulatos muzsikavideója, a Stylo. Bruce Willisszel, CGI-kreálmány autós ganggel, Camaróval és El Caminóval, fánkzabáló országúti zsaruval, az autós üldözés klasszikus témája köré szórt pszichedelikus képekkel – egyszerűen tökéletes, a monoton zenével együtt:

2010 itthon

Magyarországon a közlekedés szabályozásában komoly észszerűsődéseket hozott 2010. Ekkor egységesültek végre-valahára a sebességhatárok a 3,5 tonnás össztömeg-határ alatt, innentől mindegy, hogy Transittal, Trabanttal vagy S-Mercivel hajt épp az ember a magyar utakon, városban mindenkinek 50, országúton 90, autóúton 110, autópályán 130 a limit. A vasúti átjárókban is eltörölte a kormányzat a néhol indokolt, néhol röhejes 30 km/h-s korlátozást lakott területen, 40 km/h-s limitet lakott területen kívül. Innentől a sofőrre van bízva, hol mennyire lassít, de egy dolgot jegyezzünk meg: ha a fénysorompó nem működik, mindenképpen meg kell állni a sínek előtt!

Emlékszünk még erre?

Emlékszünk még erre? Öregdízelesek, a leszabályzásig forgatás évenkénti fájó emléke megvan?

És 2010. január elsejétől nem kellett többé zöldkártyát csináltatni. A környezetvédelmi mérést összevonták a normál műszaki vizsgával, a kis zöld lap pedig történelemmé változott – úgy, ahogy az idén eltűnt az autósok életéből a rendszámra ragasztott vizsga-érvényességi matrica.

F1-sztorik

A 2010-es Forma-1-es szezon igazán remek volt. Baka Gábor, F1-szerkesztő kollégánk mereng a múltba: „Az előző évi bajnokcsapat, a Brawn felvásárlásával a Mercedes gyári alakulattal tért vissza a sportágba, a projekthez pedig sikerült megnyerniük a hétszeres világbajnok Michael Schumachert is, aki hároméves szerződést aláírva otthagyta a nyugdíjas életet. Komoly sikerekről viszont nem beszélhetünk velük kapcsolatban. A Mercedes mellett három kiscsapat is belépett, de a költségplafon ígéretével becsábított Lotus Racing, Hispania és Virgin Racing teljesen versenyképtelennek bizonyult.

Rövid epizód az F1-ben: a Virgin Racing autója 2010-ből

Rövid epizód az F1-ben: a Virgin Racing autója 2010-ből

Az élen viszont annál nagyobb volt a verseny: a Ferrarihoz szerződött Fernando Alonso, a a McLarenhez igazolt címvédő, Jenson Button, valamint csapattársa, Lewis Hamilton, valamint a Red Bull-os Sebastian Vettel és Mark Webber egész évben zajló csatát vívott, két fordulóval a vége előtt még mindannyian bajnoki esélyesek voltak. A szezonzáróra Hamilton, Vettel, Webber és Alonso érkezett még esélyesként, azonban a Red Bull Webber, a Ferrari pedig Alonso stratégiáját szúrta el csúnyán, így míg ők Vitalij Petrov Renault-ja mögött vonatoztak, Vettel megszerezte első bajnoki címét. A Red Bull behúzta a konstruktőri címet is. A év emlékezetes jelenetei közé tartozott, amikor a Török Nagydíjon Vettel belerongyolt csapattársa, Webber autójába, majd a pálya széléről mutogatta neki, hogy „hülye vagy”, amikor a Német Nagydíjon a Ferrari Alonso elengedésére utasította a vezető Massát – „Fernando gyorsabb nálad” -, amiért a csapat 100 eurós büntetést kapott, ahogy az is, amikor az Európa Nagydíjon Webber salto mortalét mutatott be, miutá ráfutott Heikki Kovalainen Lotusára. 2010 volt a Bridgestone utolsó éve, 2011-től a Pirelli váltotta a japán gyártót a Forma-1 kizárólagos gumiszállítójaként.

Az év tesztautója

Természetesen ebben az évben is járt nálunk temérdek izgalmasabbnál izgalmasabb csoda, a 2010-es Év Tesztautója díjat mégis egy olcsó, egyszerű kis népautónak, az évi tartóstesztünk alanyának, a zöld Suzuki Splash-nek ítéljük. Nagyon sokat kapott nálunk ez a kis gyösz és nagyon sokat adott is nekünk és az olvasónknak – ez volt az a kocsi, amivel először megrendeztük a Vezess Futamot, és a legkülönbözőbb jellegű celebeket vittük el vele egy versenypályára, hogy mutassák meg, mit tudnak, amikor nem celebkednek, hanem autót vezetnek. Különösen emlékezeteset alakított Fekete Pákó a kis zöld Suzukival:

a videó a hirdetés után indul

Az év legérdekesebb autója

Az öngyilkos ajtós Opel Meriva, a máig nem-tudjuk-hova-tenni Nissan Juke és a Citroën prémium-almárkájának első modellje, a DS3 mellett a Dacia Duster volt az az új kocsi, amin a leginkább meglepődtünk 2010-ben. A Renault Frankenstein doktorként hozta vissza az életbe a Dacia márkát, az ilyen-olyan meglévő és új elemekből épített Logannal. A Sandero, az ötajtós kisautó a Logannál arányosabb, szebb volt, de abból is sütött, hogy olcsó budget-modell, másodmárka másodterméke. Az MCV tágas és praktikus családi autó volt, akár hétszemélyes verzióban, de abban is ott volt, hogy na jó, nem egy Touran, de legalább olcsó.

Jégrali-autóként láttuk először a Duster koncepciót, még 2009-ben

Jégrali-autóként láttuk először a Duster koncepciót, még 2009-ben

Egy igazi alap-Duster - és még így, fekete lökhárítóval is milyen menő!  (A képet a marokkói nemzetközi bemutatón készítettem hat éve)

Egy igazi alap-Duster – és még így, fekete lökhárítóval is milyen menő! (A képet a marokkói nemzetközi bemutatón készítettem hat éve)

E sorok írója 2010-ben egy Duster csomagterében

E sorok írója 2010-ben egy Duster csomagterében

És akkor jött a Duster, egy macho megjelenésű, komoly terepképességekkel bíró, dízellel is kapható, tágas családi SUV, egy kifejezetten kívánatos autó egy nagyon felkapott kategóriában. Egy Dacia, amit nem azért kezdtek venni az emberek, mert olcsó, hanem mert pont ezt akarták. Nyugat-Európa egyes országaiban, ahol a magas életszínvonal nem párosul fennhéjázó rongyrázással, már korábban felismerték a Daciák előnyeit (az MCV szépen fogyott Svájcban, Franciaországban is), de a Dusterrel szinte divatos lett a Dacia. Volt időszak, amikor nálunk fél éves várakozási idővel kellett számolni egy új Duster megrendelésekor. A Dacia azóta is sikersztori, a Dacia a facelift után már kis turbós benzinmotorral is kapható és menőbb, mint valaha. Igazán kíváncsian várjuk az utódját – vajon az is lesz-e akkora királyság, hogy a harmincéves Vezess majd nosztalgikusan számoljon be róla!