Még csak hat év telt el, 2010 mégis valami távoli, mitikus esztendőnek tűnik. Még tart a gázpedál-mizéria a Toyotánál, még csak ekkor szüntetik meg a zöldkártyát, 30-as, 40-es tisztelgés a vasúti átjárókban, a Dacia Duster világpremiere: mintha mindez valamikor az őskorban történt volna.
Vezess-retró
Kedves Olvasóink! 15 évvel ezelőtt, 2001 áprilisában indult a Vezess. Ezért most két héten át minden nap visszatekintünk egy-egy évre: mikor mi volt fontos az autóiparban, mik történtek a beköpött gyertyák világán túl. Tartsatok velünk az időutazásban! Korábbi cikkek: : 2001, 2002, 2003, 2004, 2005, 2006, 2007
Autós sztorik 2010-ből
A Toyota-féle beragadós gázpedál-botrány még előző évről lógott át 2010-re, ebben az évben már a második nagy visszahívási hullámot futtatta le a gigavállalat. Mivel néhány Toyota és Lexus tulajdonosa nem kívánt gyorsítást tapasztalt autójában, először a szőnyeget cserélték le néhány modellben, majd magát az elektronikus pedált javították egy újabb visszahívásban, végül az ABS-szoftvert is módosították az érintett autókban. Világszerte kilencmillió autót kellet visszarendelni, a Toyota erkölcsileg és anyagilag egyaránt ugyancsak megszenvedte a krízist. Több halálesetet is vizsgáltak a hatóságok a műszaki gondokkal kapcsolatban. A leghíresebb és legelső egy amerikai család esete volt: a sofőr nem tudta megállítani megbokrosodott Lexusát, ellenben még volt ideje felhívni a 911-et, mielőtt lesodródott az útról és mindenki meghalt az autóban.
A General Motors sem úszta meg balhé nélkül, igaz, az ő esetük nem volt ennyire komoly. Amikor végre-valahára 2010. decemberére elkészült a sokáig húzódott fejlesztésű benzines-elektromos üzemű Opel Ampera, illetve testvérmodellje, a Chevrolet Volt, a gyártó nagyon nem akarta, hogy a kocsit hibridként emlegesse a sajtó. Hiszen a Prius már régóta létezett, viszont a Nissan is pont ebben az évben, pont decemberben mutatta be Amerikában és Japánban a Leafet, amiben egyáltalán nem volt benzinmotor. Így hát a GM egy kicsit füllentett: azt mondták, hogy az Ampera benzinmotorja és kerekei között sosincs fizikai kapcsolat, a kocsit mindig a villanymotor hajtja. Márpedig ez nem volt igaz, nagy tempónál – mellesleg teljesen logikusan és helyesen – igenis összezár a benzinmotor a féltengelyekkel, és így az elektromos energia-átalakítás vesztesége nélkül mozog a kocsi, ha az akkuban már nincs elég energia (vagy épp tartalékolja azt a vezető). Ebbe a kis értelmetlen hazugságba aztán nagyon belekapaszkodtak a tudálékos autós újságírók világszerte és az amúgy tényleg izgalmas Ampera premierjét némileg beárnyékolta ez a PR-hiba. Az Ampera és az említett Nissan Leaf mellett a Mitsubishi i-Miev is 2010-ben került a kereskedésekbe. A Peugeot iOn és Citroen C-Zero néven is árult autócska kissé röhejes megjelenése dacára nagyon is jól használható a városi-elővárosi autózásban, a Leaf ugye pláne, az Ampera pedig a kiegészítő benzinmotorral konnektorról is tölthető hibridként teljes értékű családi autó. Mivel ebben az évben kerültek először igazán autószerű és -méretű elektromos autók a nagyközönség elé, a jövő technikatörténetében valószínűleg 2010 szerepel majd a villanyautó-boom elindulásának éveként.Az év slágere
Még a „minden idők legtutibb autós klipje” versenyben is komoly eséllyel indulhatna a Gorillaz fantasztikusan hangulatos muzsikavideója, a Stylo. Bruce Willisszel, CGI-kreálmány autós ganggel, Camaróval és El Caminóval, fánkzabáló országúti zsaruval, az autós üldözés klasszikus témája köré szórt pszichedelikus képekkel – egyszerűen tökéletes, a monoton zenével együtt:

2010 itthon
Magyarországon a közlekedés szabályozásában komoly észszerűsődéseket hozott 2010. Ekkor egységesültek végre-valahára a sebességhatárok a 3,5 tonnás össztömeg-határ alatt, innentől mindegy, hogy Transittal, Trabanttal vagy S-Mercivel hajt épp az ember a magyar utakon, városban mindenkinek 50, országúton 90, autóúton 110, autópályán 130 a limit. A vasúti átjárókban is eltörölte a kormányzat a néhol indokolt, néhol röhejes 30 km/h-s korlátozást lakott területen, 40 km/h-s limitet lakott területen kívül. Innentől a sofőrre van bízva, hol mennyire lassít, de egy dolgot jegyezzünk meg: ha a fénysorompó nem működik, mindenképpen meg kell állni a sínek előtt!
És 2010. január elsejétől nem kellett többé zöldkártyát csináltatni. A környezetvédelmi mérést összevonták a normál műszaki vizsgával, a kis zöld lap pedig történelemmé változott – úgy, ahogy az idén eltűnt az autósok életéből a rendszámra ragasztott vizsga-érvényességi matrica.F1-sztorik
A 2010-es Forma-1-es szezon igazán remek volt. Baka Gábor, F1-szerkesztő kollégánk mereng a múltba: „Az előző évi bajnokcsapat, a Brawn felvásárlásával a Mercedes gyári alakulattal tért vissza a sportágba, a projekthez pedig sikerült megnyerniük a hétszeres világbajnok Michael Schumachert is, aki hároméves szerződést aláírva otthagyta a nyugdíjas életet. Komoly sikerekről viszont nem beszélhetünk velük kapcsolatban. A Mercedes mellett három kiscsapat is belépett, de a költségplafon ígéretével becsábított Lotus Racing, Hispania és Virgin Racing teljesen versenyképtelennek bizonyult.
Az élen viszont annál nagyobb volt a verseny: a Ferrarihoz szerződött Fernando Alonso, a a McLarenhez igazolt címvédő, Jenson Button, valamint csapattársa, Lewis Hamilton, valamint a Red Bull-os Sebastian Vettel és Mark Webber egész évben zajló csatát vívott, két fordulóval a vége előtt még mindannyian bajnoki esélyesek voltak. A szezonzáróra Hamilton, Vettel, Webber és Alonso érkezett még esélyesként, azonban a Red Bull Webber, a Ferrari pedig Alonso stratégiáját szúrta el csúnyán, így míg ők Vitalij Petrov Renault-ja mögött vonatoztak, Vettel megszerezte első bajnoki címét. A Red Bull behúzta a konstruktőri címet is. A év emlékezetes jelenetei közé tartozott, amikor a Török Nagydíjon Vettel belerongyolt csapattársa, Webber autójába, majd a pálya széléről mutogatta neki, hogy „hülye vagy”, amikor a Német Nagydíjon a Ferrari Alonso elengedésére utasította a vezető Massát – „Fernando gyorsabb nálad” -, amiért a csapat 100 eurós büntetést kapott, ahogy az is, amikor az Európa Nagydíjon Webber salto mortalét mutatott be, miutá ráfutott Heikki Kovalainen Lotusára. 2010 volt a Bridgestone utolsó éve, 2011-től a Pirelli váltotta a japán gyártót a Forma-1 kizárólagos gumiszállítójaként.Az év tesztautója
Természetesen ebben az évben is járt nálunk temérdek izgalmasabbnál izgalmasabb csoda, a 2010-es Év Tesztautója díjat mégis egy olcsó, egyszerű kis népautónak, az évi tartóstesztünk alanyának, a zöld Suzuki Splash-nek ítéljük. Nagyon sokat kapott nálunk ez a kis gyösz és nagyon sokat adott is nekünk és az olvasónknak – ez volt az a kocsi, amivel először megrendeztük a Vezess Futamot, és a legkülönbözőbb jellegű celebeket vittük el vele egy versenypályára, hogy mutassák meg, mit tudnak, amikor nem celebkednek, hanem autót vezetnek. Különösen emlékezeteset alakított Fekete Pákó a kis zöld Suzukival:
Az év legérdekesebb autója
Az öngyilkos ajtós Opel Meriva, a máig nem-tudjuk-hova-tenni Nissan Juke és a Citroën prémium-almárkájának első modellje, a DS3 mellett a Dacia Duster volt az az új kocsi, amin a leginkább meglepődtünk 2010-ben. A Renault Frankenstein doktorként hozta vissza az életbe a Dacia márkát, az ilyen-olyan meglévő és új elemekből épített Logannal. A Sandero, az ötajtós kisautó a Logannál arányosabb, szebb volt, de abból is sütött, hogy olcsó budget-modell, másodmárka másodterméke. Az MCV tágas és praktikus családi autó volt, akár hétszemélyes verzióban, de abban is ott volt, hogy na jó, nem egy Touran, de legalább olcsó.

Egy igazi alap-Duster – és még így, fekete lökhárítóval is milyen menő! (A képet a marokkói nemzetközi bemutatón készítettem hat éve)