Vezess-retró
Kedves Olvasóink! 15 évvel ezelőtt, 2001 áprilisában indult a Vezess. A következő két hétben visszatekintünk egy-egy évre, hogy mi volt fontos az autóiparban és mi történt a beköpött gyertyák világán túl. Tartsatok velünk az időutazásban.
Korábbi cikkek: 2001, 2002, 2003, 2004, 2005, 2006, 2007, 2008, 2009, 2010, 2011.
2012-ben új alaptörvényt kapott Magyarország – leánykori nevén Magyar Köztársaság – és a pénzek is megújultak, ezentúl mindegyiken Magyarország felirat olvasható.
Katasztrófa is volt gazdagon ebben az évben, Giglio szigeténél, 4200 utassal a fedélzetén zátonyra fut a Costa Concordia nevű olasz luxushajó, az anyagi kárt egymilliárd dollárra becsülték, a hajó kapitányát16 év börtönre ítélték. Hazai katasztrófa, hogy a Malév is ekkor – 66 éves múlttal a háta mögött – fuccsolt be, hiába minősítette a kormány stratégiailag kiemelt gazdálkodó szervnek a Malév Zrt.-t. A zenei élet is vesztett valamit, Whitney Houstont ebben az évben holtan találták a lakásában.
A lelkesítőbb hírek közé tartozik, hogy sikeresen landol a Marson a Curiosity, és ha a szigorúan definiált világűrig nem is jut el, de 39 km-es rekordmagasságból ugrik le Felix Baumgartner osztrák ejtőernyős. A mutatványt élőben lehetett végigizgulni. Volt is miért, egy darabon az űrugró úr nagyon bepörgött, még az eszméletét is elvesztette rövid időre, miközben a hangsebesség 1,24 szeresével zuhant a Föld felé.
Ja, még valami vidám: az „Országos Meteorológiai Szolgálat mérései alapján 2012-ben 2404 napsütéses óra volt országos átlagban, amely 1901 óta az éves napfénytartam alapján a legnaposabb év volt.” Tádááám, méghogy nem történnek klassz dolgok!
Dalok, nóták, slágerek
2012-ben a Tankcsapda lemeze fogyott itthon a legjobban, a Billboard listájának elején pedig a Gotye feat. Kimbra, Somebody That I Used To Know című dala állt. Így leírva, ha megkínoznak sem tudtam volna megmondani ez melyik szám, de az első pár másodperc után szerintem mindenkinek beugrik, annyit hallhattuk ezt négy évvel ezelőtt.
Itthon
Március 29-én hivatalosan is elindult a termelés a kecskeméti Mercedes gyárban. Az első autó egy B-osztály volt. Azóta itt készül a CLA és CLA Shooting Brake modell is. Az Audi Hungáriánál megkezdődött az új 1,2 és 1,4 literes négyhengeres benzinmotorok sorozatgyártása, illetve 2012-ben készült el az 500 000. nyolchengeres motor. A Suzukinál a magyar gyártás 20 évfordulóját ünnepelték. A jubileum alkalmával a Vezess munkatársa is beállt dolgozni az esztergomi üzembe.
Az Év Autója
2012-ben az Év Autója címmel az Opel Ampera büszkélkedhetett, a második helyen a Volkswagen új miniautója, az up! végzett, 281 pontot összegyűjtve, a harmadik helyen a Ford Focus zárt 256 ponttal. Ez az Opel negyedik Év Autója díja volt, ezelőtt 2009-ben nyert a márka az Insignivál, de 1987-ben az Omega és 1985-ben a Kadett is első volt. Nem az Opel az első alternatív hajtású győztes, hiszen 2005-ben a Toyota Prius II, 2011-ben pedig a Nissan Leaf vitte el a díjat.
Ebben az évben jutott erős, drága, ritka tesztautó is a szerkesztőség erre fogékony tagjainak. Hamar Balázs kolléga a V8-as Jaguar XKR-ben élvezkedett:
„Az XKR ötliteres V8-asa gombnyomásra ébred, miközben a Range Rover Evoque-ból is ismerős kör alakú váltógomb kiemelkedik a középkonzolból. Habár utóbbi igazán látványos, a csoda az maga a nyolchengeres V-motor, amely gázadásra érezhetően megcsavarja a kasztnit már álló helyzetben is. Töménytelen és bőségesen elegendő 510 lóerő és 625 newtonméter lapul a hengerekben, amelyek bárhol, bármikor játszi könnyedséggel bevethetők.
A gömböt D-fokozatba forgatva a hatsebességes automata váltó máris ugrásra kész, és gyakorlatilag mindig simán és villámgyorsan kapcsol, akárcsak egy duplakuplungos. Ennél sokkal előbb fogunk beleszeretni az XKR hangjába, mert az minden idők egy legszebbike. Mély, majdnem olyan erőteljes, mint egy amerikai V8-asé, de pont egy csipetnyivel finomabb annál. Erőteljes gázadásnál pedig a kompresszorra jellemző géppuskázó, daráló hang az, amit egyszerűen lehetetlen megunni. Ez tökéletes. Tökéletes lenne akkor is, ha közben nem szorulnánk az ülésbe, miközben 4,8 másodperc után már 100 km/órával száguldunk, olyan könnyen, mint talán még soha. Nincs erőlködés, nincs hirtelen hátba vágó nyomatékhullám, csak folyamatos gyorsulás.”
Szörényi kartárs az 560 lovas M5-ös és a 432 lóerős Camaro mellett a Fod Mustang legsportosabb változatát is kipróbálhatta, 444 lóerővel az ülepe alatt:
„13 éve, a Honda S2000 bemutatásakor még érdekes volt a nyomógombos indítás, de mára csúnyán devalválódott ez az egykor sportos jegy. A Mustangban nincs semmi majomkodás, kulccsal indul és fenyegető alapjárati morajlásán érezni, hogy ugrottunk egy szintet a sportos autóktól a sportkocsik közé.
Zöld, üres a Váci út és a 444 lóerős V8 ránk rántja a horizontot. Atomhasítás történik a hengerekben, de az erőn kívül legalább ilyen csodálatra méltó a gázreakció. Nincs átmenet, versenyautós direktséggel harap, mintha nem benzinen, hanem űrkorszaki varázstápon élne. A futóműről nem derült ki sok a rövid próbaúton, de a design, a hang, a váltó és főleg a motor önmagában is függővé tesz. Megvesznék az élményért, ahogy a nyolc henger felpörög és egyre vadabbul tol.
Rácz úr pedig 550 lóerővel vigéckedett esőben, igaz, neki külföldre kellett menni az élvezetért.
Nagyot merítettünk a terepjárós kínálatból is, volt Land Rover Defenderünk és járt nálunk maga Mechagodzilla is a V8-as Land Cruiser személyében. Mindkettővel én játszottam. „A V8-as Land Cruiser furcsa teremtmény. Nyilván az európai kontinens járhatatlan, hitvány útjaira, vizesárkaira, vad homokdűnéire annyira kell ez az autó, mint éhezőnek egy falat kenyér. De jó hogy van, és klassz dolog elkerekedett szemekkel utána nézni, hogy jézusúristen, ez meg mi volt. „
A legkülönlegesebb járgány pedig valószínűleg ez a Prinoth Leitwolf. Nem egy ismeretlen, illegalitásban alkotó német órásmester által kreált bőrtől és réztől illatozó négykerekű áll a név mögött, hanem egy lánctalpas, sípályaegyengető járgány. Ez itt, tessék!
Változott a KRESZ is, lehet egy két sör után bringázni: ” Amennyiben a kerékpáros a jármű biztonságos vezetésére képes állapotban van – a főútvonalon kerékpározás esetét kivéve – a kerékpárosra nem kell alkalmazni az (1) bekezdés c) pontjában meghatározott korlátozást, amely a vezetési képességre hátrányosan ható szer és a szeszes ital fogyasztásából származó alkohol tiltására vonatkozik.” Némi kellemetlenséget okoz, hogy éjszaka és korlátozott látási viszonyok mellett viszont kötelező let a bringásoknak a láthatósági mellény viselete.
Ésszerűsödött a kapuk előtti megállás is, miután pár autóst a saját kapubejárója előtt büntettek meg, „Tilos várakozni, ahol a jármű az út menti ingatlanra való behajtást vagy az onnan történő kihajtást – az ingatlannal rendelkezni jogosult hozzájárulása nélkül – akadályozza”