Folytatjuk retrospektív sorozatunkat az idén 15 esztendős Vezessről, ezúttal a 2014-es évvel. Rögtön január elsejétől többet kellett fizetni a külföldről behozott használt autók forgalomba helyezéséért, mert az előző Orbán-kormány kiterjesztette a vagyonszerzési illetékfizetést a külföldön megvásárolt járművekre, tehát a használtan kintről behozott autókra is.
Vagyonszerzési illeték és megyei matrica
Ez a sarc addig csak az itthon vásárolt autók névre íratásakor sújtotta a tulajdonost. A tarifa nem változott, a motor teljesítményétől és az autó korától függően 300-850 Ft kilowattonként. A tarifa teljesítménysávonként ugrik felfelé 56, 110 és 163 lóerőnél illetve az autó korával együtt mérséklődik a negyedik és a nyolcadik évtől. Egy 1000 eurós, vagyontárgyként alig értelmezhető 1,6-os kompakt autó behozatala 33 000 forinttal lett drágább.
2014 választási év volt, Rácz Tamás utána is járt, mit ígérnek az autósoknak az Országgyűlésbe jutásra esélyes pártok. Valamiért a megyei matricák bevezetéséről, az M0 és a fővárosi autópálya-bevezető szakaszok fizetőssé tételéről nem értesültek a választók a kormányzást folytató két párttól. Ám év végén a kormány meglepte a lakosságot a megyei autópálya-matricás rendszerrel. A 2015. január elsejére időzített rajt és a káosz szánalmas példa az erőből átvert, rosszul előkészített és a közfelháborodás nyomán utólag korrigált kormányzati lépésekre. Abszurd módon a főváros elkerülésére épített M0 is fizetős lett személyautóval, néhány EU-finanszírozott szakaszt leszámítva. Ekkor tudtuk meg, hogy ezentúl pénzbe kerül egy nagybevásárlás is, ha igénybe vesszük az autópályák M0-on belüli ki- és bevezető szakaszát. De az új rendszer előnyökkel is jár, ami a következő cikkünk évében, 2015-ben derült ki.2014-es melódiák
Én valamilyen párhuzamos univerzumban üzemelhetek, mert az év legtöbbször online meghallgatott (streamelt) száma, 401 millió megtekintéssel a YouTube-on, nekem merőben ismeretlen volt. Az én bajom, mert szatyorban élek és lehegesztett diffis DOHC Sierrákról ábrándozom.

Behozott használt autókra 2014. január 1. óta kell vagyonszerzési illetéket fizetni. Az adózott jövedelmünkből vett vagyontárgyért, legyen az a vagyontárgy akár pár százezer forintos használt autó
Dübörgött a hazai autóipar
2014-ben nemcsak Felcsút lett gazdagabb egy komplett futballstadionnal, a hazai járműipar központjaiban is eseménydús volt az év. A hazákban mostanra több mint 12 000 főt foglalkoztató Bosch felvette az ezredik mérnököt a Budapesti Fejlesztési Központba, amely eredetileg pár fős részlegként indult.

2014-ben lépett be a Bosch Budapesti Fejlesztési Központjába az 1000-ik mérnök. Nem ő, hanem egy hölgy, a kép illusztráció
Tesztkocsik: Rolls-Royce a villanyautók előtt
Legtöbben azt kérdezik tőlünk, mik voltak a legerősebb és legdrágább autók, amikbe betehettük az ülepünket. Én az udvarias válasz mellett azt mindig elmondom, hogy hárommillióból tisztességes autót csinálni kicsit nehezebb, mint 53 millióból. Ezért ebből az évből is szeretnék kiemelni egy jutányos árú, de nagyon jól megcsinált és a kategóriáján túlmutató autót, a Hyundai i10-est.
2014-re sok márkánál valódi szériaautóvá értek a füstmentes autózáshoz kötődő fejlesztések. Erősen kezdtük az évet, mert a Nissan LEAF téli tesztje után rögtön a Tesla Model S következett még januárban. Márciusban az utóbbi 10 év legérdekesebb BMW-je, az i3 került terítékre, amelyet az elektromos Kia Soul és az e-Golf követett. Nekem még abban az évben megadatott 9000-ig húzatni az új GT3-ast, a 991-es Porsche 911 pályaversenyzésre is használható verzióját. Ebben elvből nincs pohártartó, bármit is követelnek az amerikaiak. Az őszt bearanyozta a BMW M4, amely élményre simán lepipálta a sportautónak bénácska, öko-dísztárgyként viszont emlékezetes BMW i8-at. Engem is megfogott az álomautónak rajzolt i8, nem véletlen, hogy a nevem mellett látható fotón épp egy i8-ban ülök.
Megosztottuk Rolls-Royce Wraith örömét felebarátainkkal, épp kávészünet zajlik a Bosnyák téri piac előtt