Nem is tudom hirtelen, mi lenne jobb. Boldog születésnapot és hosszú évekig tartó, eredményes munkát kívánni az éppen négyéves Ésszerűbb Közúti Közlekedés Egyesületnek, vagy megoldandó feladatok hiányában gyors kimúlást? Megunva a lekopott zebrákat, gyatrán kihelyezett – vagy éppen kint felejtett – táblákat, és balesetveszélyes kereszteződéseket, 2012 tavaszán azért hoztuk létre az ÉKKE-t, hogy begyűjtsük a közlekedők által tapasztalt problémákat, majd továbbítsuk azokat a hatóságok felé, aztán a nyilvánosság erejével élve ellenőrizzük, hogy kijavítják-e a hibákat. Számtalan fotót és levelet kaptunk olvasóinktól, ezek közül rengeteg problémát sikerült megoldatni – de csak nem szűnnek a bejelentések. Itt vannak a legfrissebbek.

Veszélyben a biciklisek

A kerékpárosok biztonságáért aggódó bejelentést küldött autós olvasónk, nyilván ő maga sem szeretne balesetbe keveredni a XIV. kerület egyik nem éppen tökéletesen kivitelezett kereszteződésében. „A  Báróczy utcából a Mogyoródi útra bármely irányba kikanyarodni szándékozó járműveknek elsőbbséget kell adni az előttük keresztben húzódó kerékpárúton közeledő bicikliseknek. A mellékelt kép szerint ez, ha a biciklis egy babakocsit toló kismamánál gyorsabban közeledik, lehetetlen. Ha előrébb gurulok, hogy kilássak, már elfoglaltam a bicikliutat” – írja.

1

Tájfodrász és tábla is kellene

Mint minden egyes problémával kapcsolatban, ebben az esetben is megkerestük az illetékest (itt BKK Zrt.): vázoltuk a helyzetet, és megoldási javaslatokat írtunk. A növényzet ritkításával és folyamatos gondozásával növelni kell a Báróczy utcából érkezők számára a kerékpárút beláthatóságát, amin felül a kerékpárúton közlekedők részére „Egyéb veszély” táblát is célszerű lenne kihelyezni.

Dugóban az autósok

Majdhogynem a Nagykőrösi út sebességkorlátozásához hasonlóan vissza-visszatérő probléma a Ferihegyi gyorsforgalmi út külső részén néhány lámpa értelmetlen beállítása. A Repülőtéri Rendőr Igazgatóság megállójánál és a D Porta megállónál folyamatosan pirosra váltanak a lámpák, függetlenül attól, hogy valaki keresztül megy ott, vagy sem. A gyalogátkelőnél gombbal lehet ugyan jelezni, ha át akar kelni egy-egy kósza gyalogos, de ha az égvilágon nincs ott senki, akkor is pirosra vált a lámpa. Aki jár arra, ismeri, a buta megoldás hatalmas dugót generál naponta – szomorú, de legfőképp a rendőrség lámpája. Amint elhagyjuk a D portát, a dugó fellazul, és folyamatossá válik a haladás, amit a Ferihegy 1-es lámpa még pontosabb beállításával lehetne tovább javítani.

2

Hatalmas kocsisorokban bosszankodnak az autósok

Megoldásként a rendőrségi lámpát érdemes lenne folyamatos zöldre állítani, a gyalogátkelés megoldható a jelzőberendezéssel jelezve. Ami még problémaként felmerül, az az igazgatósághoz Budapest felől érkezők és bekanyarodók áthaladásának a megoldása. Ez jelenleg úgy tűnik, hogy a folyamatos lámpaváltással lett megoldva. (Ez a dugó vélhető oka.) Ha itt elhelyeznének egy érzékelőt, akkor csak indokolt esetben váltana, ezzel elő lehetne segíteni a folyamatos haladást az agglomeráció felől, és megelőzni a kilométeres dugókat. Ugyanezt a megoldást érdemes alkalmazni a D portai átkelőre.

Magyarázkodik a BKK – akkor most felújítják, vagy nem újítják?

A Lechner Ödön fasor és a Soroksári út közötti útátjáró (a Tóth Kálmán utcánál, a IX. kerületben) jó ideje meglehetősen rossz állapotban leledzik. A villamossínek körüli gumiágyazat és az út aszfaltja nincs szintben, több helyen hiányos az aszfalt, a sínek melletti lefolyóról pedig hiányzik a burkolat.

5

Nézegessen szép képeket!

Átkeléskor ezek miatt nagyot zökkennek az autók, illetve csak vánszorogva tudnak átkelni a kereszteződésen, ami torlódást okoz. Az autós a zöld jelzésen behajt a kereszteződésbe, de az átkelő állapota miatt lassít, miközben keresztben szabad jelzést kap a villamos, a mögötte összetorlódó járművek pedig feltartják a Soroksári út zöld jelzést kapó forgalmát is, ami balesetveszélyes.
4

Van még

Sajnos meglehetősen régi a probléma, hiszen a jarokelo.hu már 2013. február 13-án jelentette a BKK-nak, amely az év nyarán közölte, kijavította a hibát. Néhány kátyút valóban betömtek, de a helyzet ezzel nem javult. Az oldal szeptember 1-jén ismét jelezte a problémát, mire a BKK úgy reagált, hogy az átjáró jó állapotban van, a kérdéses lefolyó pedig, amelyről hiányzik a fedél, a IX. kerületi önkormányzaté. Az önkormányzat szerint azonban a lefolyó a vágány tartozéka, ezért a BKK felelőssége. Még egy ilyen kör lefutott: a BKK szerint a lefolyó akkor is az önkormányzaté, az önkormányzat szerint pedig akkor is a BKK-é. Utóbbi végül 2014. június 22-én azt állította, hogy a rácsok pótlása a Fővárosi Csatornázási Művek Zrt. illetékessége, és kérik a helyreállítást. Azóta semmi nem történt. Két éve. Mondanunk sem kell, az átkelés ma még nehezebb. A sínek körüli gumiágyazat és az aszfalt között (ahogyan a mellékelt képeken is látszik) jelentős szinteltérések tapasztalhatók, amelyek kárt tehetnek az óvatlan autós járművében, és nyilván lassítják az átkelést. Ráadásként a lefolyóról továbbra is hiányzik csaknem az összes rács, ami még nagyobbat üt az autókon. Az egyik lefolyót kővel rakták ki, a másikat aszfalttal próbálták foltozni, de egyik sem jelentett megoldást a problémára. Az egész autóátjáró pocsék állapotban van, és folyamatosan rongálja a naponta arra járó autók futóművét.
3

Még mindig

Nálunk is régi ügy ez, 2014. október 25-én mi is bejelentettük a BKK felé. A második levélváltás utáni válaszuk (2014. december 19.) felcsillantotta a reményt: „A BKV Zrt. tájékoztatása szerint 2015 első félévében tervezik az átjáró felújítását.” Akkor örültünk, ma szomorúak vagyunk. A fotók ugyanis pár hete készültek – kell többet mondanunk erről?

Amit elintéztünk

Vannak sikertörténetek is szép számban, ezekből most két olyat emelünk ki, amelyek a minap oldódtak meg. Április közepén, egy hétfői napon 9.30 körül teljesen elhagyatottan fotóztuk a csúcsidőben kimondottan forgalmas Fillér utcában (II. kerület) ezt a trehány forgalmirend-változtatást: az utcában felfelé haladókat beleküldi a szembe forgalomba egy kereszteződésben, záróvonalon át, egy zebrát is érintve. Plusz sikerült az útszűkületet is fordítva kitáblázni.

6

És ezt így hogy?

Egy héttel levelünk után kaptuk meg az illetékes válaszát, ennek legfontosabb része így szólt: „A munkavégzést a BKK munkatársai ellenőrizték, és a bejelentésben említett hibás táblázást a kivitelező javította.” Azóta helyreállt a normális forgalmi rend is.
7

Ugye, látják a középső táblát?

Szintén együttműködő volt a BKK az alábbi olvasói levélben jelzett probléma megoldásával kapcsolatban is. „A IV. kerületben, Káposztásmegyernél, a Külső Szilágyi út-Óceánárok utca kereszteződésénél a 14-es villamos pályáját a Külső Szilágyi útról haladók felől Stop tábla védi. Ez így rendben is lenne, de a közel egyéves villamospálya-felújítás során a villamosközlekedés szünetelt, a táblákat addig le is szerelték, majd februárban ismét visszahelyezték. Az autósok megszokásból figyelmen kívül hagyják a táblát, gyakran megállás nélkül hajtanak fel a sínekre. Többször tapasztaltam, hogy a villamos vészfékezéssel tudta csak elkerülni az ütközést. Korábban ennél a kereszteződésnél nem csupán „egyszerű” Stop tábla volt kihelyezve, hanem aköré egy citromsárga kerettel kiemelt sávot is tettek, amivel már messziről virított a veszélyes hely, illetve a kötelező megállást jelző tábla.”
8

Megcsinálják

Gyorsan reagált a hatóság, szintén rövidítve idézünk válaszukból. „A kivitelezés előtt már fokozott fényvisszaverő képességű, sárga hátterű „Állj! Elsőbbségadás kötelező” jelzőtáblák álltak az érintett helyszínen, azonban sajnálatos módon a Görgey Artúr utca rekonstrukciójának befejeztével nem ezek a jelzőtáblák kerültek visszaállításra. Ezen fokozott fényvisszaverő képességű jelzőtáblák visszapótlásához a szükséges intézkedéseket megtettük. Bejelentését köszönjük, a megvalósulásig szíves türelmét kérjük!”

Látott már láthatatlan táblát?

Nos, kedves olvasónk látott. Sőt, le is fotózta, de ettől még baromira nincs rendben a Maglódi úton kihelyezett 30-as tábla, nem is értjük, hogy gondolhatta komolyan ezt az útkezelő. Két gond is van vele. A kisebbik, hogy túl korán rakták ki, bőven elég lenne jó pár villanyoszloppal később is – írja a helyet jól ismerő olvasónk. A nagyobb gond az, hogy nem is látszódik, mert a futómű-állítást hirdető tábla mögé rakták be. Csak akkor lehet észrevenni, ha nagyon közel van az ember, úgy is éppen csak kikandikál. A számot így se látni, csak, ha mellé érnek az autósok, akiknek nyilván előre kéne nézni, nem hirdetőtáblák mögé leskelődni, hátha sebességkorlátozó táblát rejtett oda valaki.

9

Kell az a piros nyíl, de így sem látszik

Mielőtt azt gondolnák, nem a reklámtábla a hibás, az már évek óta hirdeti ott a szolgáltatást.
91

Nem a futóműves hibázott

Repülő gyerekeket szeretnének a szülők

Van b verzió is, ha biztosítja az önkormányzat a Patrona Hungariae Általános Iskola előtt a szülőknek, hogy megállhassanak kirakni a csemetéiket. Akkor nem kell menet közben kidobálni őket, vagy szabálytalanul megállni. Ferencváros egynémely szűk utcájában nehézkes parkolóhelyet találni, közéjük tartozik a Knézich utca is, ahová a város minden részéből viszik suliba gyermekeiket a szülők. A reggeli és a délutáni csúcsidőszakban nemhogy az iskola előtt, hanem gyakran a környéken sem lehet szabad parkolóhelyet találni. Sokan jobb híján megállnak az iskola előtt egy percre, bár tiltó tábla van, és kirakják a gyerekeket. Ebből született is egypár bírság.

92

Pár parkolóhelyet talán ki lehetne jelölni a szülőknek

A szülők szeretnék elkerülni, hogy további bírságokat kapjanak, megoldást keresnek, ezért írtak az egyesületünknek. A gyermekek iskola előtti kiszállítása bár nem állampolgári jog, mégis úgy véljük, hogy az iskolával és az önkormányzattal közösen ki lehet dolgozni egy olyan megoldást, amivel el lehetne kerülni a bírságolást. Írjon, fotózzon, ha bármilyen közlekedési problémát lát. Ide várjuk levelét: auto@vezess.hu.