Nem is tudom hirtelen, mi lenne jobb. Boldog születésnapot és hosszú évekig tartó, eredményes munkát kívánni az éppen négyéves Ésszerűbb Közúti Közlekedés Egyesületnek, vagy megoldandó feladatok hiányában gyors kimúlást? Megunva a lekopott zebrákat, gyatrán kihelyezett – vagy éppen kint felejtett – táblákat, és balesetveszélyes kereszteződéseket, 2012 tavaszán azért hoztuk létre az ÉKKE-t, hogy begyűjtsük a közlekedők által tapasztalt problémákat, majd továbbítsuk azokat a hatóságok felé, aztán a nyilvánosság erejével élve ellenőrizzük, hogy kijavítják-e a hibákat. Számtalan fotót és levelet kaptunk olvasóinktól, ezek közül rengeteg problémát sikerült megoldatni – de csak nem szűnnek a bejelentések. Itt vannak a legfrissebbek.
Veszélyben a biciklisek
A kerékpárosok biztonságáért aggódó bejelentést küldött autós olvasónk, nyilván ő maga sem szeretne balesetbe keveredni a XIV. kerület egyik nem éppen tökéletesen kivitelezett kereszteződésében. „A Báróczy utcából a Mogyoródi útra bármely irányba kikanyarodni szándékozó járműveknek elsőbbséget kell adni az előttük keresztben húzódó kerékpárúton közeledő bicikliseknek. A mellékelt kép szerint ez, ha a biciklis egy babakocsit toló kismamánál gyorsabban közeledik, lehetetlen. Ha előrébb gurulok, hogy kilássak, már elfoglaltam a bicikliutat” – írja.
Mint minden egyes problémával kapcsolatban, ebben az esetben is megkerestük az illetékest (itt BKK Zrt.): vázoltuk a helyzetet, és megoldási javaslatokat írtunk. A növényzet ritkításával és folyamatos gondozásával növelni kell a Báróczy utcából érkezők számára a kerékpárút beláthatóságát, amin felül a kerékpárúton közlekedők részére „Egyéb veszély” táblát is célszerű lenne kihelyezni.Dugóban az autósok
Majdhogynem a Nagykőrösi út sebességkorlátozásához hasonlóan vissza-visszatérő probléma a Ferihegyi gyorsforgalmi út külső részén néhány lámpa értelmetlen beállítása. A Repülőtéri Rendőr Igazgatóság megállójánál és a D Porta megállónál folyamatosan pirosra váltanak a lámpák, függetlenül attól, hogy valaki keresztül megy ott, vagy sem. A gyalogátkelőnél gombbal lehet ugyan jelezni, ha át akar kelni egy-egy kósza gyalogos, de ha az égvilágon nincs ott senki, akkor is pirosra vált a lámpa. Aki jár arra, ismeri, a buta megoldás hatalmas dugót generál naponta – szomorú, de legfőképp a rendőrség lámpája. Amint elhagyjuk a D portát, a dugó fellazul, és folyamatossá válik a haladás, amit a Ferihegy 1-es lámpa még pontosabb beállításával lehetne tovább javítani.
Megoldásként a rendőrségi lámpát érdemes lenne folyamatos zöldre állítani, a gyalogátkelés megoldható a jelzőberendezéssel jelezve. Ami még problémaként felmerül, az az igazgatósághoz Budapest felől érkezők és bekanyarodók áthaladásának a megoldása. Ez jelenleg úgy tűnik, hogy a folyamatos lámpaváltással lett megoldva. (Ez a dugó vélhető oka.) Ha itt elhelyeznének egy érzékelőt, akkor csak indokolt esetben váltana, ezzel elő lehetne segíteni a folyamatos haladást az agglomeráció felől, és megelőzni a kilométeres dugókat. Ugyanezt a megoldást érdemes alkalmazni a D portai átkelőre.Magyarázkodik a BKK – akkor most felújítják, vagy nem újítják?
A Lechner Ödön fasor és a Soroksári út közötti útátjáró (a Tóth Kálmán utcánál, a IX. kerületben) jó ideje meglehetősen rossz állapotban leledzik. A villamossínek körüli gumiágyazat és az út aszfaltja nincs szintben, több helyen hiányos az aszfalt, a sínek melletti lefolyóról pedig hiányzik a burkolat.
Átkeléskor ezek miatt nagyot zökkennek az autók, illetve csak vánszorogva tudnak átkelni a kereszteződésen, ami torlódást okoz. Az autós a zöld jelzésen behajt a kereszteződésbe, de az átkelő állapota miatt lassít, miközben keresztben szabad jelzést kap a villamos, a mögötte összetorlódó járművek pedig feltartják a Soroksári út zöld jelzést kapó forgalmát is, ami balesetveszélyes. Sajnos meglehetősen régi a probléma, hiszen a jarokelo.hu már 2013. február 13-án jelentette a BKK-nak, amely az év nyarán közölte, kijavította a hibát. Néhány kátyút valóban betömtek, de a helyzet ezzel nem javult. Az oldal szeptember 1-jén ismét jelezte a problémát, mire a BKK úgy reagált, hogy az átjáró jó állapotban van, a kérdéses lefolyó pedig, amelyről hiányzik a fedél, a IX. kerületi önkormányzaté. Az önkormányzat szerint azonban a lefolyó a vágány tartozéka, ezért a BKK felelőssége. Még egy ilyen kör lefutott: a BKK szerint a lefolyó akkor is az önkormányzaté, az önkormányzat szerint pedig akkor is a BKK-é. Utóbbi végül 2014. június 22-én azt állította, hogy a rácsok pótlása a Fővárosi Csatornázási Művek Zrt. illetékessége, és kérik a helyreállítást. Azóta semmi nem történt. Két éve. Mondanunk sem kell, az átkelés ma még nehezebb. A sínek körüli gumiágyazat és az aszfalt között (ahogyan a mellékelt képeken is látszik) jelentős szinteltérések tapasztalhatók, amelyek kárt tehetnek az óvatlan autós járművében, és nyilván lassítják az átkelést. Ráadásként a lefolyóról továbbra is hiányzik csaknem az összes rács, ami még nagyobbat üt az autókon. Az egyik lefolyót kővel rakták ki, a másikat aszfalttal próbálták foltozni, de egyik sem jelentett megoldást a problémára. Az egész autóátjáró pocsék állapotban van, és folyamatosan rongálja a naponta arra járó autók futóművét. Nálunk is régi ügy ez, 2014. október 25-én mi is bejelentettük a BKK felé. A második levélváltás utáni válaszuk (2014. december 19.) felcsillantotta a reményt: „A BKV Zrt. tájékoztatása szerint 2015 első félévében tervezik az átjáró felújítását.” Akkor örültünk, ma szomorúak vagyunk. A fotók ugyanis pár hete készültek – kell többet mondanunk erről?Amit elintéztünk
Vannak sikertörténetek is szép számban, ezekből most két olyat emelünk ki, amelyek a minap oldódtak meg. Április közepén, egy hétfői napon 9.30 körül teljesen elhagyatottan fotóztuk a csúcsidőben kimondottan forgalmas Fillér utcában (II. kerület) ezt a trehány forgalmirend-változtatást: az utcában felfelé haladókat beleküldi a szembe forgalomba egy kereszteződésben, záróvonalon át, egy zebrát is érintve. Plusz sikerült az útszűkületet is fordítva kitáblázni.
Egy héttel levelünk után kaptuk meg az illetékes válaszát, ennek legfontosabb része így szólt: „A munkavégzést a BKK munkatársai ellenőrizték, és a bejelentésben említett hibás táblázást a kivitelező javította.” Azóta helyreállt a normális forgalmi rend is. Szintén együttműködő volt a BKK az alábbi olvasói levélben jelzett probléma megoldásával kapcsolatban is. „A IV. kerületben, Káposztásmegyernél, a Külső Szilágyi út-Óceánárok utca kereszteződésénél a 14-es villamos pályáját a Külső Szilágyi útról haladók felől Stop tábla védi. Ez így rendben is lenne, de a közel egyéves villamospálya-felújítás során a villamosközlekedés szünetelt, a táblákat addig le is szerelték, majd februárban ismét visszahelyezték. Az autósok megszokásból figyelmen kívül hagyják a táblát, gyakran megállás nélkül hajtanak fel a sínekre. Többször tapasztaltam, hogy a villamos vészfékezéssel tudta csak elkerülni az ütközést. Korábban ennél a kereszteződésnél nem csupán „egyszerű” Stop tábla volt kihelyezve, hanem aköré egy citromsárga kerettel kiemelt sávot is tettek, amivel már messziről virított a veszélyes hely, illetve a kötelező megállást jelző tábla.” Gyorsan reagált a hatóság, szintén rövidítve idézünk válaszukból. „A kivitelezés előtt már fokozott fényvisszaverő képességű, sárga hátterű „Állj! Elsőbbségadás kötelező” jelzőtáblák álltak az érintett helyszínen, azonban sajnálatos módon a Görgey Artúr utca rekonstrukciójának befejeztével nem ezek a jelzőtáblák kerültek visszaállításra. Ezen fokozott fényvisszaverő képességű jelzőtáblák visszapótlásához a szükséges intézkedéseket megtettük. Bejelentését köszönjük, a megvalósulásig szíves türelmét kérjük!”Látott már láthatatlan táblát?
Nos, kedves olvasónk látott. Sőt, le is fotózta, de ettől még baromira nincs rendben a Maglódi úton kihelyezett 30-as tábla, nem is értjük, hogy gondolhatta komolyan ezt az útkezelő. Két gond is van vele. A kisebbik, hogy túl korán rakták ki, bőven elég lenne jó pár villanyoszloppal később is – írja a helyet jól ismerő olvasónk. A nagyobb gond az, hogy nem is látszódik, mert a futómű-állítást hirdető tábla mögé rakták be. Csak akkor lehet észrevenni, ha nagyon közel van az ember, úgy is éppen csak kikandikál. A számot így se látni, csak, ha mellé érnek az autósok, akiknek nyilván előre kéne nézni, nem hirdetőtáblák mögé leskelődni, hátha sebességkorlátozó táblát rejtett oda valaki.
Mielőtt azt gondolnák, nem a reklámtábla a hibás, az már évek óta hirdeti ott a szolgáltatást.Repülő gyerekeket szeretnének a szülők
Van b verzió is, ha biztosítja az önkormányzat a Patrona Hungariae Általános Iskola előtt a szülőknek, hogy megállhassanak kirakni a csemetéiket. Akkor nem kell menet közben kidobálni őket, vagy szabálytalanul megállni. Ferencváros egynémely szűk utcájában nehézkes parkolóhelyet találni, közéjük tartozik a Knézich utca is, ahová a város minden részéből viszik suliba gyermekeiket a szülők. A reggeli és a délutáni csúcsidőszakban nemhogy az iskola előtt, hanem gyakran a környéken sem lehet szabad parkolóhelyet találni. Sokan jobb híján megállnak az iskola előtt egy percre, bár tiltó tábla van, és kirakják a gyerekeket. Ebből született is egypár bírság.
A szülők szeretnék elkerülni, hogy további bírságokat kapjanak, megoldást keresnek, ezért írtak az egyesületünknek. A gyermekek iskola előtti kiszállítása bár nem állampolgári jog, mégis úgy véljük, hogy az iskolával és az önkormányzattal közösen ki lehet dolgozni egy olyan megoldást, amivel el lehetne kerülni a bírságolást. Írjon, fotózzon, ha bármilyen közlekedési problémát lát. Ide várjuk levelét: auto@vezess.hu.