Vezess-retró
Kedves Olvasóink! 15 évvel ezelőtt, 2001 áprilisában indult a Vezess. A következő két hétben visszatekintünk egy-egy évre, hogy mi volt fontos az autóiparban és mi történt a beköpött gyertyák világán túl. Tartsatok velünk az időutazásban.
Korábbi cikkek: 2001, 2002, 2003, 2004, 2005, 2006, 2007, 2008, 2009, 2010, 2011, 2012, 2013, 2014.
2015-ben sajnos Európába is beköltözött a terror. Januárban 12 embert mészároltak le Párizsban a Charlie Hebdo szatirikus hetilap irodájánál. November pedig 130 ember veszítette életét, miután az Iszlám Államra hivatkozva támadást hajtottak végre párizsi éttermekben, koncertteremben, stadionban. Eközben a Szíria és Afrika felől egyre nagyobb számban érkeznek menekültek. Volt azonban jó hír is, hiszen Magyarországon először, decemberben, az Országos Onkológiai Intézetben ültettek át tüdőt, egy 59 éves agyhalott férfi légzőszervét helyezték egy 53 éves férfi testébe. Tavaly Magyarországon járt Vlagymir Putyin és Angela Merkel is, különös érdeklődéssel figyeltük a védelmükre alkalmazott kocsikat.
Az év botránya
A legtöbbet ismételt szókombináció vélhetően a Volkswagen-botrány volt 2015-ben. Mint az szeptemberben nagy nyilvánosságot kapott, a német konszern egyes motorjaiban “kifinomult” algoritmus észleli, ha az autók kibocsátás-teljesítményét tesztelik, és ilyenkor kibocsátást csökkentő módba kapcsol. A Volkswagen motorjai ugyanis csak „túl költséges” fejlesztéssel tudták volna teljesíteni a kipufogógázra vonatkozó előírásokat – így olcsóbbnak tűnt. A csaló szoftver ügyét a mai napig nem zárták le, előbb néhány százezer autó érintettségéről lehetett hallani később a szám több milliósra rúgott. Az ügybe számos vezető belebukott, de a cég egyelőre jól viseli a problémákat és a költségeket.
Megyei matrica, traffipax erdő
Magyarországon kalandosan indult a 2015-ös év, miután egészen megdöbbentő módon a 2014 utolsó két hetében kezdtek arról kommunikálni az állami szervek, hogy januártól fizetőssé teszik az összes gyorsforgalmi utat és bevezetik a megyei matricát. Majd miután bőven volt gond a rendszerrel az indulás után, a miniszterelnök január elején bejelentette, hogy ez még csak próbaüzem és várják a tapasztalatokat. Így visszavonva az eredeti szabályt csak februártól lépett érvénybe a rendszer. Közben beindult a lobbizás és a gondolkodás, hogy akkor mi legyen fizetős és mely szakaszok ne. A változtatás nyomán Budapestről autópálya matrica nélkül ki lehet hajtania a reptérre, amit eredetileg nem lehetett, illetve az Európai Unió által finanszírozott útszakaszokért sem lehet pénzt kérni. Így a magyar bürokráciára jellemzően az M0-son egymást váltják a fizetős és nem fizetős szakaszok. Persze ha valaki használni akarja, ki kell fizetni a megyei matrica 5000 forintos éves díját.
Nem tétlenkedett eközben a rendőrség sem, hiszen elkezdődött a VÉDA-rendszer kiépítése. Március 26-ától működik a 160 változtatható helyű kamera, amelyek elvileg képesek észlelni a behajtási tilalomra, a kötelező haladási irányra, a leálló- és a buszsáv igénybevételére, a vasúti átjárón való áthaladásra, valamint a záróvonalra vonatkozó előírások megszegését. Észlelik a közlekedési lámpák tilos jelzésein való áthaladást, a biztonsági öv használatának elmulasztását, és felismerik a közúton közlekedő, veszélyes árut szállító járműveket is. Ehhez rendszerhez csatlakozott év végén, 134 helyszínen 365 telepített kamera, amelyek 2016 áprilisáig tesztüzemben működtek. A teljes rendszerrel állítólag „már csak elvétve találni majd olyan kritikus közúti csomópontot az országban, ahol egy szabályszegés rejtve marad a rendőrség figyelő kameraszemei elől”.Ingyen parkolás, ha zöld vagy
Megváltozott a jogosítványszerzés alapja 2015-re. Aki január elseje után ment vizsgázni KRESZ-ből, vezetés-elméletből és műszaki ismeretekből, új ábrákat és egy több mint tízezer kérdésből álló listából véletlenszerűen leosztott kérdéssort kap. Vége a korábbi kérdéssorok bemagolásának. Augusztusban új rendszám jelent meg Magyarországon. A zöld színű táblát azok az autók kaphatják, amelyek képesek elektromos hajtással 25 km-t megtenni. Bár volt szó róla, hogy majd a buszsávban is lehet ilyen azonosítóval hajtani, de ez nem valósult meg, viszont Budapesten és más nagyvárosokban nem kell fizetni a parkolásért vele. További előnye, hogy az ilyen autókra nem kell gépjárműadót és cégautóadót fizetni, illetve ezek a járművek mentesülnek a visszterhes vagyonszerzési illeték megfizetése alól is.
Pörögtek az autógyárak
2015 januárjában hivatalosan is elindult a Mercedes-Benz CLA Shooting Brake sorozatgyártása, ez a kecskeméti gyár harmadik modellje, amelyet a világ minden részére tőlünk szállítanak. Ugyanakkor a Esztergomban a Suzuki megkezdte az új Vitara sorozatgyártását. A szabadidő-autó átrajzolta kategóriájában az eladásokat itthon, piacvezetővé vált, s ennek köszönhetően Suzuki is jelentősen növelte piacrészesedését. Az Audi Hungáriánál ebben az évben készült el a 300 000. autó, ami természetesen az új 2011-ben átadott gyárra vonatkozik, ahol már teljes autógyártás folyik. Az összeszerelt autókat illetően már 2007-ben megvolt a 300 000-es szám. Szentgotthárdon az Opelnél elkészült 8 milliomodik helyben gyártott motor, amely a Flex gyár legújabb terméke, az új 1.4-es turbó. Ez a motor kerül az új Astrába is.
Az év legjobb autói
2015-ben fölényes előnnyel a Volkswagen Passat nyerte el az Év Autója címet. Csaknem 100 ponttal előzte meg a második helyezett C-Cactust, ami talán sokak meglepetésére maga mögé utasította a Mercedes C-osztályt. A német üzleti limuzin sikere mellett sok izgalmas autós hírnek örülhettünk, így bemutatkozott az új Opel Astra, amit már teszteltünk is: , az új Škoda Superb , megjelent az új Prius és az új Renault Megane. Mind között azonban talán a legizgalmasabb a BMW húzása, hogy beszállt az egyterűek harcába, 2 Gran Tourer-rel . Számos az utcaképet idehaza meghatározó új modellt próbálhattunk ki a Vezessnél. Így teszteltük az új Opel Corsát, Ford Mondeót, Škoda Fabiát. Persze ebben az évben is sok olyan autót próbálhattunk ki, amelyektől újra gyereknek vagy épp az élet császárának éreztük magukat. Vezethettük a legújabb BMW Hetest. a negyedik generációs Mazda MX-5-öt, a Porsche Macan GTS-t, a Chevrolet Corvette Z06-ot. Olyan fenevadakat próbáltunk BMW M6 Gran Coupé, gyári tuninggal, 605 lóerővel . az 5,0 V8-assszal szerelt Ford Mustang GT-t , a legdurvább utcai Porsche 911-es, a GT3 RS . A legizgalmasabb tesztautók közül ne maradhat ki az immár turbómotoros BMW M3 vagy a csodás hangú AMG GT S, de kedvencük a BMW különlegessége az i8. Így írtunk a hibrid különlegességről: Ha a szemlélő megemésztette az orrba vágott gigászi komposztálógödröt, és felfedezte az autó fenekének minden hivalkodó és rejtett szépségét, akkor jöhetnek a felfelé nyíló ajtók, hogy újból legyen minek örülni.
Két Rolls-Royce-szal Szófiába
2015-ben éltük meg a Vezess történetének legmenőbb kalandját. A Rolls-Royce utazó nagykövete Mr. Tiemann idén két kocsit is hozott nekünk, és egy nagy meglepetést. Ezúttal nem csak 24 órára kaptuk meg a százmilliós csodákat. Beálltunk három napra sofőrnek a Rolls-Royce-hoz, és elvittük egy bordómetál Wraith kupét és egy leírhatatlanul extravagáns, lila-szürke fényezésű Ghost limuzint a következő bemutatók helyszínére, Szófiába. Mindkettőben 6,6 literes, dupla turbós V12 motor duruzsol, a Ghostban 571, a Wraith-ben 632 lóerős teljesítményt a ZF méltán híres 8 fokozatú automata váltója küldi a hátsó kerekek felé. Erő akad bőven, hogy a 2,5 tonnás testek mozgásba lendüljenek. Az utazás során ellátogattunk a kocsikkal a Bosnyák téri piacra, a Volánbusz helyett elvittünk két utca emberét, jártunk a Keceli hadipari parkban is. Mivel gondok voltak az egyik kocsi papírjaival, így Szerbia helyett Románián át mentünk Bulgáriába. Fantasztikus volt.
Hamilton 3x
Számos változás volt a tavalyi, így pl virtuális biztonsági autó bevezetése vagy, hogy 5-ről 4-re csökkent az egy évben használható motorok száma. A nézők számára a leglátványosabb a titán padlólemez bevezetése, amitől a huplikon szikráznak az autók. A korábbi évet követően 2015-ben ismét óriási fölényben volt a Mercedes a Forma-1-ben. Gyakorlatilag házi versenyt futottak a bajnoki címért pilótáik a 19 futamból 16-ot ők nyertek meg. Vettelnek jutott még három siker. Lewis Hamilton kilencszer győzött, így 2014 után ismét jobb volt csapattársánál. Nico Rosberg azonban nem adta fel és az év végére összekapta magát, jó formája pedig 2016-ban is kitart, ami meghozhatja neki idén a végső sikert.
TARTSATOK VELÜNK A KÖVETKEZŐ 15 ÉVBEN IS!