A márka által 2020-ra ígért autonóm autókról, csodás képességű, kristálytiszta villanyautókról és hasonló, földtől elrugaszkodott, bátor tervekre számítottunk, amikor a Nissan Futures nevű rendezvényre tartottunk. Ezek helyett mindössze egy falra szerelhető akksicsomagot mutattak.
A Nissan első tömeggyártóként öt évvel ezelőtt dobta piacra a LEAF-et, amellyel jelenleg piacvezető a villanyautók között. Világszerte 220 ezer darabot adtak el belőle, a három éve beindított sunderlandi üzem is legyártott már 50 ezer darabot. Az eladásoknak jót tett a felfrissített, már 250 kilométeres hatótávval rendelkező – ez 26 százalékkal több, mint az elődé volt – 30kWh-ás modell bevezetése is. De nem ez a márka egyetlen elektromos modellje, 2014-ben a barcelonai üzemében beindult a Nissan e-NV200-as kis-áruszállító gyártása is.
Jelenleg az emberiség több mint fele él városokban, és ez az adat a következő években akár 70 százalékig is felkúszhat. Miközben örülünk az egyre több tiszta, elektromos autónak, felmerül velük kapcsolatban egy komoly probléma is, mégpedig az, hogy miképpen lehet majd ennyi autót feltölteni?
Otthoni energiatárolás
A megújuló energiaforrások klasszak ugyan, de mint a nemzet általános tudósa rámutatott, éjszaka, vagy ha nem fúj a szél, Mari néni akkor is ráfanyalodhat a vasalásra. Tehát a megtermelt áramot el kell tenni valahova. De hova? Hát hatalmas házi akksiba.
A Nissan az Eaton nevű céggel közösen kitalálta az xStorage fantázianevű fali akksipakkot. A megoldás előnye, hogy a házi energiaspájzolás mellett pénzt is lehet vele keresni. A nappal megtermelt, vagy a csúcsidőn kívüli olcsóbb áramot a fogyasztási csúcsban értékesíteni lehet az áramszolgáltatónak. Hülyén hangzik, de mégis van értelme, hiszen így az áramszolgáltatónak a csúcsidőben nem kell plusz kapacitást mozgósítani – adott esetben ez hosszabb időt is igénybe vehet, egy erőművet nem lehet másodpercek alatt felpörgetni – hanem csak megveszi a lakossági tárolókban elraktározott energiát.
Az éj leple alatt ide-oda parkoló, magukat feltöltő Nissanok a főszereplői az alábbi videónak:
Nyilván kevesebbért, mint amennyibe neki kerülne a teljesítmény növelése. Emellett üzembiztosabb is sok kis teljesítményű tárolót használni, mint egy központit, valamint üzletileg is jobban megéri a szolgáltatónak, ha nem neki kell beruházni, hanem ezt megteszik mások.
Másnak is megéri?
Az, hogy a házi akkumulátor üzemeltetés az átlagembernek is megéri-e nagyban függ az adott országban érvényes szabályozásától. Nyilván Magyarországon, ahol minden kiszámíthatatlan senki nem merne hasonlóba beruházni, de rendesen működő helyeken a jelenlegi elektromos áram díjak mellett az akksipakk 4000 eurós ára – 4,2 kWh-ás készlet – durván 6 év alatt megtérülhet. Pláne, hogy használt LEAF-ekből már nyugdíjba küldött akkumulátorok is alkalmasak erre a feladatra.
A falra szerelhető xStorage mellett az utcán parkoló Nissan LEAF akksija is felhasználható energiatárolásra, illetve a hálózatba történő visszatáplálásra, hiszen a nap nagy részében egy autó csak áll. Ügyes energiamenedzseléssel viszont pénzt is lehet vele keresni.
Az xStorage a nagyvárosokban az elektromos hálózat ingadozó terhelésének kiegyensúlyozása mellett befektetésnek sem rossz, a világ háta mögötti, energiahálózat nélküli területeken pedig biztosíthatja a ház áramellátását. Az elkövetkező öt évben 100 ezer darab értékesítését tervezik.
Töltés vezeték nélkül?
Mindenki irtózik a tekergőző töltőkábelektől, a mérhetetlen energiaigényű telefonok miatt mindennapos folytonos töltővadászattól, csatlakoztatásoktól. Erre remek megoldás az indukciós töltés. Bár a töltés vesztesége még igen nagy, de a kényelem, hogy elég a telefont egy spéci felületre tenni talán kárpótol a pazarlásért. A chargifi rendszere virtuális itatóként működik, ha porzik a telefon akksija, még utolsó leheletével a neten ránézhetünk a legközelebbi chargifi pont helyzetére, és ott feltölthető a telefon.
A vezeték nélküli töltésre alkalmas telefonokat csak rá kell helyezni a jelzett felületre – praktikusan vendéglátóhelyek asztalára – az erre még nem alkalmas telefonoknak pedig a fenekébe kell dugni egy adaptert. Mondjuk felmerülhet a kérdés, hogy nem lenne-e egyszerűbb egy mezei madzagos töltőt kérni, bár az biztos kevésbé elegáns. A Nissant persze jó eséllyel nem a vezeték nélküli telefon-, hanem az autótöltés érdekelheti.