Ebédelni indultunk a Montevideo utcai szerkesztőségből a nagyjából 2 kilométerre lévő Pálvölgyi barlang melletti fapados étterembe. Valódi fából készült padokat süt a hegy lábánál a tavaszi nap, ezért írtam, nem az étkezde minőségére utaltam. Korrekt a kaja, mégsem véletlen, hogy idehoztam a kifejezést. Éppen nálunk járt a BMW izgalmas konnektoros hibridje, a 330e. Addig nem próbáltam, itt az alkalom, behuppantam a bal első ülésbe. Semmi bajom a hagyományos kézifékkel, de meglepő volt, hogy a tesztautó 15-16 milliós árába még nem fér bele az elektromos. Mellékesen megjegyeztem a srácoknak, hogy a tartós teszten futó, és feleannyiba kerülő Nissan Qashqaiban elektromos van. Jó-jó, ez BMW, meg nem is riválisok. Oké. Kikanyarodtunk a mélygarázsból a délben kellemesen melegítő napsütésbe, gyorsan előkaptuk a napszemüvegeket, majd automatikusan felnyúltam, hogy egy gombnyomással hátratoljam az üvegtetőt addig takaró rolót. Hoppá, ez sem motoros. Ez sem fért bele a 15-16 millió forintos árba. Ugye kitalálják mi lesz a következő mondatom? Bizony, a feleannyiba kerülő Qashqaiban eletromotor mozgatja, ráadásul az üvegtető mérete is dupla akkora. Ezután szépen sorra vettük, hogy a népautóban mi minden segíti a vevőt, ami nincs benne a prémiumban. Rendben, nem csinálunk úgy, mintha olyan végtelenül meglepődnénk azon, mik állnak ennek a hátterében. A német prémiumok vásárlóitól pofátlanul még azért is pluszpénzt kérnek mostanában, hogy ne az alapból 41 literes üzemanyagtankkal kapja kézhez a vadiúj C-osztályos Mercedesét a vagyonos, ezért az extrákért könnyebben fizető vevő, hanem a kategóriában normálisabb 60 literessel. Eközben a „tömegautókat” gyártók mások mellett azzal csábítanak mind több vevőt magukhoz, hogy melyikük képes minél gyorsabban, minél több ultramodern vezetéstámogató rendszert belezsúfolni a kocsijukba normális árért. A jelen egyik legnépszerűbb népautójának számító, az európai crossover-piac értékesítéseit vezető Qashqaiba például ezeket rakják be.

A varázsszó a biztonság

A sokat emlegetett varázsdátum pedig 2020 – csak néhány érdekesebb példa. Az EU ún. Fehér könyve ekkora akarja a felére csökkenteni az utakon közlekedési balesetben meghaltak számát (a 2010-es szinthez képest), így a magyar rendőrség is ehhez próbálja csökkenteni évenként az „elvárt” adatot. A Volvo 2020-ra ígéri, hogy onnantól csak olyan autókat dob piacra, amelyekben közlekedési balesetben már nem lehet meghalni! A Nissan pedig egyenesen már balesetmentes világban gondolkodik, amikor a „zéró balesetszám” nevű programja 2020-ra önmagukat balesetmentesen vezető autókat akar kereskedelmi forgalomba állítani. Mindennek már a fele is jó lenne, de ne legyünk pesszimisták, hiszen a szükséges technika egyes elemei itt vannak velünk, többek között a Qashqai-ban.

radarok

A tükrök házában, az ütközőben, és a rendszám alján duplázódnak a bejelölt érzékelők

Ez a kocsi például már magától fékez, ha az utat pásztázó radarok vészhelyzetnek tűnő ráfutást észlelnek. Erre először hangjelzéssel figyelmezteti a vezetőt az autó (az előtte haladóhoz hirtelen túl közel kerül), amire ha nem reagál, a rendszer automatikusan, részlegesen fékez. Amennyiben az autók távolsága tovább csökken, a rendszer szükség esetén még nagyobb fékerőt alkalmaz, erőteljesebben fékez. Érdekes rendszer az éberségfigyelő, amiről az átlagosan 13 éves autót vezető magyarok többsége jó eséllyel még nem is hallott, pedig legalább 5-6 éve megjelent a szériaautókban. A Qashqai kicsit erős kifejezést használó sajtóanyaga szerint az autó “ismeri sofőrjét, így meg tudja állapítani, mikor lankad vezetője figyelme. A rendszer felméri sofőrje vezetési stílusát, majd a műszerfalon figyelmeztet, ha a kormányzás ettől túlságosan eltér, és a vezetőnek pihenőt kell tartania”. Talán a CLS második második generációjának nemzetközi bemutatóján vezettem először olyan autót, amely ha irányjelzés nélkül elhagyja a sávját, figyelmeztetésként megrázza a kormányt. Hiszen azt gondolja, elszunyókált a sofőr. Azóta szerencsére leszivárgott az olcsóbb autókba, és a gyártók többsége megtalálta az arany középutat: 6-7 éve Firenze környékén még kicsit nyersen reagált,korábban sok tesztautóban ki is kapcsoltam, mert zavart, manapság finoman, de határozottan jelezik, indexelj, ember!
l-2

Szinte mindent figyel

Fontos a kényelem is

Valami olyasmivel szoktak ezeknek a vezetéstámogató rendszereknek a prezentálására rátérni a gyártók, hogy hát nekünk nem csak az autósok biztonsága, hanem a kényelme is fontos, sőt, a közlekedési szabályok betartását is segítjük. Ilyen a sebességkorlátozó táblák felismerése és kijelzése a műszerfalon. Itt is évről évre fejlődnek a rendszerek, egyértelmű tapasztalat, hogy kevesebbet hibáznak, jobban észre veszik a megszokottól eltérő magasságba állított piros-fehér jelzéseket. A biztonság mellett egyértelműen kényelmi funkció az automata távolságifényszóró-kapcsolás. Egyszerűnek tűnik, mégis nagyfelbontású kamera kell hozzá, ahogy a holttérfigyeléshez is. Utóbbi rendszer a 360 fokos parkolássegítő hátsó kamerájával érzékeli a Qashqai holtterében megjelenő járműveket. Ha másik autó (vagy motor, kerékpár) jelenik meg valamelyik holttérben, narancssárga fény gyullad ki a külső visszapillantóban. Ha a vezető sávváltáskor használja az irányjelzőt, és a rendszer másik járművet érzékel a veszélyes zónában, a fény villogni kezd, és hangjelzéssel figyelmeztet. Külön most nem írunk a 360 fokos parkolássegítőről, máskor részletezzük a Qashqai egyik legklasszabb extráját, de a mozgó tárgyak, állatok érzékeléséről most kell szólni. Ha álló helyzetben a négy kamera által figyelt területen valamilyen mozgó tárgy észlelhető, a rendszer hangjelzéssel, és a tárgy területének kiemelésével figyelmezteti a vezetőt. A hátsó ajtóra szerelt, halszemobjektíves kamera látószöge több mint 180 fok.

l3

Azért még nincs minden kipipálva

Okosabb?

Számos olyan remek vezetéstámogató rendszer, amely így együtt ritkán fér be egy 15-16 milliós német prémiumba, miközben feleannyiért elérhető egy roskadásig extrázott népautóban. Ennek ellenére senki ne szólja le azokat, ellenkezőleg, a legtöbbjüket a prémiumokat gyártók fejlesztik ki. Inkább örüljön az átlagos pénztárcájú sofőr, hogy egyre gyorsabban lecsorognak a luxusautókból az általa (a tömegek által) vásárolt népautókba. Udvariasan persze szabad rákérdezni a BMW-s ismerősnél, hogy ugyan neki mi fért bele a vadiúj autója 15 millió forintos vételárába.