Mi itt, a Vezessnél mindannyian igyekszünk rendben tartani a családi autót, sűrű olajcserével, kézi mosással és rendszeres belső takarítással. De a sztenderd autóápolás nem segít a kormánykerék kifényesedett, megkopott bőrhuzatán. Mivel a kormánybőrözést korábban megrendelő pajtások szerint sokat dob majd a kocsin, nemrég én is lecseréltettem Ford Focusunkon.

Megkérdeztem a témában Dombóvári Mihály kollégámat, aki olyan sokáig írta a szolgáltatás rovatot különböző autós lapoknak, hogy dízel injektorfeltanítástól a műszerfalflokkoláson át a kormánybőrözésig mindenben tud tanácsot adni. Így landoltam a Varga Kp. Bt. óbudai műhelyében, ahol Sebestyén Tamás dolgozik. Az üzletet elindító és őt betanító Varga József Pilisvörösváron tevékenykedik.

Hogy jön le a kormány?

Mivel az emberek zöme nem tudja szakszerűen levenni a kormányt, a kopott volán sokszor az autóban érkezik. A cikk kapcsán felkeresett cégnél egyedül a Citroënek fix középrészű kormánykerekének leszerelést nem vállalják, az összes többi megoldható 1270 forintért.

Használt autó: amire megéri költeni 1

Rutin és érzék kell a kormány levételéhez. Van logikus, van trükkös, és olyan is, amit csak akkor tudsz levenni, ha már láttad szétszedve. Először a légzsákegységet kellett szabaddá tenni és lehúzni a csatlakozóját, utána jött a tempomat és a rádió-távirányítás gombjainak kikötése. Magát a kormányt egy nagy csavar tartja. Mivel az autó kormányozhatatlanná válik a kormánybőrözés mintegy 3 órás idejére, úgy kell leparkolni, hogy ez biztosan ne okozzon gondot.

Perforált bőr, több szín

A régi huzat lehúzása után láthatóvá válik a kormány fogását adó, puha műanyag réteg, ami a mi esetünkben marad a régi, mert pont jó az átmérője. Itt nincsenek szabásminták, az egyedileg készülő kormányhuzathoz mindig külön szabja ki a bőrt a szakember. A borítás négy részből áll. Némi felárért ezek az egységek több színből állhatnak vagy perforált bőrös elemekkel helyettesíthetőek a küllőknél, ahol a kormányt fogjuk. A kormányt borító bőrdarabok kivágása és összevarrása az első feladat. A mérések és a szabás után az első eredmény a borítéknál valamivel szélesebb, hosszú bőrcsík, amiből a küllők helyét még ki kell vágni.

Az első feladat a légzsák kiemelése

Az első feladat a légzsák kiemelése

Amíg halad a munka, van időnk beszélgetni. „A tenyérrel kormányzók koptatják el leghamarabb a kormányborítást. Ha szinte mindig ugyanazon a ponton érintik a volánt, az tönkretesz bármilyen anyagot” – tapasztalja Sebestyén Tamás. A szakember az autómárkák között nem rajzolna ki egyértelmű törésvonalat gyorsan elkopó kormányú tömeggyártmányok és épségüket sok százezer kilométeren át megőrző prémiummárkák között: „A 2006-2008 közötti Audik kormánya 120 000 kilométer után rosszabbul nézhet ki, mint a Focusotoké 200 000 kilométerrel. A Qashqaié mintha az átlagnál hamarabb kopna, de járt itt néhány éves F11-es 7-es BMW tulaja is” – meséli.

Műanyag helyett bőrkormány

Az ügyfelek zöme magánember, akik kisebbrészt szájhagyomány útján, nagyobbrészt internetes keresőből találnak el ide. Nem ritkán a műanyag kormánykerékkel kiszállított alapmodellek belső terét dobja fel a tulajdonos a bőrborítással. Vannak jó fogású műanyag kormánykerekek is, de pszichésen a bőr sokat hozzáad a komfortérzethez. Ugyanez igaz a váltógombra is, amin az elvásott bőrhuzat szintén cserélhető, itt 3810 forintért.

Bútorbőr nem alkalmas kormányborításnak, mert nem bírja a néha +70, máskor mínusz 20 fokos hőmérsékletet és a tűző napot

Bútorbőr nem alkalmas kormányborításnak, mert nem bírja a néha +70, máskor mínusz 20 fokos hőmérsékletet és a tűző napot

A kuncsaftok másik része olyan használtautó-kereskedő, akinek a gondos munka fontosabb a gyorsaságnál. A kifényesedett, kopott borítás cseréjével értékesebbnek tűnik az autó. A kormánybőrözés hatása egyértelmű, bár azt nehéz megítélni, hogy mennyiben növeli a kocsiért elkérhető összeget és mennyiben inkább az eladást gyorsítja meg, de a zsírosra fényesedett karima nem kelt jó benyomást. Mivel a nepperek igyekeznek gyorsan pörgetni az autókat, az itteni, két-háromhetes előjegyzést nagy részük nem vállalja.

Varrás, több színnel

A bőr és a varrás színével el lehet rugaszkodni a gyári árnyalattól. A cérnaspulnik polcán csak szürkéből a majdnem feketétől a világos ezüstig annyiféle van, hogy nem is tudnék választani. Inkább kéket kérek, hogy legalább ennyiben hasonlítson az autó a Focus RS-re, ami a neked celebrált vegytiszta vezetési élménnyel egyedülálló az összkerekes kompakt sportmodellek között.

Balra a BMW-k, jobbra az Audik népszerű színkombinációja

Balra a BMW-k, jobbra az Audik népszerű színkombinációja

A varrást háromféle színből is kérhetjük, ami jól jön BMW-kben az M három színét (világoskék, sötétkék, piros) kombinálva. Audikban az ezüst-fekete-piros a népszerű. A varráskép minden esetben gyémánt alakú, míg Amerikában az egyszerűbb, a baseball-labdáról ismert öltés dívik.

Árak: 19-25 ezer Ft

Ennél a cégnél egy Porsche Panamera és egy kamaszkorú G Astra kormánya ugyanannyiért újul meg, mert nem az autó típusa, hanem az alapanyag és a munkaidő határozza meg a 19 050 és 25 400 Ft közötti árakat. A legtöbb autóhoz a többféle színben vagy perforált bőrrel készülő kormány is megáll 21 590 forintból (plusz a le-felszerelés 1270 forintért), a fabetétes kormányok újrahúzása kerül többe.

Itt 19-25 000 Ft között szór a kormánybőrözés ára

Itt 19-25 000 Ft között szór a kormánybőrözés ára

Bárhová megyünk, érdemes ragaszkodni a jó minőségű és szigorúan autóipari felhasználásra szánt bőrhöz. Ami az otthoni ülőgarnitúrára tökéletes, az autóban nagyon hamar tönkremegy. Egészen mások az elvárások az anyaggal szemben a néha mínusz 20, tűző napon 70 fokos kormánnyal szemben, mint a lakásbútorok esetében.

A hitvány alapanyagról lemállik a festék, a kókler munka pedig nagy résekkel, látványosan rusnya öltésekkel csúfítja el az autót. Ebben a műfajban végképp igaz, hogy a kormány áthúzása inkább kerüljön 22-30, mint 15 ezer forintba, csak szép legyen. Szerintem nem akkora az árkülönbség, hogy megérje kockáztatni, ha másfél tank benzin árából megszépíthetjük a használt autót.