Ha már úgyis autóval megy valaki nyaralni, miért ne vinné magával a szállást is? Mondjuk a kocsi tetején. Az autó tetején sátrazásnak rengeteg előnye van, alulról nem ázik be, nem zavaró az egyenetlen, sziklás terep, illetve a földön szaladgáló rovarok sem szállják meg a sátorbelsőt. Mutatunk pár darabot, amiken érdemes elgondolkodni.
Elbírja?
Ha bármelyik modern autó kezelési könyvében megnézzük a tető megengedett legnagyobb terhelhetőségét, nagyjából 50-80 kilogrammot ír a kódex. (A Golfé például 75 kg.) Akkor hogy bír el mégis sátrat, nem ritkán két személlyel? Nem szakad le? Hát nagyon nem.
A kezelési könyvben azért adnak meg jóval kisebb tetőterhelést, mert feltételezik, hogy ezzel a terheléssel haladnánk is. Mondjuk autópályán, vagy éppen kanyargós hegyi úton. Ahol a tetőn lévő komolyabb tömeg már veszélyeztetné az autó stabilitását. Álló helyzetben ez nem okozhat gondot, és gondoljunk csak a töréstesztekre, a tetőre rakott autó a saját tömegét is kacagva elbírja. Hogy a Trabant is elbírná-e a saját súlyát a tetején, arra nem vennék mérget, de egy sátrat tutira elbírt, még az is. Íme a bizonyíték:
Itt egy videó arról, milyen viccesen lehet bábozni a Trabant tetejére installált sátor felállítása közben:
A tetősátrak talán legkényelmesebb, legprofibb változata a Maggiolina kurblis cucca. Alaphelyzetben egy lapos, de széles tetőboxnak látszik az egész szerkezet, felnyitása egyszerű, a pár – lakattal is zárható – csat nyitása után egy kurblival egy percen belül felállítható a kétszemélyes, stabil alvóhely. Nagy előnye, hogy összecsukott állapotban alig látszik rajta, hogy micsoda, így olyan helyre is bemerészkedhet vele az ember, ahol amúgy nem nézik jó szemmel a kempingezőket.
Pillanatok alatt felállítható, összecsukható, nincsenek az autó oldalán túlnyúló részei, és elképesztően szélbiztos. Cserébe esőben zajos a műanyag tető, az alapterülete amellett, hogy sok helyet elfoglal a csomagtartón, még nem is nem túl nagy, de igaz, aludni tökéletes. Ja, és jó drága is, használtan is nehéz 300 ezer forint alatt hozzájutni. Újonnan pedig a milliós árba is könnyű beleszaladni.
A Maggiolina sorozatból kapható olyan is, amelynek csak az egyik fele nyílik, és ezt is elegánsan gázteleszkóp nyomja a magasba. Ízlés kérdése, van, akinek ez tetszik jobban. Talán a kisebb légtér télen könnyebben befűthető, de más előnye nem nagyon lehet.
Itt a videó a Maggiolina sátráról. A csaj nem jár hozzá.
A másik variáció a hagyományos sátrakhoz közelebb álló megjelenésű, ilyen például az ausztrál Gordigear. Amiben talán gyengébb a fenti változatnál, hogy lassabb és macerásabb a felállítása, lebontása és a szelet, esőt sem bírja olyan jól. Zárt állapotban is kevésbé védett. Cserébe a helykihasználása sokkal jobb, és csukott állapotban senki nem mondja meg róla, hogy mire való. Ja és a belépőmodell ára alig fele a legolcsóbb Maggiolináénál, kb. 1000 eurótól indul az árlista.
Felállítása, elpakolása még ennek is sokkal rövidebb időt vesz igénybe, mint egy valamirevaló hagyományos sátor leverése, összeszerelése.
A tetősátrak alatt lévő autókról többet is megtudhat, a Maggiolina zöld hordozójáról itt, a fekete Land Roverről itt olvashatnak még.
Ráadásként egy ma már kihalófélben lévő megoldást is mutatunk, a sátras utánfutót. Pedig egész racionális dolog az teljes kempingcuccot egy kisméretű utánfutóba gyömöszölni és a kocsi után kötni. Mondjuk szépnek nem nevezhető, de legalább nagy.