Amikor elfordítjuk a slusszkulcsot és „ráadjuk a gyújtást” a motorra (azért az idézőjel, mert a dízeleken ugye semmiféle gyújtás nincs, az elektromos autókról nem is beszélve, de mit tegyünk, ez a kifejezés terjedt el), még az egyszerű, öreg autók műszerfalán is látványos díszkivilágítás gyullad ki. Így jelzik a kontroll-lámpák, hogy működnek és jeleznek majd, ha baj lesz. No de tudjuk-e, mi is a baj, ha élesben jelez valamelyik kis világító izé?
A legfontosabb lámpák, például a pirosan világító olajoskanna jelentését elvileg minden autós ismeri. Illetve… vajon hány vezess-olvasó válaszol helyesen erre a mini-szavazásra?
A helyes megfejtés: ha nem vagyunk biztosak a dolgunkban, ne találgassunk! Ha kigyullad egy kontroll-lámpa, amit nem ismerünk, célszerű megállni az első biztonságos helyen és felütni a kezelési leírást vagy megnézni a neten a mobilon, mit is jelent a kis fény az orrunk előtt.
A világító olajoskanna például elég logikusan jelenthetné azt, hogy kevés az olaj, töltsünk vagy töltessünk utána. A lecsökkent olajszintet azokon a kocsikon, amelyeknél egyáltalán van szenzor a méréshez, nem menet közben szokta kijelezni az elektronika a műszerfalon, hanem elinduláskor. A piros kanna azt jelenti, hogy az olajnyomás elégtelen, vagyis a motor kenése nem megfelelő. Márpedig ha nem jut olaj a motor különböző forgó-súrlódó alkatrészeihez, pillanatok alatt bemaródhat, megéghet, besülhet bármi, amit úgy terveztek, hogy kenéssel működjenek. Ez a kontroll-lámpa talán az összes közül az, amit leginkább komolyan kell venni: ha kigyullad, minél előbb (azonnal) le kell állítani a motort, és megnézni vagy megnézetni, mi a baj.
(Leggyakrabban egyébként tényleg akkor szokott kigyulladni ez a fény, ha a gondatlan gazda miatt szép lassan elfogy az olaj és kanyarban félrelöttyenve nem jut elég az olajszivattyúhoz, hogy felépítse a nyomást. De ez sem törvényszerű, ha például egy turbós kocsinál lelazul egy olajcső-bilincs, a motor képes saját maga is pillanatok alatt kinyomni a kenőanyagot a rendszerből, és ha ilyenkor nem állítjuk le, menthetetlenül tönkremegy minden odabent.)

Lancia Lybra évezredünk elejéről. Olasz autónál nem ritka, hogy egész csomó világít menet közben is, de azért érdemes rájuk odafigyelni – pláne a pirosakra
A piros hőmérős ikont valószínűleg minden autós helyesen értelmezi: túlmelegedett a motor (pontosabban a hűtőfolyadék). Ez is azonnali megállást igényel; akármi akadályozza a megfelelő hűtést, a következmények igen súlyosak lehetnek. Az akkumulátor ikon jelentése is világos: nincs töltés, előbb-utóbb leállnak az elektromos rendszerek – de nem csak a rádió meg a világítás, hanem mondjuk az elektromos kormányszervó is a modern kocsikon, ami elég veszélyes jelenség. Meg kell állni, amint lehet.
De nem csak ez a három lámpa világíthat a kormány mögött. Teljes spektrumában nem is tudjuk feldolgozni a témát, annyiféle kis pilács létezik, de lefotóztunk néhány műszeregységet, csak hogy rávilágítsunk, mennyire fogalmunk sincs arról, mi mindent jelezhetnek ezek a kis lámpák. A fő tanulság: mindig legyen ott a kesztyűtartóban a kézikönyv! De ha nincs, a cikk végén adunk pár tippet, hogy hol lehet online utánanézni, melyik lámpa micsoda.

A vörös felkiáltójeles fékhiba-lámpa (BRAKE-felirattal vagy anélkül) a behúzott kéziféket jelzi. De ha a kézifék ki van engedve, és mégis világít, a fékrendszer alacsony nyomását jelzi (például kevés fékfolyadék miatt). Sok kocsiban fékfolyadék-ellenőrzésre is szolgál: a motortérben a fékolajtartály fedelének gombját lenyomva tesztlámpaként ugyanez a lámpa világít, ha kevés a fékfolyadék

Három fékállapot-jelzés egymás mellett: kézifék behúzva/alacsony féknyomás, ABS-hiba, kopott fékbetét (BMW E46)

E46-os 316-os BMW: az EML jelzés az Engine Management Light, MotorVezérlő Fény rövidítése, általános hibajelzés

A légzsákos lámpa ezen a Civicen (is) több mindent jelezhet. Alapértelmezésben általában azt, hogy az utasoldali légzsák ki van kapcsolva – de utalhat a légzsák-elektronika hibájára is

A zöld P-betű a megállásoknál automatikusan befeszülő, elgurulás-gátló fékezés aktív állapotát mutatja. A kis narancssárga út azt jelzi, hogy a sávelhagyás-gátló aktív, de a rendszer épp nem látja a sáv széleit. Ha látja, a jelzés zöldre vált

A zöld lámpa nem oszt, nem szoroz: azt jelzi, hogy a fékre lépve lehet majd D-be húzni a Golf automata váltójának karját

A felső zöld lámpa a kocsihoz kapcsolt utánfutó indexének visszajelzője. Ha nem lóg utánfutó a kocsin, az indexelés kezdetén egy nagyon rövidet villanhat, ne rémüljünk meg. Viszont ha van utánfutó a kocsin és nem villog a lámpa indexelésnél, az baj: alighanem kontaktos az elektromos csatlakozó Ilyenkor a mögöttünk jövő nem tudja, merre fogunk kanyarodni!

A CHECK lámpa a Lanciánál (és sok kortárs olasznál) nem motorhibát jelez, hanem valami általános odafigyelni valót. Alatta a kikapcsolt utaslégzsák egy alternatív piktogramja látható

Vén Mazda teherautóm műszeregysége. Ugye, milyen egyszerű? De hajoljunk csak közelebb!

A vízcsap és mellette a lehetetlen lámpa a tankban lévő vízre illetve az üzemanyagszűrőben lévő vízre utal
Sok modern autó már szöveges üzenetben is jelzi a hibákat, különösen szimpatikus a Volvók SMS-hez hasonló üzenőszolgálata. Ezzel együtt a kontroll-lámpák alighanem még sokáig nem mennek ki a divatból. Teljes gyűjtemény még az interneten sem létezik, de például ezen a linken vagy ezen kaphatunk segítséget (angolul), ha valami ismeretlen fény gyúl ki a műszerfalon. És végül íme, egy gyűjtemény egy képben, ami hasznos lehet, ha ég valami, amit nem tudunk, mi:

Egy korántsem teljes, de gazdag lista a hibajelzőkről