Amikor elfordítjuk a slusszkulcsot és „ráadjuk a gyújtást” a motorra (azért az idézőjel, mert a dízeleken ugye semmiféle gyújtás nincs, az elektromos autókról nem is beszélve, de mit tegyünk, ez a kifejezés terjedt el), még az egyszerű, öreg autók műszerfalán is látványos díszkivilágítás gyullad ki. Így jelzik a kontroll-lámpák, hogy működnek és jeleznek majd, ha baj lesz. No de tudjuk-e, mi is a baj, ha élesben jelez valamelyik kis világító izé?
A legfontosabb lámpák, például a pirosan világító olajoskanna jelentését elvileg minden autós ismeri. Illetve… vajon hány vezess-olvasó válaszol helyesen erre a mini-szavazásra?
A helyes megfejtés: ha nem vagyunk biztosak a dolgunkban, ne találgassunk! Ha kigyullad egy kontroll-lámpa, amit nem ismerünk, célszerű megállni az első biztonságos helyen és felütni a kezelési leírást vagy megnézni a neten a mobilon, mit is jelent a kis fény az orrunk előtt.
A világító olajoskanna például elég logikusan jelenthetné azt, hogy kevés az olaj, töltsünk vagy töltessünk utána. A lecsökkent olajszintet azokon a kocsikon, amelyeknél egyáltalán van szenzor a méréshez, nem menet közben szokta kijelezni az elektronika a műszerfalon, hanem elinduláskor. A piros kanna azt jelenti, hogy az olajnyomás elégtelen, vagyis a motor kenése nem megfelelő. Márpedig ha nem jut olaj a motor különböző forgó-súrlódó alkatrészeihez, pillanatok alatt bemaródhat, megéghet, besülhet bármi, amit úgy terveztek, hogy kenéssel működjenek. Ez a kontroll-lámpa talán az összes közül az, amit leginkább komolyan kell venni: ha kigyullad, minél előbb (azonnal) le kell állítani a motort, és megnézni vagy megnézetni, mi a baj.
(Leggyakrabban egyébként tényleg akkor szokott kigyulladni ez a fény, ha a gondatlan gazda miatt szép lassan elfogy az olaj és kanyarban félrelöttyenve nem jut elég az olajszivattyúhoz, hogy felépítse a nyomást. De ez sem törvényszerű, ha például egy turbós kocsinál lelazul egy olajcső-bilincs, a motor képes saját maga is pillanatok alatt kinyomni a kenőanyagot a rendszerből, és ha ilyenkor nem állítjuk le, menthetetlenül tönkremegy minden odabent.)
A piros hőmérős ikont valószínűleg minden autós helyesen értelmezi: túlmelegedett a motor (pontosabban a hűtőfolyadék). Ez is azonnali megállást igényel; akármi akadályozza a megfelelő hűtést, a következmények igen súlyosak lehetnek. Az akkumulátor ikon jelentése is világos: nincs töltés, előbb-utóbb leállnak az elektromos rendszerek – de nem csak a rádió meg a világítás, hanem mondjuk az elektromos kormányszervó is a modern kocsikon, ami elég veszélyes jelenség. Meg kell állni, amint lehet.
De nem csak ez a három lámpa világíthat a kormány mögött. Teljes spektrumában nem is tudjuk feldolgozni a témát, annyiféle kis pilács létezik, de lefotóztunk néhány műszeregységet, csak hogy rávilágítsunk, mennyire fogalmunk sincs arról, mi mindent jelezhetnek ezek a kis lámpák. A fő tanulság: mindig legyen ott a kesztyűtartóban a kézikönyv! De ha nincs, a cikk végén adunk pár tippet, hogy hol lehet online utánanézni, melyik lámpa micsoda.
Sok modern autó már szöveges üzenetben is jelzi a hibákat, különösen szimpatikus a Volvók SMS-hez hasonló üzenőszolgálata. Ezzel együtt a kontroll-lámpák alighanem még sokáig nem mennek ki a divatból. Teljes gyűjtemény még az interneten sem létezik, de például ezen a linken vagy ezen kaphatunk segítséget (angolul), ha valami ismeretlen fény gyúl ki a műszerfalon. És végül íme, egy gyűjtemény egy képben, ami hasznos lehet, ha ég valami, amit nem tudunk, mi: