Lali bácsi a vagyonos budapesti városrész kerékpáros klubjának vezetője, megszállott bicajos. A kerületi bringások szemében több évtizedes elszánt munkája miatt vitathatatlan köztisztelet övezi. Számos balesetveszélyes kereszteződés vált a kerékpárosok számára biztonságossá az ő javaslatai alapján a környéken. Általában addig lobbizott az érintett útkezelőnél, míg elfogadták alapos szakmai javaslatait.
A közlekedési konfliktusok bírósági utóéletét bemutató sorozatunk e heti sztorija kicsit más, mint az eddigiek. Itt több baleset történt, de nem ezek okozóját, hanem a 65 éves Lali bácsit citálták bíróság elé, aki éppen a közlekedésbiztonság érdekében tett olyat, mint korábban soha.
Egymás tenyerébe csaptak, majd összevesztek
A helyi kerékpárutak bővítésére pályázott, majd nyert egy zsák pénzt az önkormányzat, amelynek vezetői evidenciaként kezelték, hogy a szaktekintélyt, és az általa irányított klubot felkérik partnernek. A gyorsan létrejött megállapodás kiterjedt a tervezésben és a kivitelezésben való konzultációra egyaránt, a közös munka – úgy tűnt – olajozottan indul.
Csakhogy a végén a négy kilométeres kerékpárút mégsem pont úgy készült el, ahogyan a biciklisek javasolták.
A műszaki átadás után Lali bácsi és több társa szerint az egyik kereszteződésében nem hogy problémás, de veszélyes lett a kerékpárosok részére a megváltozott közlekedési rend. Erre az elképzelésre ők már a tervezőasztal mellett, majd a kivitelezéskor is nemet mondtak.
Igazuk lett, röviddel az átadás után sajnos több baleset történt abban a kereszteződésben.
Lali bácsi kézbe vette a szerszámokat
Kissé leegyszerűsítve a helyzetet, tulajdonképpen egyetlen tábla léte vagy nem léte okozta a fő vitapontot. A bringások vezetője nem nézte tovább tétlenül a baleseteket, a további problémák megelőzése érdekében nekiállt, és önkényesen leszerelte a vitatott táblát.
Mielőtt bárki nekiállna hozzá hasonlóan lecsavarozni a közelében neki nem tetsző közlekedési táblákat, muszáj leírnunk: ez közúti közlekedés biztonsága elleni bűntett, amely 3 év börtönbüntetéssel sújtható bűncselekmény.
A klubvezető nem titkolta radikális akcióját, sőt, saját maga vitte be az önkormányzathoz a leszerelt táblát, miközben tisztában volt vele, a jog miként rendelkezik tettéről. Hivatalosan 10 nappal a leszerelés után „észlelte” az önkormányzat a tábla „hiányát”, ekkor intézkedtek a visszahelyezéséről.
Lali bácsit pedig feljelentették.
Nyomozni kezdtek a rendőrök
Bár túl sok nyomoznivaló nemigen volt, mégis ez a rend. Adott volt a tettes, a motiváció, minden. A gyanúsítás lényege szerint az érdekvédő – innen idézzük – „a közúti közlekedés rendjét szabályozó Kerékpárral behajtani tilos közúti jelzőtábla eltávolításával veszélyeztette a közúti közlekedésben résztvevők biztonságát”.
Lali bácsi a nyomozás során természetesen beismerő vallomást tett, melyet a bíróság előtt is fenntartott. Védelmét Janklovics Ádám közlekedési ügyvéd látta el (akitől a Vezess olvasói is kérhetnek jogi tanácsokat, védelmet).
Szerinte a tábla elhelyezésével az önkormányzat éppen hogy veszélyeztette a kerékpárosok biztonságát, mivel az úttesten csak keresztben lehetett a kerékpárral megközelíteni az új kerékpárutat, a keresztező főútvonalon zajló gépjárműforgalom miatt pedig az erre a manőverre alkalmatlan.
A nyomozás során és a bíróság előtt több tanút hallgattak ki a szakmai partner kerékpáros klub tagjai és a kivitelező önkormányzat illetékesei közül.
A bíróság szerint a vádlott bűncselekményt követett el
Ezt nem lehetett vitatni, mégis, az úgynevezett „bűnösségi körülményeket” vizsgálva nem talált a vádlott terhére róható körülményt a bíróság. Ellenkezőleg, a férfi javára értékelte „cselekménye motívumát és célját”, emellett Lali bácsi büntetlen előélete is számított az ítéletnél.
A büntetés kiszabásakor az egyik legfontosabb szempont a klubelnöki akció társadalomra veszélyességének vizsgálata volt, ámde itt éppen a balesetveszély elhárítása miatt ragadt szerszámot a vádlott.
Mindezek alapján a bíróság úgy ítélte meg, hogy szükségtelen büntetés kiszabása, mindössze egy év próbára bocsátotta Lali bácsit.