Tartósan keveset ér a forint az euróval szemben és rekordmagas az áfánk: két fontos tényező hat az ellen, hogy jutányos áron lehessen új autót venni Magyarországon. Ám a korlátozott vásárlóerő nagy úr, így továbbra is vannak vonzó összegért elvihető kocsik az ársáv alján. A piac legolcsóbb új autóját változatlanul a Dacia kínálja. A Logannal működik a használt autó árában új autó egyenlet, amely sikerre vitte az okosan pozicionált márkát. A Magyarországon eladásra kínált használt autók átlagára 1,8 millió Ft körül mozog a Használtautó.hu adatai szerint, a Logan Access 1,2 16V alapverzió neve mellett 1 990 000 Ft szerepel az árlistában.
Listaáron a Daciák a legolcsóbbak
A Dacia nemcsak az összárban legolcsóbb autót adja, hanem az adott kategória legalacsonyabb árú autóit is a Renault román leányvállalata kínálja. A Logan MCV-vel a hatalmas Wartburg Tourist méltó utódát állították kerékre 2 230 000 forinttól. Az SUV-mezőny legmélyebbről induló árú autója a 2 860 000-4 990 000 Ft közötti Duster, amely itthon is meghozta az áttörést. A legolcsóbb családi autóvá domesztikált haszonjármű a Dokker 2,7-4,1 milliós ársávval, az egyterűek árbajnoka a 2,85-4,47 milliós Lodgy, amelynek ár-érték arányától könnybe lábad az akciós áruházi prospektusokon edzett szem is.
Más kérdés, hogy a legalacsonyabb ár reményében az ország másik végéről is ajánlatot kérő vevőjelöltek a Dacia árképzésével nem tudnak mit kezdeni. Az autó olcsó, de annyiért vihető el, amennyi az árlistán szerepel. Felesleges a teljes márkakereskedő-hálózatot körbelevelezni egy gumiszőnyeg reményében, a kicsontozott autók kis árrése miatt gyakorlatilag nincs árengedmény. Az értékesítést jutányos felszereltségi csomagok és limitált szériák támogatják.
Alacsony, fix árak a Ladánál
A fő piaci ellenfél nem a Škoda, nem a Suzuki, hanem a használtautó-piac és a házon belüli, szintén a Renault-Nissan konszernhez tartozó Lada. Egyelőre itt is hasonló az árképzés alacsony, de fix listaárakkal.
Az „Új autót mindenkinek” szlogen megragadja a Granta üzenetét: 1 999 000 forintért a Dacia Logan után ez a második legolcsóbb új autó. Ráadásul igen bőséges a felszereltsége, kellően tágas, nagy a csomagtere, jól sikerült a motorja, ami elégedetté teheti azokat a vásárlókat, akik koros használt kocsikból ülnek át és nem követik, valójában hol tart ma az autóipar. Igazából a Granta 1,6 Standard ebben az alapverzióban a leginkább versenyképes a majdnem kopasz Logannal.
2 449 000 forintért a légkondival ellátott és 87 helyett a 16 szelepes motorú, 98 lóerős Granta Norma 1,6 már túl közel van a jobb autókhoz, a ferdehátú, ötajtós Granta 2 649 000 forintért szintén. Ezt igazolta a légkondicionálós Logannal végzett összehasonlító tesztünk.
2 649 000 forintba kerül a frissebb Kalina kombiváltozata manuális légkondicionálással és csinosabb karosszériával. A Lada igen nagy lendülettel indult, ám az újra bevezetett márka iránti bizalmat aligha erősíti, hogy a kezdetben 5 év/100 000 kilométeres garanciaidő néhány hónap után három évnyire olvadt, kilométer-megkötés nélkül.
Akcióban olvadó árak
De a legtöbb esetben más a listaár és más a tényleges eladási ár, ezért az akciós darabokat sem rekesztettük ki Magyarország legolcsóbb autóinak áttekintéséből. Abból indultunk ki, hogy légkondicionáló nélkül elenyészően kevesen kívánnak autót venni, ezért csak a klímaberendezéssel ellátott új autók árát kutattuk. Bár az autópiac fellendülőben van, helyesebben folytatja a visszakapaszkodást többévnyi szabadesés után, továbbra is igen kemény árengedményekkel dolgozik nem egy importőr.
Mit kínál a Suzuki?
A Celerio esetében a végeredmény a központi weboldal szerint 3 299 000 Ft helyett 2 649 000 Ft, amiből a márkakereskedésekben körülnézve még 50 000 Ft lejöhet. 2,6 milliós ügyfélárával a jól felszerelt Celerio a légkondis Ladák és Daciák komoly vetélytársa lehet, mert 254 literes csomagtartója a minik között kiugróan nagynak számít és tesztünk alapján egészen korrekt autó.
2 850 000 és 2 900 000 Ft között azonos árszinten hirdetik a márkakereskedések a Cool Komfort csomagos Kia Picantót, nagyjából itt testvérmodelljét, a Hyundai I10-est és a GL AC kivitelű Suzuki Swiftet. Előbbit 67 lóerős háromhengeressel, a másikat 94 lóerős négyhengeres benzinessel, a Picanto felszereltségén felül multifunkciós kormánnyal és ködlámpával. Ezek az összegek is mutatják, miért súlytalanok mifelénk a városi minik. Gyakorlatilag ugyanannyiba kerülnek, mint a nagyobb kiskocsik, csekélyebb használati értékkel, szerényebb felszereltséggel és többnyire kisebb csomagtartóval.
A Swift a márkakereskedés készletétől függően alapszínekben (piros és fehér) is lehet raktáron, tehát aki nem vágyik metálszínre, annak erre az árra nem kell rászámolnia 95 000 forintot. Ám használtan egyszerűbben és jobb áron el lehet adni egy eltalált metálszínű autót, mint az alapverziókat. Ezért ha belefér, érdemes metálszínű Swiftet választani, az árkülönbség 3,5 százalék.
Árban innen nincs messze a vadonatúj Baleno sem. Az akciók gyakorlatilag minden érdeklődőre kiterjeszthetők, ha nem a magánembereknek szóló autócsere-program, akkor a finanszírozási kampány vagy a flottavásárlói engedmény olvasztja a listaárat. A belül igen fapados, rádió nélküli, bár légkondicionált Baleno 1,2 GA 3 095 000 forintért nem jó vétel. Sokkal élhetőbb belső terű a gazdagabban felszerelt, szebb műszerfalú 1,2 GL, amelynek ajánlott akciós ára alapszínben 3 250 000 Ft, plusz 95 000 Ft a metálfényezésért.
Mivel akciós áraik között csupán 300 ezer Ft a különbség, arra számítanánk, hogy a kisebbik Suzuki megsínylette az indiai nagytestvér érkezését. A Suzuki Gusztáv értékesítési vezetője mást tapasztal: „Sokat számít, hogy a Swift egy itthon gyártott, hazánkban bevált típus és az ügyfelek szerint elég formás autó. Vásárlóink bíznak abban, hogy sokáig lesz hozzá alkatrész, és aki második autónak veszi, annak nem számít a Baleno nagyobb csomagtartója. Én is tartottam a házon belüli konkurenstől, de mi közel annyi Swiftet adunk el, mint Balenót” – összegzi Cseh Balázs.
Hárommillió, a vízválasztó
Hárommillió forint fontos határ, ezzel az összeggel sok vevőt be lehet csábítani az autószalonokba, ahol egy ügyes értékesítő a jól felépített lépcsőkkel meg tudja győzni az ügyfelet, hogy ár-érték arányban van ennél jobb megoldás is, valamivel drágábban. Az Opel Corsa E akciós modellként 2 999 000 forintért függönylégzsákot is kínál. Ugyanitt húzódik a Toyota Aygo 1,0 X-Play belépőszintje is, tehát egy-egy autóval a Toyota is becsúszik a lélektani határ alá.
Ugyanígy befér a hárommilliós keretbe a kifutó Nissan Micra, amelynek utóda ősszel mutatkozik be a Párizsi Autókiállításon. Aki együtt tud élni olcsó hatású, igénytelen anyagokból összerótt belső terével, nagyon takarékos, különösen fordulékony és könnyen vezethető, fürge autóhoz jut a 80 lóerős háromhengeres benzinessel.
FIAT-ok, jó áron
Egyautós családoknak vagy közel teljes értékű második autót keresőknek jó vétel lehet a FIAT Punto 1,4 Young. A FIAT hátránya, hogy összesen két első légzsák van benne, máskülönben felszereltsége kiugróan gazdag. A 2 990 000 forintos akciós ár csak a pasztellkék autókra vonatkozott, amelyek információink szerint már elfogytak.
A többi árára például a pótkerék, a kartámasz és a metálfényezés költsége rakódik, így 3 150 000 Ft körüli áron kaphatók a megmaradt darabok. Rendelni már nem lehet, a jelenlegi importőri készlet pár tucat autóból állhat. Az egyik szalonban pont tegnap adták el azt a kocsit, ami miatt felhívtam őket.
Olvasóinkban is felmerülhet a kérdés, miért nem veszi valaki a 3,1 milliós, 11 éve gyártott és 78 lóerős Punto Young helyett 3,5 millióért az 1,4-es, de 16 szelepes motorú, 95 lóerős, hatfokozatú váltós, sokkal nagyobb csomagterű Tipót, amelyben szintén ESP, két légzsák, légkondicionáló, négy hangszórós rádió, első elektromos ablak és központi zár van. A megkérdezett, igen profi értékesítő két érvet hozott fel: „Ebben az árkategóriában a vevők nagyon is megéreznek 200-300 ezer forintos árkülönbséget és a Puntóban nemcsak Európa-térképes navigáció van, de tempomat és Bluetooth-alapú telefonkihangosító is.”
Csak hitelre olcsó?
Egyre ritkább, hogy egy kedvezmény csak hitelfelvétellel együtt legyen érvényes, de van rá példa. Mondjuk a Ford Fiesta Trend 1,25 literes, benzines verziója az adott finanszírozással 2,75-2,85, készpénzre 3,2 millió forintba kerül. A hirdetésből egyértelmű, hogy melyik ár milyen feltételekkel érvényes.
Aki egyébként is venne fel kölcsönt, annak a forintalapú hitelkonstrukcióval járó engedmény jól jöhet, de nagyjából azzal lehet számolni, hogy a további kedvezményt visszafizeti az ügyfél a finanszírozási részletekben. A megkérdezett szalonokban legtöbbször az volt a válasz, hogy az ára miatt kinézett autó készpénzre is ugyanannyiba kerül, mint részletre vásárolva.
Ebből is látszik, sokat tisztultak a magyarországi autópiaci viszonyok a pénzügyi válság előtti időkhöz képest. A változatlanul nyomott árak továbbra is vonzóvá tehetik a magyarországi autószalonokat a belföldi, illetve a nettó áron vásárló külföldi vevők szemében.