Traffipaxba futni vacak dolog, és nem is kell feltétlenül ész nélkül száguldozni hozzá, hogy egy jól sikerült felvétel után lógó orral ballaghassunk a kasszához. Szerencsére megúszható a büntetés ezzel a pár ezer forintból némi ügyességgel otthon is összeépíthető szerkezettel.
Mi tud?
A lélektani 5000 forintos összegből kihozható TIVEDA névre keresztelt berendezéssel a rendőrségnek dolgozó, 15 milliárd forintos beruházással megvalósult VÉDA rendszert lehet hatástalanítani. Pontosabban a segítségével megúszni a büntetést. Az autóba szerelhető, cigarettásdobozba is beleférő eszköz a fix telepítésű traffipaxok ellen nyújt védelmet úgy, hogy előre jelzi, ha utunkba kerül egy. Sőt, a pillanatnyi, és a megengedett sebesség függvényében különféle módon riasztja a vezetőt, hogy még időben tudjon lassítani.
A profi leírásért, alkatrészlistáért érdemes ellátogatni a készítő oldalára. További kérdésekkel is őt lehet bombázni, mi csak kipróbáltuk a szerkezetet.
Bonyolult beszerelni?
Nem. A tesztkészülék csinos USB-csatlakozón keresztül kapja az energiát, se kapcsoló, se egyéb gomb, izé nincs a kütyün. A GPS-t is tartalmazó dobozt érdemes úgy elhelyezni, hogy rálásson az égre, a VÉDA-jelző LED-et pedig úgy, hogy arra pedig a vezető lásson rá. A hangszórót igény szerint el is lehet hagyni. Ha indulunk és feszültség alá kerül az USB-csatlakozó, elindul a TIVEDA is. Ha megvan a műholdkapcsolat – erről hangjelzés is tájékoztat -, akkor a 15 másodpercenként felvillanó piros LED-en kívül semmit nem érzékelni a működéséből. Ha traffipax felé közeledünk, akkor a pillanatnyi sebességtől függően riaszt, az alábbi táblázat szerint:
Pillanatnyi sebességünk a várható sebességhatárhoz képest | Villogó | Csipogó |
---|---|---|
-10 km/h vagy annál lassabb, például városban 40 km/h alatt | másodpercenként egy felvillanás | másodpercenként egy csippanás |
-10 km/h és -5 km/h között, azaz városban 40 és 45 km/h között | másodpercenként két felvillanás | másodpercenként két csippanás |
-5 km/h és a sebességhatár között, azaz városban 45 km/h és 50 km/h között | másodpercenként három felvillanás | másodpercenként három csippanás |
sebességhatár felett, de legfeljebb 15 km/h túllépés | fokozódó sebességű bal-jobb villogás | fokozódó sebességű „sziréna” hang |
+15 km/h, vagy afelett (itt már csekkre számíthatunk!) | sűrű villogás | folyamatos csipogás |
Sunyi sebességmérés?
Nem, a VÉDA kapuk korrekt módon kitáblázva, fix helyszíneken lesik az autósokat. Így akár azt is mondhatnánk, hogy hülye az, aki a kitáblázás és a jól látható berendezés ellenére is képes belefutni egy húzós büntetést jelentő gyorshajtásba. De persze nem mindig van ez így. Nézzük meg például ezt a helyszínt. Ahogy a készülék kitalálója is írja, „itt az országúti 90-es tempóról érkezünk meg lakott területre, ahol egy 40-es tábla, majd alig 100 méter után egy VÉDA kapu fogad. Ha valaki elnézi a táblát és 55-el halad el, az már 30 000 forinttal rövidíti meg a családi kasszát.” A 40-es tábla pedig okosan egy másik tábla szélárnyékában lapít, nehogy látni lehessen. Na, ezt a legvadabb szabálytisztelő is simán benyelheti.
Büntetési tételek:
Az új eszközök közel tucatnyi szabálysértést képesek rögzíteni. Itt a lista, hogy mely szabálysértésért mennyit is kell fizetni:
Gyorshajtásért: 30 000-300 000 ft
Kihangosító nélkül telefonálásért: 30 000 ft
Biztonsági öv nélküli autózásért: 10 000, 15 000 vagy 20 000 ft (lakott terület, vidék, autópálya)
Jelzőlámpa tilosán áthajtásért: 50 000 ft
Vasúti átjárón tiltott áthajtásért: 60 000 ft
Záróvonal átlépéséért: 30 000 ft
Kötelező haladási irány megszegéséért: 50 000 ft
Tiltott behajtásért: 30 000 ft
Autópálya leállósávjában jogtalan megállásért: 40 000 ft
Autópálya leállósávjában haladásért: 100 000 ft
Buszsáv jogosulatlan használatáért: 20 000 ft
Buszsávban haladásért: 30 000 ft
Lejárt műszakival autózásért: 40 000, 50 000 vagy 60 000 ft (attól függően, hogy 3, 6 vagy 12 hónapja járt le).
Működik?
Igen. Két VÉDA-kapunál próbáltuk, mindkettőnél megbízhatóan, időben jelzett. Az M2-esen, ahol csak az egyik irányban van kapu, az ellenkező irányból érkezve nem adott fals riasztást, magyarul tudta, hogy nem jelent ránk veszélyt a traffipax. Mondjuk a hangja rettenetes, de ez a lényeg. Hogy felkapjuk a fejünket és vidáman mosolyogjunk a kamerába: tőlünk ugyan egy huncut krajcárt nem vesztek el, …. ! (tetszés szerinti megnevezéssel kiegészíthető)
Van értelme?
Logikus kérdés, hogy van-e létjogosultsága egy ugyan filléres, de mégiscsak egy újabb kütyünek az autóba, amikor a legtöbb navigációs berendezés ugyanúgy tudja a fix radarok helyét és még figyelmeztet is, ha ezek felé közeledünk. A Waze például nemcsak a fix telepítésű traffipaxoknál jelez, hanem a felhasználók által bejelentett mobil sebességméréseknél is.
Videón a TIVEDA működése:
Ugyanez motoron:
Ennek ellenére mégis bőven megérheti a fent bemutatott szerkezetet beszerelni az autóba. Persze nem mindenkinek. Aki a vécére is ablakra tapasztott telefonnal járnak és már a saját utcájukból sem találnak ki GPS nélkül, azoknak valóban nem jó semmire. Akik viszont még neki mernek vágni fejből egy balatoni útnak, vagy feltalálnak a Mátrába csupán az útjelző táblák alapján is, azoknak sokat spórolhat ez a szerkezet.
Persze az lenne a legjobb, ha mindenki betartaná a sebességhatárokat és akkor sem VÉDA-ra, se büntetésekre, se TIVEDA-ra nem lenne szükség. Blablabla…