Röviden – Škoda Kodiaq | |
---|---|
Mi ez? | A Škoda első, a legnagyobb barnamedvéről elnevezett hétszemélyes SUV-ja. A Seat Atecánál nagyobb, méretben az Audi Q5-höz áll közel. |
Mit tud? | Ebbe a kategóriába is elhozza a Škoda-hitvallást, takarékos motorok, hatalmas tér mind az utasoknak, mind a csomagoknak, és sok praktikus ötlet. |
Mibe kerül? | Még nincs végleges ár, de a Superb szintjére várható a Kodiaq. |
Kinek jó? | Azoknak, akik olyan nagy autót akarnak, ami tényleg nagy belül is, és nem vágynak márkajel biztosította presztízsre. |
Változik az új típusok bevezetésének kommunikációja. Régen elég volt egy-két cikk az autós magazinok hírek rovatában, néhány tévés megjelenés, a netre feldobott vágygerjesztő, majd jött a premier.
2016-ban viszont maximális sávszélességgel ömlik ránk temérdek információ. A közösségi média sodrásában kell hangosabban kiabálnia annak, aki el akarja érni az embereket. Mi köze van ennek a Škoda Kodiaqhoz? A csehek nagyon ráfeküdtek a témára, a SUV-gyártók piacára későn, sokadik szereplőként lépve minden figyelemfelkeltő módszert bevetettek.
Cuki állatokkal, gyerekekkel futó videókat gyártottak, a bemutató előtt napi szinten bombázták a sajtót apró hírmorzsákkal megszórt közleményekkel, és kitalálták a NEVET. Kodiaq, vagyis a barnamedve legnagyobb termetű alfaja, egyben egy alaszkai sziget, település neve.
Eredetileg Kodiak, de a végére biggyesztettek egy Q betűt, és elérték, hogy ezt a hatezer fős kis település is megtegye, elsütve a bohém poént, miszerint most nem egy nagy múltú hely nevét kapja az új típus, hanem fordítva. Persze ez némi pénzbe került.
Nyilván az eldugott Kodiaknak jót tett a hírverés, és akad fennkölt indok, a helyi őslakosok előtt tisztelegnek a k-q cserével. Annyi biztos, hogy mindenki azonosítani tudja majd a Medve-Škodát, a Škodiaqot, amiről mindent megtudtunk a berlini világpremieren, amit csak lehetett.
A medve bőre
A forma alaphangulatát a Vision S tanulmány adja, amitől elég sok jellegzetes részletet örökölt a Škoda Kodiaq. Leghangsúlyosabb a masszív, „négyszemű” frontrész, ahol a Superb óta futó, cseh kristályüveg stílusú, 3D hatású nappali menetfénnyel virító fényszórók alá került még kettő.
Oldalról Volkswagen-csoport egyenruhát kapott, szögletes kerékjárati íveivel, az ajtók kialakításával nagyon hasonló a (közös gyártósoron készülő) Seat Atecával. De a C alakú hátsó LED-fényszórók elárulják a Skodát, itt is visszaköszön a kristályüveg dizájn, érdekes mód ez az általában elhanyagolt rész a karosszéria leglátványosabb eleme.
Feltűnő kiállás, félelmet keltő agresszivitás helyett inkább a Volkswagen-formanyelven előadott Volvo XC90 hangulatát hozza, bár messze nem annyira izgalmas körítéssel.
Mekkora?
Pár milliméter eltéréstől eltekintve pont Audi Q5-méret, 4697 mm hosszú, 1882 mm széles és 1676 mm magas, tengelytávja is tisztes, 2791 mm. Ezzel követi a Škoda méretfilozófiáját, nagyobb az átlagos kompakt SUV-oknál, de nem éri el a BMW X5-Volvo XC90-Audi Q7 szintjét.
Az MQB-platformnak köszönhetően a tömeggel sincs gond, üresen alapmotorral, elsőkerék-hajtással 1452 kilogramm a tömege.
Most sem hanyagolták el a csomagteret, farban felettébb erős az 5+2 személyes Kodiaq. Ötszemélyes alaphelyzetben 720 literes, ami a második sor előredöntésével egészen 2065 literig bővíthető. Csomagrögzítési pont, rekesz akad elég, van beépített zseblámpa, elektronikusan kihajtható vonóhorog, és láblendítéssel nyíló elektromos csomagtérajtó, valamint a teljesen hátradönthető anyósülésnek köszönhetően 2,8 méteres tárgyak szállítása sem lehetetlen.
Ezzel még nem ért véget a variációk sora, hiszen ez az első hétszemélyes Škoda, két plusz helyre passzírozhatják be magukat a vállalkozó kedvű utasok. Beültem, kipróbáltam, a harmadik sor tökéletes gyerekszállító, de felnőtteknek csak rövid utakra ajánlott, mint szinte minden hétüléses esetén ebben a kategóriában. Könnyít a helyzeten, hogy a második sor háttámlájának dőlésszöge állítható, valamint sínen mozgatható: 18 centiméternyi mozgástér adott a legkényelmesebb elhelyezés kisakkozására.
Az kimaradt a sajtóanyagból, hogy hét üléssel mekkora a csomagtér, de lefotóztam. Lehet saccolni, használhatónak tűnik, pozitív, hogy hét személlyel is ennyi hely marad hátul.
Beltartalom
A Škoda sosem spórolt a légüres térrel, és ez a Kodiaq esetén sincs másként, kiemelkedő a helykínálat az első-második sorban, és a modellpaletta csúcsához méltóan válogatták össze az alapanyagokat. Tulajdonképpen egy puffasztott Superb belében ülünk, a műszerfalat függőlegesen széthúzták, méretes légbeömlőnyílások ölelik a kiviteltől függően 6,5-8 colos, könnyedén használható érintőképernyőt, térdmagasságban is puha borítást kapott a középkonzol.
Ahogy az megszokott, a premierre „mindent bele” verziók érkeztek, extrákkal kitömve, hívogatóan finom alcantara borítású ülésekkel, belső hangulatvilágítással, tíz hangszórós, 575 wattos Canton-audiorendszerrel. Ebben a formában vonzó, de kérdés, mennyiért adják majd a prémium hangulatúra extrázott kiviteleket.
Motorok
Öt opcióval indul az értékesítés, két dízel mellett három benzines blokk rendelhető, 125-190 lóerő közötti teljesítménnyel. Mind stop-start rendszerrel kerül piacra, a 150 lóerős TDI-nek 5 literes átlagfogyasztást ígérnek, a legerősebb 190 lóerős dízel pedig 8,6 másodperc alatt gyorsul százra, és 210 km/óra lesz a végsebessége.
Benzinesek terén az 1,4 TSI lesz a belépőmodell, ami 125 és 150 lóerős változatokban választható, utóbbi hengerlekapcsolásos technikával is takarékoskodik az üzemanyaggal. A kétliteres TSI lesz a legerősebb benzines 180 lóerővel, 320 Nm nyomatékkal.
A Superb 280 lóerős kétliterese még hiányzik, de nem kizárt, hogy pár éven belül bővül a motorpaletta. Kézi váltóból hatsebességest kínálnak, DSG-ből hat- és hétfokozatú rendelhető. Utóbbi friss fejlesztés, új a Škoda kínálatában, 600 Nm nyomatékot is elbír, ami azért sejteti, hogy lesz erősebb motor a 190 lovasnál.
Az összkerékhajtásos verziókhoz jár majd havas utakra, illetve terepre optimalizált üzemmód, de az Octavia-Superb párosból ismerős vezetési módok is elérhetőek lesznek, adaptív lengéscsillapítással, Comfort-Normal-Sport üzemmóddal a vezető aktuális hangulatának megfelelve.
A futóművet tekintve elöl részben alumíniumszerkezetű MacPherson rugóstag, hátul négy lengőkaros acélkonstrukció dolgozik.
Olcsó és drága furfangok
Ötletgyűjtő lett a Kodiaq, már kipróbált praktikus apróságok hada (összesen 30) könnyíti meg a használatot, az ajtóba rejtett esernyőtől kezdve az üzemanyagtöltő nyílás ajtajában található jégkaparón át a Ford Focus mintájára mechanikusan előugró élvédő csíkokig. Hasznos az alvás közben fejet fixáló hátsó fejtámla, valamint a tablettartóként, illetve klasszikus szendvicsező üzemmódba is állítható, első ülések háttámlájából előhajtható asztalka.
A drágán mért technikai megoldások sem maradnak el: tolatáskor az akár 2,5 tonnás vontatmány kormányzását aktív rendszer segíti, felülnézeti kép könnyíti meg a parkolást, adaptív tempomattal követi a forgalmat, sávot tart, dugóban már helyettünk araszol a Kodiaq, éjjel pedig teljes LED fényszórói segítik a biztonságos célba érést. Ha már nagy a baj, nemcsak figyel, be is avatkozik a vezető helyett, a tolatóradarral kombinált vészfékrendszer azonnal megállítja az autót, ha akadályt észlel mögötte.
Kütyütéren a telefonok vezeték nélküli töltési lehetősége, a Columbus rendszerhez járó, utcaképet adó Google Earth szolgáltatás, online közlekedési információ említhető, de ezzel koránt sincs vége. Bajban az automatikus vészhívás segít, de már szinte mindent összeköthetünk mindennel: MirrorLink, Apple CarPlay és Android Auto okostelefon-integráció, opciós 4G-s mobil internet és fedélzeti wifi áll rendelkezésre, valamint a Kodiaq saját, autóhoz kapcsolódó SmartLink okostelefonos alkalmazása is megéri majd az alaposabb tesztelést.
Medvét a családba?
A bevezetőben volt szó arról, hogy a Kodiaq hozza az elvártat, és az összképet nézve tényleg ügyesen mentette át a márkára jellemző pozitív tulajdonságokat ebbe a szegmensbe is. A csomagtartó brutális méretű, jól variálható, a helykínálat parádés, az egyszerű ötletek köre még tovább bővült. Hiányzik még az izmosabb motor, hibridről sincs említés, de ezek talán nem feltételei a piaci sikernek. A jól eltalált vételár annál inkább, de erről még nincs pontos információ, vélhetően a Superb szintjén mozognak majd az értékek, vagy egy hajszállal az alatt.