Röviden – Škoda Kodiaq
Mi ez? A Škoda első, a legnagyobb barnamedvéről elnevezett hétszemélyes SUV-ja. A Seat Atecánál nagyobb, méretben az Audi Q5-höz áll közel.
Mit tud? Ebbe a kategóriába is elhozza a Škoda-hitvallást, takarékos motorok, hatalmas tér mind az utasoknak, mind a csomagoknak, és sok praktikus ötlet.
Mibe kerül? Még nincs végleges ár, de a Superb szintjére várható a Kodiaq.
Kinek jó? Azoknak, akik olyan nagy autót akarnak, ami tényleg nagy belül is, és nem vágynak márkajel biztosította presztízsre.

Változik az új típusok bevezetésének kommunikációja. Régen elég volt egy-két cikk az autós magazinok hírek rovatában, néhány tévés megjelenés, a netre feldobott vágygerjesztő, majd jött a premier.

2016-ban viszont maximális sávszélességgel ömlik ránk temérdek információ. A közösségi média sodrásában kell hangosabban kiabálnia annak, aki el akarja érni az embereket. Mi köze van ennek a Škoda Kodiaqhoz? A csehek nagyon ráfeküdtek a témára, a SUV-gyártók piacára későn, sokadik szereplőként lépve minden figyelemfelkeltő módszert bevetettek.

Cuki állatokkal, gyerekekkel futó videókat gyártottak, a bemutató előtt napi szinten bombázták a sajtót apró hírmorzsákkal megszórt közleményekkel, és kitalálták a NEVET. Kodiaq, vagyis a barnamedve legnagyobb termetű alfaja, egyben egy alaszkai sziget, település neve.

Eredetileg Kodiak, de a végére biggyesztettek egy Q betűt, és elérték, hogy ezt a hatezer fős kis település is megtegye, elsütve a bohém poént, miszerint most nem egy nagy múltú hely nevét kapja az új típus, hanem fordítva. Persze ez némi pénzbe került.

 

Nyilván az eldugott Kodiaknak jót tett a hírverés, és akad fennkölt indok, a helyi őslakosok előtt tisztelegnek a k-q cserével. Annyi biztos, hogy mindenki azonosítani tudja majd a Medve-Škodát, a Škodiaqot, amiről mindent megtudtunk a berlini világpremieren, amit csak lehetett.

A medve bőre

A forma alaphangulatát a Vision S tanulmány adja, amitől elég sok jellegzetes részletet örökölt a Škoda Kodiaq. Leghangsúlyosabb a masszív, „négyszemű” frontrész, ahol a Superb óta futó, cseh kristályüveg stílusú, 3D hatású nappali menetfénnyel virító fényszórók alá került még kettő.

Egy alaszkai szigetről, de még inkább az ott őshonos medvéről, a kodiakról kapja nevét a Skoda új, három üléssoros szabadidőjárműve.

Egy alaszkai szigetről, de még inkább az ott őshonos medvéről, a kodiakról kapja nevét a Škoda új, három üléssoros szabadidőjárműve.

Oldalról Volkswagen-csoport egyenruhát kapott, szögletes kerékjárati íveivel, az ajtók kialakításával nagyon hasonló a (közös gyártósoron készülő) Seat Atecával. De a C alakú hátsó LED-fényszórók elárulják a Skodát, itt is visszaköszön a kristályüveg dizájn, érdekes mód ez az általában elhanyagolt rész a karosszéria leglátványosabb eleme.

A négyszemű tekintet a legmerészebb ötlet, amit ellőttek a Skoda tervezői

A négyszemű tekintet a legmerészebb ötlet, amit ellőttek a Škoda tervezői

Feltűnő kiállás, félelmet keltő agresszivitás helyett inkább a Volkswagen-formanyelven előadott Volvo XC90 hangulatát hozza, bár messze nem annyira izgalmas körítéssel.

Mekkora?

Pár milliméter eltéréstől eltekintve pont Audi Q5-méret, 4697 mm hosszú, 1882 mm széles és 1676 mm magas, tengelytávja is tisztes, 2791 mm. Ezzel követi a Škoda méretfilozófiáját, nagyobb az átlagos kompakt SUV-oknál, de nem éri el a BMW X5-Volvo XC90-Audi Q7 szintjét.

Az MQB-platformnak köszönhetően a tömeggel sincs gond, üresen alapmotorral, elsőkerék-hajtással 1452 kilogramm a tömege.

Most sem hanyagolták el a csomagteret, farban felettébb erős az 5+2 személyes Kodiaq. Ötszemélyes alaphelyzetben 720 literes, ami a második sor előredöntésével egészen 2065 literig bővíthető. Csomagrögzítési pont, rekesz akad elég, van beépített zseblámpa, elektronikusan kihajtható vonóhorog, és láblendítéssel nyíló elektromos csomagtérajtó, valamint a teljesen hátradönthető anyósülésnek köszönhetően 2,8 méteres tárgyak szállítása sem lehetetlen.

Mára természetes, hogy a Skoda apró ötletekkel teszi érdekesebbé típusait, ez most sincs másként, a jégkaparó alap.

Mára természetes, hogy a Škoda apró ötletekkel teszi érdekesebbé típusait, ez most sincs másként, a jégkaparó alap.

Ezzel még nem ért véget a variációk sora, hiszen ez az első hétszemélyes Škoda, két plusz helyre passzírozhatják be magukat a vállalkozó kedvű utasok. Beültem, kipróbáltam, a harmadik sor tökéletes gyerekszállító, de felnőtteknek csak rövid utakra ajánlott, mint szinte minden hétüléses esetén ebben a kategóriában. Könnyít a helyzeten, hogy a második sor háttámlájának dőlésszöge állítható, valamint sínen mozgatható: 18 centiméternyi mozgástér adott a legkényelmesebb elhelyezés kisakkozására.

Az kimaradt a sajtóanyagból, hogy hét üléssel mekkora a csomagtér, de lefotóztam. Lehet saccolni, használhatónak tűnik, pozitív, hogy hét személlyel is ennyi hely marad hátul.

Három üléssorral is marad csomagtartó

Három üléssorral is marad csomagtartó

Beltartalom

A Škoda sosem spórolt a légüres térrel, és ez a Kodiaq esetén sincs másként, kiemelkedő a helykínálat az első-második sorban, és a modellpaletta csúcsához méltóan válogatták össze az alapanyagokat. Tulajdonképpen egy puffasztott Superb belében ülünk, a műszerfalat függőlegesen széthúzták, méretes légbeömlőnyílások ölelik a kiviteltől függően 6,5-8 colos, könnyedén használható érintőképernyőt, térdmagasságban is puha borítást kapott a középkonzol.

Ahogy az megszokott, a premierre „mindent bele” verziók érkeztek, extrákkal kitömve, hívogatóan finom alcantara borítású ülésekkel, belső hangulatvilágítással, tíz hangszórós, 575 wattos Canton-audiorendszerrel. Ebben a formában vonzó, de kérdés, mennyiért adják majd a prémium hangulatúra extrázott kiviteleket.

k06

Minden eddigi Škodánál fényűzőbb a Kodiaq belső tere

05

A menüvezérlő gombok is érintésérzékeny darabok, ezzel a központi kijelző egy nagy, üveg mögé zárt egységet alkot.

04

Szokatlanul vaskos műszerfal egy Škodában, mögötte tárolórekesz húzódik.

Motorok

Öt opcióval indul az értékesítés, két dízel mellett három benzines blokk rendelhető, 125-190 lóerő közötti teljesítménnyel. Mind stop-start rendszerrel kerül piacra, a 150 lóerős TDI-nek 5 literes átlagfogyasztást ígérnek, a legerősebb 190 lóerős dízel pedig 8,6 másodperc alatt gyorsul százra, és 210 km/óra lesz a végsebessége.

Benzinesek terén az 1,4 TSI lesz a belépőmodell, ami 125 és 150 lóerős változatokban választható, utóbbi hengerlekapcsolásos technikával is takarékoskodik az üzemanyaggal. A kétliteres TSI lesz a legerősebb benzines 180 lóerővel, 320 Nm nyomatékkal.

A Superb 280 lóerős kétliterese még hiányzik, de nem kizárt, hogy pár éven belül bővül a motorpaletta. Kézi váltóból hatsebességest kínálnak, DSG-ből hat- és hétfokozatú rendelhető. Utóbbi friss fejlesztés, új a Škoda kínálatában, 600 Nm nyomatékot is elbír, ami azért sejteti, hogy lesz erősebb motor a 190 lovasnál.

Négyhengeres benzines, és dízelmotorok alkotják a kínálatot 125-190 lóerő közötti teljesítménnyel.

Négyhengeres benzines és dízelmotorok alkotják a kínálatot 125-190 lóerő közötti teljesítménnyel.

Az összkerékhajtásos verziókhoz jár majd havas utakra, illetve terepre optimalizált üzemmód, de az Octavia-Superb párosból ismerős vezetési módok is elérhetőek lesznek, adaptív lengéscsillapítással, Comfort-Normal-Sport üzemmóddal a vezető aktuális hangulatának megfelelve.

A futóművet tekintve elöl részben alumíniumszerkezetű MacPherson rugóstag, hátul négy lengőkaros acélkonstrukció dolgozik.

Olcsó és drága furfangok

Ötletgyűjtő lett a Kodiaq, már kipróbált praktikus apróságok hada (összesen 30) könnyíti meg a használatot, az ajtóba rejtett esernyőtől kezdve az üzemanyagtöltő nyílás ajtajában található jégkaparón át a Ford Focus mintájára mechanikusan előugró élvédő csíkokig. Hasznos az alvás közben fejet fixáló hátsó fejtámla, valamint a tablettartóként, illetve klasszikus szendvicsező üzemmódba is állítható, első ülések háttámlájából előhajtható asztalka.

Élvédő ugrik ki az ajtó nyitásakor, ez sem új ötlet, de a Škoda begyűjtötte a készletbe

Élvédő ugrik ki az ajtó nyitásakor, ez sem új ötlet, de a Skoda begyűjtötte a készletbe.

A drágán mért technikai megoldások sem maradnak el: tolatáskor az akár 2,5 tonnás vontatmány kormányzását aktív rendszer segíti, felülnézeti kép könnyíti meg a parkolást, adaptív tempomattal követi a forgalmat, sávot tart, dugóban már helyettünk araszol a Kodiaq, éjjel pedig teljes LED fényszórói segítik a biztonságos célba érést. Ha már nagy a baj, nemcsak figyel, be is avatkozik a vezető helyett, a tolatóradarral kombinált vészfékrendszer azonnal megállítja az autót, ha akadályt észlel mögötte.

08

Kütyütéren a telefonok vezeték nélküli töltési lehetősége, a Columbus rendszerhez járó, utcaképet adó Google Earth szolgáltatás, online közlekedési információ említhető, de ezzel koránt sincs vége. Bajban az automatikus vészhívás segít, de már szinte mindent összeköthetünk mindennel: MirrorLink, Apple CarPlay és Android Auto okostelefon-integráció, opciós 4G-s mobil internet és fedélzeti wifi áll rendelkezésre, valamint a Kodiaq saját, autóhoz kapcsolódó SmartLink okostelefonos alkalmazása is megéri majd az alaposabb tesztelést.

Medvét a családba?

A bevezetőben volt szó arról, hogy a Kodiaq hozza az elvártat, és az összképet nézve tényleg ügyesen mentette át a márkára jellemző pozitív tulajdonságokat ebbe a szegmensbe is. A csomagtartó brutális méretű, jól variálható, a helykínálat parádés, az egyszerű ötletek köre még tovább bővült. Hiányzik még az izmosabb motor, hibridről sincs említés, de ezek talán nem feltételei a piaci sikernek. A jól eltalált vételár annál inkább, de erről még nincs pontos információ, vélhetően a Superb szintjén mozognak majd az értékek, vagy egy hajszállal az alatt.

Hány pontot ér a Skoda Kodiaq?
átlag
8.47
szavazat
879
Hány pontot ér a Skoda Kodiaq?