Aligha meglepő, hogy a SEAT stratégiájának lényege a növekedés és a minél nyereségesebb működés, ami jelen állás szerint aszfaltterepjárókkal valósítható meg a legkönnyebben. Az első lépés ebbe az irányba a frissen bevezetett Ateca, amelyet jövőre követ egy Captur-Mokka-CX-3 méretű modell. Akit érdekel, milyen vezetni az autót, kattintson ide menetpróbánkhoz a 150 lóerős benzinesről és a hasonló teljesítményű dízelről, alább pedig tíz érdekesség következik az autóról.
1. Tényleg ez az első nekik
Alig hihető, de ez a márka legelső szabadidő-autója. 2016-ig a SEAT-nak tényleg nem volt városi terepjárója, aszfaltdzsipje, SUV-ja, nevezzük bárhogy ezt az autófajtát.
2. Ötmillió Ft alatt indul
Aki betölti az importőri weboldal konfigurátorát, 4 996 000 és 10 866 000 forint közötti árakkal találkozik. A légkondis, 115 lóerős alapverzió háromhengeres motorral megáll ötmillió Ft alatt. Összehasonlításképp a szívómotoros, 132 lóerős, de kisebb nyomatékú Hyundai Tucson 1,6 GDi listaára 6 099 000 Ft, kedvezményes ára 5,8 millió Ft.
3. Csehországban készül
Az Atecát nem a SEAT, hanem a Škoda gyártja Kvasinyban, ahol az új Yeti és a nála nagyobb, 5+2 üléses Kodiaq is készül majd. Ez nem szokatlan az impériumon belül, a Q3-at a SEAT gyártja Martorellben az Audi megbízásából, a Toledo csehországi, az itthon nem forgalmazott Mii pozsonyi termék.
4. Jégkaparó: csak a helye van meg
Az Autó Magazinban megjelenő összehasonlító tesztben olvastam, hogy a tanksapka fedelében ott van a jégkaparó helye, amit a Škoda ki is tölt jégkaparóval a saját autóihoz. A szomszéd Škoda-szalonban a tulaj az Atecához is keríthet egyet.
5. A 4×4-ért befér egy hátizsákba
A műszaki adatokat böngészve az összkerékhajtású modell csomagtartója összesen 25 literrel csekélyebb, mint az elsőkerék-hajtásos autóké. Ez nagyjából egy közepes méretű hátizsák térfogatának felel meg. A számok: 485-1579, illetve 510-1604 liter.
6. 1,2 tonna
Egy Ateca könnyebb, mint sokan gondolnák. A súlytakarékos autó alapmodellje a háromhengeres benzinessel 1205 kilós vezető és csomag nélkül.
7. Széles a rokonság
Mivel a VW-konszern leányvállalatai lehetőleg a keresztmotoros építőkészletből igyekeznek összelegózni aszfaltterepjáróikat, az Atecának van kisebb és nagyobb testvérmodellje is. Hosszuk szerinti sorrendben: Audi Q2: 4191 mm, SEAT Ateca: 4363 mm, Volkswagen Tiguan: 4486 mm, Škoda Kodiaq: 4697 mm. És ezek csak az SUV-k a közös MQB műszaki bázisról.
8. Nem kap meg mindent
Szokás szerint a Volkswagen odafigyelt, hogy nagyobb méretei mellett a Tiguan az elérhető műszaki felszereltséggel is különbözzék az Atecától. A spanyol rokon nem vette át a 18 centis sínen tologatható hátsó üléspadot, a Tiguan privilégiuma a digitális műszerfal és az adaptív lengéscsillapítás és az online közlekedési infókkal dolgozó navigáció is, persze felárért.
9. Internet, nagyban
LTE-kapcsolatos telefonmodult rendelve az autó gyors wifi hotspottá tehető. A modern kor jegyében az Atecában benne van az USB-kábellel csatlakoztatott telefont az autó központi kijelzőjére tükröző Mirror Link, fut rajta az Apple CarPlay és az Android Auto. Utóbbival felolvastathatjuk a bejövő e-maileket és lediktálhatjuk a választ, okostelefonunk segítségével. A telefon kábel nélkül, indukciósan tölthető, a kocsihoz csatlakoztatva tetőantenna javítja a vételt és nyújtja meg az akkumulátor üzemidejét.
10: Különjárat a tihanyi réven
A vezetés során Szántód és Tihany között komp vitte át a tesztautókat. A különjáratnak igazán különleges szerep jutott, mert Tihany elé érve a hajó talpon megfordulva, egy helyben írt le egy tiszteletkört, amivel szezonzáráskor tisztelegnek a hajósok. Megkérdeztem, mennyibe kerül a különjárat, ami egy útra 70 000 Ft listaáron, de esküvőkre, más eseményekre jutányosabban is kivehető a balatoni komphajó, órabérben. Csak ne akarjunk a partról átugratni a távolodó hajóra, mint anno az Ötvös Csöpi-jelenetben.