Tökölön vagyunk, a reptéren. Az itt tesztelt Mustang GT már messze öblöget, a driftesek épített BMW-i sem szólnak már üveghangon, amikor vészjósló sivítás lakja be a pályát. Egy Volkswagen Rallye Golf érkezik, tehát a II-es Golfból raliautó-alapnak szánt modell, orrában mechanikus spirálfeltöltős motorral.

A hangot a G-alakú spiráljáról G-feltöltőnek nevezett, ékszíjhajtású kompresszor adja, amelynek a turbóval szemben nincs szüksége különösebb kihűtésre leállítás előtt. A kocsi begördül, a motor elcsendesedik és van idő körüljárni a nem makulátlan, de bemutatásra érdemes autót.

Ötödikre lett szép

Eredetileg a tulaj egy barátjának néztek meg Németországban egy Golf III TDI-t, amit rossz állapota miatt otthagytak. De út közben felkerült a Mobile.de-re a hibás feltöltőjű, de ígéretes állapotú Rallye Golf hirdetése. 6000 euróért, 1 850 000 forintért mostani gazdája azonnal megvette, immár hét éve.

Élményautó: VW Golf II Rallye 1

Mauchner Attilának ez már az ötödik Rallye Golfja. A tulajdonos karosszérialakatos, a kocsikkal adódó munkák legnagyobb részét saját kezűleg végezte. „Csak a fényezésért fizetek, a többit megcsinálom magam” – mondja. Attila mindig vett egy rossz állapotú autót, megcsinálta szebbre, eladta és az árából át tudott ülni egy valamivel jobb példányba.

Eredetileg a Volkswagen azért fejlesztette ki a típust, hogy a ralivébén a Lancia Delta hegemóniáját megtörje. Ez kicsit sem sikerült, de az autó annál érdekesebb.  A VW nagyrészt abból rakta össze a Rallye Golfot, amit a polcról le tudott venni. A gyári 15 colos keréktárcsákkal együtt a futómű is a malacorrú, B3-as Passat G60 Syncro változatából érkezett, az 1,8 literes, G-feltöltős négyhengeres és a jellegzetes négylyukú kerékkupakos felni szintén.

Gyárilag 15-ös felnikkel, nagyrészt a Pasat B3 G60 Syncro technikájával indult harcba a Rallye Golf 1989-ben

Gyárilag 15-ös felnikkel, nagyrészt a Pasat B3 G60 Syncro technikájával indult harcba a Rallye Golf 1989-ben

Mauchner Attila a sötétszürke rali-Golfot rendesen csüccsbe tette, ahogy mondani szokás. Az ültetés körülbelül hét centiméter, a szélesítést oldalanként 4-4 centis pogácsák szolgálják. A gyönyörű BBS-felnik 16-osak, a gumiméret 215/35 R16. Megvan tartalékban a gyári futómű és az eredeti, 15-ös felniszett, hogy szükség esetén az autó visszaalakítható legyen az eredetire.

Nem 1781 köbcentis

Némileg ismerve az VW konszern EA827 motorcsaládját, 1781 köbcentire tippelek, de Attila korrigál: a Passat G60-nal szemben rali-Golfban ez a motor a visszavett furat miatt csak 1763 köbcentis, hogy a turbómotorok 1,7-es szorzójával az FIA 3000 köbcentis határa alatt maradjon.

Beszélgetés után Attilával beülünk és visz pár hegyes kört. 160 lóerőhöz képest az 1195 kilós autó irreálisan jól gyorsul, messze jobban a 8,6 másodperces gyári 0-100-as adatnál. Ebben az autóban ugyanis Oettinger-tuningos motor van, eltérő vezérműtengellyel, a kisebb szíjtárcsa miatt gyorsabban pörgő és a gyári nagyjából 0,7 bar helyett 0,95 bar körüli töltőnyomást létrehozó feltöltővel.

5000 db Golf Rallye készült Belgiumban, kézi munkával. Az A-csoportos raliautók homologizációjához ennyi volt az előírás

5000 db Golf Rallye készült Belgiumban, kézi munkával. Az A-csoportos raliautók homologizációjához ennyi volt az előírás

A teljesítmény 200 lóerő lehet, ami közel áll a 71 darabos szériában gyártott, 210 lóerős Golf GTI 16V G60 Limitedhez, amely a Golf IV R32 megjelenéséig a legnagyobb teljesítményű kompakt Volkswagen volt. A sebességérzet a vékony tetőoszlopos, őszinte sportmodellben ezt a combos 200 lóerőt is többnek mutatja.

Hat a Syncro 4×4

A rali-Golf motorjának két pillangószelepe van, amelyek egymással ellentétes ütemben nyitnak-zárnak. Amikor Attila felengedi a gázpedált és zárja a fojtószelepet, a másik pillangószelep kinyit és a spirálfeltöltő házába visszaengedi a felesleges töltőnyomást. A lefújásnak vérpezsdítő hangja van minden egyes váltás után.

Jobb gázreakciót biztosított a korabeli turbóknál a szíjhajtású spirálfeltöltő. A G-Lader élettartama túl csekélynek bizonyult, sok G60-as Golfben, Corradóban, Passatban már az ötszelepes turbómotor tölti be a helyét

Jobb gázreakciót biztosított a korabeli turbóknál a szíjhajtású spirálfeltöltő. A G-Lader élettartama túl csekélynek bizonyult, sok G60-as Golfban, Corradóban, Passatban már az ötszelepes turbómotor tölti be a helyét

Mi csontszáraz őszi időben találkoztunk, amikor a hajtásrendszer nehezen csillantja meg tartalékait. Fehér betonon elinduláskor az autó keresztbe indul, vizes és havas úton körbeforgatható gázra, tehát a hátsó kerekek hajtása nem elméleti.

Bár a sűrítési viszony a feltöltéssel járó hőterhelés miatt csak 8,0:1-hez és van víz-olaj hőcserélő az autóban, a kocsi elé hasalva látni egy utólagos olajhűtőt. A G60-ast hajszolva a gyári olajhűtés nem biztosítja a motor termikus egészségét.

Lendületesen vezetve a fogyasztás 11 és 15 liter között mozog százon. Nagyon visszafogottan sem lenne sokkal kevesebb, legalábbis a tulaj korábbi, elsőkerék-hajtású G60-as Golf II GTI-je sem ment 8 liter alá egyenletes országúti tempónál.

Kortársaihoz képest a raliverzió kiválóan felszerelt

Kortársaihoz képest a raliverzió kiválóan felszerelt. A kormánykerék a malacorrú Passatból származik

A szabályozott katalizátoros, korát megelőzően Euro II-es motor 100 oktános benzinnel működik, a minimum a 98-as. Attila szép időben veszi elő a kocsit, a csekély futásteljesítménnyel nem annyira fájó a magas üzemanyagköltség, közlekedni meg ott van a dízel Golf I a maga 4-5 literes étvágyával.

G-Lader: élt három évet

A fájdalmas költséggel kifejlesztett spirálfeltöltőről nem véletlenül mondott le már 1991-ben, háromévi gyártás után a Volkswagen. A gyár belátta a konstrukció elégtelen élettartamát, amit Attila is megerősít: 60-120 000 kilométer alatt tönkrement az összes eddig autójában.

G-alakú spirállal sűríti a levegőt a feltöltő, innen kapta a nevét

G-alakú spirállal sűríti a levegőt a feltöltő, innen kapta a nevét

A felújításra Németországból, komoly helyről 1200 eurós (370 000 Ft) ajánlatot kapott, miután egy hazai Mekk mester „felújításáról” kiderült, hogy csak fémragasztóval összetákolta a magnéziumspirált, ami nem is tartott tovább a gányolástól megszokottnál.

Volkswagen-találkozó a hétvégén

A Volkswagen október elsején, e hét szombatján már ötödik alkalommal rendez összejövetelt a Hungaroringen. Az esemény Golf-találkozónak indult, de márkatalálkozóvá nőtte ki magát az évek során. A rendezvényről minden esztendőben egy VW Golfot vihet haza a legszerencsésebb résztvevő. Az eddigi eseményeken az első négy generáció egy-egy gyári állapotú példányát sorsolták ki a szervezők, ezúttal egy V-ös Golf vár majd a látogatókra október 1-jén a mogyoródi versenypályán. Az autót első tulajdonosa a zalaegerszegi márkakereskedésben vásárolta 2006-ban, ezt követően csak egy további gazdája volt, aki az elmúlt tíz év alatt mindössze 90 ezer kilométert tett meg. A tombolajegy ezúttal is 100 forintba kerül, az eredményhirdetésre a délutáni nagykoncert után kerül sor. Érdekesnek ígérkezik a hippifalu is a Transporterek rajongóinak. Részletek itt.

Nem kértem el vezetni az autót, mert ha bármi gond adódik, a karosszériaelemek pótlása alig oldható meg. A fényszórókat a Hella már rég nem gyártja. Ide kapcsolódóan soha ne bántsuk meg egy Rallye Golf-tulaját azzal, hogy Jetta-lámpának hisszük a szögletes fényszórót! Nem az, speciálisan a raliverzióhoz készült, akárcsak a szélesített sárvédők.

Leharcoltat nem érdemes

Épp ezért nem éri meg leharcolt darabot venni, mert az olcsó és a közepes példányok árkülönbségéből nem fedezhető a felújítás és a rali-golfos alkatrészek zöme hiánycikk. Az ABS ismert hibaforrás, 25 év elteltével a viszkokuplungos Syncro-négykerék-hajtásnak is meglehet a nyűgje. A problémás motort sokan a könnyen beszerezhető, hengerenként ötszelepes 1,8-as turbós négyhengeressel pótolják.

Köszönjük a Tököli Vezetéstechnikai Képzési Központ munkatársai segítségét a cikk megvalósításában! Elérhetőség: +36302525399 és info@vezetestechnika.eu

Köszönjük a Tököli Vezetéstechnikai Képzési Központ munkatársai segítségét a cikk megvalósításában! Elérhetőség: +36302525399 és info@vezetestechnika.eu

Akkoriban a Golfokhoz az utasoldali napellenzőt kivéve szinte minden feláras volt, a legsóherebb módon fizettettek meg a kényelem minden apró elemét. Ezzel szöges ellentétben áll a Rallye Golf kivitele, amely nem a raliautó-alapok puritánságával fogad.

Légkondicionálás nincs, de tolótető, kormányszervó, fedélzeti számítógép (MFA – Multifunktions Anlage) gyári rádió aktív hangfalakkal igen. A Rallye feliratú félbőr sportülések remek darabok. Az igényes szőnyegekkel, az örökkévalóságnak szóló összeszerelési minőséggel és a jó rozsdavédelemmel a sportváltozat is hordozza a kettes Golf alapértékeit.

Amikor Attila háromévnyi hirdetés után, egymillió forintért tudta csak eladni a végtelen idő- és munkaráfordítással épített, anyagárban kétmillió feletti, hivatalos papírossá tett VR6-os kettes Golfját, elhatározta, hogy többet nem költ olyan autóra, amelynek ára meg sem közelíti értékét. A Rallye Golffal nem fenyegeti hasonló ráfizetés: az állomány gyors gyérülésével a hasonlóan szép autók ára emelkedésnek indult.