Tamás egy neves franciapékség társtulajdonosa, gyakran maga szállítja budapesti sütödéjéből vidékre minőségi termékeit. Egy kora őszi napon, délelőtt 9 után már hazafelé tartott a sztrádán 120-ra állított tempomattal az övéhez hasonló teherautókkal teli külső sávban, amikor sokautós baleset egyik főszereplőjévé, később vádlottjává vált – így kezdődik a közlekedési balesetek bírósági utóéletét bemutató sorozatunk e heti története.
Helytelen követési távolság – ráfutásos baleset
Jóval a sztárpék Ford Transitja előtt, de Tamással ellentétben a belső sávban haladt Sándor a Mazdájával. A hatvanéves állatorvos nem ment többel a megengedett 130-nál, ám nem tartott megfelelő követési távolságot, így amikor az előtte haladó E-osztályos Mercedes hirtelen fékezésre kényszerült, beleszaladt.
Szerencséjükre mindkét jármű meg tudott állni komolyabb baj nélkül. Kicsit ferdén, kicsit sérülten várakoztak a kocsik a belső sávban, előttük a Mercedest lelassító ok miatt lépésben haladt el tőlük a forgalom. A német limuzinból kiugrott a harmincas Balázs, hogy megnézze autója hátulját. Fényvisszaverő mellényt a szabályok ellenére sem húzott magára, mint később kiderült, nem is volt az autójában. Rövid szóváltás után az állatorvos – aki nem szállt ki a kocsiból – javasolta, gyorsan húzódjanak félre a leállósávba, mert itt állni életveszélyes.
Ekkor ért oda nagy sebességgel a pék, aki elcsapta a Mercedes jobb hátsó sarkánál a kocsija vizslatását éppen befejező Balázst.
Gyalogos a belső sávban – gázolás
A baleset idején száraz, napos idő volt ugyan, de rendkívül sűrű forgalom hömpölygött az autópályán. András Ford Transitja előtt közvetlenül az övénél is valamivel magasabb furgon, egy Renault Master haladt, ami takarta számára a belső sávban álló autókat. Az elöl haladó kisteherautó sofőrje Balázs megpillantásakor kiváló reflexszel el tudta rántani a kormányt a leállósáv felé, a mögötte haladó pék viszont már nem, csak satuféket nyomott.
A később készült szakértői számítások alapján a Transit 45-47 km/órás sebességgel gázolta el Balázst, aki ugyan 8 napon túl gyógyuló sérülést szenvedett, de szerencsére felépült a balesetet követő másfél hónapban. Mindkét keze, és az egyik lába eltört, valamint horzsolásos sérüléseket szenvedett.
Sándor és Balázs ütközése, majd Balázs elgázolása között a műszaki szakértői vélemény szerint körülbelül 30-40 másodperc telt el, azaz bő fél percet töltött a gyalogos az autópálya belső sávjában a Mercedese körül járkálva.
Ügyészség: a követési távolság nem azonos a féktávolsággal
Hosszas helyszínelés, majd vizsgálati szakasz után vádat emeltek Tamás ellen. Az ügyészség szerint megszegte a KRESZ 25. § 1. bekezdését, és a 26. § 4 bekezdését, eszerint a Master mögött csak a tényleges sebességhez tartozó követési távolságot tartotta meg, az ilyen esetben elvárható féktávolságot viszont nem. Ezért ütötte el a Mercedesét vizsgálgató gyalogost. A sztárpék Janklovics Ádám közlekedési ügyekre szakosodott ügyvédet bízta meg védelmével.
Viszonylag gyorsan megszületett az elsőfokú ítélet, amely a vádirattal egyezően bűnösnek mondta ki Tamást közúti baleset gondatlan okozásáért. Indokolásában a bíróság közölte: a pék nem olyan sebességgel haladt, amely abban a sűrű forgalomban lehetővé tette volna számára, hogy bármilyen, akár hirtelen előálló szituációban meg tudjon állni.
Az ítélet 150 ezer forint pénzbírság, és 12 hónapos jogsibevonás lett. Utóbbi nagyon komoly érvágás Tamásnak, a cikk elején említettük, nem ritkán maga fuvarozza áruját vidékre.
Nem fogadta el az ítéletet az ügyészség, és a vádlott sem
Az ügyészség éppen ezt a pontját támadta meg az ítéletnek, fellebbezésében egy évnél hosszabb eltiltást kért a gázolóra.
Janklovics Ádám védő – aki a Vezess jogi képviselőjeként is segíti tanácsot kérő olvasóinkat – Tamás felmentése érdekében fellebbezett, ugyanis szerinte a járművéből az autópálya kellős közepén kiszálló, és ott fél percig járkáló Balázs felelőtlen magatartása okozta a gázolást.
Az ügyvéd szerint egyértelműen téves volt a bíróság KRESZ-értelmezése.
„A 26. § 4. bekezdése szerint a jármű sebességét úgy kell megválasztani, hogy annak vezetője bármely műszaki vagy forgalmi okból hirtelen felmerülő akadály előtt meg tudjon állni. Azonban az autópályán haladó jármű vezetőjének a sebesség megválasztásánál csak olyan akadályokat kell figyelembe venni, amelyekre az adott körülmények között reálisan számítani kell. A reálison van a hangsúly. A belső forgalmi sávban álló gépjárműre, illetve gyalogosra nem kell számítani. Erre utal a Mercedesbe hátulról beleütköző Sándor magatartása is. Ő nem szállt ki a kocsiból, sőt, a leengedett ablakon kiszólva figyelmeztette Balázst, hogy üljön vissza azonnal, és biztonságos helyen beszéljék meg a történteket” – mondja Janklovics.
Az ügyvéd érvelését elfogadta a másodfokon eljáró Törvényszék, a védői indoklásnak megfelelően megalapozatlannak tartva az ítéletet új eljárásra utasította az elsőfokú bíróságot.
Az ügy folytatódik.