A német autóklub, az ADAC a közeledő szezon előtt ismét letesztelte, melyik a legjobb téli gumi a piacon. Idén a 185/65R15-ös és a 225/45R17-es méretből vettek tesztalanyokat, azokat vizsgálták többféle szempontból. De nem csak ők végeznek ilyen vizsgálatokat, hanem jó nevű autós lapok is lezavarják a sajátjukat. Gyakran teljesen más végeredménnyel, nehogy a szerencsétlen autós egyértelműen megtudja, hogy mi az igazán jó. De nézzük az eredményeket:
ADAC
A 185/65 R16-os méretben nem meglepő módon a márkás abroncsok végeztek az élen, a Goodyear UltraGrip 9 vitte el a pálmát, a Michelin Alpin 4 a második legjobb. Csak ez a két téli abroncs kapott „jó” minősítést, már a bronzérmes Nokian is csak „megfelelő”-t kapott. Sőt, a sorban következő 10 versenyző is. Utánuk viszont a vízözön következik, a Firestone és a Kléber már kénytelen „elégtelen” minősítéssel beérni.
Teljesen más lett a végeredmény a 225/45 R17-es méretű gumiknál. Itt kiegyenlítettebb a küzdelem, de a jó minősítésű téli gumik száma egyre csökkent, viszont jó hír, hogy elégtelent sem kellett kiosztani. A Dunlop Winter Sport 5 lett a győztes, utána a Pirelli, Firestone Winterhawk – figyelem, a másik kategóriában ez a gumi végzett az utolsó előtti helyen! – majd a Goodyear terméke következik a sorban, megfelelő minősítéssel, míg a Matador és a BF Goodrich elégségesre vizsgázott.
(Az ADAC idei téligumi-tesztjei itt olvashatók eredetiben: ADAC téligumi-teszt 186/65 R15, 225/45 R17 )
Auto Bild
Az Auto Bild választása a 205/55 R16-os méretre esett. Itt a Continental Winter Contact TS 860-as nyert. Ezt követi a Goodyear UltraGrip 9, a harmadik pedig a Michelin Alpin 5. Az első három helyezett féktávkülönbsége 1,3 és 1,6 méter a legjobb 59,8 méteréhez mérten. Természetesen ennyivel hosszabbak. A sort a 26. helyen a Goodride SW601 Snowmaster, a 27. helyen pedig az Accelera X-Grip zárja, 67,7 és 69,8 méteres féktávval.
(Az Auto Bild tesztje itt olvasható: Auto Bild 205/55 R16 téligumi-teszt )
Auto Motor und Sport
Talán a legmélyrehatóbb vizsgálatot ennél a lapnál végezték el, itt ezerféle szempont alapján vizsgálták a téli gumikat minden versenyszámban megvannak a legjobbak, és persze összesítettben is van tesztgyőztes. Ennek segítségével a vevő eldöntheti, hogy az ő autózási szokásaihoz a hóban nyújtott teljesítmény, a menetkomfort, vagy az esőben nyújtott tapadás-e a fontos. Az AMS a 215/60 R17-es méretet választotta, ami a divatos szabadidő-kategóriára jellemző méret. A tesztet a Continental TS 850 P SUV nyerte, amit a Nokian WR D4 és a Goodyear UltraGrip Performance SUV Gen-1 követett.
(Az Auto Motr und Sport tesztje itt olvasható eredetiben: Auto Motor und Sport 215/60 R17 )
Téli gumi? Hát az mi?
Téli gumiabroncsnak az olyan gumiabroncsot nevezzük, amelynek futófelületét, mintázatát és szerkezetét arra tervezték, hogy a normál – nyári – gumiabroncsnál jobb tapadást biztosítson sárban, hóban, latyakban. A téli gumi futófelületének mintázata hornyokból (bordából) és/vagy a normál gumiabroncsénál nagyobb közökkel elhelyezett blokkokból áll.
Pontos meghatározásért érdemes a 6/1990. KöHÉM rendelet, II. fejezet 36. §-át átolvasni:
„(17a) * E rendelet alkalmazásában téli gumiabroncs az olyan gumiabroncs, amelynek
a) a gyártása során az anyagkeveréket, a futófelület mintázatát, a szerkezetét a téli időjárási körülményekhez és útviszonyokhoz választották meg annak érdekében, hogy alacsony hőmérséklet melletti rendeltetésszerű használata során fokozott kapaszkodóképességgel rendelkezzen,
b) a gyártója téli abroncsként jelölte meg az oldalfalán a következő jelölések valamelyikével: “M+S“, “M&S“, “M.S“, “MS”, “Winter“, “Winter Use” felirat, “Hópihe” ábra, “Háromágú hegycsúcs” ábra, és
c) a mintázat magassága (bordázat mélysége) meghaladja a 4 mm-t.”
Ha még mindig bizonytalankodik valaki, akkor egyszerűen az abroncs oldalfalát kell megnézni, a három hegycsúcs és hópihe ikon az abroncson azt jelzi, hogy hivatalosan tesztelt és elfogadott téli gumiról van az autón. Az M+S felirat (Mud + Snow) sem rossz, bár ezeket hivatalosan nem tesztelték téli körülmények között.
Feltétlenül kell téli gumi?
Attól függ. Azt, hogy a nyári gumit hagyja fent valaki egész télen, épeszű ember nem javasolná, így mi sem. Aki viszont télen csak városban, vagy sík területen autózik, annak a négyévszakos abroncs is tökéletesen megfelel. Bár vannak már olyan télen-nyáron egyaránt használható gumik, amik tisztességesen helytállnak minden időben. Itthon, ahol tavaly sem esett számottevő hó, ezek a négyévszakos abroncsok ésszerű kompromisszumnak tűnnek.
Ha még mindig maradt kérdése, de mégsem a megbízhatatlan seftes szomszédtól, vagy az okoskodó apóstól, hanem igazi szakértőtől kérdezné meg, akkor irány ez az oldal és a Vezess magnéziumkoszorús gumitudósa biztosan megmondja majd a tutit! Hajrá!