Már tíz nap sincs hátra az elektromos autózás dotációjára kiírt pályázatok indulásáig. Mivel még elég sok a kérdőjel, a Vezess igyekszik válaszolni az állami támogatású elektromosautó-vásárlással kapcsolatban felmerülő kérdésekre.
Mennyi az annyi?
A kiválasztott autó maximum 15 millió forintba kerülhet, tehát a kocsi extrákkal növelt értéke számít és nem a listaár, hanem az eladási ár. Személyenként egy autóra él a támogatási lehetőség, önkormányzatok és cégek maximum öt jármű beszerzésére igényelhetnek állami forrást. A támogatás legfeljebb az autó árának 21 százaléka, de maximum 1,5 millió Ft lehet.
Hogyan pályázhatok?
Részleteket még nem tudunk, de nem közvetlenül a pályázatot intéző e-Mobi Elektromobilitás Nonprofit Kft. munkatársaihoz kell fordulni az elektromosautó-vásárlási támogatásért. A vevőjelölt a márkakereskedésekben kezdeményezheti a folyamatot.
Fontos, hogy nem úgy általában kell pályázni elektromos autó ártámogatására, hanem konkrét típusra. Tehát a vásárló például egy BMW i3-ra, Citroën C-Zeróra, a titkos tippnek mondható Kia Soul EV-re, Mitsubishi i-MIEV-re, Nissan LEAF-re, Peugeot iOnra, Renault Zoéra, Volkswagen e-Golfra igényelheti a maximum 1,5 millió forintot.
Magyarországi lakcímkártyával és adószámmal rendelkező emberek pályázhatnak, tehát nem csak magyar állampolgárok. Fontos, hogy nem lehet 60 napnál régebbi adó- vagy adók módjára behajtható köztartozása a pályázónak. Cselekvőképes természetes személyek mellett gazdasági társaságok, egyéni vállalkozók, civil szervezetek, helyi önkormányzatok, köztestületek, költségvetési szervek is hozzájuthatnak a szubvencióhoz.
Csak személyautóra érvényes?
Nem, a füstmentes közlekedés előmozdítására szánt összegekből maximum 3,5 tonna megengedett legnagyobb össztömegű teherautók beszerzése is támogatható. Első blikkre a Nissan eNV200, illetve a Citroën Berlingo és a Peugeot Partner elektromos változata támogatható.
Használt autóra van támogatás?
Sajnos nincs, ahogy konnektorról tölthető hibridekre sem. Mivel az előírások szerint hat hónapos korig vagy 6000 kilométer alatti futásteljesítménnyel egy autó még újnak minősül, az importőrök és a márkakereskedések alig használt tesztautói jelenthetik a nullkilométeres autók jutányosabb alternatíváját. A részletfizetés, illetve a finanszírozás viszont nem kizáró ok.
Mikor lesz kész az autólista?
Jelenleg a pályázatot lebonyolító e-Mobi Elektromobilitás Nonprofit Kft. honlapján a megvásárolható típusokról annyi olvasható, hogy: „A hivatalos kereskedői lista és a kiválasztható modellek listája egy későbbi időpontban kerül feltöltésre.”
A támogatásra jogosult autókat elvileg a járműimportőrök állítják össze és az értékesítési pontok is a márkakereskedő-hálózatok lesznek, nem a bejelentés előestéjén alapított Tiborcz&Mészáros Villanyautó Kft. Az elektromos gépkocsi-katalógus publikálásának időpontját az e-Mobi szakembere erre a hétre tette a Vezess kérdésére válaszolva. Elvileg ezen a héten várható a regisztrált kereskedők listája is, ahol a támogatás igényelhető. Összeállításunk a támogatható elektromos modellekről itt olvasható.
Mikortól igényelhetek támogatást?
Október 27-én indul a program, akkortól lehet az állami 1,5 millióra pályázni elektromos autó vásárlásához.
Mennyi ideig tart az elbírálás?
Maximum 60 napot vehet igénybe a döntési folyamat. Ez azonban csak arra az esetre vonatkozik, ha a beadott pályázati anyag teljes, a hiánypótlás miatt nőhet ez az időtartam. A döntésről írásban értesül a pályázó, levélben vagy elektronikusan, a pályázati portálon keresztül.
Mennyi pénz van rá?
2016-ra kétmilliárd, a 2017-es évre kereken hárommilliárd forintot szánt erre a célra a Nemzetgazdasági Minisztérium. Ha az igények meghaladnák ezeket az összegeket, a tárca ígérete szerint a keret feltölthető további támogatással.
Hol érem el a pályázati kiírást?
Tájékozódni az e-Mobi Elektromobilitás Nonprofit Kft. weboldalán lehet, a pályázati kiírás ide kattintva tölthető le.
Nem egyszerűbb elengedni a villanyautók áfáját?
Felmerült bennünk, miért kell ez az egész pályázósdi és vajon mire kell hivatkozni a pályázatban, hogy az sikeres legyen? Az elektromos járművek árában az áfatartalom elengedése szerintünk sokkal egyszerűbb megoldás volna, de a teljes áfamentesség állítólag nem megoldható. Lehetne az adótétel 27 helyett egy százalék, ami azonban sok esetben meghaladná az 1,5 milliós összeget.