Sokat szerepelnek a sajtóban a szupertraffipaxok, de a mobil műszereket kezelő közlekedési rendőrökről alig tudunk valamit. Nem könnyű információhoz jutni, de a Vezess begyűjtött párat.
Mennyien vannak? Hol hiányoznak?
Elég nagy szórással jönnének a tippek, ha azt kérdeznénk: vajon mennyi közlekedési rendőrt küldenek az utcákra főnökeik ma Magyarországon? Országosan 32 826 fő a hivatalos megfogalmazás szerint a „közlekedésrendészeti állomány, szolgálatba vezényeltek létszáma” (2016. júniusi adat), ami 968-cal több, mint egy évvel korábban (plusz 3 százalék). A BRFK-nál idén 2155 fő, ami a tavaly júniusi számnál 347-tel kevesebb, a fővárosban tehát csökkent a közlekedési feladatokkal megbízott állomány (mínusz 14 százalék).
A vezényléseket optimális esetben az utakon jelentkező forgalomellenőrzési feladatok határozzák meg, de a BRFK 2013-as átszervezése is benne van az utóbbi évek fővárosi létszámváltozásaiban. A Közlekedésrendészeti Főosztály létszáma csökkent, a kerületi kapitányságokon viszont új beosztások jöttek létre.
Közlekedési rendőrből jelenleg a Pest Megyei Rendőr-főkapitányság állományában van a legnagyobb hiány, országosan 14 megyében és a BRFK-n betöltött minden egyes közlekedésrendészeti állás. A Pest megyei hiány azért különösen fájó, mert messze itt van a legtöbb baleset az összes megye közül, ugyanakkor a hiányzókat a közlekedésitől eltérő szolgálati ágakban dolgozókkal tudják pótolni, ha szükségét érzik.
Fizetések
Ennyi embernél nem könnyű összegeket írni, ráadásul a közlekedési rendőrök fizetése a beosztástól, a rendfokozattól, és a szolgálatban töltött évektől függ, ezért két konkrét példát említünk.
Egy 5 éves szolgálati idővel rendelkező, közlekedésrendészeti területen szolgáló törzsőrmester alapilletménye jelenleg bruttó 263 548 Ft.
A szintén közlekedési rendőrként dolgozó, immár 15 éves szolgálati idővel rendelkező törzszászlós rendfokozatú egyenruhás alapilletménye ma bruttó 355 119 Ft.
Fontos megjegyezni, hogy
- ezek alapilletmények, a rendőrök beosztása növelheti a havi utalásaikat
- a fenti összegekhez hozzájönnek az esetleges túlszolgálatért járó pénzek, valamint a különféle pótlékok (pl. idegennyelvi pótlék, éjszakai-, és készenléti pótlék)
- a rendőrségi hierarchia alján lévő tiszthelyettesek alapilletményei ezek, a tisztek jellemzően magasabb fizetéseket kapnak ugyanennyi szolgálati idővel, azonos beosztásban.
Habár a rendőrség hivatalos adatai a 260 és a 360 ezer forint körüli alapilletmény, az ORFK szerint „nem lehet a közlekedésrendészeti szakterületen dolgozó tiszthelyettesek átlagos illetményére következtetni, mivel az érintett állomány különböző beosztásokban, eltérő fizetési fokozatban lát el szolgálatot”.
Mennyit dolgoznak, és közben mit csinálnak?
Budapesten főként vezényléses munkaidőrendben dolgoznak, az éppen aktuális feladatokhoz így tudják biztosítani a kapitányságok a megfelelő létszámot. Jellemző a 12 órás vezénylés: 12 óra nappali szolgálat, 24 óra pihenő, 12 óra éjszakai szolgálat, 48 óra pihenő, aztán elölről az egész.
Egy általunk megkérdezett rendőr szerint előfordul a 24 óra szolgálat után 48 óra pihenő, majd 24 óra munka időrend is, de úgy, hogy a pihenőidőben is berendelhető az állomány. Ha például sok embert kívánó baleset történik a városban, kellenek baleseti helyszínelők, vizsgálók és forgalomirányítók egyszerre.
Egy 12 órás szolgálatba vezényelt közlekedési rendőr az ORFK szerint jellemzően 10 órát tölt az utcán. Fő feladatai a forgalom ellenőrzése, felügyelete, irányítása, intézkedés a közlekedési balesetek helyszínén, a különböző rendezvények és demonstrációk közlekedési biztosítása.
Hogy ebből hol és mennyi a sebességmérés, az a vidéki rendőr szerint „sok összetevős történet”. Maradva a fenti példánál, ha egy kisvárosban baleset történik, és még aznap nyilvánvalóvá válik, hogy gyorshajtás okozta, egyáltalán nem következik belőle evidens módon, hogy akkor ott másnap már traffipaxoznak a rendőrök. Szerinte már csak azért sem, mert egyáltalán nem biztos, hogy annak a kapitányságnak van sebességmérője.
A 365 fix szupertraffipax mellett 160 darab mobil sebességmérő állt munkába (állványra vagy rendőrautó ülésére rögzíthető) április elején, azóta ezek mozognak a 350 város, plusz a kisebb települések között. „Azért ha nagyon kell, megoldják. Ha kell, akár 2 hétre, akár 2 hónapra, de kapunk” – mondja a rendőr.
Rendőrség: többé nem traffizunk bokor mögül
Részletes cikkben foglalkoztunk nemrég azzal, honnan mérhetnek sebességet a rendőrök, és honnan nem. Az egyértelmű kérdésre, hogy elrejtheti-e a mobil traffipaxot a rendőr mondjuk bokor mögé bújva, vagy autó mögé rejtőzve, ezt válaszolták:
„Jogszabály vagy közjogi szervezetszabályozó eszköz nem határozza meg, hogy a sebességmérő berendezést a közlekedők számára jól látható helyen kell elhelyezni. Ebből az is következik, hogy akár rejtve is használhatná a rendőr ezeket a berendezéseket. Ugyanakkor az intézkedési kultúraváltás részeként a rendőrség vezetése által támasztott követelménynek megfelelően, lehetőleg csak jól látható helyeken végzünk ilyen tevékenységet” – így a válaszuk.
Na és óvoda udvarából, buszmegállóból vagy járműforgalom elzárt területről mérhetnek? Itt megtalálja, hogy hol traffizhatnak a rendőrök!