Ülök a szokásos pesti dugóban. A lassan hömpölygő járműtengerben akkor is felhúznám az ablakot, ha csípős november helyett langymeleg május lenne. Egyes, kettes, megállunk. Egyes, kettes, váltogat körülöttem mindenki, majd ismét megállunk. Ezernyi jármű füstöl a levegőt szennyezve, miközben a sofőrök idegeit őrli az üzemanyag-fogyasztást jelző szám emelkedése a műszerfal kijelzőjén.
Ilyenkor esznek a legtöbbet a kocsik, a tesztautómhoz hasonló, ötméteres, elegáns szedánok a jellemző kétliteres dízelekkel simán elszopogatnak ilyenkor akár 10-12 litert. A Kia Optima Plug-in Hybriddel szerencsére nem kell váltogatni (automata), másrészt most éppen egy gramm károsanyagot sem pöfög a levegőbe (elektromos üzemmódban gurul), az átlagfogyasztásra 4,5 litert ír ki a kompjúter.
Éppen elakad a sor a Hősök tere előtt, számolgatok kicsit. Sokéves tapasztalat szerint a fővárosban használva 8-10 liter gázolajat simán megesznek a középkategóriások, 9 literrel kalkulálva és 20 ezer kilométerrel egy évben, valamint 350 forintos gázolajárral ez 630 ezer forint üzemanyagköltség per év. 30 ezer kilométert megtéve már 1,05 millió forint.
A konnektoros Kia Optimánál simán vehetjük alapul ezt a 4,5 litert átlagnak, sőt. 20 ezer kilométeres éves futásteljesítménnyel így csak 306 ezret kell költeni egy évben benzinre, 340 forintos literárral számolva. 30 ezer kilométernél egy évben 459 ezer forintot. De nyugodtan kiszámolhatjuk mindezt 3 literes átlagfogyasztással is, egyáltalán nem rugaszkodunk el a valóságtól.
Ha rendszeresen tölti használója az Optimát, azaz sokat autózik tisztán elektromos üzemmódban, majdhogynem a kezébe veszi a fogyasztás beállítását. Budapesten jelenleg a félszázhoz közelít az ingyenesen használható töltők száma, több városrészben szinte pár száz méterenként találni oszlopokat. Ezekhez csak odaáll az ember, 8 és 16 óra között felhívja a rajtuk található telefonszámot, majd bemondja a töltő kódját, és már megy is az ingyenáram a kocsiba.
A rutinos plug-in hibrid használók telefonján persze ott van az e-kWh nevű applikáció, amivel a nap 24 órájában elindítható a töltés, sőt, oszlopot lehet előre foglalni. Mondjuk vasárnap este 8-ra, és akkor hétfő reggelig szépen feltöltődik az akksipakk, tele töltve indulhatunk neki a hétnek.
Ma már egyre több bevásárlóközpontban használhatunk szintén ingyenes töltőket, miközben vásárolunk, vagy éppen moziban ülünk. A Vezessnek adott interjújában a gazdasági minisztérium államtitkára – maga is lelkes plug-in hibrid használó – azt mondta, valamilyen formában idővel kötelezővé tehetik a gyorséttermek, szórakozóhelyek, bevásárlóközpontok és társaik számára, hogy a parkolóikban működtessenek töltőket. Az államigazgatás ezzel is támogatná a konnektoros hibridek, és a tisztán elektromos autók további terjedését, ahogyan tette a zöld rendszám bevezetésével.
A hitvallásnak is beillő zöld rendszám természetesen itt van a csendben dolgozó Optima orrán és farán is. El ne felejtsem, ha már az autós járműfenntartás költségeit számolgatom, hogy az idén rendre olyan 8 ezer forint körül fizetek havonta a parkolásért. Az bizony évi 100 ezer, még véletlenül sem akarok arra gondolni, hogy egy évtized alatt ez már hétszámjegyű összeg forintban, csak azért, hogy megálljak az utcán. Bevallom, a zöld rendszámos autóval, ha éppen akad szabad ott hely, rendre a fizető automaták mellé állok. Nem a gépbe kétszázasokat dobáló többi autóst bosszantandó, csupán jó érzés. Környezetbarát autóval járok, nekem nem kell fizetni a parkolásért, ezen is százezreket spórolok a többiekhez képest.
Aki persze erre rámondja, jó-jó, hogy így évek alatt milliókkal kevesebbet költ a konnektoros Kia üzembentartója a kocsijára, mint más egy ugyanakkora dízelre, de a szervizben simán visszaüthet az ultramodern technika, ha baj van. Nos, egyrészt a hibridek 1997-es megjelenésük óta meglepő módon, de vezetik a megbízhatósági listákat (bizony, tessék utána keresni), másrészt van itt pár dolog, amit érdemes megjegyezni.
Először is a benzines Kiákhoz hasonlóan a konnektoros Optimával is pont ugyanúgy 15 ezer kilométerenként kell meglátogatni a márkaszervizt. Pont ugyanúgy 7 év általános (és az autóiparban máig egyedülálló) garancia van a Kia hibridjeire, mint a márka minden más autójára. Sőt, a nagyfeszültségű akkumulátorokra is 7 év, mielőtt valaki rákérdezne.
Az eddigi tapasztalatok szerint nincs gond a hibridekkel, pedig igazából most vesz lendületet a fejlesztésük, most dobnak egyre többet piacra, amiben a Kia élen jár. Már a jelenlegi kínálat is széles: a konnektoros (gyári átlagfogyasztása 1,6 liter/100 km) mellett full hibrid is van az Optimából (Koreában), már rendelni lehet a hibrid crossover Nirót (3,8-4,4 liter/100 km), és régóta szeretjük a tisztán elektromos Soult.
A mostani négymodelles kínálatot ráadásul négy éven belül tizenegyre bővíti a Kia, amire a márka anyacége 250 milliárd forintnyi koreai wont költ. Sőt, mintegy 300 partnercéggel közösen dolgozva 2020-ban piacra dobja a hidrogéncellás autóját is.
Az új modellek érkezésétől a használt hibridek árai nem csökkennek, a használt járművek bibliájának tekinthető Eurotax szerint például a Niro várható maradványértéke kategóriájában a legmagasabb, 3 év/90 ezer km futás után 49,6 százalék.
Ezzel veri az összes japán és német riválisát, amiben tulajdonképpen semmi meglepő nincs. Tessék megnézni a különféle Kiák árait a használt piacon, a megbízható technika mellé rakott 7 év garanciát rendkívül nagyra értékelik a Kia-tulajdonosok, és az egyre szélesebb kört jelentő érdeklődők.
Nézze meg a Kia úttörő fejlesztéseit!
Ha kíváncsi a dél-koreai gyártó hibridjeinek műszaki hátterére, ide kattintson!