A hazai számviteli szabályok mellett a platós, 4×4-es kisteherautók, a pickupok régóta ÁFA-visszaigénylési lehetőséggel megáldott személyautókként tündökölnek a kis- és középvállalkozók, kistermelők szemében. Pláne, hogy a Magyar Nemzeti Bank már jó ideje alacsony kamatozású hitelt is nyújt ezek, mint munkaeszközök megvásárlásához, az úgynevezett „Növekedési Hitelprogram” keretében.

De vajon miben különböznek ezek a haszonjárműként regisztrált, valójában gyakran szinte kizárólag személyautóként használt kocsik a szintén magas, 4×4-es szabadidőautóktól műszaki szempontból? Mennyire alkalmasak civil használatra, családi autóként ezek a gépek? Az új Fiat Fullbacken megmutatjuk!

Pickup vagy SUV, mi a különbség? 1

Robusztusabbak, masszívabbak

A pickupok nem csak a forgalmi engedély szerint teherautók. Ezeket a kocsikat valóban nehéz terhek cipelésére tervezték és a várható élettartamuk is a profi felhasználók szigorúbb elvárásai szerint alakul. Vagyis mindenük túlméretezett és tartós, a pickupok nem csak egy személyautóhoz, akár még egy robusztus SUV-hez képest is jobban bírják a gyűrődést.

A legismertebb ilyen jellegzetesség a hátsó, szinte minden pickupnál merev tengelyes futómű . A nehéz merev híd ugyan nagy rugózatlan tömeget jelent és a nagy terhelésre tervezett, merev laprugók is kevésbé ügyesen tompítják a tengely mozgását, főleg üresen, de az esetleges felakadásokat és a nagy súlyt sokkal jobban bírja ez a szerkezet, mint egy független hátsó felfüggesztés.

A nagy pickupok mindegyike alvázas konstrukció, nem önhordó karosszériás, mint az európai piacra szánt SUV-k szinte mindegyike. Ez azt jelenti, hogy egy hajlított létravázra szerelik fel körben a kocsi összes alkatrészét, motort, kereket, platót, kabint. Ez a megoldás nagyobb tömeget, kevésbé jó térkihasználást, ugyanakkor könnyebb szerelhetőséget és jobb terhelhetőséget jelent.

A pótkerék minden pickupon a plató alatt lóg hátul, javít valamicskét az orrnehézségen és könnyű levenni, ha kell

A pótkerék minden pickupon a plató alatt lóg hátul, javít valamicskét az orrnehézségen és könnyű levenni, ha kell

Laprugóköteg, merevhíd hátul

Laprugóköteg, merevhíd hátul

Cserébe némi kényelmetlenségért a futóműelemek, a felfüggesztés nehéz, masszív alkatrészei nagyjából a világ végéig kitartanak. Főleg, ha nem sárban vonszol köbméteres gázolajtartályt a pickup a szántásban, hanem szolid családi használatban dolgozik. Kerékcsapágy, lengéscsillapító, kormánygömbfej: egy civil pickupos talán soha nem tudja meg, hogy ilyen alkatrészek is vannak a kocsijában.

Meglepően könnyűek, de jól terhelhetők

A betervezett túlterhelések miatt eleve a szerkezet, az alváz, a karosszéria, a plató sokkal vaskosabb, tehát nehezebb, mint amit a mindent végletekig kikönnyítő személyautó-ipar termékeinél láthatunk. A technika, a motor, a hűtőrendszer, a kormányzás, fékrendszer is súlyosabb, nagyobb, masszívabb alkatrészekből készül. Ugyanakkor a pickupok üres tömege nem feltétlenül nagyobb egy fülkeméretre hasonló, összkerekes SUV-nál. Egy 140 lóerős, 4×4-es, hétüléses Fiat Freemont 1874 kilót nyom, míg egy Fiat Fullback pickup üresen 1825 kiló!

Megrakva persze más a helyzet, egy személyautó ritkán vihet el fél tonnát hivatalosan, ugyanakkor a szokványos méretű pickupok kategóriáját nem véletlenül hívják Amerikában one-ton-truck-nak. És persze a teherautókat hagyományosan jócskán túl is tervezik, nem lenne elegáns, ha összeszakadnának pár mázsa extra súly alatt. A nagyobb teherbírás ára a kevésbé kezes viselkedés: egy pickupban üresen is számolni kell a magasabb súlyponttal és a határozott orrnehézséggel, a hosszú rugóutak okozta billegési hajlammal.

Első futómű: lent a súlyos lengőkar, erre támaszkodik fel az autó, ha megsüllyed, a kényes részek biztonságban maradnak felette

Első futómű: lent a súlyos lengőkar, erre támaszkodik fel az autó, ha megsüllyed, a kényes részek biztonságban maradnak felette

Már nem is korszerűtlenebbek!

Az európai szabályozás szerint más-más műszaki előírások vonatkoznak a teherautókra és a személyautókra, de a 3,5 tonna alatti kategória lassan beéri a személykocsis mezőnyt biztonság és emisszió tekintetében. 2014-ben már egyszerre vezette be az EU a menetstabilizáló elektronika kötelező meglétét mindkét kategóriában, az új Fiat Fullbackben pedig hét légzsákot talál a vásárló! A vezetőt segítheti az utánfutó stabilizáló rendszer, a sávelhagyásra figyelmeztető rendszer, a visszagurulás gátló, de szériaként jár hozzá az eső- és sötétedés érzékelő is.

Két generációval ezelőtt még a pickupok dízelmotorja meg sem közelítette kifinomultságban a személyautókat. Mára viszont minden új kisteherautó közös nyomócsöves erőforrást, csendes, de erős és tiszta üzemű motort kapott. A Fullback az első pickup, amely alumínium motort kap, de  változó szelepvezérlés sem szerepelt eddig hasonló gépben. Ráadásul a Fullback és unokatestvére a Mitsubishi L200 motorja kiegészítő AdBlue befecskendezés nélkül képes teljesíteni az Euro6-os emissziós normát.

Ezzel a fejlődéssel együtt a fogyasztás is drasztikusan javult, terheletlenül és a gázpedált ésszel kezelve egy új pickup csak az aerodinamikai hátrányok miatt hajlamos többet fogyasztani egy személyautónál.

Egy Jeep Renegade, korszerű kis SUV. Nézzük meg alulról!

Egy Jeep Renegade, korszerű kis SUV. Nézzük meg alulról!

Jobban kell figyelni a vezetéstechnikára

Bár a SUV-kategória nagyobb autói sem a nagy sebességű precíz irányíthatóság királyai, a könnyű farú, merevhidas pickupok sokkal tudatosabb vezetéstechnikát igényelnek. Főleg csúszós úton, kanyarban. Az alapértelmezett hátsókerék-hajtás terheletlen állapotban gázadásra és gázelvételre, fékezésre egyaránt kitörési hajlamban nyilvánul meg, amit a menetstabilizáló elektronika ugyan kiküszöböl, de a far kimozdulása terheletlenül jóval nagyobb lehet, mint egy szemlyautónáé. Akinek nincs rutinja ilyen kocsikkal, mindenképp menjen el minimum egy kicsit gyakorolni valami nagy, nyitott placcra a tél előtt, de leginkább iratkozzon be egy vezetéstechnikai tréningre a saját kocsijával. Szórakoztatóbb, de kicsit gonoszabb autó tud lenni egy jégfolton egy pickup, mint egy szabadidőautó!

A városi forgalomban is jobban kell figyelni a manőverezésre, gyakran hátrányt jelent a mai pickupoknál már öt méteresnél hosszabb test, ugyanakkor a magas üléspozíció, a futómű kátyúk, járdaszegélyek iránti teljes érzéketlensége, az általánosan kisebb hajlam a sérülésre nagyon is szerethetővé teszi őket. A Fullback kategóriája legkisebb fordulókörével bír, ami 11,8 m, amellyel már személyautós mozgékonysággal bír. És persze ott van segítségnek a tolatókamera:

Praktikus a tolatókamera egy ekkora tankon

Praktikus a tolatókamera egy ekkora tankon

A jó egyenesfutás, komfortos felfüggesztés fontosabb a SUV-ban, mint a tejherbírás

A jó egyenesfutás, komfortos felfüggesztés fontosabb a SUV-ban, mint a tejherbírás

A pickupok összkerékhajtási rendszere ugyan ma már minden modellben elektronikusan kapcsolható, de ettől még a 4×4 is másképp működik, mint a SUV-knál. A legtöbb összkerekes szabadidőautó eleve fronthajtású, az automatikus központi nyomatékosztós kocsiknál a számítógép folyamatosan figyeli az esetleg elpörgő kerekeket és mindig szükség szerint oszt hátra (vagy előre) is nyomatékot, ezzel szinte kizárja az elindulásnál, kanyarodásnál a kitörés esélyét. A pickupoknál ilyen nincs, ezek az autók hátsókerék-hajtásúak, a 4×4-et mindig kézzel kell kapcsolni. Terepezéskor, pláne terheletlenül nem árt előre bekapcsolni az összkerékhajtást, nehogy a mély sárban felüljön az autó, mire rájövünk, hogy itt bizony kellett volna a 4×4.Kifejezetten nehéz terepen jön jól, hogy a Fullback zárható központi differenciálművet és felezőt is kínál, mindezt jó terepgumival párosítva, igazán merész mutatványokra is képes a kocsi.

Apróság, a hétköznapi autózásban nem sok jelentősége van, de nagy terhelés és nagy tempó mellett érdemes észben tartani: a pickupok a mai napig dobfékesek hátul. Ez pedig azt jelenti, hogy ha mondjuk az Alpok csúcsáról gurulunk le egy 3,5 tonnás uánfutóval, a fék melegedése, a belső hűtésű tárcsafékek általánossá válásával mára szinte elfelejtett fading is előkerülhet egy pickup esetében.

Sztrádán többet fogyasztanak

Számos okból szomjasabb egy pickup, mint egy hasonló méretű SUV. A légellenállás eleve a tagoltabb szerkezet, pláne a platódoboz nélküli felépítmény esetében rosszabb, a látványos kiegészítők, gallytörők, nagy kerekek, tetőreflektorok is rontják az aerodinamikát. A manapság a személyautóknál szinte kötelező alsó burkolat is hiányzik, alul nagy vasak, láncok, csövek között örvénylik a menetszél.

A váltó fokozat-kiosztásának megtervezésekor fontosabb, hogy rakottan, nagy tömeggel is gyorsuljon a kocsi, az áttételek rendszerint rövidebbek, mint egy személyautóban, ami szintén megnöveli az országúti, autópályás fogyasztást. Az esetleges túlterhelések és a hosszú élettartam elérése miatt pedig ez a motor eleve nagyobb is, mint egy modern SUV-ban.

A vonóhorgot is tartó lökhárító sem akárhogy rögzül az alvázhoz

A vonóhorgot is tartó lökhárító sem akárhogy rögzül az alvázhoz

Ma már alig találni kétliteres, négyhengeres motornál nagyobbat még hétüléses szabadidőautókban is, ugyanakkor csak a legutolsó pickup-generáció ment le 2,5 liter alá. A kisteherautók literteljesítménye pedig, ami egyfajta fokmérője a hatásfoknak is, általában gyengébb, mint a személyautókban. Persze ez a túlméretezettség is jót tesz a tartósságnak, a hosszú távú megbízhatóságnak.

A hétköznapokban máshogy praktikusak

A szabadidő-autók nagy, összenyitott utas- és csomagterükhöz szokott autós számára időnként okoz némi fejtörést a családi autónak vásárolt pickup. A magas oldalfalon át a raktér belsejét nehéz lehet kintről elérni, nyitott platónál sokszor fel kell állni minimum a kerékre, ha középről kell valami. Ha pedig doboz van rajta, be kell mászni a cuccért- ha csak le nem rögzítettük hátra, vagy nem tettük be egy fix platóládába a tejet-kenyeret.

A hosszú tárgyak, lapra szerelt nagyobb bútorok szállításánál is érdemes előre gondolkodni. Hiszen ezek vagy szabálytalanul hosszúra kilógnak hátul, vagy esetleg kettétörnek, ha feltámasztjuk őket a tetőélre. Egy jó kis Brusali, Hemnes vagy Domba°s gardróbot, amit simán be lehet tolni lehajtott üléstámlájú SUV-ba, zárt furgonba, legkönnyebben hátrafelé megnyújtott tetőcsomagtartón lehet elvinni pickupon. Ha mégis feltámasztanánk a tetőre, tegyünk alá pár szál hosszú deszkát, hogy az vegye fel a terhelést a tető hátsó élén, ne az értékes rakomány törjön ketté, mire hazaérünk vele.

A vonószemet sem csak a kocsi saját súlyának elbírásához méretezték

A vonószemet sem csak a kocsi saját súlyának elbírásához méretezték

Azzal is számolni kell, hogy a víztől, portól még a platódoboz sem védi meg száz százalékban a rakományt. Ezek teherautók, slaggal tisztítható platóval, szigeteletlen résekkel a hátfal körül. Gyakorló pickuposként még azt is megjegyezném, hogy bár könnyűnek tűnik a platódoboz fel-leszerelése, ha esőtől védett vagy felfelé végtelen raktér között szeretnénk váltogatni, a valóságban ez kétemberes munka, főleg, ha van rakodókeret a kocsin és azon is át kell emelni a doboz elülső falát felrakáskor, levételkor!

De ha valami igazán nagyot és/vagy koszosat, egy quadot, egy halom biciklit vagy pár zsák fabrikettet kell elvinni, a pickup verhetetlen. Ha építkezés, bővítés van a háznál, jól jön, hogy egy az egyben fel lehet dobni targoncával a raklapot, nem kell átpakolni. Kertészkedéssel, állattartással is foglalkozó háztartásban megfizethetetlen az utastértől jól elkülönített plató vagy raktér, amit, ha poros, koszos lesz, slaggal is ki lehet csapatni, nem kell óvatoskodva takarítani. Egy új hűtő, mosógép, nagyobb barkácsgép – és persze a karácsonyfa is sokkal kevesebb gondot okoz, ha van egy pickup, amivel haza lehet vinni. A vontatható tömeg is hatalmas, a Fullback esetében több mint három tonna!

És van még egy hatalmas előnye a pickupnak, kutyások számára. A kabin szagtalan, szőrtelen, nyáltalan marad, ha a négylábú családtagokat kell fuvarozni!