Gyorshajtásért megbírságolt olvasók keresték meg szerkesztőségünket, hogy segítsünk nekik. Mivel vitatták a szabályszegést, kettőzött kíváncsisággal nézték meg az autójukról készült fotókat a kozigbirsag.police.hu oldalon, ahol számos furcsaságra bukkantak. Például eltért a GPS-adat a rendőrség levelén szereplőtől, vagy a fotón szereplő adatokból 54 km/órás sebesség jött ki olvasónknak, mégis 80 km/órás gyorshajtásért kapott 30 ezres csekket.

Pedig a rendőrségi oldalra feltöltött fotóknak éppen az lenne a célja – gondoltuk addig -, hogy minden kétséget kizáróan eloszlassák az autósok kételyeit, és bizonyítsák számukra, tényleg túl gyorsan hajtottak. Eleinte még az is benne volt a pakliban, hogy egymástól függetlenül az autósok tévednek, nem tudják értelmezni a traffipax fotóit, ám a rendőrség egyszercsak közölte: nem azokból a fotókból számítanak sebességet. De akkor miből? És akkor mi a túrót kezdhet velük az igazát bizonyítani akaró autós? Nézegetheti a saját kocsiját?

Két hónapig tartott eljutni odáig, hogy nem

Számos kérdést felvetnek ezek a képek, és a rajtuk lévő számok, ezért elhatároztuk, segítünk olvasóinknak eligazodni, mert úgy tűnik, az oldalon lévő útmutatók elégtelenek. Megkértük az ORFK-t, hogy biztosítsanak egy illetékest, akivel leülünk az oldaluk elé, és végigvesszük, hogy mit hogyan kell értelmezni az autósoknak. Meggyőződésünk, hogy a mainál tisztább kép a rendőrségnek is érdeke.

Szeptember 29-én küldtük el a kérést, november 25-én jött a válasz, ami példátlanul sok idő, egyetlen állami szerv sajtóosztályánál sem tapasztaltunk hasonlót. Ráadásul azt írták: „nem áll módunkban interjúalanyt biztosítani”. Ilyet mi nem is kértünk, de hagyjuk most a műfajelméletet, ami ennél érdekesebb, hogy nyilvánvalóan a rendőrség is érzi, valami nem stimmel, mert hozzátették: „készítettünk két tájékoztató anyagot, amelyek  a VÉDA közúti intelligens kamerahálózathoz tartozó eszközök által a sebességtúllépésről készített képfelvételek információs tartalmát ismertetik.  A tájékoztatókat jelen levelünkhöz mellékeljük, valamint feltöltöttük a rendőrség honlapjára, illetve hamarosan megjelenik a kozigbirsag.police.hu weboldalon is. „

Eddig pont az oldalukra írt tájékoztatás volt elégtelen az autósoknak, de továbbra is ugyanazt az utat járják. Nézzük meg, miket írnak!

Ilyen fotókat gyárt a 365 darab radaros, fix traffipax

orfk-fotójaJÓ2

A különböző feliratok és adatok a rendőrség friss tájékoztatója szerint a következőket jelentik (betűhíven közöljük).

Felvétel készítés helye:

– lakott területen kívül az út száma, telepítési hely szelvény adatai (kilométer és méter)

– lakott területen a helységnév, közterület neve és házszám (ha megállapítható),

– opcionális / nem kötelező adatként az ellenőrzött forgalmi sáv (autóbusz forgalmi sáv,

leállósáv) elhelyezkedése (pályaoldal és sorszám az út szélétől számítva.

  • bal oldali forgalmi sáv(ok)on a járművek szokásos haladási iránya a szelvényezés csökkenő irányával egyezik meg;
  • a fényképfelvételen látható jármű az ellenőrzés időpontjában a főváros felé haladt az út széléhez legközelebbi (első) „bal 1-es” forgalmi sávon;

Sebesség: A (RADAR-os) járműsebesség-mérő berendezés által mért haladási sebesség egész számokban, kilométer per óra mértékegységben feltüntetve. A pozitív előjel az ellenőrző eszköz irányába haladó (feléje közeledő) járművet, a negatív előjel pedig az eszköztől távolodó járművet jelzi.

GPS (Global Positioning System: Globális Helymeghatározó Rendszer) koordináták:
északi szélesség és keleti hosszúság decimális fokban, mely az ellenőrző eszköz földrajzi helyét jelöli.

Felvétel ideje: A felvétel készítés dátuma, ideje: év-hó-nap, óra, perc, másodperc, tized másodperc. Az Egyezményes Koordinált Világidőre (UTC-re) visszavezethető adat.

Megengedett legnagyobb sebesség: az ellenőrzött útszakaszon az út jellegéből adódó, vagy közúti jelzőtáblával jelzett megengedett legnagyobb sebesség személygépkocsira, motorkerékpárra és a 3500 kg megengedett legnagyobb össztömeget meg nem haladó gépkocsira (SZGK), illetve egyéb gépjárműre (TGK) vonatkozó megengedett legnagyobb sebesség.

Gyártási szám/Felvétel az.: A fixKKEP részét képező hitelesített RADAR egység 7 karakterből álló gyártási száma és a feltüntetett gyártási számú fixKKEP-vel készített képfelvétel egyedi azonosítására szolgáló karakter sorozat. A karaktersorozat kódolva tartalmazza a telepítési hely és a képfelvételt készítő kamera funkciójának azonosítóját. A fényképfelvételen a 1151026 gyártási számú RADAR egységet magába foglaló, a haj17 azonosító kóddal rendelkező (Hajdú-Bihar megyében kijelölt) helyszínen a bal pályaoldal szélső (b1) forgalmi sávjában haladó járműforgalom ellenőrzésére telepített fixKKEP-nek a járművek első rendszámtáblájáról (R1) képfelvételt készítő kamerájával készült felvétel figyelhető meg.

„Nem használható a jármű sebességének kiszámítására”

Itt pedig egy olyan fotót mutatunk, amit a rendőrség állományában működő 160 darab lézeres, mobil traffipax egyike készített. Szintén betűhíven közöljük a rendőrség friss tájékoztatóját, aminek az alján jön a slusszpoén azoknak, akik végigolvassák a mondataikat.

orfk-fotójaJÓ1
Felvétel készítés helye: Az ellenőrző eszköz felállítási helyére, és nem a képfelvételen látható jármű pillanatnyi helyzetére jellemző adatok.

– lakott területen a helységnév, közterület neve és házszám (ha megállapítható), és/vagy

– lakott területen kívül az út száma, telepítési hely szelvény adatai (kilométer és méter),

Távolság: A lézer jeleket visszaverő felületnek a mérőeszköztől mért távolsága méterben.

ø: A lézer által a fenti távolságban „megvilágított” felület átmérője centiméterben.

Sebesség: A (lézeres) járműsebesség-mérő berendezés által mért haladási sebesség egész számokban, kilométer per óra mértékegységben feltüntetve. A pozitív előjel az ellenőrző eszköz irányába haladó (feléje közeledő), a negatív előjel az ellenőrző eszköztől távolodó járművet jelzi.

GPS: (Global Positioning System: Globális Helymeghatározó Rendszer) koordináták: északi szélesség, keleti hosszúság decimális fokban, mely szintén a műszer felállításának földrajzi helyét jelöli.

Felvétel ideje: Felvétel készítés dátuma, ideje: év-hó-nap, óra, perc, másodperc, tized másodperc. Az Egyezményes Koordinált Világidőre (UTC-re) visszavezethető adat.

Megengedett legnagyobb sebesség: az ellenőrzött útszakaszon az út jellegéből adódó, vagy közúti jelzőtáblával jelzett, személygépkocsira, motorkerékpárra és a 3500 kg megengedett legnagyobb össztömeget meg nem haladó gépkocsira (SZGK), illetve egyéb gépjárműre (TGK) vonatkozó megengedett legnagyobb sebesség.

Gyártási szám/Felvétel az.: a vhKKEP gyártási száma 7 db szám karakterrel és a feltüntetett gyártási számú vhKKEP-vel készített képfelvétel egyedi azonosítására szolgáló azonosító.

Markerek: A képfelvétel szélein látható, a képfelvétel belseje felé mutató háromszögek. Az egymással szemben lévő markerek csúcsait összekötő vonalak metszéspontja jelöli a lézer jeleket visszaverő felület elméleti középpontját. A zöld színnel jelzett sávok metszete (zölddel sraffozott terület) jelöli azt a felületet, amelyről a lézernyalábnak legalább a fele visszaverődik. A fehér színnel sraffozott felületen kizárólag a jogsértéssel érintett jármű elemeinek képe és a vhKKEP-hez képest nem mozgó háttér, környezet elemeinek képe lehet látható. Ezen a felületen nem lehet másik mozgó tárgy (jármű) képe, ellenkező esetben nem igazolható, hogy melyikről verődött vissza a mérőjel.

Eddig az idézet a rendőrségtől, pontosabban van még egy, csak erre külön felhívjuk olvasóink figyelmét. Így hangzik:

„A távolság és idő adatok csak tájékoztató jelleggel kerülnek feltüntetésre. Arra szolgálnak, hogy térben és időben elhelyezhető legyen a jogsértéshez használt jármű, de nem alkalmasak a jármű haladási sebességének kiszámítására.”

Vagyis ha az autós vitatja a sebességét, hiába mutogathatja a traffipax fotóit, hogy pl. tessék, a távolság és időadatokból nem is annyi jön ki, amenyire megbírságoltak, semmit nem ér vele.

Na, éppen ezért akartunk leülni egy rendőrrel, hogy többek között megkérdezzük:

– ha nem ezekkel a fotókkal bizonyítja igazát a rendőrség, akkor mivel?
– és akkor mindek vannak ezek felrakva ide?
– tudja bármire érdemben használni, azon kívül, hogy nézegeti a saját kocsiját?

Nagyon úgy tűnik, hogy ha perre megy az autós az igazáért, nincs a kezében semmi.

Ami azért is baj, mert bizony a rendőrség nemrég elismerte, időnként meghibásodnak a szupertraffipaxok.