Kereket cserélni csak szilárd burkolaton és sík felületen szabad, érdemes kesztyűben munkához látni ( mint ahogy a videó végén látható koszos kezek bizonyítják). Az autót lejtőn megemelve a rombuszemelő deformálódik és elnyaklik, mert nem bírja az előre vagy hátra dőlő autó tömegét, amit abból is érezhetünk, hogy abnormálisan nagy erőt igényel a kurbli forgatása. Sík úton is használjuk a rögzítőféket (többnyire kézifék) és tegyük sebességbe a váltót illetve P-állásba a fokozatválasztó kart! A legtöbb autónál előbbivel a hátsó, utóbbival az első kereket fixálhatjuk.

Még a földön lazítsuk meg a kerékcsavarokat (mindig a szemköztieket), mert a levegőben lévő kerékkel nem fog menni, a kocsit kár lerántani az emelőről. Ha a csavarok a kerékkulcsra lépve sem engednek, a kulcsra toldott csődarabbal meghosszabbíthatjuk az erőkart, így kiszabadítva a defektes kereket.


Miért nincs pótkerék sok modern autóban?

A legtöbb gyártó helyet és tömeget akar spórolni a pótkerék elhagyásával (nem beszélve arról, hogy egy 18-20 colos kerék kicserélése fizikailag elég megterhelő, sőt lehetetlen kihívás lehet). Pedig típustól függően mindössze 20-25 liternyi csomagtér, és 10-20 kilogrammnyi tömeg spórolható meg a pótkerék, kerékkulcs és az emelő elhagyásával, cserébe az autó egy egyszerű defekttől is azonnal mozgásképtelenné válhat.

Ez a városi – nyugat-európai – embernek nyilván nem okoz akkora lelki törést, ha lyukad a gumi, hívja az segélyszolgálatot, aki ripsz-ropsz megoldja a bajt. De mi van, ha se időnk, se pénzünk nincs ilyen úri mókára és mondjuk egy világvégi szigeten poshadunk?

Érdekes, és hasznos cikkek a témában:

– Pótgumi nélküli szívás, avagy a defekt-témakör teljes körű átrágása Földes Attilától
– Suzuki SX4 végveszélyben, Szörényi András kalandos durrdefektje még 2010-ből
– Kísértetiesen hasonló videó női résztvevővel