Fordból és Volkswagenből lopnak a legtöbbet a rendőrség legfrissebb, 2016 harmadik negyedévére vonatkozó adatai szerint (az egész éves statisztika pár hét múlva érkezik). Itt a személyautók 20-as listája.
1. Ford 62 darab ellopott személyautó
2. Volkswagen 47 darab
3. Skoda 32 darab
4. Opel 27 darab
5. Renault 26 darab
6. Toyota 23 darab
7. Suzuki 22 darab
8. BMW 22 darab
9. Audi 17 darab
10. Fiat 7 darab
11. Mercedes 6 darab
12. Peugeot 5 darab
13. Honda 5 darab
14. Hyundai 5 darab
15. Seat 4 darab
16. Kia 4 darab
17. Lada 4 darab
18. Dacia 3 darab
19. Mazda 3 darab
20. Nissan 3 darab
2015-ben még a VW, Ford, Suzuki, Renault, Opel volt az első öt márka, vagyis majdnem ugyanazok alkották akkor is az élbolyt, de azért vannak érdemi változások. Jó hír a suzukisoknak, hogy újabban kevésbé viszik a tolvajok a kocsijukat, hiszen a 3-ikról a 7-ikre esett vissza a márka, rossz hír viszont a fordosoknak, hogy autóik a bűnözők aktuális kedvencei lettek.
A Suzuki hátracsúszása mellett a leginkább feltűnő változás a Skodáé, a tavalyi 8-ik hellyel szemben most a nem éppen előkelő 3-ik a márka a tolvajok bevásárlólistáján. Picit hátrébb került a személyautók között a VW, a BMW és a Renault, velük szemben kicsit előrébb jött az Opel.
A régmúlt és a ma menő motorját is szeretik a bűnözők
Szerkesztőségünk kikérte az ORFK-tól a lopott gépjárművek sorrendjét is a harmadik negyedévre. Ez annyival több az előzőnél, hogy tartalmazza a személyautók mellett a motorkerékpárokat, tehergépkocsikat és buszokat. Itt egészen friss trendeket is tudunk nézni, mivel rendelkezésünkre áll ennek a listának a 2016 első féléves változata (az akkori első 10 helyezett), ezért a márkák mellé írtuk a helyezésbeli változást.
1. Ford 67 darab (2015-ben 2-ik volt a márka)
2. Volkswagen 57 darab (1.)
3. Skoda 32 darab (8.)
4. Opel 29 darab (6.)
5. Renault 29 darab (4.)
6. Suzuki 27 darab (3.)
7. Simson 24 darab (tavaly nem volt az első 10-ben)
8. Toyota 24 darab (5.)
9. BMW 22 darab (7.)
10. Piaggio 20 darab
11. Aprilia 19 darab
12. Audi 17 darab (9.)
13. Honda 16 darab (10.)
14. Yamaha 13 darab
15. Csepel 12 darab
16. Peugeot 10 darab
17. Mercedes 7 darab
18. Vespa 7 darab
19. Mazda 7 darab
20. Fiat 7 darab
Helycsere volt az élen, a Suzuki visszacsúszásához hasonlóan hátrébb került a Toyota, a Honda és az Audi, kisebb mértékben a BMW és a Renault. Ugyanakkor több Skodát és Opelt lopnak. Külön ki kell emelni a Mercedes márkát, amely az első fél évben egyáltalán nem szerepelt az ORFK top 20-as listájában, a legfrissebben a 17-ik, miközben közvetlen riválisai hátrébb csúsztak.
Megdöbbentőnek tűnhet, hogy még mindig lopják a rég nem gyártott, öregecske Simsonokat, sőt, egyre jobban. A rendszerváltás előtt kamaszkorukat élők egykori menő játékszere 2016 harmadik negyedévében még előrébb került a rendőrségi feketelistán, mint ahol az első hat hónapban állt. (Szintén elgondolkodtató, hogy Csepelből is többet lopnak ma Magyarországon, mint mondjuk Peugeot-ból.) Érdekesség, hogy a Piaggio által gyártott Vespákra is nagyon mennek a tolvajok.
Így buktatják le magukat a kétbalkezes bűnözők
Furcsa egybeesés, de az elmúlt közel három év egyik legnagyobb fogása éppen 2014 áprilisában volt, pont amikor felállt az autótolvajok elleni önálló nyomozócsoport az ORFK-n. Akkor két amatőr ügyetlenkedése döntött be egy 9 tagú, tolvajokból, szerelőkből, orgazdákból, hamisítókból álló társaságot, akiken közel 100 lopott autó ment át. Egy 23 és egy 21 éves kerepesi fiatalember ugyanis a lakhelyükön elcsent autó Fótra szállítása közben lerepült az útról 2014. március 4-én, majd felborult. Leléptek, de egy hónap múlva nyakon csípték őket, és a kihallgatásuk közben beismerték közel 100 autó ellopását a fővárosból és környékéről. Innen nem volt megállás, pár hét múlva a banda újabb tagjai kerültek rendőrkézre.
Nem egészen egy évvel később szintén magukat buktatták le bűnözők. Akkor három tucat lopott járművet találtak a Pest megyei nyomozók Vácon, egy autószerelő műhelyben, és az egykori kötöttárugyár területén, pedig csak rutineljárásnak indult aznapi programjuk. Eredetileg tanúkutatásra indultak a nyomozók 2015. február 19-én az úgynevezett Derecske dűlőbe. Megjelenésükkor azonban egy autószerelő műhelynél pakolászó férfiak pánikszerűen beugrottak Audi A5-ösükbe, és elmenekültek. A rendőrök ellenőrizték a műhely alkalmazottait és a bent álló autókat. Kiderült, a többségüket körözik, az irodában tárolt okmányok egy része pedig hamis. A műhelyben alvázszám-hamisító eszközöket és feltehetően lopott alkatrészeket, valamint több autót, egy földmunkagépet és egy teherautót foglaltak le.
A műhelyben dolgozókat kihallgatták és azonnal elrendelték az Audi körözését is. Még az aznap éjszakai helyszíni szemle közben bejelentés érkezett a rendőrségre: pár utcával odébb gyanús férfiak parkoltak le két személykocsit. A zsaruk mindkét, feltehetően lopott autót lefoglalták. Két nappal később a szomszédos Sződligeten megtalálták az A5-öst is, kiderült, egy német turistától vitték el korábban. Ekkor már forró nyomon voltak a rendőrök, újabb két nap múlva megtalálták a lopott kocsik pihentetőhelyét is a már említett egykori kötöttárugyár területén bérelt csarnokban, és mellette. Sok BMW, Audi, és más márkák, összesen két tucat jármű és több teherautónyi alkatrész. A nyomozás adatai szerint 2013 eleje és 2015 februárja között lopták el külföldön, valamint Budapesten a négy helyszínről begyűjtött 36 járművet, együttes értékük meghaladta a százmillió forintot.
Ki ne felejtsük az egész kócerájt bedöntő férfiakat, akik a feltűnő menekülésükkel magukra húzták a rendőröket. Ők február végén, illetve március elején ügyvédjeik kíséretében önként jelentkeztek a rendőrségen. Orgazdaság megalapozott gyanúja miatt indítottak ellenük eljárást, majd letartóztatták őket.
Öt ellopott autóból sajnos csak egy kerül elő
Ráadásul azt sem mindig a rendőrök találják meg. Tulajdonképpen nem is tudjuk az ORFK friss közléséből kiindulva, hogy pontosan mennyi lopott autót szednek vissza az egyenruhások, legalábbis erre tudunk következtetni alábbi válaszukból.
Ezt kérdeztük tőlük: „Mennyi lopott gépjárművet talált meg a rendőrség 2016 harmadik negyedévében, és mennyit 2016 első fél évében?” Mire ezt a választ küldték: „Az Ön által kérdezettnek megfelelő statisztikai kimutatást a rendőrség nem vezet.”
Rákérdeztünk arra is, hogy „mennyi volt a nyomozás eredményességi mutató ebben a két időszakban?” Erre már küldtek egy kis táblázatot, valószínűsítjük, hogy ebben benne vannak a Nemzetközi Közhasznú Autóvadász Egyesület lelkes önkéntesei által megtalált lopott kocsik is.
Amint látszik az ORFK válaszából, az első fél év nem túl rózsás eredményéhez képest is romlottak a számok valamelyest a következő negyedévben, hiszen az első hat hónap adatainál gyengébbek a kilenc hónap együttes számai.
Így tudja átverni a tolvajokat
Van rá módszer, amivel megelőzheti a kocsija ellopását. Minden autósnak érdemes megnézni ezt a cikket!