Kíméletlenül fagyos légtömegek törtek be hazánkba, ma és az előttünk álló hétvégén Észak- és Északkelet-Magyarországon mínusz 20 foknál is hidegebb lehet. Az ország más tájain az erős szél okozhat hófúvást és mínusz 15 fok elég sok helyen lehet. Ez adta az ötletet, hogy ellenőrizzem a családban futó használt autók hűtőfolyadékának fagytűrését. Mindkettőt nyáron vettük, ki tudja, mennyire voltak gondosak a korábbi tulajdonosok.
Mit bír a hűtőfolyadék?
Mivel nem költöttem 10-20 ezer forintot a fagyállóság mérésére alkalmas refraktométerre, a legközelebbi benzinkúton vettem igénybe ezt a szolgáltatást, némi borravalóért. A fagyállómérés szinte minden töltőállomáson elérhető. A 2003-as Mazda 323 BJ-vel vidáman hajtottam el, az igazán takarékos 1,4-es motorban -46 Celsius-fokig nem fagy be a hűtőfolyadék, akár Szibériába is felkerekedhetnénk vele.
Nyugtalanító eredménnyel járt viszont a piros Corsa C mérése: csupán -16 Celsius-fokig bírja a hűtőközeg. A motorba befagyó hűtőfolyadék megrepesztheti a motort, mert a jég térfogata nagyobb a hűtővízénél.
Szerencsére a hanyag tulajdonosokat nem minden esetben bünteti ezzel az autó, a motorblokkban lehetnek fagydugók is, amelyek engednek, hogy helyükön kitüremkedhessen a jég és ne kelljen motorcserétől tartani. Ezek a záródugók idővel elöregednek, legalábbis a mi Ford Focusunkon az egyik olajcserekor felhívta rá figyelmemet a márkaszerviz gondos munkafelvevője. Cserélni jó sokba kerülne, egyszerűbb elkerülni a veszélyét fagytűrő hűtőközeggel.
Tudom, hogy egy naponta többször használt autóba nemigen tud belefagyni a víz, de mínusz 16 fok semmi. A mi éghajlatunkon is legalább 25 fokos hidegre kell belőni a hűtőközeg fagytűrését, hogy bármi jön, nyugodtan alhassunk. (Ennél hidegebbre azonban az ADAC német autóklub álláspontja szerint nem érdemes felkészíteni a folyadékot, mert a fagyálló hővezető képessége rosszabb a desztillált vízénél. Ez nyári forróságban okozhat gondot, amikor ugyanezt a hűtőfolyadékot használjuk.)
Mit csináljak, ha nem fér bele a fagyálló?
1300 forintért vettem egy liter tiszta fagyállót a kúton, ami autós boltban kijön 600-900 forintból. Szerencsém volt, a hűtőfolyadék-kiegyenlítő tartályba rá lehetett tölteni, de ha tele van az ibrik, más módszerre van szükség.
Autója válogatja, de mindig van megoldás. A szakszerű például a blokkból leengedni vagy a hűtőradiátorból kiereszteni vizet, esetleg a kiegyenlítő tartályból kiszívni. Aki kétségbeesik és semmi mást nem tud csinálni, megvárhatja, amíg bemelegszik a motor és a hűtőrendszer túlnyomása a nem kellően hidegtűrő hűtőfolyadékot kibugyogja a kiegyenlítő tartályból és így van hová betölteni a fagyállót. Erre csak alaposan csatornázott, vízszűréssel ellátott területen vetemedjünk, például benzinkúton és beszéljük meg a személyzettel.
Glikol: töményen vagy hígítva?
Kaphatók előre, maximális fagyvédelemre bekevert koktélok és fagyálló koncentrátumok. Azért kell kevert folyadékot használni, mert bármilyen furcsa is, a tiszta etilénglikolnál jobb a glikol és desztillált víz keverékének fagytűrése és a koncentrátumot tisztán a hűtőrendszerbe beleborítva romlana a folyadék hűtőképessége is.
Ez azonban az üres hűtőrendszer feltöltésére vonatkozik! Aki tehát a működő autójában mér -16 fokos fagyállóságot, mint én, az tiszta fagyállót öntsön a rendszerbe, ne pedig desztillált vízzel fele-fele arányúra hígított folyadékot.
Aki nem biztos a dolgában, ellenőrizze alaposan, melyik nyílásba kell a fagyálló hűtőfolyadékot tölteni és melyikbe a téli ablakmosó-koncentrátumot, amiről szintén ne feledkezzünk meg! Az etilénglikol mérgező, a flakonon lévő tájékoztató szerint a tüdőnek árt leginkább, bánjunk vele óvatosan!
Paradox módon rettenetes hidegben is felforrhat a hűtővíz, ami a nem kellően fagytűrő hűtőfolyadékra utal. Ha jégdugó keletkezik valahol, a víz nem tud keringeni és a megrekedő kis mennyiség kopogós hidegben is fel tud forrni.
Mi lesz az akkumulátorral?
Ennyire szigorú télben az akkumulátor teljesítőképessége határaira ér. Indítóképessége a negyedét-harmadát éri csak el a jó időben jellemzőnek. Segíthetünk azzal, ha finom csiszolóvászonnal megtisztítjuk a pólusokat, majd a visszatett sarukat enyhe kalapácsütéssel lejjebb segítjük a kúpos formájú pólusokon. De a gyenge telepek mínusz húszban letérdelnek, marad az alább bemutatott bikázás vagy az autó betolása. Betoláskor a vezető ráadja a gyújtást, kettesbe teszi a kézi váltót, kinyomva tartja a kuplungot, amíg a jóakaratú emberek lendületbe hozzák az autót.
Így működik a bikázás – Bulling by Vezess:-)
Ha már gurul a kocsi, akkor a kuplungot felengedve berántható a motor. A betolásnak ugyanazok a korlátai, mint a motor beugrasztásának lejtőn lefelé gurulva: csak azonnal induló autóval szabad kísérletezni, különben elégetlen üzemanyag kerülhet a katalizátorba, ami végzetes lehet a méregdrága kipufogógáz-átalakítóra nézve. Megakadályozhatja a betolást a jeges útfelület. Rakatlan pickupok nagyot sűrítő dízelmotorja jégen, ahol minimális a súrlódás, simán blokkolja a hajtott kerekeket.
Vegyük az ideális esetet, hogy az akkumulátor és az önindító megoldja a dolgot. Rengetegen vezetnek, akik nem nyomják ki a kuplungot indítózáskor. Triviális ugyan, de emiatt az önindítónak sokkal nagyobb a terhelése, mert az üresbe tett váltóban is meg kell forgatnia a fogaskerekeket. Mínusz 20 fokban a jéghideg, kemény váltóolaj ellenállását nem szabad alábecsülni, legalább ilyenkor nyomják ki a kuplungot indítózáskor azok a hölgyek is, akik ezt máskor sosem teszik. Hátha átszoknak a helyes módszerre.
Indítás után hagyjuk körülbelül egy percet járni alapjáraton a motort, hogy kicsit magához térjen. Aztán induljunk el, ne járassuk egy helyben, mert üresjáratban nagyon lassan melegszik be, pusztítjuk a környezetet és pazaroljuk az üzemanyagot.
Hogyan vezessünk kemény fagyban?
Vezessünk óvatosan, mint a tanulóautóban, amit mindig kímélni kellett, mintha a kuplung súrlódó betétjének kopása közvetlenül az oktató lelkébe marna. Tehát kis gázzal, korán felkapcsolva és benzinesnél legfeljebb 2000-2500-as, dízelekkel maximum 1600-1800-as fordulattal közlekedjünk. Fontos az egyenletes, kiegyensúlyozott sebesség, kis fordulattal, magas fokozatban haladva, bár az 1000-1500-as tartomány rosszat tesz a dízelekben és az újabb, főleg turbós benzinesekben lévő kettős tömegű lendkeréknek. Ebből a szempontból 2000 felett csökken a terhelés.
Nagyon téved, aki abban hisz, hogy húzós gyorsításokkal kell lerövidíteni a hidegüzemet. Nemcsak a bemelegedés sebessége számít, hanem egyenletessége is. Az értelmetlenül terhelt motor valóban gyorsabban bemelegszik, de nagyon egyenetlenül, ami rosszat tesz neki.
Persze a ma 10-20 éves autók sok mindent kibírnak, legfeljebb nem félmillió, hanem 100-250 000 kilométer után jelentkeznek problémák. A szívó benzinesek kevésbé veszik zokon a gyötrést tájékozatlan vagy nemtörődöm vezetőktől, a turbós benzineseknek és a turbódízeleknek jóval hamarabb betesz a romboló hatású bemelegítés.
A kifaroló vagy orrát toló autó megzabolázásához Székely Gyula vezetéstechnikai tréner ad tanácsokat az alábbi videóban, akitől mi is rengeteget tanultunk. További vezetési tippek ebben a cikkben.
Tehát jéghideg motorral csak óvatosan, finoman. Ez minden hidegindításra vonatkozik, mert nekünk csak a mínusz 20 Celsius-fok tűnik rémesen hidegnek, de a 100 fok körüli olajjal és nagyjából 90 fokos vízzel üzemmeleg motort 5 vagy 20 fokban indítva is hidegüzem következik.
Ne lepődjünk meg, ha a sebességváltó eleinte karcosabban fogadja a fokozatokat. A váltóolajnak is van egy bemelegedési ideje, ami jelentősen megnő, ha tombolnak a mínuszok. Ennyire kemény fagyban kijön a friss és a megmerevedett, felkeményedett anyagú téli gumik különbsége. A modern, kézzel is benyomható puhaságú téli gumiabroncs ilyenkor kincset ér.
Bajok az üzemanyaggal
A dízel autók üzemanyagából mínusz 20-25 fokon már kiválhat a paraffin, eltömítve az üzemanyagszűrőt és megállítva a motort. De többnyire a sima gázolaj hidegtűrése is megfelelő. Ennél életszerűbb gond, hogy vízzel, khm, dúsított gázolajat vagy benzint tankolva az üzemanyagban képződő jégkása zárja el az üzemanyag útját. Ha ez megesett velünk is, az autónak fűtött helyen kell kiengednie, semmiképp ne melegítsük malacperzselővel, nyílt lánggal az üzemanyagszűrőt!
Jegesedésre nemcsak gagyi üzemanyagtól számíthatunk, hanem az utakon is. Készüljünk fel hóra, hófúvásra, valódi téli útviszonyokra! Mindenkinél legyen a kocsiban csoki, keksz, víz, télikabát, takaró, gyógyszer. Ellenőrizzük a téli gumik légnyomását, mert farkasordító hidegben fél barral is alacsonyabb lehet, mint nulla fokon.
Csak tele tankkal induljunk útnak és a félig kiürült tankot töltsük csurig! A személyautók motorja alapjáraton ketyegve nagyjából 0,7-1,8 liter üzemanyagot fogyaszt óránként, ne maradjunk fűtés nélkül egy baleset részeseként vagy útlezárásban rostokolva, mert nincs elég nafta. Vigyázzatok magatokra, vigyázzatok egymásra, ha autóba kell ülni a következő napokban! Mélyen igaz, hogy mindenkit hazavárnak.