Még javában tart a használtautó-importláz Magyarországon. Tódulnak ki a kereskedők és a saját részre vásárlók Németországba, trélerszám hozzák haza a kocsikat – az újautó-értékesítési sikerlistától teljesen eltérően hatalmas a kereslet az 5-10-20 éves prémiumautók iránt. Mindenki BMW-t, Audit, Mercit akar és nagyon élvezi, hogy meg is veheti az újonnan elérhetetlen árú kocsikat. Pedig ezeket az autókat nem elég megvenni, fenn is kell őket tartani.
Az alábbi történetből kiderül, hogy még egy kevésbé neves prémiummárka idősebb modellje is képes azonnali őszülést okozni, akár egészen banális hibával – viszont az első sokk után lehet azért vállalható megoldást is találni, egy kis utánajárással. A legfőbb tanulság: használt prémiumautót (vagy egyáltalán: érdekes autót) az vegyen, aki élvezi a harcot a sorssal, mert a tömegmodellek életben tartásánál vagy sokkal több pénzt, vagy sokkal több utánajárást, kutatást és időt igényel egy-egy hiba kijavítása.
Na szóval: Ráczéknak is van ám egy ilyen cifra „új” autójuk, egy jópofa dízel kombi, igazi egyéniség: egy BOSE hifis, dupla automata klímás, Alcantara-kárpitos Lancia Lybra. Ugye, milyen jó nekünk? Pláne, hogy a kocsi alig 1100 euróba került tavalyelőtt novemberben. Ugye, ez még kezdőrészletnek se lenne elég egy fapados új Daciához, és hol van egy Dacia fílingje egy ilyen olasz luxusparipához képest!
Az igaz, hogy a kocsi kicsit olyan, mintha megrágták és kiköpték volna, némi képzavar: még belül is. Kisgyerekes családból jött ugyanis, ahol nem kímélték. No sebaj, nálunk is vannak gyerekek, azok se kímélik, kár is lett volna új kocsi alájuk. A Lybrán eddig ki kellett cserélni pár futómű-elemet (40-50 ezer), volt egy kis kasztnizás a rohadó küszöbnél (25 ezer), nemrég az enyhe hengerfej-problémát is orvosoltuk , kifejezetten baráti dízeles áron (140 ezer). Ezek után már kezdtem azt hinni, hogy legalább egy-két évig csak gurulni kell a kocsival. Hahaha.
Pár napja egy nem várt és azonnali javítást igénylő, ráadásul rendkívül ijesztő új hiba jelentkezett. A legnagyobb hidegben egyszer csak – szó szerint – elfüstölt a fűtés. Épp két saját és egy kölcsön-gyereket vittem reggel iskolába, hát lett egy kis pánik, amikor elkezdett ömleni a füst a szellőzőrostélyokból. Az első gondolatom az volt, hogy megállok, kiszállítok mindenkit és az út túloldaláról végignézzük, ahogy hamuvá lesz a Lybra, de aztán beugrott valami. Pár perce mintha hallottam volna egy kis nyöszörgést a műszerfal mögül, lehet, hogy mégsem tűz ez, csak beállt a ventilátor és abból jön a füst – és már csaptam is rá a klímakonzol OFF gombjára. Nagyon büszke vagyok magamra, mert tényleg helyes volt a diagnózis. A füst elállt, a kocsi nem gyulladt ki, még csak meg se kellett állnom, becsengetésre oda is értünk a suliba az izgatott gyerekekkel.
Na de most mit csináljak? Mínusz tízben nem lehet fűtés nélkül autózni, márpedig a Lybra a feleségem mindennapos munkába járós és a gyerekek suliba járós kocsija – igazából az is csak véletlen, hogy pont én vezettem, amikor elöntötte a füst. Mindegy, egy ventilátor nyilván nem a világ, kicserélni se lehet valami nagy meló. Hamar csak, nézzük az internetet, mennyibe kerül egy új fűtőmotor! Biztos nem több 10-15 ezer forintnál.
De, több egy kicsit. 93 901 forint a Unixnál. Csak gyári Magneti-Marelli van, pontosabban az sincs készleten, rendelni tudnak, aztán majd valamikor. Ajaj. Ez egyrészt a kocsi értékének a negyede egy ventilátorért, másrészt tél közepe van, az én öreg B2200-as Mazda játékautómat nem bízhatom rá a családomra (izé, akarom mondani, fordítva), szóval kell a Lancia, tehát kell a ventilátor, de üstöllést.
Az első ismerős szerviz megnyugtatott: dehogy 94 ezer a ventilátor! Csak 80. De ők is csak rendelni tudnának. Közben persze megnéztem, mibe kerülne a ventilátor, ha a Lancia nem Lancia lenne, hanem „csak” egy Fiat. Hát, kicsit kevesebbe:
Rátenném egy Lada ventilátor árát különben, hogy tök ugyanaz a két alkatrész, de hát a gyártók épp azért (is) árulják prémiumba csomagolva ugyanazt a technikát, hogy több pénzt kérhessenek el még a kocsi idős korában is azoktól, akiknek nem felelt meg a kommersz brand. Kísérletezni pedig, hogy hátha mégis pont jó lesz az olcsóbb rokon alkatrésze is, veszélyes. Sokszor látványosan szándékosan változtatnak meg egy csatlakozót, egy felfogatást, nehogy jó legyen az olcsóbb cucc a drágább autóba.
Na jó, gondolkodjunk higgadtan. Egyáltalán: biztosan a fűtőventilátor a rossz? Egy ilyen csodás prémiumtermék sok gombos klímakonzolja mögött van még pár elektromos alkatrész, ami elfüstölhet. És szervizbe úgyis el kell vinnem a kocsit, ez azért nem egy izzítógyertya vagy egy ablaktörlőlapát, amit én is ki merek cserélni. Szóval az első lépés: nézzenek rá profik.
Eldideregtem hát a legközelebbi műhelybe az autóval, azzal, hogy nézzék meg, mi ment tönkre, de az isten szerelmére: meg ne rendeljék a 94 ezres ventilátort, ha tényleg az kell, csak szóljanak, hogy mit vigyek, én meg valahogy csak megoldom okosba. Kiderült, hogy tényleg a fűtőmotor. Ki is vették, oda is adták mintának, aztán elköszöntünk azzal, hogy amikor viszem a cseredarabot, rakják is be, egy perc az egész. (Illetve kicsit több, végül másfél rezsióradíjba fájt a javítás az alkatrészen kívül.)
Kovács Miki kolléga hasonló esete egy Mercedesszel
A szereplők eltérnek, de a sztori azonos, nálam is a -20 fokban adta meg magát egy apró, de annál fontosabb alkatrész a családi flotta egyetlen tagját képező Mercedes A-osztályban (W168). Éjjel a kutyakiengedési akció közben láttam meg, hogy vígan világítanak a lámpák, gondoltam úgy maradt, holnap lehet tölteni az akkut, örömteli lesz az ébredés. Reggel derült ki, hogy nem történt emberi mulasztás, kikapcsolt állapota ellenére pislákolt a tompított. Hosszas hibakeresés után meglett a tettes, a fényszórókapcsoló adta meg magát az időnek.
Elvégre ez is forgó-kopó alkatrész, mint szinte minden egy autóban, tehát jöhetett a vadászat. Bontók sorát hívtam, tíz felett járt a megkeresettek száma, amikor egy kert végi kétautós „telepen” akadt alkatrész, kemény tízezer forintért. Természetesen törött kapcsolórésszel, de nekem nem is arra volt szükségem, így a kettőből egyet összepattintva megszűnt a probléma. Telefonálgatással, beszerzéssel, szereléssel összegezve egy nap telt el, de a cseredarab felhajtása tovább tartott, addig kénytelen voltam minden megállásnál kivenni a két fényszóró biztosítékát, megelőzendő a merülést. Ez nem veterán, nem is hobbiautó, csak egy kétezres gyártású Mercedes, amivel törődni kell. Ezt képesek vagyunk férfias kihívásnak eladni, jót bütyköltünk, az asszony is büszke, de amikor visszagondolunk, hogy mennyi idő, energia ment el egy ilyen bosszantó apróságra, akkor azért jogos a fejvakarás.
Mi az, ami a modern kor emberének minden kérdésére azonnal választ ad, ha baj van? Hát persze, hogy az internet. Először az index alatt futó Lybra-fórumra írtam egy SOS-t, de nem akartam tétlenül várni, amíg vagy kapok egy választ, vagy nem. Nézzük a bontott autókat! Két magánembert is felhívtam apróhirdetés alapján, akik éppen Lybrát bontanak, de az egyiknél nem volt már meg a ventilátor, a másiknál csak hetek múlva került volna sor a kiszerelésére. Hát akkor nézzük a hivatalos, lehetőleg nem túl távoli bontókat! Első: nincs. Második: van! 20 ezer.
Hm. Ez a ki tudja, mennyit futott valamiből származó alkatrész még mindig alig olcsóbb, mint egy új Stilo-ventilátor, fújta dudáját a bennem lakó kis skót. Én viszont egy határozott mozdulattal áthelyeztem a dudáját egy másik testnyílásába: nem fogunk itt szarakodni pár ezer forinton, kocsi kell, a kocsiba fűtés kell, ennyi és kész. El is mentem, meg is vettem, át is vittem a szervizbe. Aztán újra megnyitottam a fórumoldalt, beírni, hogy kösz, már nem aktuális, és kiderült, hogy a skótnak lett volna igaza. Tízezerért kaptam volna egy másikat a márkatársaktól, ha várok még pár órát.
No mindegy. A ventilátor a helyére került, most megint hűt-fűt a Lybra, én pedig várom a következő mutatványt ettől a nagyon szerethető, de ennyi idősen a megbízhatóság szobrának már nemigen nevezhető latin luxuskombitól. És időnként megnézem a Dacia.hu-n vagy a Suzuki.hu-n, hogy mennyi is lenne a havi törlesztője egy unalmas, korszerű, garanciás tucatautónak.