Egy olvasónk hívta fel a figyelmünket a volvós közösség Facebook-csatornáján kialakult beszélgetésre. A Volvo-tulajok érdekes képeket küldözgettek egymásnak arról, hogy alig néhány éves, korszerűnek gondolt autójuk sem közlekedhet a szmogriadóban, mert hülyeség szerepel a forgalmi engedély megfelelő rubrikájában. Valahogy így:

A B rubrika jelzi az első forgalomba vétel időpontját, ami legtöbbször alig tér el a gyártásétól: ez egy 2012-es évjáratú autó

A B rubrika jelzi az első forgalomba vétel időpontját, ami legtöbbször alig tér el a gyártásétól: ez egy 2012-es évjáratú autó

Íme, a probléma egy volvós megfogalmazásában:

„Tagja vagyok a Volvo –s facebook csoportnak, itt jött fel pár másik tagnál, hogy belenéztek a forgalmijukba és csodálkoztak, hogy 4-es a besorolása az autójuknak. Ezek alsó hangon EURO3-as besorolású autók. 2 napja kezdődött az egész mizéria, azóta már legalább 4 embert láttam csak a volvo-s csoportban aki nem érti, hogy miért van ez. Ezek hatására én is megnéztem a forgalmimat, 2000.-es évjáratú Volvo V40, 2000 ccm, Benzin / Gáz(!) üzemű és tippelj mi van a forgalmiban: 4 –es!!!!!

1. gondolat ami hirtelen eszembe jut, hogy B*SSSZA MEG az állam, most konkrétan az van, hogy :

  • Megtiltják, hogy közlekedjem az autómmal, mert különben ejnye-bejnye és az alapján büntet meg a rendőr, hogy mi van a forgalmiba írva, ami így HAMIS adat.
  • Ha az egészre rájövök, akkor nekem kell elcseszni az időmet / PÉNZemet azzal, hogy a jó adatot beírják!
  • Mivel úgy látom, hogy elég gyakori ez az eset, arra tudok következtetni, hogy direkt szarabb besorolásúra írják az autókat, mert így lehet több pénzt lehúzni környezetvédelmi adó, vagy a tök tudja még milyen formában.
  • Milyen fizetnivalókat érint a környezetvédelmi besorolás, mennyivel fizettem ki így többet , mintha mondjuk 6-osban lennék?”

Az utolsó kérdésre a válasz: magántulajdonban lévő autónál nem számít a környezetvédelmi besorolás, az adót a teljesítmény alapján vetik ki. Céges autónál viszont valóban van különbség, a fenti forgalmihoz tartozó autóra 44 ezer forint az éves adó, ha 0-4 a besorolása, viszont csak 33 ezer, ha 6-10-es. (És 22 ezer lenne, ha 5-ös, vagy 14-15-16-os lenne, de ez a dízel Volvo nem ilyen.)

Egyáltalán mit jelentenek ezek a kódok?

A Nemzeti Közlekedési Hatóság honlapján itt érhető el, hogy melyik kód pontosan mit jelent. Tömören a lényeg: a 0 a katalizátor nélküli bármilyen belsőégésű motoros jármű, az 1-2 a katalizátoros, de legfeljebb Euro 2-es benzines, a 3-4 az Euro 1-es vagy 2-es dízel. Az 5-ös az összes tisztán gázüzemű, elektromos vagy hibrid autó jelzése (ezen belül 5E az elektromos, 5N a range extenderes elektromos, 5P a plug-in hibrid, 5Z az egyéb, pl. hidrogénautó). 6-7-8 az Euro 3-as benzinesek és dízelek kódja, 9-10-11 az Euro 4, 12-13-14 az Euro 5, 15-16 az Euro 6.

Természetesen megkérdeztük a környezetvédelmi (pontosabban környezetkárosító) hatásuk alapján történő besorolási rendszert kidolgozó Nemzeti Közlekedési Hatóságot, hogy miként lehet módosítani az elírt adatot. A válaszukat még várjuk, de szerencsére a volvósok gyorsabbak voltak.

Így írathatod át a forgalmiban a kódot

Egy Euro 3-as, de hibásan eddig 4-es kóddal ellátott forgalmis V40 tulajdonosa 1770 forintos vizsgálati díjért cserébe leszemléztethette az autóját. Az első lépés egy erre alkalmas helyszín kiválasztása (ezt ide kattintva érdemes kikeresni, jó lassan töltődik be az oldal) és időpont-egyeztetés. A helyszínen aztán alaposnak körbejárják, körbefotózzák az autót – viszont állítólag mérést nem végeznek, csak a besorolás kritériumait ellenőrzik: van-e katalizátor, helyes-e az évjárat, van-e OBD2-es csatlakozó (ennek megléte módosítja a besorolást Euro 3-as, 4-es kocsiknál).

A vizsgálatról jegyzőkönyv készül, ezzel lehet beballagni az okmányirodába, ahol aztán díjmentesen kicserélik a forgalmi engedélyt egy helyes kódot tartalmazóra.

Külföldi rendszámosok: semmi pánik!

Egy másik olvasónk kétségbeesett hangvételű levélben az iránt érdeklődik, hogy fel merjen-e jönni a fővárosba Euro 5-ös Peugeot RCZ-jével, melynek forgalmijában még ilyen rubrika sincs:

„Tisztelt vezess.hu! Egy Peugeot RCZ GT Line-nal szeretnék Pestre menni a napokban. Néztem, de a forgalmimban nincsen V9 es rublika. A motor Euro 5 ös és F-es környezetkárosító kategóriába tartozik. Utánanéztem neten, de semmi használható információt sem találtam. Esetleg maguk tudják, hogy az RCZ melyik v9 es kategóriába tartozik?”

Fotót is kaptunk a forgalmiról:

Külföldi rendszámmal bármi jöhet

Külföldi rendszámmal bármi jöhet

Nos: a rendelet nem terheli azzal a hatóságokat, hogy mindenféle idegen nyelvű papírokkal bíbelődjön, szóval ha Peugeot RCZ, ha Trabant, ha T-72-es: külföldi rendszámmal, forgalmival bármi nyugodtan közlekedhet és füstölhet Budapesten a szmogriadó idején is.