Kinek mi maradt meg tavalyról, ha visszatekint az európai autópiac egészére? Bármi legyen az, 2016 egyértelműen sikeres esztendő volt az értékesítési adatok szerint. A JATO számait használva alapos elemzés következik az európai autópiac tavalyi évéről rengeteg érdekes számmal, nagy nyertesekkel és szomorú vesztesekkel.

A márkák sorrendje

Történelmének legnehezebb éve után is stabilan őrzi első helyét a Volkswagen, bő 1,7 millió eladott járművel még mindig kimagaslik a mezőnyből. Miközben a dízelmotorjainak károsanyag-kibocsátási botrányát követő dollármilliárdos bírságok miatt a cégóriás összeroppanása is felmerült, az európai vásárlók gyakorlatilag pont ugyanannyi VW-t vásároltak 2016-ban (-0,5 százalékos változás), mint egy évvel előtte. Ezzel valamelyest mégis büntették a márkát, hiszen a sorban utána következő 10 riválisának mindegyike növelni tudta az értékesítését vele ellentétben.

A 200 ezer darabnál több személyautót eladó márkák között a Mercedes (13,9 százalék), a Fiat (13,1), a Renault (12,9 százalék), a Kia (12,4) valamint a Suzuki (szintén 12,4), és a Mazda (11,8) tudta a legnagyobb mértékben növelni az értékesítéseit – ez a kategória tartalmazza a piacot meghatározó brandeket.

g2JÓ

Az E-osztály, a C-osztály és az A-osztály is verte riválisait – ennyi a Mercedes sikere

Ugyanezt a 21 márkát nézve mindössze hárman nem tudtak az egy évvel korábbinál több vevőt meggyőzni termékeikről: a Nissannál és a Citroënnél 1,2 százalékos a csökkenés, míg a már említett VW-nél 0,5 százalékos. Összességében 6,5 százalékkal több autót vettek az európai vásárlók 2016-ban, mint egy évvel korábban.

  1. Volkswagen 1 millió 714,6 ezer darab (-0,5 százalék)
  2. Renault 1 millió 101,4 ezer (+12,9)
  3. Ford 1 millió 56,1 ezer (+1,5)
  4. Opel/Vauxhall 991,1 ezer (+5,5)
  5. Peugeot 865,4 ezer (+1,1)
  6. Mercedes 845,1 ezer (+13,9)
  7. Audi 830,3 ezer (+8,3)
  8. BMW 820,5 ezer (+9,9)
  9. Fiat 731,9 ezer (+13,1)
  10. Skoda 663,4 ezer (+7,3)
  11. Toyota 600,9 ezer (+7,1)
  12. Nissan 550,5 ezer (-1,2)
  13. Citroen 543,7 ezer  (-1,2)
  14. Hyundai 502,7 ezer (+7,6)
  15. Kia 434,1 ezer (+12,4)
  16. Dacia 419,4 ezer (+10,2)
  17. Seat 350,2 ezer (+3,8)
  18. Volvo 290,3 ezer (+1,6)
  19. Mazda 235,8 ezer (+11,8)
  20. Mini 209,4 ezer (+11,3)
  21. Suzuki 202,1 ezer (+12,4)

Átkanyarodva a 200 ezer darabnál kevesebbet értékesítő közepes márkák 16-os csoportjára, kiemelkedik a mezőnyből látványos növekedésével az Infiniti, amely bár alacsony bázisról indult, de onnan 151,2 százalékkal növelte eladásait. Hasonlóan a Nissan prémiumnak mondott márkájához, a Tata vezetői is megdicsérhetik a német triót még nagyon messziről, de közelítő Jaguar irányítóit (70,1 százalékos növekedés). A másik indiai óriás, a Mahindra is elégedett lehet a korábbiaknál pofásabb járműveket piacra dobó Ssangyong európai teljesítményével (35,1 százalékos növekedés).

g9JÓ

Új területen támad a Jaguar, a kínálat szélesítése szép eredményt hozott

Ebben a 16 márkát tartalmazó halmazban a Citroën fiatal prémiummárkája, a DS bukott a legnagyobbat (-12,7 százalék), és tovább zsugorodik a kontinensen az egykor sokkal szebb napokat látott Mitsubishi (-11,9). Talán sokakat meglep a vesztesek csapatába kerülésével a rendkívüli sajtómegjelenésekkel támogatott Tesla, amely egyáltalán nem szárnyal, 3,5 százalékkal kevesebb autót adott el 2016-ban. Rajtuk kívül a Subaru értékesítései csökkentek még tavaly (-2,5 százalék).

22.Land Rover   167,3 ezer darab (18,8 százalék)
23. Honda    159,3 ezer (21,4)
24. Mitsubishi    116,6 ezer (-11,9)
25. Smart    105,6 ezer (9,6)
26. Jeep    104,6 ezer (19,3)
27. Porsche    71,3 ezer (4,3)
28. Lancia    67,1 ezer (9,2)
29. Jaguar    67,1 ezer (70,1)
30. Alfa Romeo    66,2 ezer (16,5)
31. DS    65,6 ezer (-12,7)
32. Lexus    44,4 ezer (12,7)
33. Subaru    38,4 ezer (-2,5)
34. Ssangyong    19,2 ezer (35,1)
35. Tesla    16,1 ezer (-3,5)
36. Abarth    15,7 ezer (41,5)
37. Infiniti    13,5 ezer (151,2)

A 2016-ban 10 ezernél kevesebb személyautót értékesítő kis márkák között az alacsony bázis miatt hatalmas ugrásokat is látunk. Az újra próbálkozó Lada villantott a legnagyobbat (+81 százalék), majd a német kézben újra fényesen csillogó brit luxusmárkák következnek: a Bentley 49 százalékkal növelte értékesítéseit, a Rolls Royce 38,9 százalékkal. Pedig a Bentayga nevű brutális szabadidő-autó első teljes éve most jön, a Rolls-logós riválisa elvileg 2018-ban érkezik. Lesznek még a patinás nevek mellett kövérebb számok is.

Eközben lassan eltűnik Európából a Chevrolet (-30,2 százalék), a JATO „halállistáján” szerepel a leginkább Párizs kölcsönözhető elektromos autójaként ismert Bollore (-20,7) is, valamint Aston Martinból vettek még kevesebbet tavaly az egy évvel korábbinál (-7,4). A nagy és közepes méretű márkákhoz képest a kicsik többsége is növelte tavaly az eladásait.

38. Maserati 7913 darab (30,1 százalék)
39. MG 4194 (32,8)
40. Lada    3951 (81)
41. Bentley     3616 (49)
42. Ferrari    2866 (8,2)
43. Chevrolet    1713 (-30,2)
44. Aston Martin    1509 (-7,4)
45. Bollore    944 (-20,7)
46. Lamborghini    914 (19,3)
47. Lotus    888 (6,9)
48. Rolls Royce    814 (38,9)
49. Alpina    767 (2,8)
50. Cadillac    731 (30,8)

A 10 nagy cégcsoport és a torta

Konszernszinten nézve is őrzi első helyét a VW-csoport, amely az európai személyautó-piac 24 százalékát birtokolja, de úgy, hogy 2016-ban a német cég részesedése szenvedte el a mezőnyben a legnagyobb csökkenést (-0,74 százalék – ennél azért a bírságmilliárdok jobban fájnak). Az év legnagyobb nyertesei a Fiat és a Daimler voltak (+0,44 és +0,38 százalék).

1. VW Group 24 százalék
2. Renault-Nissan 13,8 százalék
3. PSA 9,74 százalék
4. Ford 6,98 százalék
5. BMW 6,81 százalék
6. FCA 6,57 százalék
7. GM 6,56 százalék
8. Daimler 6,28 százalék
9. Hyundai-Kia 6,19 százalék
10. Toyota 4,26 százalék

Európában markáns különbség látható a világszerte 10,2-10,3 millió járművet értékesítő VW és a Toyota, azaz két leghatalmasabb játékos között. Márkaszinten nézve ugyanakkor rácáfolt az év közben érkező hírekre a Toyota, miszerint a kontinensen elveheti tőle a Nissan „az Európa legnépszerűbb japán márkája” címét. Nem így történt, stabil az első hely.

A modellek sorrendje

Európa 50 legnépszerűbb modelljének listáját változatlanul, és a nagy különbséget látva továbbra is közvetlen ellenfél nélkül a Golf vezeti. Annak ellenére, hogy értékesítése érezhetően csökkent (-7,8 százalék), ahogyan a nála jóval frissebb Passaté is (-8,4). A VW-csoport ászai közül egyedül az öregecske Polo tartja magát, de 1,9 százalékos növekedéssel esélye sem volt megelőzni a stabilan második Cliót (+3 százalék).

g5JÓ

Ez az az autó, amiért a világ minden részén hosszú sorok kígyóznak

Az élmezőnyből kiemelkedik az Astra 29 százalékos értékesítésnövekedése, ám ha az 50-es lista egészét nézzük, voltak nála jóval nagyobb ugrások. A Tucson 304,8 százalékos növekedésében nyilván benne van, hogy 2016 volt az első teljes éve, ám a formás dél-koreai így is csak második a listán egyre előrébb kúszó szabadidő-autók között a Captur és a Tiguan mögött. Nagyot ugrott tavaly két újdonság, a Kadjar (161,1 százalék), és az X1 (130,3).

  1. Golf 492,9 ezer darab (-7,8 százalék)
  2. Clio 315,1 ezer (3)
  3. Polo 308,5 ezer (1,9)
  4. Fiesta 300,5 ezer (-4,4)
  5. Corsa 264,8 ezer (-1,9)
  6. Astra 253,4 (29)
  7. 208  249 ezer (8)
  8. Qashqai 234,3 ezer (0,9)
  9. Octavia 230,2 ezer (5,6)
  10. Captur 217,1 ezer (11,1)
  11. Focus 214,4 ezer (-8,5)
  12. Passat 208,5 ezer (-8,4)
  13. 308  195,6 ezer (-9,1)
  14. Yaris 193,9 ezer (5,2)
  15. Panda 191,6 ezer (10,5)
  16. A3  190,6 ezer (-4,5)
  17. 500  183,7 ezer (1,8)
  18. Tiguan 180,1 ezer (21,3)
  19. Fabia 177,3 ezer (9,8)
  20. C-osztály 176,5 ezer (1,8)
  21. 2008 176,3 ezer (13,5)
  22. Sandero 170,3 ezer (13,9)
  23. Mokka 164,6 ezer (0,5)
  24. A4  163,4 ezer (31,1)
  25. Tucson 154 ezer (304,8)
  26. Megane 149 ezer (20,3)
  27. Leon 144,7 ezer (1,8)
  28. 3-as széria 143,9 ezer (0,3)
  29. A-osztály 142,7 ezer (18,5)
  30. Duster 141,2 ezer (11,6)
  31. Sportage 139 ezer (31,4)
  32. Mini 135,8 ezer (-0,3)
  33. C3   134,5 ezer (8,3)
  34. 1-es széria   132,5 ezer (1)
  35. Auris 127,9 ezer (-0,9)
  36. Kadjar 128,7 ezer (161,1)
  37. Ibiza 121,4 ezer (2,5)
  38. Kuga 119,7 ezer (16,5)
  39. Touran 111,8 ezer (51,3)
  40. C4 Picasso/Grand 106,3 ezer (-4,8)
  41. 500X 106,2 ezer (41,8)
  42. 2-es széria 102,1 ezer (18,5)
  43. I20 99,7 ezer (9,3)
  44. E-osztály 99,5 ezer (17,2)
  45. Up 98,2 ezer (-7,5)
  46. Juke 98,2 ezer (-4,5)
  47. X1 97 ezer (130)
  48. A1 96,7 ezer (5,3)
  49. A6 93,8 ezer (-2)
  50. Q3 92,6 ezer (12,4)

Tarolnak a szabadidő-autók

Szinte minden más kategóriától vevőket rabolva elsöprő lendülettel bővült 2016-ban a szabadidő-autók értékesítése. Az európai vevők 21,4 százalékkal többet vásárolva immár 3,9 millió darabot vittek haza, miközben a többi kategóriában mindössze 2,2 százalékos volt a bővülés. A sportkocsikat és kisteherautókat leszámítva minden egyes kategóriának csökkent a piaci részesedése, érdekesség, hogy egyterűekből darabra is kevesebbet vettek tavaly, mint egy évvel korábban (-3,1 százalék).

1JÓ

Hol nőtt az új autók értékesítése, és hol csökkent?

Az országokat abc-sorrendben közöljük, itt nem a verseny, hanem a korábbihoz képest mért változás az érdekes, amiben jól állunk. Tulajdonképpen csak két gazdag európai államban nem nőtt 2015-höz képest 2016-ra az értékesítés, Hollandiában és Svájcban valószínűleg korábban magára talált a piac a 2008 őszétől kezdődő összeomlás utáni években, míg máshol még tart a felfutás. Magyarország a látványos növekedés ellenére még nagyon messze van a válság előtti számoktól.

Európa 3 legnagyobb piaca szerény, hasonló növekedést produkál: Németországban 4,5 százalékos növekedés után 3,2 millió új autó talált gazdára, az Egyesült Királyságban 2,3 százalékos növekedéssel 2,6 millió, míg Franciaországban 5 százaléknyi plusz 1,9 milliós értékesítést jelentett.

Ausztria    329,6 ezer darab (6,8 százalék)
Belgium    501 ezer (7,7)
Ciprus    11 ezer (20,4)
Csehország    259,7 ezer (12,5)
Dánia    222,9 ezer (7,4)
Egyesült Királyság     2 millió 692,7 ezer (2,3)
Észtország    22,9 ezer (9,3)
Finnország    118,8 ezer (9,3)
Franciaország    2 millió 12,3 ezer (5)
Görögország    78,7 ezer (4,4)
Hollandia    384,3 ezer (-14,9)
Horvátország    43 ezer (23,4)
Írország    146,6 ezer (17,4)
Lengyelország    416 ezer (17,2)
Lettország    16,3 ezer (18,8)
Litvánia    20,2 ezer (18,8)
Luxemburg    50,5 ezer (8,8)
Magyarország    96,6 ezer (24,9)
Németország    3 millió 351,6 ezer (4,5)
Norvégia    156,7 ezer (2,7)
Olaszország    1 millió 845,9 (16,1)
Portugália    207,3 ezer (16,1)
Románia    94,9 ezer (17)
Spanyolország    1 millió 159,7 ezer (10,8)
Svájc    314,9 ezer (-2,1)
Svédország    372,3 ezer (7,9)
Szerbia    23,3 ezer (17)
Szlovákia    87,9 ezer (13,7)
Szlovénia    63,6 ezer (7,1)

Sokaknak meglepetés lehet, hogy Európában a magyar újautó-piac nőtt a legnagyobb mértékben (24,9 százalék), megelőzve Horvátországot (23,4 százalék) és Ciprust (20,4). Az egykori vasfüggöny innenső fele Romániától (17 százalék) Szlovákián (13,7) és Lengyelországon (17,2) át a Baltikumig markánsan növekedett, szemben olyan, egy főre vetítve jóval magasabb GDP-vel rendelkező országokkal, mint Ausztria (6,8 százalék), Dánia (7,4), vagy Norvégia (2,7).

Magyarország kedvencei

A márkák közül – 2015-höz hasonlóan – a Ford volt a legnépszerűbb tavaly, 15 091 értékesített darabbal, amivel 12,8 százalékos piaci részesedést szerzett. A második helyet 11 266-os eladással a Suzuki szerezte meg, míg a harmadik legnépszerűbb autómárka az Opel volt 2016-ban, amelyből 10 536-ot adtak el.

g4JÓ

Az első 50-be sem került be a kontinensen, nálunk első

A válság után több évig tartó mélyrepülés után tavaly a Suzuki ismét több első helyet szerzett a hazai piacon. 6538 darabbal a Vitara lett a legnépszerűbb személyautó, nyilvánvalóan nyert a nálunk is egyre szélesedő szabadidő-autós kategóriában is egészen magas, 23,1 százalékos részesedéssel. A régi nagy kedvenc Swift pedig 2087 eladott autóval megnyerte a B-szegmenst, ez 12,7 százalékot jelent.