A Mercedes-Benz már több mint 130 éve jelenti az autógyártás alapkövét, és ahhoz, hogy a prémium szegmensben ne maradjon le, az értékes technikát gusztusos formába kell csomagolni, mindig az adott kor szellemének megfelelően.
Fogyasztók szokásait vizsgáló kutatások garmadája bizonyítja, hogy bármennyi számokkal dugig töltött, racionalitásban úszó táblázatot gyárthat a lelkes autóvásárló, akkor is a forma alapján születik meg a végső döntés. Ebbe a rendkívül összetett folyamatba engedett bepillantást a Mercedes a Sindelfingenben lévő fejlesztőközpont dizájntagozatán.
Mitől lesz egy autó Mercedes?
Megkerülhetetlen, hogy a háromágú csillagról is szót ejtsünk, amely az évek során keveset, de változott. A gyöngybetűkkel írt tipográfiát modernebb és könnyen olvasható verzió váltotta a legtöbb felületen, kigazolták mögüle a borostyánfüzért a minimalizmus jegyében, és fénylő fekete alapra helyezték, hogy tuti legyen a retinába égő kontraszt.
Gorden Wagener érkezése előtt legutoljára talán Bruno Sacco tudta ennyire nagy összhangba szerkeszteni a különféle modelleket az egységes arculat jegyében – gondoljunk csak a W201, W124 és W140-es kódjelű modellekre. Wagener egyébként remekül terelgeti a Mercedest a jövő felé, mindezt anélkül, hogy az egyenes éleket fémbe sütő vasalóval támadna neki az egész palettának, ami csak a személyautók tekintetében több, mint 40 verziót takar. Izmosan domborodó ívek, elnyújtott vonalak és hátratolt kabin, valamint a Panamericana rácsnak nevezett függőlegesen osztott maszk jellemzi majd a márkát, aminek tökéletes megtestesülése az AMG Vision Gran Turismo. Ha valamire, akkor erre az autóra tökéletesen igaz, hogy állva is suhanni látszik.
Az álló csillagos vagy a sportosabb integrált logós hűtőmaszkokon kívül akad néhány formai elem, ami elengedhetetlen egy Mercedes-Benz tervezésekor. Ilyenek például az autók profilján húzódó összetartó élek vagy az egy ívből rajzolt ablakvonal, valamint a két végleten elhelyezett drágakőszerű lámpák. Pár éven belül viszont az itt bemutatott Aesthetic A formatanulmány alapján letisztultabb lemezekből fognak állni a Mercedesek. Ennek előszele már megfigyelhető az E-osztályon is.
Hogyan készül a dizájn?
Hiába a széles körben alkalmazható digitális tervezés és a virtuális valóság, azért az agyagmodellek továbbra is a folyamat fontos részei maradnak, hiszen ilyenkor látható először teljes valójában az autó. A könnyen formázható anyagot pedig addig simítják és reszelgetik, ameddig az éleken meg nem jelennek a kívánt reflexiók és árnyékok. A belül többnyire még használhatatlan, jobb esetben igazinak kinéző belteret tartalmazó agyagszobor nem holmi jól fizetett kézműves hobbicsoport játéka. Végletekig pontosnak kell lennie, minden illesztésnek a végleges autóét kell tükröznie. Oda kell figyelni az olyan apróságokra is, mint az E Coupé csomagtérfedele, ami láthatatlan mértékben, alig tapinthatóan esik beljebb a sárvédők vonalánál, különben csúnyán látszódna a hézag.
Gorden Wagener fődesigner több oldalról is megfogja a témát, az egyik magyarázat szerint mindegyiknek van egy hot és egy cool oldala. Ez annyit jelent, hogy dögös formába kell önteni az újító funkciókat, hogy a felhasználónak kedve legyen használni őket. Sőt, vágyhasson rájuk.
Ezen a ponton pillantottunk meg egy igazán ígéretes, éppen készülő vázlatot, amihez az E-osztály kupéváltozata szolgáltatta az alapot. Filczer Balázs hatalmas hátsó szárnnyal és diffúzorral dobta fel az elegáns kétajtóst, ami azonnal birtoklási vágyat ébresztett. A Mercedes szoros kapcsolatot ápol a Moholy-Nagy Művészeti Egyetemmel, minden félévben akadnak a márkához kapcsolódó feladatok és rendkívül aktív a gyakornoki program, aminek keretében több kreatív magyar tevékenykedik a háromágú csillag égisze alatt.
Hogy még csak véletlenül se égjen ki a kreatív szikra a tervezőkben, nem csupán járműveket, de luxusapartmanok berendezésén, kanapékon és lámpákon kívül komplett jövőbeni városokat is terveznek a sensual purity, vagyis érzéki letisztultság szellemében. Utóbbit virtuális valósággá alakítva akár bejárhatóvá is teszik. Mégiscsak könnyebb úgy felmérni az évek múlva felmerülő igényeket, hogy eltöltünk egy kis időt 2025-ben.
Ha nem a karosszériával, akkor a beltérrel foglalkoznak. Ez egy fokkal összetettebb feladat, hiszen nem csak kívánatosan kell kinéznie, hanem könnyedén használhatóvá is kell tenni mindenki számára. Az ergonómiához a legnagyobb segítséget a természet vonalai adják, hiszen évmilliók alatt tökéletesre csiszolódtak.
Az egymáshoz passzoló anyagok mellett az utóbbi időkben nem csupán a kapcsolási érzetek grammra kiszámolt hatása, hanem a színek is egyre fontosabbak lettek. A különféle árnyalatok és fabetétek párosítására nagy gondot fordítanak. Továbbá az új E-osztály Coupéba olyan csodaszép, turbina ihletésű szellőzők kerültek, amik minden eddiginél hatékonyabban terelik a levegőt és gumírozott halk klattyanásuk igazi ujjbegyhez írt szimfónia.
Milyen a jövő?
Néha csak furcsán nézünk az olyan tökéletesre csiszolt ezüst kavicsokra, mint a Mercedes F015 koncepcióautója, ami nem más, mint egy sci-fiből kigurult elektromos és természetesen leginkább autonóm közlekedésre kitalált autó. Mintha még ablakai se lennének, pedig belülről kilátni. Ezt onnan tudom, hogy üldögéltünk benne pár percet, közben pedig az volt a legmegdöbbentőbb, hogy cseppet sem idegen a fával és érintőképernyőkkel körbevett kabin. Az F015 előzékenyen zebrát vetít a gyalogosnak és értünk jön majd a munkahelyünkre, de amíg mi dolgozunk, addig üzemelhet taxiként is, mások mobilitását szolgálva.
A lenyűgözően hedonista, cukorkavörös Mercedes-Maybach Vision 6 tanulmány mellett egyértelműen az alakját változtató IAA lett a kedvencem. Az Intelligent Aerodynamic Automobile döbbenetesen alacsony, 0,19-es alaktényezőt produkál a meghosszabbodó farával és a spéci kerekekkel. A futurisztikus megjelenésű limuzinban teljesen élhető beltér fogad – leszámítva a diszkófényben úszó szellőzőket – és a kormány sem tűnik el belőle gombnyomásra, ami pár évre még megnyugtathatja az autóbolondok szívét.