A használt autók piaca mára a magánszemélyeknek szinte egyet jelent az autóvásárlással. Minden eddiginél több használt típus keres és talál gazdát Magyarországon, és a helyes döntés, a megfontolt választás a legfontosabb tényező. Ebben segít szakértőnk, aki egy levélváltással is irányt mutathat az igényeinknek megfelelő kivitel megtalálásához.

Mazda-kombi esetleg Prius?

Olvasónk kérdez

Tisztelt Cím!
9 éves 1.6-os Mazda 3-asunk csere éretté vált. A gyerekek 12 évesek, lassan kinövik a hátsó lábteret. Éves szinten kb. 16-17e km-t autózunk, ebből 7-10e km autópálya, illetve lakott területen kívüli (ilyenkor gyakran 4 bicaj is figyel a vonóhorgon) a többi az városi (Gyula) furikázás, úgy , mint iskola edzés, kert…

A dízelről mindenki lebeszél, a benzines meg leeszi a gatyánkat is. Keret 3,5 millió +_ 250e. Amit eddig néztem az a 6-os Mazda kombija 2011-es évjárat 2.0 benzines. Kérdésem, hogy maradjak ennél az autónál, vagy választhatok dízelt is (pl. octavia, superb, passat) vagy vegyek egy priust esetleg prius +, mert ezekkel még tudnék szimpatizálni.
Köszönöm a válaszát!

Ui.: Üdv Rácz Tominak, remélem szorgalmasan gyomlálja a közlekedési anomáliákat!!

Szakértőnk válaszol

Kedves Árpád!

Köszönjük a támogatást, átadom Tamásnak üdvözletét! A Prius és a Prius+ jó lenne, de kollégáimtól kettőből kettő III-as Priust loptak el, ezért ezt a modellt csak nagyon alapos lopásvédelemmel együtt ajánlom, pl. itt körülnézve.

Magamnak nem vennék Priust, mert kényelme, térkínálata, minőségérzete, menetteljesítménye messze elmarad attól, amit egy Mondeo vagy Mazda6 tud. Cserébe sokkal kevesebb szervizkiadást tartogat, maximálisan megbízható, de szerintem fontosabb, amit egy autó használat közben nyújt, mint a szervizben, ha megbízhatósága egyébként kedvező.

A középkategóriás modellek közül a Mazda6 benzinessel jó ötlet. Még jobb ár/érték arányú autó a 2007 utáni, dízellel is megbízható Ford Mondeo, a legjobb pedig beülni egy 2007 utáni Renault Laguna III-ba. A Superb is VW-technika, amivel több lehet a kiadás. Ezzel szemben a Laguna legalább belül szép, ha már kívülről csúf lett, és kimondottan megbízható. Elődje miatt ezt senki nem hiszi el és így sokkal olcsóbb a konkurenseknél. A témában figyelmébe ajánlom ezt a pár cikket:

Itt a Skoda Superb tesztje  de a Ford Mondeo, Mazda 6 teszt is elérhető. A biciklik miatt a gyári tartójával akár négy cangát is elfuvarozó Opel Zafira Tourer jutott még eszembe, de az az extra igen ritka és itt a 2,0 CDTI-t nem javasolom, inkább az 1,4-es Turbót vagy leginkább az 1,8 literes szívó benzinest.

Üdvözlettel, Szörényi András

Első autót félmillióért

Olvasónk kérdez

Tisztelt Szörényi András Úr!

Első autóm vásárlását tervezem. A keret körülbelül 5-600.000 forint, plusz az átírás/első szerviz ára.
Egy megbízható autót keresek főként városba, de szeretném használni időnként hosszabb utakra, autópályán is. Fontos a klíma és a minimum 4 ajtó megléte.

Elsőkörben három típusra szavaznék, ami megbízhatóság szempontjából kezdvező lehet:
– Opel Astra G 1.4/1.6 benzin (leginkább a ferdehátú ötajtós tetszik)
– Suzuki Swift Sedan 1.3/1.6
– Toyota Corolla E11

Az szívem az Opelhez húz, nagyon tetszik az autó, bár félő hogy a rászánt összeg kevés.
Az Opelről jókat olvastam megbízhatóság és szervizköltség szempontjából. Melyik motor ajánlott leginkább?

Jó lehet az Opel, vagy inkább keressek egy jobb Suzukit/Corollát ennyiért?
Sajnos kezdő vagyok a témában.

Köszönöm!

Szakértőnk válaszol

Kedves Krisztián!

Szerintem jól és reálisan választott autókat, mintha nem is most kezdené. :-) A Swiftet lecserélném a Ford Focus első generációjára, szerintem ezért a pénzért az a legjobb autó összességében, mert nemcsak gazdaságos, hanem élvezetesen vezethető is, ami ezen az árszinten egyenesen ajándék. Főleg az ajtók alja rozsdásodik rajta rondán, de a küszöb, a sárvédőív is csúf lehet, a Ghia kiviteleken a csomagtér feletti krómszínű díszléc környéke is. De nem mindegyik ilyen. Részletek ebben a cikkben

Nálam a második a G Astra, de megelőzi a Corollát, mert térkínálata jobb, alkatrészárai szerényebbek és megbízhatósága nem éri el ugyan a Corolláét, de elég jó és azonos áron jobbat kaphat belőle. A G Astrából orbitális a választék, ha van energiája sok, 10-15 autót megnézni, a megcélzott áron is kaphat normális használt autót, ahogy a Focusból is.  A típusról itt olvashat részletesen

Az 1988-2003 közötti Swiftet és más korabeli, pont ennyire kevéssé biztonságos autót, nem mernék kezdő vezetőnek ajánlani, amikor az ember többször néz el valamit, mint az első 5-6 év után.

Érdemes lehet az autózás költségeit gázüzemű autóval csökkentenie, Opelből elég sok van. Az LPG-ről sokan mondnak rosszat, főleg azok, akiknek nincs autógáz-benzin üzemű autójuk, akinek meg van, az nagyobbrészt örül neki és elégedetten használja. Nálunk van három a családban, ebből egy G Astra és egy Zafira B. Cikk a témában

Sok sikert az autókereséshez!

Üdv, Szörényi András

Vezetéstechnika – Gáz+kuplung?

Végül az autóvásárlási tanácsok mellett egy vezetéstechnikával kapcsolatos kérdés.

Olvasónk kérdez

Tisztelt Gyula!
A kérdésem a kuplung-fék-gáz kombinációval kapcsolatos. Most tanulok vezetni, és egy kicsit meg vagyok keveredve. Annyi világos, hogy a gázt-kuplungot nem lehet egyszerre lenyomva tartani. Viszont, amikor megállok egy kereszteződésben, ( gázról levett láb, kinyomott kuplung, kevés fék ), elinduláskor azt mondja néha az oktató, hogy a kuplungot és a gázt is nyomjam le egy kicsit! Ezt így hogy? Én úgy tudom, amikor el akarok indulni, lassan, akkor egyes, majd kis gáz, ha pedig egy kicsit lassítani kell ezután rögtön, pl. gyalogos miatt, akkor kuplung és fék. Elmagyarázná, hogy ezt hogyan kezeljem? Köszönöm

Szakértőnk válaszol

Kedves Jaqueline !

Azt javasolom, hogy az oktatóját kérje meg, autóban ülve a gyakorlatban  mutassa meg a pedálok helyes használatát. Ha csak elolvassa és megjegyzi, hogy mit milyen sorrendben fog majd csinálni, az sokkal kevésbé hatékony, mintha egy autóban ülve egy szakember irányítása mellett gyakorolja az elindulást, a fékezést és a sebességváltást.

A pedálok kezelése kapcsán Önnek az autó mozgásának pillanatnyi változásait kell megfigyelnie, azok összefüggéseit felismerni, és forgalommentes helyen begyakorolni a kívánt mozdulatsorokat. Az oktatójának az a feladata, hogy Önt megtanítsa a jármű alapszintű kezelésére, aminek egyik alapköve a pedálok helyes használata.

Jellemzően a képzés első 9 órájában van erre lehetőség, utána már a forgalomban haladva kell alkalmaznia a megtanultakat.

Üdvözlettel, Székely Gyula