Vajon hűségesen, mindig ugyanannál a társaságnál tankolni és közben vadul pontokat, matricákat gyűjtögetni orbitális baromság, vagy tényleg remek üzlet? Esetleg valami más? Vegyük át a lehetőségeket és a jutalmakat:
Shell
Éppen a Shell adta az ötletet, hogy megnézzük, mire lehet felhasználni a tankolásoknál felhalmozott, lassanként összegyűlt pontmennyiséget. Az apropó, hogy a McDonald’s március végétől már nem tagja a rendszernek, így sem gyűjteni, sem beváltani nem lehet majd náluk a shelles ClubSmart pontokat.
A Shell kártyák egyik előnye az volt, hogy amikor az embert McDonald’s felé vetette a sorsa, akkor rendesen meg lehetett tolni a kártyán lévő pontok mennyiségét. Már akinek voltak ilyen ambíciói. Míg a Shellnél üzemanyag vásárláskor literenként egy pontot adtak, addig a Mekiben egy-egy BigMac-kel, kifizetett forint/pont arányban sokkal jobban járt a lelkes pontgyűjtő.
A mekis együttműködésnek azonban vége, a társaság oldalán ez olvasható: „A McDonald’s éttermeiben a ClubSmart pontok 2017. március 31-ig gyűjthetők és válthatók be. 2017. április 1-jétől a ClubSmart kártyák, a McDonald’s részvétele nélkül, a megszokott módon használhatók pontgyűjtésre és pontbeváltására is.”
Csak ennyi?
Bevallom, nekem is van ilyen kártyám, szerintem van vagy 20 éves, és megbízhatóan mindig 3000 pont körüli egyenlegtől dagad és egy kivételtől eltekintve soha semmire nem költöttem el a rajta lévő virtuális pénzt. Valószínűleg a kártyával rendelkezők többsége is ebben a cipőben jár. Aki nem figyel eléggé, hogy időben elherdálja a bónuszpontokat, annak az egyenlege nagyjából állandóra áll be pár év alatt. Ennek egész egyszerű oka van, a cég rendszeres időközönként törli a 3 évnél régebbi pontokat. Mintha sose lettek volna.
Miért jár pont és mennyi?
A pontgyűjtés az alábbi kotta szerint működik, a mezei üzemanyagokra csúcsidőben 1, a drágább prémium üzemanyagok után 2, vagy a vásárlás időpontjától függően akár 12 pontot is lehet gyűjteni egy liter után. A tankoláson túl autómosásért is be lehet zsebelni pár pontocskát, de a Shell shopos vásárlások után is nő az egyenleg, valamint más cégek is csatlakoztak a rendszerhez, van, akinél gyűjteni, másoknál levásárolni lehet a hűségpontokat. Itt az aktuális lista.
Mire használható a pont?
Tankolásnál a korábban gyűjtött pontokat egyszerűen vissza lehet forgatni üzemanyagba. 15 pontonként prémium üzemanyag esetén 15, mezei benzin, gázolaj vásárlásnál 10-10 forintot spórolhatunk. Óriási biznisz, igaz?
Mennyit ér egy pont?
Próbáljuk meg átváltani a virtuális értéket iható vagy harapható forintokra, nézzük, milyen a pont/forint árfolyam. A Shell oldalán 99 ponttól kezdődik az értelmesnek tűnő dolog, amire elkölthető a virtuális valuta. Ez egy KitKat csokira elég. 159 pont egy csomag rágó, 300 egy sajtos-sonkás bagett, 2090 egy Lego zseblámpa. Utóbbi 2000 forintért kapható Lego boltban, de az 5390 pontos Bosch kávédaráló is nagyjából ugyanennyi forintba kerül. Tehát egy ClubSmart egység hellyel-közzel egy igazi forintot ér.
Ez így nem hangzik annyira rosszul, de ha kiszámoljuk, hogy kicsit több mint 2 millió forintnyi üzemanyagot kell tankolni, ha pontokból akarjuk ugyanezt venni. Az arány valamit javul, ha vasárnap tankolunk rengeteg drága üzemanyagot. A gyémántkoszorús pontvadászok akár 220 ezer forintnyi tankolás után is örülhetnek a kávédarálónak. Hogy egy 20691 pontos porszívóért a magyar GDP hány százalékát kell eltankolni, azt inkább ne számítsuk ki.
Fentiek alapján nyilvánvaló, hogy pontgyűjtés miatt ragaszkodni egy kúthoz nem okos dolog. Ennek ellenére vannak még titkos fegyvereik a kutaknak. A Shell jó érzékkel paktált le a Legóval, illetve a limitált szériás Ferrari kisautós sorozatok is remekül működtek. A hátrahúzós Lego Ferrarik pedig már a kisgyerekes apukák ellen elkövetett merényletnek is felfoghatók. Nyilván én is összekapartam az összeset. Sőt, 2006 környékén, amikor még egyik fiam sem volt meg, az összes shelles kis Ferrari már ott sorakozott a polcon. Pár még ma is gyári csomagolásban porosodik, amiből tisztán látszik, mekkora szükség is volt rájuk.
OMV
Az OMV-nél SuperShop kártyán gyűjthetők a tankolásnál kapott pontok. Amivel talán többet ad a shelles megoldásnál ez a kártya, az az, hogy 16 partnernél kuporgathatnak pontokat, akik erre fogékonyak. A teljes listát nem másolnám ide, de ezen a linken mindenki megtalálható.
Semmivel nem nagyvonalúbb az OMV, mint a Shell, ők is egy pontot írnak jóvá egy liter üzemanyag után, illetve 100 forint után is jár egy pont. Egyes partnereknél rosszabb az arány, ők 300, illetve 500 forintonként mérik a pontot. Beváltásnál is hasonló az árfolyam, itt szintén egy pont egy forintot ér.
Tovább bonyolítja az árfolyamszámítást, hogy a supershopos brigádhoz egy bank is csatlakozott, így aki Erste SuperShop hitelkártyával fizet, az vásárlás esetén 100 forintonként, és nem 1 literenként kap 1 pontot az OMV-től. Ehhez még hozzáadódnak az Erste Banktól kapott pontok, így Erste SuperShop Hitelkártyával OMV-nél történő üzemanyag vásárlásakor 3 százalékot kapnak vissza pontok formájában. Ez 300 Ft fölötti üzemanyagár esetén literenként minimum 9 forint.
Akinek a pontgyűjtés nem elég, az alkalmanként matricákat is gyűjthet, hogy ha betelik a füzetecske, akkor még némi készpénzért vehessen valami nagyon kedvező ajánlatnak tűnő tökfelesleges dolgot. Borotvától a táskán, fejszén keresztül a LED-es zseblámpáig. Amit ha tényleg kellene, igaz boltban is megkaphatna, jó eséllyel olcsóbban.
MOL
A MOL-kutakon a Multipont kártya a varázsszó, a matek itt sem bonyolult, 1 liter prémium üzemanyag után 5 pont jár – EVO NEO Benzin, EVO NEO Diesel, MOL Racing – 1 liter normál üzemanyag után pedig 1 pont – 95 Benzin, Diesel, XXL Diesel, MOL eco+ Autógáz. Egyéb vásárlás után minden 100 forint után 1 pont kerül a kártyára. A pontokat ugyanúgy egy az egyben lehet átszámolni forintra, mint a többi kúthálózat esetében, például egy Red Bull 399 pontocska, amit 150 ezer forintnyi tankolás után szürcsölhetünk ingyen.
A megszerzett pontok két éven keresztül maradnak a kártyán, az ennél régebbiek sajnos elvesznek. Szóval ezeket sem érdemes az idők végezetéig gyűjtögetni. Hasonlóan, mint a Shell esetében, a MOL-nál is kezdenek kiszállingózni a partnerek a pontgyűjtő rendszerből. Náluk a program partnerhálózata 2017. január 1-től úgy alakult át, hogy kikerült a CBA, a REGIO Játék, a Groupama és az OTP is a rendszerből.
A többi kúthálózathoz hasonlóan a MOL-nál is előkerülnek az időszakos akciók, amikor pontokat gyűjtve az épp aktuális kínálatból lehet válogatni, ha összegyűltek a kis matricák a füzetbe.
Az aránylag könnyen belátható, hogy az ajándékokért cserébe nem igazán éri meg eladni a lelkünket, és hűségesen mindig ugyanannak a hálózatnak a kútjain tankolni. A hűségért cserébe legfeljebb gombokat kapunk, ha pedig el tudjuk engedni ezeket a fénylő vackokat és ízlésünk, lehetőségeink szerint valamelyik diszkonthálózatot választjuk, ahol pontok helyett literenként érezhetően – akár több tíz forinttal is – olcsóbban tankolunk, már nagyobbat nyertünk mint egy mindenre jó, de semmire sem használható tök felesleges túlélőkéssel vagy túlárazott zseblámpával, nullponti energiával működő szőrtelenítővel.