Bár itthon a szeszélyes április meleget és hózáport egyaránt hozhat, lassan itt az ideje nyárira gumira cserélni a téli gumiabroncsokat. De milyen gumit vegyünk, ha a régit már nem érdemes visszatenni? A választásban a nyárigumi-tesztek segítenek.
Idén az ADAC kétféle méretben vizsgálta a nyári gumiabroncsok tulajdonságait. Mindkét tesztjük mérési eredményekre épül, nem hangsúlyosak bennük a tesztelők szubjektív benyomásai. Az értékelési rendszer továbbra is a kiegyensúlyozott gumiabroncsokat favorizálja. Az egyoldalúan fejlesztett, bizonyos tekintetben kiugróan jól teljesítő, más téren a konkurenciától messze elmaradó termékeknek nem terem babér. Egy elég magasan meghúzott minimumot minden téren hoznia kell a gumiknak, ezzel igyekeznek biztosítani, hogy csak igazán jók kaphassanak ajánlott, helyesebben jó vagy egészen ritkán nagyon jó minősítést a teszteken.
195/65 R15
Az ADAC idei nyárigumi-tesztjén belül a gyakoribb méret a 195/65 R15-ös, ami a G Astráktól a régebbi középkategóriás modelleken át a Škoda Octaviáig a legtöbb használt kompakt autóra és egyterűre is illik. A győztes a vízen is jól szereplő, abszolút kiegyensúlyozott Pirelli Cinturato P1 Verde, második a Bridgestone felfrissített Turanza T001-e, harmadik a Continental PremiumContact 5.
Nagyobb meglepetés az Esa-TECAR Spirit 5HP eredménye, ami az alig ismert szereplőtől nem az első siker. Tavaly a 225/45 R17-es mezőnyben lett 16-ból második a Spirit UHP5. Érdekes, hogy a TECAR nem gumis, hanem alkatrész-kereskedő cég, amely bérgyártatja és saját hálózatában teríti az abroncsokat. Ismeretlen, de viszonylag magas árú gumijaival itthon nem rúg labdába.
Az ADAC szerint a nedves úton legjobban tapadó gumit keresők a Continental Conti PremiumContact 5-öt vegyék. (Eredménye tiszteletre méltó, mert van ennél újabb keverék is. Ám a tavaly ősszel bemutatott PremiumContact 6 csak 16 colos mérettől készül, a német gumimárkát ezért képviselte a korábbi fejlesztés.) Aki száraz úton remeklő gumira vágyik, az a Bridgestone Turanza T001 vagy a Goodyear EffecientGrip Performance garnitúrával lesz boldog az élmezőnyön belül.
Főleg németül tudóknak érdekes a TCS svájci autóklub videója a közös tesztről, ami hosszabb, mint az ADAC filmje. Sajátos megközelítés, hogy a Mégane és a Golf kisautó. Na ja, Svájcban.
Csak a gyors kopás ejtette ki az élbolyból a kínai Aeolus és a terepgumikról ismert amerikai Maxxis abroncsát. A Nokian és a szárazon remeklő Dunlop a vizes úton mutatott apróbb hiányosságaik miatt csúsztak le a jó minősítésről.
Szokás szerint kiemelkedő volt a Michelin gumiabroncsa a kopásállósági teszteken, élettartama nagyon hosszú és az Energy Saver+ igazán takarékos. A nagyon alacsony gördülési ellenállású gumik többnyire leszerepelnek vizes úton, ami most is beigazolódott. A francia terméket a nedves tapadás hiányosságai rántották a középmezőny végére, a csalódást keltő 11-ik helyre.
A brit Tyrereviews.co.uk portál kiemeli az ADAC 2017-es nyárigumi-tesztje kapcsán, hogy a nagyobb méretben stabilan jól szereplő Hankook Ventus Prime3 K125 ebben a 15 colos méretben nem működött, az eredmény a 14/16-ik hely. Az utolsó az ázsiai, de nem kínai GT Radial Champiro FE1, mert vizes útfelületen nem tapad rendesen.
195/65 R15
Jó: Pirelli Cinturato P1 Verde, Bridgestone Turanza T001, Continental Conti PremiumContact 5, Goodyear EffecientGrip Performance, Esa-TECAR Spirit 5 HP
Megfelelő: Dunlop Sport BluResponse, Nokian Line, Vredestein Sportrac 5, Aeolus PrecisionAce 2 AH03, Kumho Ecowing ES01 KH 27, Michelin Energy Saver+, Sava Intensa HP, Semperit Comfort-Life 2, Hankook Ventus Prime 3 K125, Maxxis Premitra HP5
Elégséges: GT Radial Champiro FE1
Elégtelen: nem volt
A 2017-es nyárigumi-teszt részletes eredményei.
215/65 R16: ez jó a Dusterre is
A 215/65 R16-os gumikat Volkswagen Tiguanon tesztelték. Ez a kategória sokféle SUV-ra passzol, köztük van a népszerű Dacia Duster, a Ford Kuga, a Kia Sportage és az Opel Mokka is. Csupán a Goodyear EfficientGrip SUV-t és a Cooper Zeon 4XS-t értékelték jónak a német szakemberek. 11 gumi került a megfelelő kategóriába, az Uniroyalt leszámítva a nedves tapadással akadt gond.
Elégségest kapott a vizes úton fékezéskor gyenge eredményt mutató Michelin, rossz értékeléssel egyedül a Yokohama Geolandar zárt, mert vízen nagyon elmaradt a többiektől. Nagyon jó minősítést a tesztgyőztes abroncsok is a legritkább esetben kapnak, mert az elvárásokat a jövőbeni fejlesztésekre, a gumik potenciális tökéletesedésére figyelemmel szabta meg az ADAC. Így aztán a megfelelő kategóriába sorolt gumik is igazán beválhatnak használat közben.
215/65 R16
Jó: Goodyear EfficientGrip SUV, Cooper Zeon 4XS
Megfelelő: Firestone Destination HP, Nokian Line SUV, Pirelli Scorpion Verde, Semperit Comfort-Life 2 SUV, Uniroyal Rain Expert 3 SUV, Barum Bravuris 4×4, General Grabber GT, Apollo Apterra H/P, Hankook DynaPro HP2 (RA33), BF Goodrich g-Grip SUV, Bridgestone Dueler H/P Sport
Elégséges: Michelin Latitude Tour HP
Elégtelen: Yokohama Geolandar SUV
Az aszfaltterepjárókra való gumik részletes teszteredményei PDF-ben
Milyen nyári gumit ajánl az ADAC az én autómra?
Az ADAC, a legnagyobb német autóklub, évente eltérő méretben teszteli a gumiabroncsokat. Így két-hároméves időtávon a leggyakoribb nyári gumik mindegyike sorra kerül. A méretre kattintva megtaláljátok az adott mezőny eredményeit. Egyvalami biztos mérettől függetlenül: az élen minden esetben egy prémiummárka abroncsa végzett.
175/65 R14T (2014).
185/60 R14H (2015).
185/65 R15H (2016).
195/65 R15V (2017).
215/65 R16H (SUV, 2017).
225/45 R17Y (2016).
Négyévszakos, 205/55 R16.
Mivel a téma nem merül ki abban, hogy mely termékek szerepeltek jól a 2017-es nyárigumi-teszteken, igyekszünk választ adni még néhány kérdésre a gumiabroncsokkal kapcsolatban.
Fent hagyhatom a télit?
Aki fent hagyná a kopott téli gumit, hogy ledarálja nyáron, számítson rá, hogy autója tompán lassul, kenődve fordul majd a nyári forróságban morzsolódó gumiabroncsokkal. Csak az spóroljon így, aki végig tudatában van annak, hogy elbutította autóját, hagyjon nagy tartalékot követési távolságban, kanyarsebességben és bízzék abban, hogy szerencséje lesz! Hátha idén senki nem hajt rá a másikra és egyszer sem kell majd nagyot fékezni az M7-esen a nyári csúcsban.
Akik nagyon keveset autóznak és nem négy évszakos gumit használnak, továbbra is inkább karistoljanak el nyáron is téli gumin, semmint a hideg szezonban kockáztassanak a nyári tükörradiállal.
Vegyek négy évszakost?
Gumitémában partnerünk a Centrumgumi.hu. Szakembereiktől egyre több ügyfél kér tanácsot négy évszakos gumikkal kapcsolatban, és a kereslet is meredeken emelkedik a szezonális gumicserétől megszabadító abroncsok iránt.
Kétségtelenül erős a mozgás ebben a szegmensben, főleg, amióta a Michelin Cross Climate megérkezett. Jó lenne megszabadulni az évente kétszer ismétlődő költségtől és a procedúrától is, a gumik előbányászásától a szomszédok 1974 óta érintetlen csempéje és lekvárfőző fazeka mögül.
Tudni kell, hogy a négy évszakos gumiabroncsok jellemzően többe kerülnek, mint akár a nyári vagy a náluk drágább téli gumik. Itthon az a gond a használatukkal, hogy a nyarak stabilan forrók és kiszámíthatatlan ritmusban, de előfordulnak kemény telek hóval és csikorgó faggyal. A legjobb megoldás a külön nyári és a külön téli garnitúra, akár közepes árfekvésű gumiabroncsokkal.
Sokszor hallani, hogy azoknak jó a négy évszakos gumi, akik a havas napokon otthon tudják hagyni az autót. Sajnos a helyzet nem ennyire egyszerű, mert egyes négy évszakos gumiabroncsok nem hóban szerepelnek le, hanem nedves úton tapadnak ijesztően rosszul. Például a Subaru Levorg kap első szerelésként all seasonos gumikat, és esőben a tesztautók képesek voltak ráijeszteni a vezetőre, hiába van a Subaruknak köztudottan stabil futóműve.
Egyedülálló hölgyeknek, segítséget nem kapó idős embereknek, tárolókapacitással nem rendelkező vagy a gumitárolás árát kipengetni nem kívánó autósoknak lehet alternatíva, ha nem mennek sokat az évben.
Egészen friss, március 3-án publikált tesztjében a brit Auto Express autós szaklap 225/45 R17-es méretben vetette össze a legfrissebb négy évszakos gumiabroncsokat. A négy évszakos gumik eredendően a téli gumikhoz állnak közel, kivéve a nyári gumik továbbfejlesztésével készült Michelint, amelynek háttere jól látszik a száraz tapadásos mérések kiváló helyezéseiben. A Finnország, 300 kilométerrel a sarkkörön túl vizsgált havas tulajdonságok az értékelés 10 százalékát tette ki, a többit a nedves és száraz úton mutatott viselkedés és mérési eredmények határozták meg.
A brit kollégák azt is megvizsgálták, mit tud azonos körülmények között egy nyári és egy téli gumi. Az eredmény meghökkentő: a legjobb eredményt a téli Goodyear érte el, és a havas értékelés csekély súlyozása miatt a Continental nyári abroncsánál is csak három négy évszakos gumiabroncs végzett előrébb: a Michelin CrossClimate, a Nokian Weatherproof és a tesztgyőztes, a Goodyear Vector 4Seasons Gen-2.
A Hankook Kinergy 4S és a Vredestein Quatrac 5 hajszállal gyengébb eredményt ért el összesítésben a nyári guminál. Ez azonban a hazainál enyhébb brit klímának megfelelő értékelési rendszerre vonatkozik, a hidegebb és havasabb hazai idő más súlyozást indokolhat. Négy évszakos gumin járni kompromisszum, de ha a tulaj ragaszkodik hozzá, akkor a Goodyeart vegye – írja a brit autós lap.
Mikor cseréljek gumit?
Lehet vitatkozni az átszerelésre berögződött, hét Celsius-fokos hőmérsékleti érték relevanciájáról, de a langyos tavasz beköszöntéig át kell állni. A melegedő aszfalton a keményebb keverékű nyári gumiabroncsok jobban tapadnak a téli és a négy évszakos gumiknál, hamarabb megáll velük az autó, több a tartaléka kanyarban és a motor erejét is jobban talajra viszi, bár utóbbi a 70-100 lóerős átlagautóknál nem különösebben lényeges.
A kerékre szerelt nyári gumikat feltenni nem nagy feladat. (A kerékcseréhez itt adunk tanácsokat.) Aki otthon szerel, néha azért guruljon el egy gumis műhelybe, hogy a kerekeket kiegyensúlyozhassák, ellenőrizzék és ha kell, cseréljék a szelepeket. A kerékre szerelt téli gumikat egymásra fektetve vagy állványra, falra akasztva tárolhatjuk.
Érdemes a teljes terheléshez ajánlott légnyomással eltenni őket. Az előírt értékeket az autó kezelési útmutatója, a tanksapkafedélre vagy a vezetőoldali ajtóoszlopra, esetleg az ajtóra ragasztott matrica jelzi.
Át kell cserélni a kerekeket?
Ne mulasszuk el megjelölni a kerekek pozícióját. A következő szezonban elvileg a bal hátsó mehet jobb előre, a jobb hátsó bal előre és viszont, ha a gumi nem kötött forgásirányú, nincs nyíl az oldalfalán. Kötött forgásirányos gumikat kizárólag hátulról előre vagy elölről hátulra, de csak azonos oldalra szabad feltenni. Így kiegyenlíthető az eltérő kopás, egyszerre használódik majd el a garnitúra.
Ezzel az a gond, hogy a hajtott, túlnyomórészt az első kerekeken jobban kopnak a gumik, mint hátul, így a rosszabbul tapadó gumikat tesszük arra a tengelyre, aminek a tapadásvesztését nehezebb vészhelyzetben kivédeni (tanácsok ehhez itt). Szóval ezt gondoljuk meg, de nyári gumival még elmegy.
Télen mindig a jobb gumiabroncsok legyenek hátul! Ha mégis előre kerülnek, annak előnye fékezéskor és a később jelentkező vízen siklásban mutatkozik meg, ám az ÖAMTC osztrák autóklub egy tesztje azt mutatta, hogy több mint 2 mm profilmélység-eltérés esetén gyors sávváltáskor a rosszabb hátsó gumis autó aljasan kifarolhat, még ESP-vel is nehezen volt uralható. A legjobb, ha 10 000 kilométerenként felcseréljük az azonos oldali első és a hátsó gumikat, hogy ne is legyen nagy eltérés a kopásban. Ezzel elkerülhető az ún. fűrészfogas kopás, amitől a gumi nagyon zajos lesz.
Aki átszerelteti a gumikat, pedig az évi kétszeri tortúra igénybe veszi őket, állítva tárolja őket és havonta, kéthavonta fordítson rajtuk negyed fordulatot. Mivel ez elég ritkán történik meg, legalább arra figyeljünk, hogy olajjal, zsírral ne érintkezzék a gumiabroncs és száraz, sötét helyen tároljuk.
Megéri a drágább
Mindazoknak, akik végigolvasták a cikket, hadd adjak egy tanácsot, amit temérdek új és használt autó vezetéséből, illetve a saját autóinkra vett olcsó és neves gumikból leszűrtem.
A legkiválóbb abroncsok nem kerülnek annyival többe a közepeseknél, amennyivel többet nyújtanak, ahogy a nevesincs gumik sem olcsóbbak annyival az átlagosaknál, hogy megérje a havi 500 forintnyi árkülönbségért éveken át rosszabb gumival járni.
Amikor a kocsi csúszik át a szembejövő sávba vagy nem lassul eléggé, az ezerszeresét is kifizetnénk a megspórolt pénznek, hogy szeretteink ne a vörös féklámpát és a Schmitz-Cargobull feliratot lássák életükben utoljára. De akkor már késő lesz.