Sz. szorult helyzete ellenére még bizakodik. Nemrég adta el öreg autóját 600 ezer forintért, most lehet, hogy ebből 400 ezret elvisz a közterület-felügyelet. 8 darab, egyenként 50 ezer forintos bírságcsekket kapott tőlük az elmúlt hetekben, és vannak nála rosszabb helyzetben lévő Evező utcai lakosok is.
„A szomszédom 9 ilyen csekket kapott, az 450 ezer forint bírság, a másik házban egy lakó 15 darabot, neki 750 ezret kellene befizetni. Többen 2-3-4 darab 50 ezres csekket kaptak. Sokkoltak minket a bírságok” – mondja, miközben az óbudai közterület-felügyelettől kapott fizetési felszólító leveleket szorongatja a kezében.
Miért kaptak ilyen sok, és ilyen súlyos bírságot az itt lakók?
Első ránézésre egyszerű, és teljesen érthető okból. A 3. kerületi csendes kis utcácska autósai a Lajos utcára forduláskor megszegték a kötelező haladási irány tábla előírását, és nemcsak jobbra, ahogy a tábla engedi, hanem balra is fordultak.
Sz. egy másodpercig sem vitatja a szabályszegést, csakhogy szerinte az Evezőből a belváros felé autózó itt lakók sok éve azért szegik meg a tábla utasítását, mert így kevésbé balesetveszélyes kikanyarodni a 2 x 2 sávos, rendkívül zsúfolt Lajos utcára. Oda – épp a forgalom miatt – ugyanis csak akkor tudnak a tábla tiltása ellenére kikanyarodni, ha lámpa állítja meg a kereszteződéstől pár méterre a balra haladó járműtömeget. Így szerinte, és az itt lakók sok éves tapasztalata szerint teljesen veszélymentesen ki tudnak kanyarodni az utcájukból. Igaz, közben megszegik a KRESZ-t.
Hogyan lehet a szabályok betartásával elindulni az Evezőből déli irányba? – kérdezem a fiatalembert. „A tábla utasítását betartva először jobbra fordulunk, aztán a Lajos utcán a célunkkal éppen ellenkező irányba haladva elautózunk a Dereglye utcáig. Ide befordulunk jobbra, majd valahogy meg kell fordulnunk az utcában, ami nem egyszerű. Ez után kell azt megcsinálnunk, immár tábla által engedélyezetten, amit a vele párhuzamos Evezőben tilt a tábla: kifordulni a Lajos utcára.
Csakhogy a 2 x 2 sávos Lajos utca túlsó oldali 2 sávjának valamelyikébe itt sokkal nehézkesebb, és balesetveszélyes kikanyarodni, ugyanis az Evező utca becsatlakozásával ellentétben itt nem állítja meg lámpa a kereszteződés előtt a tengernyi jobbról érkező autót” – mondja Sz.
A tapasztalataik, vagyis a balesetveszély minimalizálása miatt kanyarodnak az itt lakók évek óta a tábla ellenére balra az utcájukból, mondja Sz. Ők a szabály fontosabb vagy a biztonság kérdésre az utóbbi választ adták.
Csakhogy pár hónapja felszereltek a kereszteződésbe két kamerát.
203 millió forintnyi bírságot küldtek szét 28 nap alatt. És azóta is küldik az 50 ezres csekkeket
Decemberben jelent meg az Evező-Lajos kereszteződésben átlósan két kamera, amit Sz. szerint kiszúrtak az itt lakók, beszéltek róla. Talán egyesek le is szoktak a jobbra kanyarodástól, de nagyrészt ment minden tovább úgy, ahogy a korábbi években.
Aztán február első hetében Sz. kapott Óbuda-Békásmegyer Közterület-felügyeletétől egy 50 ezres csekket, a mellékelt levél szerint az említett kötelező haladási irány tábla megszegéséért. Aztán 2 nap múlva újabb kettőt, majd még egyet pár nap múlva, és így tovább 8 darabig. Közben gyorsan kiderült, az utca autós lakói hasonlóan jártak, ahogy a cikk elején írtuk, Sz. tudomása szerint 2 és 15 darab közötti csekket kapott az a 10 ember, akivel erről beszélt. A fiatalember volt annyira jó fej, hogy egyből szórólapokat helyezett ki az utcában, hogy óvja az újabb büntetésektől a társait.
Azt tőlünk tudta meg Sz., hogy az ő pár tucat 50 ezres csekkjük semmi ahhoz a több mint négyezerhez képest, amit ebben a kereszteződésben, és egy innen olyan 150 méterre lévő másikban kiszórtak a közteresek a frissen felszerelt kameráik felvételei alapján. Merthogy máshová is szereltek.
Itt a másik kút, amibe dobálják a pénzt az autósok
Múlt héten részletesen foglalkoztunk a Bécsi út és a Szépvölgyi út kereszteződésével, ahol bő egy éve a fonódó villamoshálózat átadásakor megváltozott a forgalmi rend. Addig az északi irányból a Bécsin érkező autósok jobbra is felkanyarodhattak a Szépvölgyire, azóta viszont tábla, útburkolati jel és lámpa is tiltja ezt. Azért született a változtatás, hogy a jobbra kanyarodó, de ott éppen szintén zöldet kapó gyalogosok miatt megálló autók ne tartsák fel a villamost.
Csakhogy a változást az autósok tömegével figyelmen kívül hagyták, ezért a közteresek időnként kivonultak ide, és a felkanyarodókat megállították, majd szóban figyelmeztették. Az akciók nem tudták véglegesen megoldani a problémát, ezért az egyenruhások bírságokat kezdtek osztani, de ez sem volt jó megoldás, mert a kereszteződés utáni terület nemigen alkalmas a megállításos intézkedésre. Ott ugyanis éppen egy BKV-buszforduló működik.
Ezért döntött úgy a közterület-felügyelet vezetése, hogy kamerákat helyeznek ki a környékre. Gyakorlatilag egy időben az Evező és a Lajos találkozásához felszerelt kamerákkal.
Mindkét kereszteződésbe decemberben szerelték fel a 2-2 kamerát, hogy elölről és hátulról is lássa a szabálytalankodó járművek rendszámát. Januárban tesztüzemben működtek, majd február 1-jétől már élesben, azóta küldi a felügyelet a járműnyilvántartó adatai alapján a csekkeket az üzemben tartóknak. Ahány szabálytalan kanyarodás, annyit.
„2017. február 1-28. között a két helyszínen összesen 4063 gépkocsival szemben szabtunk ki bírságot. A kormányrendeletben meghatározott bírság kötelező összege 50 ezer forint” – válaszolta kérdésünkre Böjti Zoltán, az Óbuda-Békásmegyer Közterület-felügyelet igazgatója.
Elég büntetés az 50 ezer forint, és eléri a célját, vagy korrekt a 750 ezer?
Természetesen a közlekedési szabályok betartása mellett állunk, de van pár alapvető különbség a két kereszteződés között:
– a Bécsi útinál akciószerűen többször szóban figyelmeztették az autósokat a közteresek, aztán ismét többször kivonulva személyesen bírságoltak, azaz számos alkalommal energiát fektettek bele, hogy az arra közlekedőket figyelmeztessék: eddig így volt, de mostantól százezreket fizethettek, ha ugyanúgy autóztok, mint korábban
– az Evező utca nem átmenő út, sokkal kisebb forgalmú, leginkább csak az itt lakók, vagy a valakihez ide látogatók használják, márpedig az ő sokéves tapasztalatuk szerint az ő gyakorlatuk a biztonságos. A másik, a szabályos balesetveszélyesebb.
Sz. és sorstársai elismerve szabályszegésüket befizették az első 50 ezres csekkeket, majd közösen méltányossági kérelmet fogalmaztak a több százezres bírságuk mérséklését kérve. Ebben hangsúlyozzák, szerintük a közlekedésbiztonság érdekében kanyarodtak úgy, ahogy.
Mit mond erre a közterület-felügyelet igazgatója?
„Az csak-csak elfogadható, hogy a vezető időnként nem vesz észre egy-egy táblát, mert aki közlekedik, az hibázik, de vajon mivel lehet indokolni azt, hogy valaki egy hónap alatt 8-15 darab bírságot kap. Csak egyetlen dologgal: pontosan tudja, hogy ott szabálysértést követ el, de mivel nem tapasztalt ellenőrzést, ezt nap mint nap megtette” – felelte a Vezessnek Böjti Zoltán.
Tud balesetekről? – kérdeztük Sz.-t. „Csak szóbeszéd szintjén hallottam, hogy a Dereglyénél voltak már koccanások, de én még nem láttam. Az Evezőből kikanyarodás esetén ilyen híreket nem hallottam.”
Böjtitől már baleseti statisztikákat kértünk, egy magánszeméllyel ellentétben a hatóságnak lehetnek ilyenek. Számokat nem kaptunk, viszont azt mondta, hogy „a forgalomszabályozás ezen módja a balesetek megelőzését szolgálja, ha nem tartják be, az maga a baleset forrása”.
A bírságokat nem egyszerre kell befizetni, hanem a kézbesítést követő 30. napig. Sz.-ék számára ezekben a napokban telnek le az egy hónapok, és annak ellenére bizakodnak az egyszeri 50 ezer forint befizetése után a többi elengedésében, hogy mindannyian olvasták a bírságlevél utolsó mondatát. „A jogszerűen kiszabott bírság összegének mérséklésére, elengedésére, méltányosságra a közterület-felügyeltnek, a polgármesternek és a jegyzőnek nincs hatásköre.”
Böjti a Vezessnek is megerősítette ugyanezt: „Szerencsére jogszabály efféle méltányosságot senkinek sem enged meg.”
Senki nem vitathatja a bírságok jogszerűségét, de ön szerint igazságos 400 ezer, 450 ezer, vagy éppen 750 ezer forintnyi bírság ezért a jobbra kanyarodásért? Itt igent vagy nemet nyomhat, majd a kommentmezőben részletesen is megindokolhatja, hogy mire és miért voksolt.
Természetesen jó lenne egy minden közlekedő számára 100 százalékig biztonságos forgalomirányítási rendszer ebben a kereszteződésben. Böjti, vitatva a szabályszegők érvét, a jobbra kanyarodás biztonságáról azt mondja, „nagyon jó megoldások nincsenek„, míg Sz. szerint az igazi egy lámpa lenne.
Egyelőre nem tudunk róla, hogy a további bírságoláson felül bármit tervezne itt az önkormányzat. Azt sem tudjuk, hogy márciusban mennyi csekket küldtek ki. Böjti állítja, a bírságolás kezdete óta „a napi detektált szabályszegések” száma folyamatosan csökken.
Se trükk, se értesítés
Böjti Zoltán az alábbi megjegyzésekkel szeretné felhívni a figyelmet – ahogy ő mondja – néhány keringő tévhitre. Szó szerint idézzük az óbudai közterület-felügyelet igazgatóját.
- Közigazgatási bírság esetén nincs lehetőség közeli hozzátartozóra hivatkozni. Ez nem szabálysértési hanem szabályszegési eljárás. A jármű üzemben tartója csak akkor mentesül a bírság megfizetése alól, ha a jármű tényleges vezetője – tehát nem az üzemben tartó – teljes bizonyító erejű magánokiratban nyilatkozik arról, hogy a járművet a szabályszegés idején ő vezette. Ilyen nyilatkozat hiányában a bírságot az üzembentartó köteles kifizetni.
- Óbuda-Békásmegyer Közterület-felügyelete rendelkezik a közlekedési szabályszegések bizonyítására megfelelő ellenőrző berendezéssel. Ebben mobil és fix telepítésű eszközök egyaránt vannak. Kézzel kitöltött bírságot egyáltalán nem használunk. Ez egy zárt rendszer, ami biztosítja, hogy a szabályszegésről készült fotók és egyéb adatok a szabályszegés helyszínéről az ügyfeldolgozó irodáig külső beavatkozástól és módosítástól mentesen eljussanak. Az adatok biztonsági jelekkel és azonosítókkal vannak ellátva, melyeknek az adatbiztonságát az erre kifejlesztett szoftverrel biztosítjuk.
- A megfelelő technikai eszközzel készített fotók esetén a közterület-felügyelőnek nem kell a szabályszegés helyszínén lennie, ilyen formán a bírság az elkövető távollétében is kiszabható. Tehát nem releváns, hogy a helyszíntől a gépkocsivezető vagy a felügyelő van távol, és így az elkövető adatai emiatt nem állapíthatók meg a helyszínen. Elméletileg előfordulhat, hogy a helyszíntől a vezető és a felügyelő is távol van, illetve lehet olyan eset is, hogy a felügyelő és az üzemben tartó is jelen van, mégsem állapítható meg a tényleges vezető kiléte.
- A megfelelő technikai eszközzel készített felvételek miatt a felügyelőnek – mivel ő maga nincs a helyszínen – nem kell értesítést elhelyezni a gépkocsi szélvédőjén, ami mozgó jármű esetén egyébként is kizárt.