Japán ma leginkább a szusiról, a rendkívül színes autóiparáról és a szórakoztatóelektronikai kütyük széles palettájáról ismert. Jóval azelőtt, hogy Tomica kisautókat görgettek volna a szőnyegen, esetleg a világ legmenőbb figurájának érezték volna magukat a Sony Walkmanjéval vagy PlayStationnel, az első írásos feljegyzések szerint az 1600-as évektől origamizás jelentette a kreatív kikapcsolódás egyik népszerű formáját. Ezért vágtunk neki megalkotni az új Suzuki Ignist papírból!

Mi az az origami?

Már hangzása után is sejthető, hogy az origami japán eredetű szó, az ori (hajtogatás) és a kami (papír) szavakból ered a mindent tudó Wikipédia erre vonatkozó szócikke szerint. Más építőjátékokhoz hasonlóan nem csak a kreativitást fejleszti, de a szem és kéz összehangolását is javítja, valamint segít a térlátás fejlesztésében, valamint a memóriát is frissen tartja.

Hogyan hajtogassunk Suzuki Ignist? 1
A hátsó elem még üléseket is tartalmaz

A hátsó elem még üléseket is tartalmaz

A legenda szerint a papírhajtogatás művészetét egy buddhista szerzetes hozta be Japánba, könnyen lehet, hogy már a 800-as évek hajnalán akadt olyan japán, aki képes volt arra, hogy papírból békát varázsoljon. Az első írásos feljegyzés azonban 1680-ból származik, e szerint esküvők és egyéb ünnepségek alkalmával hajtogattak madarakat. Száz évvel később már megjelent az első origamiról szóló könyv.

Persze a papír megjelenésével párhuzamosan több országban is kialakulhatott a hajtogatás. Magyarországra 1935-ben érkezett meg a Sicc című könyvvel az első leírás, átfogó szakirodalom azonban csak harminc évvel később, a ‘60-as években jelent meg.

Hogyan hajtogassunk Ignist?

Lőrincz Barbi segítségét vettük igénybe az alkotási folyamathoz, hiszen Suzuki Ignist alkotni papírból meglepően merész vállalkozás, amihez szakértő kezek szükségesek. Némileg behatárolja a lehetőségeket, hogy az origamihoz hagyományosan négyzet alapú lapok használhatóak és a segédeszközök használata is jelentősen korlátozott.

Négyzet alakú lapból bajos lett volna tetőt alkotni

Négyzet alakú lapból bajos lett volna tetőt alkotni

Azért messze van még a sorozatgyártás

Azért messze van még a sorozatgyártás

Bár a Suzuki Ignis nem tűnik elsőre kacifántos formatervű autónak, a számtalan apró finomság, amit az ügyes dizájnerek szétszórtak a karosszériáján, okozott némi fejtörést, így végül szabadon értelmezve a segédletek használatát, némi ragasztót is tartalmaz a végtermék.

Az internet csodás találmány, hiszen így jóformán bárki megtanulhat az egértől az elefántig bármit hajtogatni a lépéseket megmutató videók alapján. Mivel az origamizás ma is töretlenül népszerű hobbi, ezért temérdek oktatóvideó közül lehet kiválasztani a célnak megfelelőt.

Így hajtogathatsz autót:

a videó a hirdetés után indul

Mi a fenti alapot használtuk a Suzuki Ignis gyártásához, ami már csak azért is remekül passzol, mert terepjárót ábrázol, az Ignis pedig egy aprócska SUV. A folyamat legkönnyebb eleme a karosszéria nagyobbik felét alkotó kád, a két véglet tartalmaz bonyolultabb formákat, amiknél sűrűbben kell kinagyítva megállítani a videót.

Mit mond Lőrincz Barbi, a hajtogató?

IMG_6969

Már első ránézésre megfogott a Suzuki Ignisben, hogy nem egy hatalmas járműről van szó, ennek ellenére is tágas belül, így kényelmesen el lehet férni benne. Külön tetszik, hogy a hátsó ülések különállóak, és állíthatóak is, ami mindenképp praktikus amellett, hogy kényelmes is. A műszerfal letisztult, de mutatós és a középső kijelzővel modern hatású. Mindig is tetszettek a kerek hátsójú autók és a barátságosan lekerekített élek egy autón, az Ignis pedig éppen ilyen. Tetszetős a jellegzetes hármas csíkozás a hátsó tetőoszlopon, igazán különleges formai elem. Az új Suzuki Ignis egy stílusos és tágas városi kisautó benyomását kelti, amiben a hétköznapokon szívesen utazik kényelemben az ember.

Elsőként a tető megalkotásakor kellett magunk mögött hagynunk az origamizás töbszáz éves szabályait. Ezen a ponton egyszerűen lehetetlennek tűnt négyzet alapból dolgozni, ezért ollóval alkottunk az alaphoz igazított és az Ignis jellegzetes C oszlopát tartalmazó tetőhöz sablont. Másodszor pedig az apró részletek, mint a fényszórók és a maszk felragasztásával mentünk szembe a tradíciókkal.

A végeredmény összképéhez nagyban hozzájárul a kerekek megfelelő arányú elhelyezése hátul kevés, elől egy picikét több túlnyúlást hagyva. Az ilyen trükkökkel helyre lehet igazítani az elcsúszott arányokat.

Temérdek apró részlet van az Ignisen, amit egyszerűen felragasztottunk rá

Temérdek apró részlet van az Ignisen, amit egyszerűen felragasztottunk rá

A cikket a Magyar Suzuki Zrt. támogatta.