Tavaly júniusban készítettem egy videót és írtam egy cikket arról, hogy milyen bajok vannak, voltak a  budapesti reptérre kivezető gyorsforgalmi út közlekedés-szabályozásával. (Amelynek amúgy hivatalos neve jellegzetes magyar humorral a mai napig Ferihegyi repülőtérre vezető út, Liszt Ferenc ide vagy oda.) Túl gyakran, néha felfedezhető logika nélkül követték itt egymást a 90-es, 70-es, 50-es szakaszok, az autósok jó része láthatóan nem bírta lekövetni a táblákat, a feloldásokat és egykedvűen 70-nel tolta végig az egészet, bosszantva és a szűk úton veszélyes előzésekre inspirálva ezzel azokat, akik gyorsabban mentek volna – szabályosan. A cikkben egy szavazást is elhelyeztem, melyben a Vezess olvasói választhattak néhány lehetséges forgalmirend-változtatás közül.

A szavazás eredménye több mint ezer vokssal a következő: a cikket olvasók 4%-a gondolta úgy, hogy minden jó úgy, ahogy akkor volt, vagyis általános 90 km/h-s sebességhatár (az egész út lakott területen kívüli útnak minősül ma is), néhány helyen 50-es lassításokkal. 52%-a egyetértett a mi javaslatunkkal, miszerint egy egységes 80 km/h-s sebességkorlátozás (a KÖKI-nél 60-ra lassítva) egyszerre lenne elég gyors de már biztonságos ezen az úton. 43 % ennél jobban sietne, ők végigtolnák 90-nel az egészet.

MINDÖSSZE 2% GONDOLTA ÚGY, HOGY MÉG A MI 80-AS JAVASLATUNKNÁL IS JOBBAN LE KELLENE LASSÍTANI A FORGALMAT.

Cikkünk linkjét elküldtük az út fenntartásáért felelős Budapest Közútnak is, meg is fogalmaztuk javaslatunkat, melyekkel szavazó olvasóink többsége is egyetértett: 80-as tábla végig, a KÖKI-nél 60. Semmilyen választ nem kaptunk, ellenben pár hónappal később érdekes változtatást tapasztaltunk a lisztferihegyi gyorsforgalmin. Az általános sebességhatárt 90-ről 70-re csökkentette a Budapest Közút, a KÖKI-nél és egy-két kereszteződés környezetében maradt az 50-es lassítás, vagyis megvalósították pont azt a variációt, amelyet mindössze a mi kis mintánk 2%-a szeretett volna. Így néz ki most a reptéri gyorsforgalmi forgalmi rendje:

Ismét írtam egy levelet a Budapest Közútnak, hogy megérdeklődjem, mi vezetett ehhez a döntéshez, miért kell ugyanolyan hektikus szabályozás mellett, de sokkal lassabban menni immár, mint eddig. Ezúttal legnagyobb meglepetésemre kaptam választ az e-mailre. Íme, a március 23-án kelt levél:

„Tisztelt Rácz Tamás,

A ferihegyi gyorsforgalmi úttal kapcsolatban feltett kérdéseire a következő válaszokat adjuk.

A ferihegyi gyorsforgalmi úton bevezetett új sebességszabályozás tapasztalataink szerint egyenletesebb sebességű és ennek következtében biztonságosabb forgalmat eredményezett, az ezt alátámasztó baleseti elemzésre azonban csak hosszabb időszak figyelembe vételével kerülhet sor.

Az út keresztmetszeti felosztását is érintő fejlesztések időpontjáról és a végleges műszaki megoldásról még nem született döntés, azonban a következő hetekben a forgalmi renden még apróbb módosításokat hajtunk végre annak érdekében, hogy a 70 km/h-s szakaszok között az 50 km/h-s sebességszabályozású szakaszok csak a forgalombiztonsági szempontból legszükségesebb hosszúk legyenek.”

Hát ennyi: 70, mert csak. Az egyértelműbb szabályozás miatt balesetből nyilván kevesebb lesz, sőt; már kevesebb is van, ahogy a WAZE ebben az elemzésben meg is állapította. De azt már alighanem sosem tudjuk meg, hogy ha a gyorsabb, de teljesen reális 80-ra mérsékelték volna a tempót, vagy akár csak kitáblázták volna a 90-et, hogy mindenki tudatában legyen a teljes úton, mennyivel is szabad menni, és ezzel elhárult volna a legtipikusabb, igazi klasszikus baleset-előidéző ok, a nagy sebességkülönbség az úton haladók közt, vajon hogy alakult volna a baleseti statisztika.

Mindezek után ígérem, soha többet egy mukkot se szólok a reptéri útról, nehogy a Budapest Közút levigye a sebességhatárt 50-re vagy 30-ra. És a 70-ért is bocs, esküszöm, nem ezt akartam.

A reptéri út múltja és jövője

Csodálatos pdf-et leltem a neten a repülőtéri útról, innen lehet letölteni. Ha netán eltűnne valahogy, a biztonság kedvéért kivonatolom az anyagot, csak hogy meglegyen, honnan jött és hova tart ez a kétsávos, most épp jelentősen lelassított gyorsforgalmi út.

  • 1940-43 között épült az út, 2×1 sávon, 2×2 sávos szervizúttal
  • a ’70-es években a metróépítés miatt a mai KÖKI térségében átépítették egy hosszú szakaszát
  • 1985-ben aluljáróról felüljáróra cserélték a Csévéző utcai és Igló utcai keresztező szakaszt
  • 2002 és 2014 között 15 halálos, 59 súlyos és 137 könnyű sérülést szenvedtek el az itt közlekedők

Tanulmányterv szinten az alábbi fejlesztéseket tervezi (most éppen) az útkezelő:

  1. ütem: a Ferihegyi repülőtérre vezető gyorsforgalmi út – Gyömrői út közös folyópálya szakaszán a kétoldali elválasztás megszüntetése (2×3 sáv),  a meglévő különszintű átvezetések 1 – 1 sávos, kétirányú forgalmának megtartása, a meglevő útpálya és a műtárgyak felújítása a Határ úti felüljárótól az 1-es terminálig. A tempó egységes 70 km/h lenne, változtatható jelzésképű táblák segítenék a forgalom irányítását. Költségterv: 5-7,5 mrd forint. Megvalósítás: leghamarabb 2018-19
  2. ütem: 2×2, helyenként 2×3 sávra bővítés, az aluljáró bővítése, szabványos mélységre építése. Költségterv: 13-17 mrd forint.
  3. ütem: a Ferihegyi repülőtérre vezető út – Gyömrői út közös folyópálya szakaszán az új főpálya kialakítása (2×2 sáv), a főpálya mellett – jelentős terület igénybevétellel – a közlekedési környezeti és ingatlanfejlesztési szempontból ideális, szervizutas kialakítás. Költségterv: 8-10 mrd forint.

Hát ennyi. Egyelőre ebből az egészből az itthon szokásos módon a sebességkorlátozó táblázást sikerült realizálni.