A Bánki Donát Gépészmérnöki Kar Csokonai utcai bejáratán átjutunk a szúrós szemű portásnénin, majd az udvaron teljesen váratlan világ vár minket. Apró, minden oldalról zárt tér, akár a Süsüben, csak a halas szökőkút hiányzik és az ablakokból sem néz le a király, vagy a dadus. Az apró műhely ajtaja nyitva, arrafelé tartunk. Ha minden jól megy, és tényleg oda merik adni, akkor életem első levegő- és egykerék-hajtású autójával fogok hamarosan itt körözni.

A levegő nem a jövő hajtóanyaga, az biztos. De versenyzéshez tökéletes 1

De előtte még beavatnak a pneumobil-törzsfejlődés különböző szakaszaiba, építésének nehézségeibe, és a rettenetes, többmilliós költségekbe. Az építéshez szükséges cuccok egy részét  – a pneumatikus munkahengereket, szelepeket, vezérlést, stb. – az AVENTICS Hungary Kft. adja a versenyzőknek. Szerencsére a költségesebb részt állja a cég, de vannak a bevásárlólistának anyagi keretei és az se baj, ha hitelesnek tűnő tervvel tudja megindokolni a csapat, hogy pontosan mire is van szüksége. Az elmúlt években elkészített pneumobilokban fellelhető volt már az összes olyan járműhajtásra használható technika, melyet pneumatikus munkahengerekkel meg lehetett oldani.

Masszív, BMX kerekeket használnak leggyakrabban

Masszív, BMX-es kerekeket használnak leggyakrabban

Készítettek már csillag-, soros-, boxer-motorokat, próbálkoztak különleges kialakításokkal is, így találkozhattunk már axiáldugattyús motorral is. A teljesítményt azonban a vezérlés sokkal jobban befolyásolja, mint maga a kialakítás, így ma már a tisztán pneumatikus megoldások nagyon ritkák, inkább a saját készítésű mikrokontrollerrel működő járművek vannak túlsúlyban, amelyek rendelkeznek telemetriai rendszerekkel is. Ezeket adatai alapján a sofőrnek adhatnak utasítást a csapatok verseny közben is.

Két egymással szembe dolgozó pneumatikus munkahenger a járgány oldalán

Két pneumatikus munkahenger a járgány oldalán, elöl pedig a puffertartályok

Még megnézzük, mekkora a különbség a kezdeti és a legújabb versenygép között. A súlybeli különbségek szinte szemmel láthatóak, de a hajtáslánc és a vezérlés evolúciója is messziről üvölt a két gépről. Látványos javulást mutatnak a mért adatok is, a 2008-as futamon 25 km/óra volt a legnagyobb elért sebesség és 7,1 km a leghosszabb menet, míg tavaly már 50 km/órás csúcssebességet és majd’ 12 kilométert tettek meg egy palacknyi sűrített levegővel. Még átvesszük, mennyire nem gazdaságos ez a fajta hajtás, aztán végre jön a próbakör.

A nagy kerék jó ötletnek tűnt, de nem bírja a nagy nyomatékot

A nagy kerék jó ötletnek tűnt, de manapság már kisebb, erősebb kereket használnak

Milyen vezetni?

A pneumobil-futamokon jellemzően nem 190 centis sofőrökkel indulnak a csapatok, így túl sok kényelemre nem számíthattam, amikor megpróbáltam becipőkanalazni magam a pucér alumínium felületekkel határolt vezetőülésbe. Azért remélem, hogy a futamon legalább egy polifoam párna belefér a súlykeretbe, mert ez így tényleg elég kényelmetlen. Pláne, hogy rendes futómű sincs a járgány alatt, csupán a kőkeményre fújt kerekek rugóznak valamit.

Megpróbálok beszállni. Nem könnyű feladat.

Megpróbálok beszállni. Nem könnyű feladat.

A kormány komikusan picike, a pedálok pedig a gokartos elrendezést követik, balra fék, jobbra gáz. Tettünk egy próbát a fékkel – bringás tárcsafék lassítja a pneumobilt – aztán a készítők kinyitották a palackon lévő szelepet. Elsőnek eco-módba kapcsolt hajtással indultam, finoman, minden kínos meglepetés nélkül indult el az autó, aztán az első munkaütem elvégzése után elképesztő durranással engedte el a maradék nyomást a rendszerből. Tényleg borzalmasan hangos, az iparban használt munkahengereknél persze hangtompító csökkenti a durranást, de most versenyautóban ülök, itt nem fér bele az ehhez hasonló felesleges fojtás. Az első karika után úgy aztán megkapom a sport, vagy ahogy itt nevezik, power üzemmódot, még nagyobb pukkanásokkal, és olyan indulónyomatékkal, hogy a hajtott kerék hosszú fekete csíkot húz az aszfalton. Kanyarban egy pillanatra sincs rossz érzésem, a kormány közvetlen, és a fordulókör is szűk, a parkoló autók között remekül lehet vele kanyarogni. Jó móka ez, nagyon.

Itt már a sport üzemmódnak örülök

Itt már a sport üzemmódnak örülök

Pillanatok alatt elkapar a hajtott kerék

Pillanatok alatt elkapar a hajtott kerék

Nehéz abbahagyni, a szemerkélő eső és a rettenetes durranások ellenére is szórakoztató dolog ebben az aluketrecben nyomorogva róni a köröket. Mondjuk egy 10 kilométeres versenyre nem biztos, hogy beneveznék benne, de a telken boldogan elszaladgálnék kenyérért, sörért valami hasonlóval. Ha nem tudnám, mennyibe kerül egy hasonló járgány, illetve hogy a 10 kilométer körüli hatótáv nagyjából 6-7 ezer forintnyi sűrített levegőbe fájna. Mondjuk itt nem is a jövő közlekedésének megreformálása a cél, hanem a verseny.

Teljesen vállalható a dizájn

Teljesen vállalható a dizájn

Ki tud minél jobb sűrítettlevegő-hajtású autót eszkábálni eredetileg nem erre tervezett alkatrészekből. Az ötlet zseniális, a pneumatikus rendszerekhez való összetevőket gyártó cég, az Aventics adja a hajtáshoz szükséges pneumatikus alkatrészeket, kiegészítőket, a többit pedig az indulóknak kell összehozni. Vázat hegeszteni, hajtást tervezni, stb. Mivel az egyetemekre nem igazán jellemző, hogy térdig járnának a pénzben, így az alapanyagokat, szerszámokat egyes esetekben a kivitelezést megpróbálják szponzorokon keresztül megoldani.

A szponzorok reklámfelületet kapnak a versenygépeken

A szponzorok reklámfelületet kapnak a versenygépeken

A verseny történetének első évei leginkább arról szóltak, hogy egyáltalán legyenek csapatok, akik versenyeznek. Akkoriban szinte bármivel lehetett indulni, de az elmúlt tíz év alatt nagyot változott a verseny. Ma már komoly biztonsági előírásoknak kell megfelelnie a járgánynak, sőt, jóval a futam előtt már be kell mutatni a működőképes versenyautót is. Ennek azért van jelentősége, hogy ne az utolsó pillanatban tákoljon össze valamit a csapat, ami majd a versenyen futja első éles körét, valószínűleg váratlan problémákkal. Évről évre nő a maximális sebesség is, tavaly már átlépték az 50 km/órás lélektani határt, így érthető, hogy a biztonságra is jobban figyelnek. A quadszerű, ráülős megoldások és a háromkerekű szerkezetek is kikopnak a futamról jövőre, csak a biztonságosabb kialakítás és a négy kerék maradhat.

A világos, nyers gumi a menő dizájn mellett még tapadásban is jobb a feketénél

A világos, nyers gumi a menő dizájn mellett még tapadásban is jobb a feketénél

Alkatrészből szinte bármit felhasználnak a csapatok, amit tudnak. Van itt Trabant-kormánymű, motorkerékpárból származó váltó, de leginkább a kerékpáros alkatrészek a jellemzőek. A BMX-es méretű, sűrűn fűzött bringakerék a legjobb választás, a legtöbben ezt is használják, de még ebbe is lehet újabb csavarokat vinni, mondjuk a hajtott keréknél használt extra tapadású gumival. Amire szükség is van, a munkahengerek brutális nyomatékkal rángatják a kerekeket, nem nehéz elkaparni egy pneumobillal.

Készül a kormány

Készül a könnyűfém kormány

Mi az a Pneumobil Verseny?

„Mérnökhallgatók által tervezett és épített, sűrített levegővel hajtott járművek csapnak össze ismét Egerben, a X. Nemzetközi Aventics Pneumobil Versenyen, május 5-6-án. A verseny helyszínéül ezúttal is az Érsekkert szolgál, ahol a tervdokumentációk zsűrizése alapján várhatóan a tavalyihoz hasonlóan – a normál és a szenior kategóriában – ötvenkét csapat mérheti össze tudását, köztük harminc külföldi alakulattal. A nevezések összesen huszonöt egyetemről érkeztek, a határon túli jelentkezők ebből a szempontból is domináltak: tizenhét felsőoktatási intézmény diákjai utaznak Heves megyébe Európa hat országából (Románia, Csehország, Lengyelország, Észtország, Litvánia, Lettország).

Hasznos tanács

Hasznos tanács

A X. Nemzetközi Aventics Pneumobil Versenyen három számban mérik össze tudásukat az egyetemisták: a hosszútávú futamon az a jármű nyer, amelyik a legnagyobb távolságot lesz képes egy palacktöltettel megtenni a kijelölt pályán. 2015-ben 11 829 métert ment a győztes csapat, a kötelező minimális 15 km/h sebességet betartva. Az ügyességi futam három menetből áll, a továbbjutás kieséses alapon dől el. A gyorsulási szám után pedig az állhat a dobogó legfelső fokára, aki az adott szakaszt a legrövidebb idő alatt teljesíti. A zsűri a versenyszámok győztesei mellett összesítésben a legjobb pneumobilt, emellett a legeredetibb konstrukciót és projektelképzelést díjazza.”

Az idei futamig már nem kell sokat aludni, akit érdekel, az vésse be a naptárba, hogy május 5-6., Eger! Jó szurkolást!