Évi kétmillió darabos teljesítményével az 1994-ben indult győri Audi-gyár a világ legnagyobb motorgyártója. De nemcsak motorok – háromtól tízhengeresig -, hanem komplett autók is készülnek itt, többek között az új RS3-as négyajtós karosszériaváltozata és hamarosan az új Q3-as is. Mi is azért vagyunk itt, hogy megnézzük hol, hogyan készülnek ezek az autók.

Audi RS3: Megnéztük hogy készül, és ki is próbáltuk 1

A hazai export szabad szemmel jól látható részét adó gyár megérdemli a kitüntetett figyelmet, így nem meglepő, hogy nem először járunk Győrben. Például itt van a 2012-es  gyárlátogatás, amikor a most megnézett csarnokok még sehol sem voltak, vagy ez a 2008-as, ahol még pár motoralkatrészt is beépíthettünk egy Audi-blokkba. Egy autógyár-látogatás az első néhány alkalommal még érdekes, utána már csak akkor ugrik meg a látogató pulzusa, ha valami extra is belefér a programba. Ilyen egy présüzem, vagy egy fürgén kapálódzó robotokkal megtöltött csarnok, esetleg egy szellős, érdemi termelést nem végző kirakatgyár. Mint amilyen minden létező vasúti és vízi úttól távol, a cégvezető szülővárosába, Lovecsbe telepített bolgár Great Wall autógyár is.

A legjobb ember a legjobb helyen

Összeöltöztek. A legjobb ember a legjobb helyen

Lakkozó

Győrben a taktikai atomot a lakkozó megtekintése jelentette. Persze ami érdekes, azt nem lehet fényképezni, így itt is le kellett tenni a gépeket. Sőt, keservesen eltávolítható matricákkal hatástalanították a telefonok kameráit is. A titkolódzás nem a lakkozónak szólt, hanem azért volt rá szükség, mert állítólag már a még be sem mutatott új Audi Q3-as karosszériája is feltűnhetett volna a fényező robotok karjai között. De nem tűnt fel.

Egy festékes tartályban itt egy 1000 kilónyi anyag van, 23 fokon

Egy festékes tartályban itt egy 1000 kilónyi anyag van, 23 fokon

Első lépésben kefélőrobotok kényeztetik a 11, különféle kádban már megmártózott, zsíroldáson, korrózióvédelmen átesett, még nyers karosszériát, csak ezután jönnek a különböző festék- és lakkrétegek. Egymás után rengeteg. Egy átlagos kasztnira kb. 16-18 kilogrammnyi festék kerül, ami végül az emberi hajszálnál alig vastagabb réteget képez a fémen. Győrben 17 alapszínt fújnak, illetve az egyedi színmegrendeléseket is képesek kikeverni. Bármit. Az egytonnás festéktartályok a fényező alatt helyezkednek el, 23°C fokos hőmérsékletű bennük a festék, csőrendszeren keresztül jutnak fel a fényezőrobotok karjaiig.

611_Audi_Hungaria_016

Szinte semennyi festék nem megy kárba

Azt, hogy egy modern fényezőüzem nem úgy néz ki, mint amikor a sufniban drótra fellógatott felnire tolja az ember a kályhaezüstöt és utána még a macska is hetekig csillog, nem akkora hír. Itt alig megy mellé valami. Elektrosztatikusan feltöltik a karosszériát és a festékszemcséket is – ellentétes polaritásúvá – így a festéket magához vonzza az kasztni, minimális  a veszteség. Ami viszont váratlan, hogy egymás után váltakozva festenek kéket, pirosat, vagy éppen feketét, zöldet, színcserénél néhány másodperc alatt átáll a rendszer, ami jelenleg óránként 30 autó kapacitású, de hamarosan 33-ra tornázzák fel a teljesítményét.

A minőség-ellenőrzésen mindenre fény derül

A minőség-ellenőrzésen mindenre fény derül

Ha már az összes réteg a helyén van, akkor jön a 80 fokon 20 percig történő hőkezelés. Ha minden kész, akkor már csak a végtelenül szöszmötölősnek tűnő minőségellenőrzés van hátra. Bitang lámpák fényénél nyálazzák át az utolsó négyzetcentiig az elkészült karosszériákat.

Biztos bennem van a hiba, de néha már komikus volt, ahogy szinte pávatollakkal simogatják a készre festett kasztnit, nagyítóval keresik rajta az esetleges hibákat, amiket szeretettel ki is javítanak. Halló, ez egy autó! Amit már a gyárudvaron elkaphat a jégeső, aztán hozzádörgölőzik a tréleres, később nekitolják a Tesco parkolóban a nyeklő kerekű, irányíthatatlan bevásárlókocsit, beteríti apró kaviccsal a kéket füstölő százéves Kamaz.

Az öthengeres motor brutálisan megy, és a hangja is izgalmas

Az öthengeres motor brutálisan megy, és a hangja is izgalmas

Audi RS3

Az Audi RS3 Limousine-ban 400 lóerős, 480 Nm csúcsnyomatékú, öthengeres turbómotor dolgozik és összkerékhajtás is jár ehhez a bitang teljesítményhez. A kettős befecskendezésű blokk 26 kilóval könnyebb és 33-mal erősebb elődjénél, ezzel 4,1 másodpercre javult a gyorsulás is, amely akár 280 km/óráig tarthat. Futóművét 25 mm-rel leültették, kormányműve progresszív, plusz pénzért pedig állítható lengéscsillapító is kapható bele. Hogy meg is tudjon állni ez a szörnyeteg, elöl 37, hátul 31 centis féktárcsa lassítja az autót és karbon-kerámia fékszett is kérhető az első kerekekhez.

Motor Öthengeres, 2,5 TFSI
Hengerűrtartalom 2480 cm3
Teljesítmény 400 LE / 294 kW
Nyomaték 480 Nm
Gyorsulás 0-100 km/h 4,1 sec
Csúcssebesség 280 km/h
CO2 kibocsátás 191-188 g/km
Kombinált fogy. 8,7-8,3 liter/100 km
Hossz 4479 mm
Szélesség 1902 mm
Magasság 1397 mm
Össztömeg 1515 kg
Összkerékhajtás nélkül nehezen gyorsulna 4,1 mp alatt 100-ra

Összkerékhajtás nélkül nehezen gyorsulna 4,1 mp alatt 100-ra

Milyen az RS3-as Audi?

A nap végén aztán mehettünk is egy kört az új Audi RS3-mal – illetve más RS modellekkel is – a gyáron belüli, nyúlfarknyi tesztpályán. Ez a tesztpálya sok mindenre nem jó – mármint biztos rengeteg nagyon hasznos mérést lehet itt végezni, de autózni nem túl élvezetes rajta – két kövéret lehetett nyomni a jószágoknak, majd utána rázós útfelületen is mehettünk még pár percet. Kalandnak nem túl erős, de legalább elmondhatjuk magunkról, hogy ez is megvolt. Egyenesben nagyon megy, kellemesen sportos hangja van, és a hitványút-szimulátoron is ügyes volt, nem rázta szét a sofőr belső szerveit. Már most várjuk a tesztet, amikor rendesen ki tudjuk majd próbálni. Mondjuk kérhetnénk hozzá egy üres pályát is.