Évi kétmillió darabos teljesítményével az 1994-ben indult győri Audi-gyár a világ legnagyobb motorgyártója. De nemcsak motorok – háromtól tízhengeresig -, hanem komplett autók is készülnek itt, többek között az új RS3-as négyajtós karosszériaváltozata és hamarosan az új Q3-as is. Mi is azért vagyunk itt, hogy megnézzük hol, hogyan készülnek ezek az autók.
A hazai export szabad szemmel jól látható részét adó gyár megérdemli a kitüntetett figyelmet, így nem meglepő, hogy nem először járunk Győrben. Például itt van a 2012-es gyárlátogatás, amikor a most megnézett csarnokok még sehol sem voltak, vagy ez a 2008-as, ahol még pár motoralkatrészt is beépíthettünk egy Audi-blokkba. Egy autógyár-látogatás az első néhány alkalommal még érdekes, utána már csak akkor ugrik meg a látogató pulzusa, ha valami extra is belefér a programba. Ilyen egy présüzem, vagy egy fürgén kapálódzó robotokkal megtöltött csarnok, esetleg egy szellős, érdemi termelést nem végző kirakatgyár. Mint amilyen minden létező vasúti és vízi úttól távol, a cégvezető szülővárosába, Lovecsbe telepített bolgár Great Wall autógyár is.
Lakkozó
Győrben a taktikai atomot a lakkozó megtekintése jelentette. Persze ami érdekes, azt nem lehet fényképezni, így itt is le kellett tenni a gépeket. Sőt, keservesen eltávolítható matricákkal hatástalanították a telefonok kameráit is. A titkolódzás nem a lakkozónak szólt, hanem azért volt rá szükség, mert állítólag már a még be sem mutatott új Audi Q3-as karosszériája is feltűnhetett volna a fényező robotok karjai között. De nem tűnt fel.
Első lépésben kefélőrobotok kényeztetik a 11, különféle kádban már megmártózott, zsíroldáson, korrózióvédelmen átesett, még nyers karosszériát, csak ezután jönnek a különböző festék- és lakkrétegek. Egymás után rengeteg. Egy átlagos kasztnira kb. 16-18 kilogrammnyi festék kerül, ami végül az emberi hajszálnál alig vastagabb réteget képez a fémen. Győrben 17 alapszínt fújnak, illetve az egyedi színmegrendeléseket is képesek kikeverni. Bármit. Az egytonnás festéktartályok a fényező alatt helyezkednek el, 23°C fokos hőmérsékletű bennük a festék, csőrendszeren keresztül jutnak fel a fényezőrobotok karjaiig.
Azt, hogy egy modern fényezőüzem nem úgy néz ki, mint amikor a sufniban drótra fellógatott felnire tolja az ember a kályhaezüstöt és utána még a macska is hetekig csillog, nem akkora hír. Itt alig megy mellé valami. Elektrosztatikusan feltöltik a karosszériát és a festékszemcséket is – ellentétes polaritásúvá – így a festéket magához vonzza az kasztni, minimális a veszteség. Ami viszont váratlan, hogy egymás után váltakozva festenek kéket, pirosat, vagy éppen feketét, zöldet, színcserénél néhány másodperc alatt átáll a rendszer, ami jelenleg óránként 30 autó kapacitású, de hamarosan 33-ra tornázzák fel a teljesítményét.
Ha már az összes réteg a helyén van, akkor jön a 80 fokon 20 percig történő hőkezelés. Ha minden kész, akkor már csak a végtelenül szöszmötölősnek tűnő minőségellenőrzés van hátra. Bitang lámpák fényénél nyálazzák át az utolsó négyzetcentiig az elkészült karosszériákat.
Biztos bennem van a hiba, de néha már komikus volt, ahogy szinte pávatollakkal simogatják a készre festett kasztnit, nagyítóval keresik rajta az esetleges hibákat, amiket szeretettel ki is javítanak. Halló, ez egy autó! Amit már a gyárudvaron elkaphat a jégeső, aztán hozzádörgölőzik a tréleres, később nekitolják a Tesco parkolóban a nyeklő kerekű, irányíthatatlan bevásárlókocsit, beteríti apró kaviccsal a kéket füstölő százéves Kamaz.
Audi RS3
Az Audi RS3 Limousine-ban 400 lóerős, 480 Nm csúcsnyomatékú, öthengeres turbómotor dolgozik és összkerékhajtás is jár ehhez a bitang teljesítményhez. A kettős befecskendezésű blokk 26 kilóval könnyebb és 33-mal erősebb elődjénél, ezzel 4,1 másodpercre javult a gyorsulás is, amely akár 280 km/óráig tarthat. Futóművét 25 mm-rel leültették, kormányműve progresszív, plusz pénzért pedig állítható lengéscsillapító is kapható bele. Hogy meg is tudjon állni ez a szörnyeteg, elöl 37, hátul 31 centis féktárcsa lassítja az autót és karbon-kerámia fékszett is kérhető az első kerekekhez.
Motor | Öthengeres, 2,5 TFSI |
Hengerűrtartalom | 2480 cm3 |
Teljesítmény | 400 LE / 294 kW |
Nyomaték | 480 Nm |
Gyorsulás 0-100 km/h | 4,1 sec |
Csúcssebesség | 280 km/h |
CO2 kibocsátás | 191-188 g/km |
Kombinált fogy. | 8,7-8,3 liter/100 km |
Hossz | 4479 mm |
Szélesség | 1902 mm |
Magasság | 1397 mm |
Össztömeg | 1515 kg |
Milyen az RS3-as Audi?
A nap végén aztán mehettünk is egy kört az új Audi RS3-mal – illetve más RS modellekkel is – a gyáron belüli, nyúlfarknyi tesztpályán. Ez a tesztpálya sok mindenre nem jó – mármint biztos rengeteg nagyon hasznos mérést lehet itt végezni, de autózni nem túl élvezetes rajta – két kövéret lehetett nyomni a jószágoknak, majd utána rázós útfelületen is mehettünk még pár percet. Kalandnak nem túl erős, de legalább elmondhatjuk magunkról, hogy ez is megvolt. Egyenesben nagyon megy, kellemesen sportos hangja van, és a hitványút-szimulátoron is ügyes volt, nem rázta szét a sofőr belső szerveit. Már most várjuk a tesztet, amikor rendesen ki tudjuk majd próbálni. Mondjuk kérhetnénk hozzá egy üres pályát is.