Ma már minden idétlenségnek van világnapja, így a lyukkamerás – tudományosabban camera obscura-s – fényképezésnek is. És ez pont ma, április 30-án van. Hogy valamit mi is hozzátegyünk a naphoz, megpróbáltunk egy tesztautót körbefotózni lyukkamerával. Több kevesebb sikerrel.
Mi is az a lyukkamera?
Egy minden oldalról fénytől védett doboz vagy szoba, melybe a fény egy apró lyukon keresztül hatol be. Ez a fény fordított állású képet rajzol ki a camera obscurán belül a lyukkal ellentétes oldalon. Ha erre az oldalra fényérzékeny papírt teszünk, fényképet is készíthetünk vele, de akár a falra vetített képet is lefotózhatjuk. A jelenséget – ahogy az apró lyukon áthaladó fény megrajzolja a lyukon túli világot – már időszámításunk előtti ötödik évszázadban megfigyelték. Aztán az évek alatt egyre jobban megismerték, török csillagászok napfoltokat írtak le a segítségével, de festők is előszeretettel használták, hogy minél élethűbb képeket készíthessenek és persze a fényképészet is megtalálta magának.
Nagyjából így működik a lyukkamera. A külvilág fordított képe vetül a doboz lyukkal szemközti falára. kép: wikipedia.org
Lyukkamerát bármilyen fényzáró dobozból lehet készíteni, csupán egy apró lyuk kell rá. Ha éles képet szeretnénk, akkor oda kell figyelni a lyuk méretére és magára a lyukra is. Minél vékonyabb anyagba, minél szabályosabb kör alakú lyukat szúr az ember, annál jobb végeredményre számíthat. A leveles gyógyszerek hátsó fóliája remek erre a feladatra, ebbe kell gombostűheggyel finom lukat bökni, majd nagyító, mikroszkóp alatt megnézni, hogy sikerült. Általában minden tizedik lesz szép.
A profik rovartűvel is lyukaszthatnak, ezek garantáltan a megadott méretű lyukat fúrják majd a fóliába és a tű anyaga is jobb, mint egy mezei gombostűé. A lyuk átmérője attól függ, milyen messze van a fényérzékeny anyag a lyuktól. Erre ezerféle program található a neten, mint például ez itt. A kész lyukat pedig fekete kartonra lehet ragasztani, majd az egészet ráeszkábálni a dobozra. Lehet még zárat is csinálni rá, de igazából a hosszú, több másodperces idők miatt egy fekete ragasztószalag bőven elég erre a célra. További megoldások, tippek ebben a cikkben olvashatók, ahol egy Ford Transitból csináltunk lyukkamerát.
Míg a legutóbbi lyukkamerás kísérletnél autóból, illetve benne készült a fotó, most maga az autó lett a téma. A modellfrissítésnél igen látványosra szabott Honda Civic remek alapanyag volt. A szürke szín helyett jobb lett volna valami világosabb, de végülis fekete-fehér papírra készült a fotó, így majdnem mindegy is. A fotópapírokat – nem azt, ami nyomtatóba való, hanem a fényérzékeny, igazi fotópapírt – otthon, a fürdőszoba sötétjében vágtam méretre és töltöttem be egymásra helyezve a dobozba. Könnyebbséget jelent, hogy a fotópapírt a filmmel ellentétben nem kell töksötétben betölteni, hanem enyhe vörös fény mellett is lehet vele dolgozni. Egy kerékpáros piros hátsó lámpa erre tökéletesen megfelel. Persze az elkészült képet is ki kell valahogy venni a dobozból, meglepő, de erre is gyártanak eszközt, ezt itt.
Aztán persze elő is kell hívni a papírokat. Hívót és fixírt kell beszerezni, a stopfürdőt sima háztartási ecettel lehet kiváltani. (Egy-két evőkanálnyit keverve a tálca vízbe) Hobbivegyészek a hívót is kikeverhetik maguknak, akár instant kávéból, mosóporból és C vitaminból is lehet hívót kotyvasztani. Érdemes kipróbálni, mókás vele kísérletezgetni. Persze a papírhívást is sötétben kell csinálni, a végén más világosban is lehet mosni a papírt, majd a csempére tapasztva szárítani, később szkennelni. Az így kapott kép negatív, így egy átfordítás után leszünk kész teljesen. Nyilván a végeredmény nem lesz borotvaéles, a kép komponálásához is kell egy kis rutin, de a harmadik, negyedik alkalommal már tuti egész használható képek száradnak majd a fürdőszobában.
Tanulság:
Az tisztán látszik, hogy a doboz falára felkunkorodó fotópapír baromság, a fényes felületről annyi fény verődött vissza, ami váratlan és nem kívánt mintákat hozott létre ott is, ahol nem kellett volna. A másik, hogy mindent ki lehet számolni pontosan. A korábbi lyukkamerás tapasztalatokból kiindulva a fénymérő által mutatott időkre még bőven rászámoltam, biztos ami biztos alapon. Na ezt nem kellett volna, a külső képek egy része beégett, a pontosan, 8 perces expóval készül belső fotók ebből a szempontból jobban sikerültek. Viszont lyukkamerával igazi hülyeség autót fényképezni, rettentő sokáig tart és nem is nagyon lesznek szépek, informatívak a képek. Nembaj, jövőre újra megpróbáljuk, addig építek egy igazi, autófotózáshoz való lyukkamerát.