Mindjárt elmondom, hogy sikerült 1,4 literes átlagfogyasztást kihoznom az új konnektoros Toyota Priusból. Előbb viszont ünnepeljünk egy kicsit együtt a Toyotával, a hibridek fejedelmével, az első hibridautó, az első Prius piacra dobásának huszadik évfordulója alkalmából!
A dízelnek bealkonyult
2011 óta folyamatosan csökken az Európában eladott dízel személyautók aránya, olyannyira, hogy 2005 óta a tavalyi volt az első esztendő, amikor az eladott új kocsik kevesebb mint fele volt dízel. A trendben benne vannak a dízelmotorok körüli környezetvédelmi botrányok, benne van a turbók elterjedésével erősebbé, nyomatékosabbá és takarékosabbá váló benzines technika, benne van az elektromos autók számának növekedése. Benne vannak a hírek az európai nagyvárosokról, amelyek a dízel autók kitiltását tervezik. És benne van a Toyota is, azzal, hogy húsz évvel ezelőtt elindította a hibridautók forradalmát az első generációs Priusszal. A hibrid és elektromos autók részaránya tavaly már 4,7% volt az európai autóeladásokban.
A hibridtechnika a benzines és elektromos hajtás előnyeinek kihasználásával küszöböli ki az egyes hajtási rendszerek hátrányait, valamint a lassításkor a hagyományos autókban eltűnő mozgási energia eltárolásának lehetőségét is kihasználja. Így a dízelmotorok nyomatékát és takarékosságát kombinálja a benzinesek korommentességével és dinamikájával.
2016-ban Magyarországon 33,4% volt az újautó-értékesítésekben a dízelek aránya. Az idei év első negyedévében ez már csupán 30,4%, viszont a hibrid és elektromos autók aránya a tavalyi 2,1%-ről 3,7%-ra nőtt.
Fogy a hibrid, mint az akciós farhát!
A hibridtechnológiát vitán felül a Toyota indította világhódító útjára és máig a japán cég az abszolút hibridkirály. A Lexusszal közösen a vállalat immár több mint 10,5 millió hibrid autót értékesített világszerte, és ezzel messze a világ vezető hibridgyártójának számít. A Toyota és Lexus Magyarországon az idei első negyedévben eladott összes hibridautó 86,5%-át adta, a Toyota teljes magyarországi értékesítéseinek 29,2%-át (a haszongépjárműveket nem számítva 33,1%-át) tették ki a hibridek, gyakorlatilag minden harmadik nálunk eladott Toyota hibrid. A Lexus pedig, amely gyakorlatilag nem kínál dízelmotort, 98%-ban hibrid hajtással adja el autóit. Az elmúlt 16 évben összesen 3854 új hibrid Toyota talált gazdára hazánkban, és míg az első 1000 darab eladásához 13 év kellett, az utolsó ezer kevesebb, mint egy év alatt fogyott el itthon. Ez a folyamat is egybecseng a világszintű értékesítések dinamikájával, ahol az első 1 millió hibrid Toyota értékesítése 10 évbe telt, az utolsó 1 millió pedig alig egy év alatt kelt el.
Varga Zsombor, a Toyota és Lexus márkák magyarországi kommunikációjáért felelős vezetője szerint a hibridek sikere korántsem csak a Prius sikere: „A legnépszerűbb hibrid Toyota modellek: a RAV4-es, ahol négyből három, a C-HR, amelynek esetében háromból kettő, az Auris, ahol minden második, és a Yaris, ahol minden ötödik eladott autó ezzel a meghajtással talál gazdára. A Toyota és a Lexus nem kis mértékben profitál a környezetbarát hibridtechnológia sosem látott népszerűségéből: a január és április között a mindössze 1,4%-kal bővülő magyarországi újautó-piacon 46,2%-al több Toyota és 91,7%-al több Lexus talált gazdára, mint az előző év azonos időszakában, aminek révén a két márka látványosan javította pozícióját a flottapiacon és a magánvásárlók körében egyaránt.”
No de milyen a Plug-in Prius?
A Toyota a hibridforradalom huszadik évfordulóját stílusosan ünnepelte a visegrádi országok térségében. Fogyasztási versenyt szervezett az újságírók számára, amelyen egy ténylegesen Visegrád körül kijelölt, emelkedőkkel-lejtőkkel tarkított 115 km-es útvonalon kellett minél kevesebb benzint elfogyasztani a konnektorról tölthető akkumulátorral felszerelt, csak villannyal akár 50 km megtételére képes új plug-in hibrid Priusszal.
Az autóról hamarosan rendes, alapos, részletes tesztet is közlünk majd – egyelőre csak annyit tudunk mondani, hogy ronda, de finom, utasterét négy személy számára alakították ki, csomagtere pedig a nagy akku miatt mindössze 191 liter. A leglátványosabb újdonság a tetőre rendelhető napelem, ami állítólag két hét állás alatt napos időben képes csurig tölteni az akkut. Vagyis ha hosszabb időre leparkolunk egy plug-in Priust, az akku nem lemerül az állás alatt, hanem épp ellenkezőleg. Egy újabb hibrid-előny a normál belsőégésű motoros kocsikkal szemben.
A legfontosabb tapasztalat: változatos terepviszonyok közt sem lehetetlen 1,4 literes átlagfogyasztással autózni az új modellel. Ehhez persze az is kell, hogy teljesen feltöltött akkuval induljunk, vagyis a fogyasztáshoz még hozzájön az a 8,8 kWh, amit a lítiumion akkumulátorban viszünk magunkkal. Az átlagsebesség nem lett annyira borzasztó a parádés fogyasztás mellé (48 km/h), de azért nagyon sokszor láttam dühös arcokat a tükörben, ahogy az emelkedőkre felfutva fokozatos lassulással próbáltam minél kevésbé pazarolni a drága kWh-kat és millilitereket.
Figyelembe véve, hogy az akku nem meríthető le teljesen, de azt is, hogy kb. 10-20% töltési veszteséggel lehet számolni a feltöltésnél, ez nagyjából 400 forinttal dobja meg a számlát. Ez azt jelenti, hogy az első 100 km egy konnektoros Priusszal kb. 900 forintba kerül. Ha nem állunk meg tölteni, hanem megyünk tovább, mondjuk az Adriára, akkor innentől 4-4,5 literes átlagfogyasztás a realitás, ami a hibridtechnikának köszönhetően egy ekkora, automata szedántól benzinből még mindig parádés érték.
Az új konnektoros Prius 12,6 millió forintos induló ártól rendelhető meg, vagyis háromszázezerrel drágább, mint a VW Golf konnektoros hibrid változata, a GTE.
A hibridek jövője
Adatlap
Toyota Prius plug-in
Motor | 1798 cm3 16v szívó benzinmotor és állandó mágneses szinkronmotor |
Teljesítmény | 98 és 53 LE, rendszer: 122 LE |
Akkumulátor | 8,8 kWh, lítiumion |
Gyorsulás (0-100 km/h) | 11,1 s |
Végsebesség | 162 km/h |
Fogyasztás (vegyes) | 0-4,5 l/100 km |
Listaár: | 12.600.000 Ft |
Mivel az autógyártókon továbbra is ott a fogyasztás- és emissziócsökkentési nyomás az autópiaci felügyeleti hatóságok részéről, szívesen fogadnánk egy jelentős összegben arra, hogy a hibridtechnika további expanzió előtt áll. Arról nem is szólva, hogy a nagyvárosi zöld zónák terjedésével arra is egyre inkább szükség van, hogy az autók legalább rövid távon képesek legyenek a teljesen füstmentes közlekedésre – ez legegyszerűbben egy elektromos hajtási rendszerrel oldható meg.
A Toyota indította útjára a hibridautózást, de mára szinte mindenki beszállt már a benzines-elektromos, esetleg dízel-elektromos versenybe. Ki épp a Toyotától licencelt technológiával, ki saját fejlesztéssel. Hibridből egyre több lesz szerte a világon – legalábbis addig, amíg ezt a technológiát is a múzeumba nem küldi majd a teljesen elektromos hajtás, a hidrogén, vagy valami újdonság, mondjuk egy szteroidokon tartott hörcsögökkel hajtott járókerék.