Magyarország kettészakadt társadalmában az autósok egy része használt gumit és bontott gyújtáskapcsolót keres telefonárban lévő Swiftjéhez, mások pedig azon morfondíroznak, milyen legyen az új autó, akár sajátjukként veszik, akár szolgálati autóként választják.
Ebben a helyzetben a Vezess nem csak azoknak igyekszik tanácsot adni, akik a legolcsóbb használt autókat vagy a legalacsonyabb árú dízeleket keresik, de azoknak is, akiknek megadatik új autóba ülni.
A legnagyobb, ami a kijön?
Többnyire nem csak a kocsira rászánható keret körvonalazódik a vásárlás előtt, a többségnek van valamilyen elképzelése is. Ismert attitűd az adott keretből elérhető legnagyobb autót kinézni.
Kemény dilemma, mert egy felextrázott Corsa helyett tényleg vonzóbb lehet egy J Astra limuzin, a 3-as GT-nél egy alap 520d és így tovább. Egy kategóriával feljebb az autók sok szempontból többet nyújtanak, mert magasabbak az elvárások és jobbak a konkurensek is.
De amikor ugyanannyi pénzből kell összerakni egy A4 meg egy A3 limuzint vagy a fullos Mégane kombi árából kihozni a belépő Talismant, az nagyon más helyzet.
Az autó típusán és motorján kívül a kocsi használatát megkönnyítő és szebbé tevő extrafelszerelések is nagyon sokat számítanak. Lehet, hogy az osztálytalálkozón vagy esküvői menetben többet mutat egy mezítlábas Audi egy gazdagon extrázott Octaviánál, egy benzines RAV4 a hibrid Aurisnál, de hétköznapból sokkal több lesz, mint parádéból.
Mindenki maga eldöntheti, hogy a 16-os kerekű 3-as BMW halogén fényszóróval, angyalszemek nélkül többet ér-e neki egy attraktív Mazda6-nál? Vagy az XC90 az alapmodell üvöltően buta fényszórójával, Thor kalapácsától megfosztva tényleg vonzóbb-e egy szép Volvo XC60-nál? Vagy más árkategóriában: a belépő Vitara helyett nem jobb-e a Baleno csúcsverziója?
Erősebb motor vagy több extra?
Ugyanez a helyzet a motorokkal, de ebben általános érvényű tanácsot adni esélytelen. Mert megvan az a szint, aminél nem szükséges feljebb lépni, ám az már az egyéni autóhasználási szokásokon múlik, hogy a Kia Cee’d esetében ez a motor a városba elfogadható 1,4-es szívómotort vagy a másban jó 1,6-os turbódízelt jelenti-e.
Mindenesetre az autó méretében és motorizáltságában is ésszerű az önkorlátozás, ha értékes extrafelszerelésekre, mondjuk automatikus sebességváltóra költjük a kisebb karosszérián, szerényebb motoron megspórolt összeget.
Ezzel el is értünk oda, hogy melyek a könnyen nélkülözhető és melyek a szinte kötelező felszerelési tételek illetve azok az extrák, amik nélkül eddig eléltél, de ha használni kezded őket, a következő kocsidból nagyon hiányoznának.
Pótkerék legyen!
Többnyire az alapvető dolgokat a céges flottaszabályzat előírja vagy az egyre bővülő felszereltség eleve tartalmazza, így légkondicionáló, Bluetooth-kihangosítás, sebességtartó automatika, USB-csatlakozó, valamilyen zenegép, az elvárt elektromos extrák és ködlámpa nélkül kevés autó talál gazdára.
Fontos a radaros vagy ultrahangos parkolássegítő, esetleg a tolatókamera és sose feledkezzünk el a pótkerékről, ha rendelhető. Minimum mankókerékre szükség lesz előbb-utóbb, mert a defektjavító pempő nem bír mit kezdeni a kátyúban szétszakadt, padkán, járdaszigeten kihasított gumiabronccsal.
A szükségpótkerék és a teljes méretű pótkerék esetében mérlegelni kell, hogy a valódi pótkerék mennyivel csökkenti a csomagteret, mennyit emel a padlón. Az ötajtós Ford Focus esetében a defektjavító szettes 363-ról mankókerékkel 316 literre csökken a csomagtér, rendes pótkerékkel még kisebb lesz.
Első a biztonság. Meg a kényelem
Aki nagyobbrészt városban, a napi tennivalókhoz meg munkába járásra használja az autót (és nem 100-150 kilométerre ingázik reggelente), annak egészen más szükségletei vannak, mint az autóba évi 50-100 ezer kilométert beleverő márkatársnak.
Aki sokat vezet, a biztonságra és a kényelemre koncentráljon. A passzív biztonsági tételek, légzsákok, övfeszítők, överő-korlátozók többnyire adottak, de azért nézzünk utána a felszereltségi listákban, pontosan mi jár a kinézett modellben. A Suzuki például, felszereltségtől függően, a normális hátsó fejtámlákat spórolja ki az új Swiftből.
Jobb lámpa, jobb ülés, jobb hifi
Aki sokat vezet, rendeljen a sima lámpáknál jobb fényszórókat! Ez nem a luxusautók kiváltsága, például az Opelek mátrix-LED-es fényszórója az Astrához és a Crossland X-hez is elérhető. A SEAT a kifutó Ibizához is kínált LED-es fényszórót, ami nem keverendő össze azzal a gyakori esettel, amikor a LED-ek csak a nappali menetfényt adják.
A kanyarkövető kettős xenon fényszóró, ami attól kettős, hogy a távfényt és a tompítottat is gázkisüléses fényforrás adja, szintén jó lehet. Ezekkel akkor van baj, ha az automatikus magasságállítás túlságosan mélyre lövi a fénykévét és hiába a nagyvillany a kocsi előtt, nem látni velük elég messzire.
Ahol lehet, érdemes extraként a jobbik ülést kiválasztani. Nagyon sok múlik az ülőalkalmatosságon és ha már egy autógyártó felveszi az extralistára például ergonomikus ülés vagy sportülés néven, bízhatunk abban, hogy jobban beállítható, a hátnak-deréknak jobb párnázást nyújtó ülés jár a pénzünkért. A jobb látást biztosító fényszóróhoz hasonlóan életmentő lehet, mert később fáradunk el benne.
Megszépíti a távoli utakat egy rendes hangrendszer is, amivel rendesen szól a Zöld, a bíbor és a fekete és élvezhetőek a hangoskönyvek. Elég, ha rendes hangszórókat kap az autó, az új E-osztályhoz sem feltétlenül kell megvenni az 1 960 880 forintos high-end rendszert, a 340 360 forintos Burmester térhatású hangrendszer vagy a Golf 194 310 forintos Dynaudio hangrendszere is jó hatással van a zenehallgatásra.
Megédesíti az életet egy autóval, ha nem kell a nyitáshoz-záráshoz a slusszkulcsot elővenni, amikor a fülünkön is lóg egy szatyor. A kulcsfelismerős ajtónyitás-zárás örömeit a vasaló Swift GS-ben és ezredforduló utáni Renault-kban kezdte megismerni a hazai közönség, de az első autó ezzel a technikával az 1998-ban bemutatott, W220 kódú S-osztály volt. A kulcsfelismerés főleg akkor értékes, ha a hátsó ajtókban is van érzékelő.
Kényszerkapcsolt extrák
Szerencsés esetben külön beikszelhetők extraként a vágyott tételek vagy van olyan felszereltségi szint, ami tartalmazza zömüket. Elsősorban a japán és kisebb részben a koreai autók követik még mindig az előre megszabott felszereltségi csomagokat, mert kevesebb verzió gyártásával több marad a profit.
Ezt a cseppet se ügyfélbarát felszereltségi politikát a japán és a dél-koreai márkák importőrei egyre ügyesebben és ésszerűbben összeállított csomagokkal finomítják, hogy tempomatot és ülésfűtést ne csak bőrkárpittal lehessen rendelni a President Executive szinten.
Extrákat rendelve az európai márkák is fineszesen terelik a vevőket felfelé. Részben az alapverzióhoz tesznek elérhetetlenné sok olyan tételt, amire a vevőnek szüksége volna, illetve csak akkor választhatsz önmagában nem is drága tételeket, ha mellé beikszelsz még három dolgot. Na, ezektől fogsz tajtékozni a konfigurátor előtt.
Üvegtető, tolótető vagy sima lemez?
A légkondicionálók elterjedésével visszaszorult a tolótető, a kibillenthető és hátratolható tetőablak. Pedig a tolótető megléte csodálatos adottság, csak azt ellenőrizzük le, hogy a befelé nyíló napfénytetővel mennyit csökken a fejtér. A tokozás elöl mindenképpen, de sokszor hátul is korlátozza a fejteret.
Ez nem keverendő össze a többnyire nyithatatlan üvegtetővel, amit sokféle autóba megrendelhetünk. Az üvegtető nagyon látványos és vonzó megoldás, de télen a hideg süt belőle, hőségben meg úgysem lehet elhúzni az árnyékolóját, tehát élvezeti értéke korlátozott.
Mivel nehezebb az acéltetőnél, kicsit ront az autó stabilitásán a magasabbra emelt súlyponttal és többlettömege a fogyasztást is növeli, de aki a gumiabroncsok légnyomását sem ellenőrzi, azt úgysem fogja érdekelni.
A fix üvegtetőért akkor érdemes pénzt adni, ha árnyékolója teljesen elállja a betűző napfény útját. Hiába a fényszűrő sötétítés, világos, hálószerű árnyékolóval, ami például a Peugeot 2008-ban van, a légkondicionáló nem képes kellemes klímát teremteni a kánikulai szezonban.
Konnektor, szélvédőfűtés, ülésfűtés hátra
Példaként egy gyakori autót, a Style felszereltségű Škoda Octaviát választottuk. Messze ez a legésszerűbb kivitel, mást el sem nagyon adnak a márkakereskedések. Az említett tételeken felül családos embereknek javasoljuk a hátsó oldallégzsák megrendelését, ami sajnos sok autóból kimarad. Ha fontosak a hátul ülők és már nem kell nekik gyermekülés, kérjünk nekik is ülésfűtést 116 840 forintért, annál is inkább, mert ha szeretnénk első szélvédőfűtést vagy két USB-töltőt hátra, akkor úgyis fizetni kell érte. Jó dolog a 230 voltos konnektor is, még ha földelt villásdugót nem is fogad be a legtöbb autóban, csak vékony villást.
Nélkülözhető, de nagyon jól jön a fűthető első szélvédő (64 770 Ft a példaautóhoz). Még egy kis állófűtés 337 ezerért, LED-es, adaptív főfényszóró 324 ezer forintért, előrehajtható támlájú utasülés, vezetőtámogatő csomag 511 ezerért, tolótető 312 ezerért és máris 2,6 millió forintnyi extránál tartunk. A 150 lóerős benzines motorral 6,7 millióról induló autónk listaára máris 9,3 millió forint.
Sokba kerül a testreszabás
Ebből az összegből jól látszik, hogy egy multinacionális cég csoportvezetője, aki mondjuk listaáron 8,5 milliós autót választhat, lehetőleg ne a 7 990 000 forintos alapárú modellekből induljon ki, mert nem tudja majd az igényeire szabni leendő társát.
Látva a temérdek konfigurációs lehetőséget, érdemes hallgatni a rutinos, a terméket valóban ismerő értékesítőkre, akik rengeteg praktikus tanácsot tudnak adni a megfelelő felszereltség összeállításához. Mert egy új autó mindenképp öröm, de egy valóban jól összeállított új autó még ennél is nagyobb öröm a használat évei során.