Számos érdekes tanulsággal gazdagodtam annak a kísérletnek a végére, melyben megpróbáltam demonstrálni, milyen eredményeket hoz menetdinamikában és fogyasztásban az autóipar egyik  legüdvözítőbb mai fejlesztési iránya, az autók tömegének csökkentése generációváltáskor. Az egyik ilyen, hogy ha hirtelen sávot váltunk 110-nél az M0-son 120 liter, hordókban lötyögő vízzel a csomagtartónkban, mert majdnem elnéztük a lehajtót, igen érdekes viselkedést figyelhetünk meg egy üresen mindössze nyolc és fél mázsás autó mozgásában. De azért voltak kevésbé hajmeresztő tapasztalatok is.

Felhizlaltuk az új Swiftet. Így vajon mennyit fogyaszt? 1

Az új Suzuki Swift kiváló példa az autóipar egyik legintenzívebb fejlesztési törekvésére, a tömeg csökkentésére. Az előző generációban és a mostaniban is elérhető 1,2 literes, szívómotoros modelleket összehasonlítva 120 kilogrammos tömegcsökkentést ért el a gyártó, ami a legkönnyebb Swift 840 kilós saját tömegének hetede, vagyis 12,5 százalékos eredménnyel zárult a hiperintenzív fogyókúra! (Az előző generációhoz képest elért könnyítés technikai hátteréről itt írtunk részletesen.)

No de mit jelent ez a gyakorlatban? A kocsi azonos teljesítmény mellett jobban gyorsul, valamint kevesebbet fog enni, hiszen kisebb súlyt kell újra és újra felgyorsítani, valamint mozgásban tartani. Ezekre a paraméterekre azonban más fejlesztések is hatással vannak. Egy új, erősebb, hatékonyabb motor (pláne, ha még turbóval egy mikro-hibridrendszerrel is felszerelték, mint a képen szereplő piros tesztautó motorját), a jobb aerodinamika is hoz javulást dinamikában és fogyasztásban. De mi lenne, ha az összes többi fejlesztés mellett csak a Swift tömege nem változott volna?

Felhizlaltuk az új Swiftet. Így vajon mennyit fogyaszt? 23

170 Nm a kis turbómotor nyomatéka, kevésbé érzi meg a terhelést, mint a 120 Nm-es 1,2 literes szívó változat

Milyen lenne az új Swift, ha nem fogyott volna 1,2 mázsát?

Erre a kérdésre kerestem a választ botcsinálta pályatesztelőként, amikor fogtam két darab, egyenként 60 literes hordót, beraktam őket a csomagtartóba, majd lemértem a kocsi gyorsulását és fogyasztását először üres, majd vízzel teli hordókkal.

A teszt lebonyolítása során egy csomó váratlan nehézséggel szembesültem, a GPS-alapú mobilos gyorsulásmérő appok pontatlanságától kezdve a nem teljesen sík tesztpálya problémáján át odáig, hogy két falábammal képtelen vagyok kétszer egymás után azonos rajttal azonos gyorsulást produkálni. Végül sikerült kialakítani egy többé-kevésbé objektív módszertant. A Suzukival egy oda- és egy vissza-pályán 5-5 alkalommal repülőrajttal gyorsultam 20-ról 70-re, végig kettes fokozatban és a 10-10 adatból a durván kilógó adatokat kidobva átlagot vontam.

Felhizlaltuk az új Swiftet. Így vajon mennyit fogyaszt? 24

A GPS-es gyorsulásmérő szoftverek nagyon pontatlanok, 10-10 mérésből átlagoltam ki a végeredményt

Ha könnyebb, jobban gyorsul

A kilógó adatokat eldobva is elképesztően nagy volt a rugalmassági mérések szórása, amit részben indokol a tesztpálya hullámzó domborzata és eltérő lejtése irányonként. A különbség azért terhelt és terheletlen állapot közt így is egyértelmű. Üres hordókkal, csupán az én száz-egynéhány kilómat cipelve a Swift 5,8 és 6,4 másodperces szélsőértékek között, 6,16 másodperces átlaggal fejezte be a gyorsulásméréseket 20-ról 70-re.

A megtöltött és a biztonsági övvel gondosan kikötött, de néha így is elbillenő (de szerencsére jól záró fedelű) hordókkal sokkal nagyobb volt a szórás: 5,4 és 8,9 másodperc között mértem gyorsulásokat. Ezt először nem is értettem, de aztán a homlokomra csaptam: hát persze, a lejtős irányban a nagyobb tömegű autó gyorsulását segíti a gravitáció! Így már elfogadtam a 6,45 másodperces átlagértéket is és megértettem, hogy miért nem látványosabb összességében a több mint tízszázalékos többletteher hatása a gyorsulásra. De a dinamikai romlás így is nyilvánvaló: ha a Swiftről nem fejlesztettek volna le 120 kilót, 20 és 70 között majd’ négy tized másodperccel rosszabb lenne a gyorsulása, emelkedőn pedig sokkal durvábban romlana le a rugalmassága.

Felhizlaltuk az új Swiftet. Így vajon mennyit fogyaszt? 25

Terheletlenül 6,2 másodperc volt az átlagos 20-ról 70-re gyorsítási idő, kettesben, padlógázzal

Felhizlaltuk az új Swiftet. Így vajon mennyit fogyaszt? 26

Egy jellemző terhelt adat: 120 kilóval a csomagtartóban átlagban 6,5 másodpercre romlott a 20-70-es rugalmasság kettesben

– Ha mégtöbbet akarsz tudni a Suzukiról, akkor kattints ide! –

Ha könnyebb, kevesebbet eszik

A fogyasztásmérést is nehéz lett volna laborkörülmények között megoldani, meg hát ki a fenét érdekel a laborérték, az ember nem laborban autózik, hanem a forgalomban. Így hát ugyanazt az útvonalat begurultam az üres és a teli hordókkal is, majd megnéztem, mit mutat a fedélzeti számítógép. Ami, még ha csal is, ugyanannyit csal az első és a második 50 kilométerre is, szóval a különbség megállapításához ez a módszer pont megfelelő.

Budapest külső útjain, csekély forgalomban és az M0-son autóztam le azt az 50-50 kilométert, amelyen megnéztem, mit mutat a fedélzeti fogyasztásmérő terhelt és súlycsökkentett állapotban. A különbségen magam is meglepődtem: ha nem lenne 120 kilóval könnyebb az új Swift, mint a régi, nemigen sikerülne olyan szép, 4-essel kezdődő fogyasztási értékeket produkálni, ami amúgy egyáltalán nem lehetetlen még akkor sem, ha néha kihasználjuk a 112 lóerőt is egy-egy gyorsításnál!

Felhizlaltuk az új Swiftet. Így vajon mennyit fogyaszt? 27

A kb. 50 kilométeres tesztúton terhelt állapotban 5,1 liter volt a műszer szerinti fogyasztás százon

Felhizlaltuk az új Swiftet. Így vajon mennyit fogyaszt? 28

A terheletlen fogyasztási érték: 4,6 liter százon. Fél liter különbséget jelentett a 120 kiló a puttonyban

Végezetül pedig a vicc kedvéért nézzük, mennyi lenne a fogyasztás, ha kizárólag 20 és 70 között, kettesben közlekednénk az új Swift egyliteres, turbós, hibrid, 112 lóerős változatával, az idő felében 120 liternyi ide-oda lötyögő vízzel a csomagtartóban!

Felhizlaltuk az új Swiftet. Így vajon mennyit fogyaszt? 29

A fogyasztási adat a gyorsulások után. Ha spórolni akarunk, váltsunk néha kettes fölé is az új Swifttel!

Teljesen egyértelmű, hogy nem volt hiábavaló a Suzuki fejlesztése, tehát a könnyebb autó kevesebbet fogyaszt és javul a dinamikája. És akkor még nem beszéltünk arról, hogy így a fékek és az abroncsok is kisebb terhelést kapnak, kevésbé kopnak.

Kíváncsi vagy, hogy megy az új Swift Európa leghíresebb szerpentinjén? Katt ide!