Azokat, akik akár véletlenül is követik az autóipar történéseit vagy csupán a reggeli dugóban az forgalom összetételét, bizonyára nem éri meglepetésként, hogy egyre szaporodnak a terepjárónak látszó négykerekűek. A nagyobb termetű, masszívabb megjelenésűeket SUV gyűjtőnév alatt találjuk, a kisebb méretű, barátságosabb teremtményeket, mint amilyen az Amszterdamban leleplezett Kia Stonic, crossovernek nevezzük.
Külső
Bár a kisautók szegmensének egy igazán remek szereplője a Kia Rio, de jelenleg nem éppen trendi, így mindenképp nagy szükség mutatkozott arra, hogy kívánatosabb legyen, ezért született meg a Stonic szabadidő-autó, amely már megjelenésében is sokkal fiatalosabb hatást kelt.
Már csak azért is, mert több mint 20-féle színkombinációban lehet majd kapni, a mai divatnak megfelelően klassz, vidám, élénk színekben is, ami igazán jót tenne az utcaképnek még a páratlanul sokszínű Amszterdamban is.
Mára igazán összeállt, hogy mit tekinthetünk a Kia-formatervek fő motívumainak. Elengedhetetlen a tigrisorr, mely tulajdonképpen már nem is a valódi hűtőrács, csupán díszítőelem a két szögletes, U alakú LED-es menetfényt tartalmazó lámpák alatt. No meg szemből feltűnő a tető két szélébe felcsippentett szélvédő. A hátsó lámpák szintén diódásak és sötétben elég jellegzetes a vonaluk, ezzel együtt hátulról nem túl markáns jelenség. Pontos méretek ugyan nem állnak rendelkezésre, de maroknyi csapatunk szemmértéke jelentéktelen centikben mérhető eltérést sejt. Figyelemreméltó, hogy a karosszériában 51% a nagy szakítószilárdságú acélok aránya.
Apró érdekesség, hogy a lebegő tető hatásra csak ráerősítettek azzal, hogy optikailag összekötötték a két C oszlopot a karosszéria fő színét használva. Ötletes megoldás az ajtók alján futó műanyagozás törése is, így kicsit szélesebbnek látszik a fara, ami mindig egyfajta sportosságot sejtet. Amilyen felszabadult huligánkodást lehetett csapni a Rio turbós 3 hengeresével – ami a Stonicban is elérhető lesz – ezt némileg el is hiszem a picikét magasabb futómű ellenére. Különösen az okosított menetsabilizáló rendszer és a fékkel játszó nyomatékvektorálás miatt.
Belső
Kisautóból felfejlesztett crossover létére meglepően tágas az utastér, szemünk láttára nyelte el a Stonic a galaxis talán legmagasabb autós újságíróját. Az anyagválasztás is tagadhatatlanul leginkább kopogós, kemény, de szerencsére nem fényes műanyagokból áll, amit különféle színes díszbetéttel dobtak fel a váltó és a központi kijelző körül.
A műszerfal apróságoktól eltekintve szintén a Rióból érkezett, követi az egyszerű, de logikus elrendezést. Szerencsére a klímapanel megmaradt külön egységnek fizikai gombokkal és kijelzővel, így nem kell a menü mélyén turkálni pár plusz vagy mínusz fokért. Zenelejátszás vagy navigálás miatt viszont mindenképpen az érintőképernyőhöz kell nyúlni vagy a szélén elhelyezett gyorsgombokat igénybe venni, ami nagyban megkönnyíti a használhatóságot.
Pár percnyi üldögélés után nem feltétlenül tudnék nyilatkozni arról, hogy a színesre varrott ülések milyen hatással vannak az emberi testre három órás autópályázás után. Dicséretes azonban, hogy az első ülések rettentő tág határok között állíthatók és a hátsó utasok lábtere tényleg csak az extrém esetekben fogy el vészesen.
Nem tűnt szűkösnek a papíron 325 literes csomagtér, négy repülőre vihető poggyász és szintén ennyi kabát bizonyítottan elfér benne, ami az átlagos hétköznapi felhasználást tekintve nem okozhat gondot.
Motorok
A Stonic motorválasztéka nagyjából megegyezik a Rióéval, tehát a belépőmotor az 1,25 literes MPI, egy fokkal felette áll a szintén szívó benzines 1,4-es, majd a 120 lóerős 1.0 T-GDI háromhengeres turbómotor. A legtakarékosabb a koreaiak állítása szerint az 1,6 literes dízel lesz.
Vezetéstámogató rendszerek
Önmagától vészfékező, a gyalogost is felismerő rendszer nélkül ma már nem igazán engednek a világ útjaira új autót, így a Stonic is tartalmazza ezt a biztonsági felszerelést. Azonban ezen kívül is akadnak asszisztensek, amik megkönnyítik a vezető életét vagy megóvják a bajtól. Holttérfigyelő és hátsó keresztforgalomra figyelmeztető rendszer, de még automata távfény lekapcsolás is akad az ellátmányban.
A kényelmes használatot pedig az ülés- és kormányfűtés mellett olyan apróságok fokozzák, mint a kulcsnélküli bejutás vagy a távolságtartós tempomat.
Költségek
A Hyundai Kona testvérét igazán korán leplezték le, így a Stonic mellé árakat egyelőre nem tudunk. A piaci bevezetés is csupán október környékén indul majd, így addig várnunk kell a részletekre. Ha legalább annyira jól vezethető, mint testvére, a Rio, akkor igazán ügyes kis crossoverrel gazdagodik majd a választék. Egy jó ár mellett a másik csábító tényező a 7 év vagy 150 ezer kilométerig érvényes garancia.