Itt a nyár, megkezdődött az iskolai szünet, amikor hétvégenként tömegek indulnak a Balaton felé, majd vasárnap vissza. Magyarország sugaras közúthálózata miatt sokan akkor is a főváros felől érkeznek a magyar tengerhez, ha nem Budapesten vagy Pest megyében élnek.

A Balatonra mehetünk végig országúton vagy nagyobbrészt autópályán. De melyik útvonalon mennyi ideig tart és mennyibe kerül elérni a tavat? Ezt mértük meg nemrég, hogy a nyári utazási szezon előtt segíteni tudjunk a Vezess olvasóinak.

Cél: Balatonfüred

Célpontként adta magát az északi parton Balatonfüred. Talán a keszthelyieket és a siófokiakat meg nem bántva is rámondhatjuk, hogy Balatonfüred a Balaton fővárosa. A parti sétány nyaranta nemcsak a bor és a hal ünnepén van tömve turistákkal és itt jó ideje nem áll meg az élet augusztus huszadikával sem.

18 fotó

Nehezebb volt igazságos kiindulási pontot találni. Olyan helyet kerestünk, amely Budapest közelében, de a városon kívül van, hogy sokféle útvonalon elhagyható és kiszámíthatatlan időigényű fővárosi szakasz ne befolyásolja a méréseket.

Végül a törökbálinti Shell-benzinkutat választottuk, mert a kelet felől, az M0-son érkező olvasóinknak is releváns, közel esik az M7-hez valamint az országúti mérésben meghatározó 1-es úthoz és az M1-hez.

Hogyan kerüld ki a dugót a Balaton felé? 6

Törökbálint volt a kiindulópont, mert az M7, az M1 és az 1-es út is közel van. Budapesti szakasszal nem akartuk rontani a mérések összehasonlíthatóságát

Mindkét útvonalon végig az adott szakaszra megengedett maximális sebességgel haladtunk, autópályán valós 130-cal, országúton és autóúton 70-110 között, amennyivel épp szabad volt.

Sztrádán egyszerű, országúton összetettebb

Sztrádán nincs nagy variáció az útvonalban: fel az M7-re, a 89-es kilométerszelvényben lehajtás az északi part felé, majd a 710-es elkerülőn és a 71-es úton érünk Balatonfüredre. Országúton összetettebb a feladat: az 1-es főútról Bicske után, egy lejtős szakaszon kell balra fordulni Székesfehérvár felé. Muszáj figyelni a 36-38-as kilométer után, mert a bokrok eltakarják a „Székesfehérvár 200 m” táblát.

Hogyan kerüld ki a dugót a Balaton felé? 7

Benzinkúttól benzinkútig jelöltük ki az útvonalat, hogy minél kevesebb tényező befolyásolja a fogyasztásmérést. Az új Swift erősebbik benzines motorját segédhibridhajtás támogatta a fogyasztáscsökkentésben

A 811-es úton csak néhány kilométert teszünk meg, a helyes irány az első lehetőségnél jobbra Vértesboglár-Csákvár felé. Vértesboglárig, Rácz Tamás kollégánk falujáig van pár jó kanyar a dimbes-dombos országúton, ahol reális a vadveszély! Csákvár előtt és után több a hosszú egyenes, a Pusztavám-Söréd körforgalmat 9 óránál, Zámoly-Székesfehérvár irányába kell elhagyni.

– Ha még többet akarsz tudni a Suzukiról, akkor kattints ide! –

Veszélyes szakaszok: a 710-es és Zámoly-Fehérvár

Aki erre jön, legyen óvatos a Zámolyt Székesfehérvárral összekötő szakaszon! Kiváló minőségű, gyors kanyarokkal tarkított, nagyobbrészt jól belátható út. Masszívan csábít a gyorshajtásra és valóban sokan zúgnak el 140-160 közötti sebességgel.

Hogyan kerüld ki a dugót a Balaton felé? 8

Gyakori a gyorshajtás Zámoly és Székesfehérvár között, ahogy a 710-es úton is bele kell kalkulálni, hogy a szembejövő nagyon nem az engedélyezett sebességgel érkezik

Akit tereltek már ugyanitt a kukoricaföldre, mert az utat elállták a mentők, a sérülteket kivágó tűzoltók, a helyszínelő rendőrök és a szürke halottszállító furgon, azt az emlékek radarozás nélkül is eltántorítják a száguldozástól. Mindenesetre ez egy rizikós rész.

Innen a Metro áruház és az Oil kút között, körforgalommal futunk be az egykori királyi székhelyre és koronázóvárosba. Székesfehérvárnak csak a peremét érintve, a lámpánál rögtön jobbra, a 8-as főút és Veszprém az útirány.

Hogyan kerüld ki a dugót a Balaton felé? 9

Várpalotán belül a színeiben még Agip-kút előtti lámpa megfogja a forgalmat. Vasárnap a városba befelé áll a sor a lejtőn mindkét sávban

Jelenleg is tart a 8-as főút kiépítése, de Székesfehérvártól az inotai alumíniumgyárig nagyrészt 2×2 sávos úton haladhatunk jó tempóban, mert sok a 100-110-es szakasz. Az úttorkolatoknál kitett 70-80-as korlátozásokat meg kell tisztelni, de a rendőrséget dicséri, hogy a gyakori sebességmérések során nem erre utaznak. Inkább a gyors, egyenes hullámvasúton ellenőrzik a forgalmat. Szükség is van rá, különben egyesek nem engednék 160 alá a tempót.

Útdíj nélkül vagy matricával?

Aki ragaszkodik a díjmentes útvonalhoz az északi part irányába, annak Budapest felől a Budaörsi, majd a Szabadság úton a legkézenfekvőbb elhagynia a várost, ami az 1-es főútban folytatódik. Méréseink során abból indultunk ki, hogy az országúton haladóknak nincs Pest megyei autópálya-matricájuk, így nem tudnak időt nyerni az M1-est használva.

Aki viszont vett Pest megyei sztrádamatricát, annak a 38-as kilométernél, Bicske után elég elhagynia az autópályát az első Fejér megyei lehajtónál. Eddig a pontig körülbelül 10 percet lehet nyerni a táblázatban szereplő mérésékhez képest.

Az északi partra rendszeresen utazóknak a heti, 3640 forintos vignetta helyett három úttal már észszerűbb lehet a Pest és a Fejér-megyei úthasználati jogot megváltani, 5000-5000 forintért egy naptári évre. Veszprém megyében a nyúlfarknyi szakaszra nem kell külön e-matricát vásárolni, mert a megyehatár utáni első lehajtón elhagyjuk a sztrádát. A megyei matricák hátránya, hogy az állam nem teszi lehetővé a vásárlástól számított 365 napos érvényességet, jóllehet az elektronikus útdíjrendszer erre alkalmas. Így a nyáron megvett megyei matricák is csak a következő év január 31-ig érvényesek.

Veszprémnél jobbra fordulva jutunk a körgyűrűre, ahonnan a második lámpánál következik a balkanyar a 73-as útra, Balatonfüred felé. A jó ritmusú út ereszkedni fog és végül a 71-es útba torkollik, onnan jobbra esik Balatonfüred. Leírva bonyolultnak tűnhet, élőben jobban adja magát nyugati-délnyugati irány.

0,9 l/100 km fogyasztáskülönbség

Nem bíztuk a véletlenre és mindkét szakaszon két-két mérést végeztünk. Kettőt a hétvégi időszakban és kettőt kevéssé forgalmas időpontokban, hogy a forgalomszegény idősáv egyenletesebb sebessége, illetve a húzósabb, sztrádán és főleg országúton több előzést igénylő utak kiegyenlítsék egymást.

Útvonal   Időigény   Távolság   ÜA-költség   Fogyasztás
Törökbálint-M7-90-es lehajtó, Enying-Balatonfüred
710-es út Balatonakarattya-Balatonalmádi
71 – Balatonfűzfő-Balatonfüred

  1ó 13 perc

1ó 15 perc

  2×118=

236 km

  4790 Ft

  5,8

l/100 km

Törökbálint-1-es főút,
Bicske-811-es út,
Vértesboglár-Csákvár
Zámoly-Székesfehérvár
Veszprém-Balatonfüred

  1ó 47 perc

1ó 59 perc

  2×129=

258 km

  4110 Ft

  4,55

l/100 km

Autópályán a két mérés időigényében és a fogyasztásban is minimális volt a differencia, szinte percre azonos idő alatt tettük meg mindkétszer a törökbálinti benzinkúttól a balatonfüredi töltőállomásig tartó távot. Nem volt dugó sem a 90-es lehajtónál, sem a balatonakarattyai körforgalom előtt, ahonnét a 710-es útra ráhajthatunk. Nyári csúcsidőben ez valószínűleg nem így lesz.

Autópályán a Swift zajkomfortján sokat javít a hosszú áttételezésű sebességváltó. A sebességtartó automatikát 130-ra állítva ötödikben 3050 körüli a fordulatszám.  Kényelmes és biztonságos vezetőtámogató berendezés a tesztautó adaptív sebességtartó tempomatja, amely elsősorban csekély forgalomban használható jól. Amikor sok az autós, érdemes átvenni a gyorsítást és a lassítást. A konstans követési távolság miatt a lassabbak nem húzódnak le, a türelmetlenebbek pedig hajlamosak bevágni jobbról a számítógép által kalkulált biztonsági követési távolságon belülre.

Hogyan kerüld ki a dugót a Balaton felé? 10

Autópályán 5,8, országúton 4,55 litert fogyasztott 100-on az új Swift a 112 lóerős turbómotorral

Országúton jóval nagyobb az időkülönbség, mert a zsúfolt időszakban végzett méréskor a nyári szombat délelőttöket idéző sor állt Várpalotán belül a lámpánál. Ennek ellenére Suzuki Swiftünk Boosterjet-turbómotorja mindkétszer jóval takarékosabban futott az országúti útvonalon, mint autópályán. A csendes időszakban 4,2, a sűrűbb forgalmúban a mért fogyasztás 4,9 l/100 kilométerre adódott. A Swifttel kifejezetten szórakoztató volt országúton menni. A sebességhatárokig a turbós motorral vehemensen gyorsult, az autó csekély súlya, jó váltója, élénk reakciói és pontos kormányzása örömmé tette a vezetést.

Mennyivel olcsóbb, mennyivel gyorsabb?

Az alábbi táblázatból az derül ki, hogy átlagosan és egy útra vetítve mennyivel volt lassabb az országúti menet illetve mennyivel kellett kevesebbet tankolni a Swiftbe, amely országúton 4,55, autópályán 5,8 litert evett száz kilométerre vetítve.

Budapest-Balatonfüred

Útvonal   Időigény vs. benzinköltség   Előny/hátrány, időben ill. pénzben
Autópálya   1ó 14 perc, 2395 Ft   39 perc / 340 Ft+sztrádamatrica
Országút   1ó 53 perc, 2055 Ft   340 Ft / 39 perc

Méréseink alapján csúcsidőszakon kívül igazán érdemes igénybe venni az autópályát. Hiába fogyasztott a turbómotoros Swift 1,25 literrel kevesebbet száz kilométeren, ennek egy részét megeszi a hosszabb útvonal és majdnem 40 perc időkülönbség, főleg, ha liluló fejjel hallgatjuk hátulról, hogy mikor érünk már oda.

Hogyan kerüld ki a dugót a Balaton felé? 11

Nyaranta péntek délután és szombat délelőtt hosszú sor alakul ki a lehajtó előtt. A 85-ös km után vezessen óvatosan, aki ilyenkor az M7-en jár

A baleseti statisztikai adatok alapján biztonságosabb autópályán utazni, ahol nincs szembeforgalom, mint országúton. A Zámoly-Székesfehérvár között és a 710-es úton száguldozókat egyformán aggasztónak értékeltük, az autópályás irányt biztonságosabbnak tartjuk a kettő közül.

Amikor azonban tömegek hömpölyögnek a Balaton felé és vissza, az M7-es kiszámíthatatlansága miatt megfontolandó inkább az országutat választani. A kockázatkerülő autósoknak a péntek délutáni-szombat délelőtti csúcsban ez lehet a nyugodtabb és kiszámíthatóbb útvonal.

Hogyan kerüld ki a dugót a Balaton felé? 12

39 perccel tartott tovább szabályos sebességgel országúton eljutni Balatonfüredre, mint az autópályát használva

Országúton mindenképp tovább tart megközelíteni a Budapestről Balatonfüredet (vagy viszont), de nagyobb eséllyel kerüljük el a káoszt az M7-esen, nem tépjük a hajunkat a belső sávba született autósokon és azokon, akik az előző turistabusz mögött is ki akarják kényszeríteni vélt útjogukat a reflektorral villantgatva.