Immár harmadik éve rendezi meg Gyenesdiáson, a Balaton partján az európai G-Merci-találkozót Balázs, a lelkes G-fanatikus. Ezzel Magyarország a legtündöklőbb pont a G-Mercisek térképén: ekkora G-gyűlés nemigen van máshol.
A héten szerdától vasárnapig joggal gyanakodhat, aki a Balaton keszthelyi csücske környékén jár, hogy valami nincs rendjén: mégse normális dolog, hogy úgy minden ötödik szembejövő autó egy G-osztályos Mercedes! A magyarázat a kockaforma terepjárók borzasztó elszaporodására, hogy épp zajlik a G-Amboree, Európa legnagyobb G-Mercedes-találkozója, amelynek kicsiny, de erős, vagy legalábbis büszke országunk, azon belül is Gyenesdiás ad otthont immár harmadik éve.
150-160 autó, német, osztrák, olasz, holland, horvát, finn, sőt: időnként magyar rendszámú Mercik és Puchok dübörögnek ide-oda most pár napig errefelé. Ütött-kopott, sokat látott, elnyűtt példányoktól katonai kiviteleken és V8-as, AMG-tuningos luxuskockákon át egészen az elmebajig, a 350 ezer eurós, lakóautós felépítményes, égbe emelt, portáltengelyes csodáig tart a G-skála. Még ebből a spektrumból is kivillan néha egy-egy kakukktojás, ha szabad élnem ezzel a képzavarral: mutatóba feltűnik hol egy Unimog, hol egy háromtengelyes Pinzgauer.
Kirajzottak a G-Mercik a Balatonon
1/66 A lakóautó használt G-ből készül, teljes felújítással, portáltengelyekkel. Ára 350 ezer euró, 110 millió forint
A lakóautó használt G-ből készül, teljes felújítással, portáltengelyekkel. Ára 350 ezer euró, 110 millió forint
Fotó megosztása:
2/66 G-sor a gyenesdiási pusztában
G-sor a gyenesdiási pusztában
Fotó megosztása:
3/66 Nádtetős G-osztály
Nádtetős G-osztály
Fotó megosztása:
5/66 A délnyugati Balaton-csücsök utcaképének meghatározó eleme ilyenkor a nagy német kocka
A délnyugati Balaton-csücsök utcaképének meghatározó eleme ilyenkor a nagy német kocka
Fotó megosztása:
6/66 Balázs, a szervező, saját autójával
Balázs, a szervező, saját autójával
Fotó megosztása:
7/66 A G-tulajok evolúciós elmélete
A G-tulajok evolúciós elmélete
Fotó megosztása:
9/66 A rendezvény hivatalos pólója a 100%-os, 45 fokos emelkedő legyőzésének képességével büszkélkedik
A rendezvény hivatalos pólója a 100%-os, 45 fokos emelkedő legyőzésének képességével büszkélkedik
Fotó megosztása:
10/66 Életkép G-vel és G-tulajjal
Életkép G-vel és G-tulajjal
Fotó megosztása:
11/66 Kihajtható napelem tölti az akkut
Kihajtható napelem tölti az akkut
Fotó megosztása:
13/66 A G-k az osztrák Magna-Steyr-nél készülnek, Grazban. Puch-emblémával is gyártották őket
A G-k az osztrák Magna-Steyr-nél készülnek, Grazban. Puch-emblémával is gyártották őket
Fotó megosztása:
14/66 Stílusos sátras utánfutóval
Stílusos sátras utánfutóval
Fotó megosztása:
15/66 Az Unimogokat is szívesen látják
Az Unimogokat is szívesen látják
Fotó megosztása:
17/66 A masszív, fúrható-faragható G-kasztni széles teret enged az individualizálásnak
A masszív, fúrható-faragható G-kasztni széles teret enged az individualizálásnak
Fotó megosztása:
18/66 Látványos bevonulás: érkezik az alkatrészeket gyártó, kocsikat felújító S-Tec csapat
Látványos bevonulás: érkezik az alkatrészeket gyártó, kocsikat felújító S-Tec csapat
Fotó megosztása:
19/66 Végletek: agyontuningolt csúcs-G és puritán katonai modell
Végletek: agyontuningolt csúcs-G és puritán katonai modell
Fotó megosztása:
21/66 Egy gyönyörű Pinzgauer. A VW LT-féle hathengeres dízelmotor hajtja, az utazója 120 km/h
Egy gyönyörű Pinzgauer. A VW LT-féle hathengeres dízelmotor hajtja, az utazója 120 km/h
Fotó megosztása:
22/66 120-szal is tud menni, de ott azért kapaszkodni kell a kormányba rendesen
120-szal is tud menni, de ott azért kapaszkodni kell a kormányba rendesen
Fotó megosztása:
23/66 Portáltengely a Pinzgauer alatt
Portáltengely a Pinzgauer alatt
Fotó megosztása:
25/66 Remek kirándulóautó szardíniáknak
Remek kirándulóautó szardíniáknak
Fotó megosztása:
26/66 Ettől a cégtől lehet beszerezni az alkatrészeket az öreg Mercikhez, Puch-okhoz, Pinzgauerekhez, Haflingerekhez
Ettől a cégtől lehet beszerezni az alkatrészeket az öreg Mercikhez, Puch-okhoz, Pinzgauerekhez, Haflingerekhez
Fotó megosztása:
27/66 Előbújik üregéből a mező apró rágcsálója
Előbújik üregéből a mező apró rágcsálója
Fotó megosztása:
29/66 Néha meghúzzák az alvázzal a talajt, de sebaj
Néha meghúzzák az alvázzal a talajt, de sebaj
Fotó megosztása:
30/66 Be a gödörbe
Be a gödörbe
Fotó megosztása:
31/66 Ki a gödörből
Ki a gödörből
Fotó megosztása:
33/66 A három zárható diffi a mai napig a G-osztály szinte egyedülálló védjegye
A három zárható diffi a mai napig a G-osztály szinte egyedülálló védjegye
Fotó megosztása:
34/66 Egy öreg G műszerfala
Egy öreg G műszerfala
Fotó megosztása:
35/66 Egy volt Bundeswehr-autó. A maga szolidságában, alapméretű kerekekkel is remek terepjáró
Egy volt Bundeswehr-autó. A maga szolidságában, alapméretű kerekekkel is remek terepjáró
Fotó megosztása:
37/66 A 110 millió forintos irdatlan lakóautó
A 110 millió forintos irdatlan lakóautó
Fotó megosztása:
38/66 A lakófelépítményes csoda-G kabinja
A lakófelépítményes csoda-G kabinja
Fotó megosztása:
39/66 A holland csapat
A holland csapat
Fotó megosztása:
41/66 A két kocsi között van vagy 20-25 év
A két kocsi között van vagy 20-25 év
Fotó megosztása:
42/66 A horvát delegáció
A horvát delegáció
Fotó megosztása:
43/66 Átkelő-G
Átkelő-G
Fotó megosztása:
45/66 Tetősátorral, a pótkerékből készült alkalmi asztalkával
Tetősátorral, a pótkerékből készült alkalmi asztalkával
Fotó megosztása:
46/66 Indulhat a pókerparti
Indulhat a pókerparti
Fotó megosztása:
47/66 Hordozható kerti csappal
Hordozható kerti csappal
Fotó megosztása:
49/66 Védett lámpákkal
Védett lámpákkal
Fotó megosztása:
50/66 A G63 AMG listaára 50 millió forint
A G63 AMG listaára 50 millió forint
Fotó megosztása:
51/66 Kutya a G-ben
Kutya a G-ben
Fotó megosztása:
53/66 Még egy szép Pinzgauer
Még egy szép Pinzgauer
Fotó megosztása:
54/66 Az Unimog rettentő drága, traktornak túl autós, autónak túl traktoros, mégis van egy lelkes rajongótábora
Az Unimog rettentő drága, traktornak túl autós, autónak túl traktoros, mégis van egy lelkes rajongótábora
Fotó megosztása:
55/66 Pffff...
Pffff...
Fotó megosztása:
57/66 A G-Amboree
A G-Amboree
Fotó megosztása:
58/66 Egy ütött-kopott, hozzányúlatlan, de megvásárlásra érdemes öreg G ára valahol itt indul
Egy ütött-kopott, hozzányúlatlan, de megvásárlásra érdemes öreg G ára valahol itt indul
Fotó megosztása:
59/66 Jövőre még kisebb lesz vajon?
Jövőre még kisebb lesz vajon?
Fotó megosztása:
61/66 Épp zajlik a G-mánia átörökítése a következő generáció számára
Épp zajlik a G-mánia átörökítése a következő generáció számára
Fotó megosztása:
62/66 Ezt nem lehet megunni!
Ezt nem lehet megunni!
Fotó megosztása:
63/66 Indul a katonai G felderítésre
Indul a katonai G felderítésre
Fotó megosztása:
65/66 Külső bukókerettel
Külső bukókerettel
Fotó megosztása:
66/66 Ez egy igazán bamba dongó lehetett, ha egy ekkora kocka elől nem tudott kitérni
Ez egy igazán bamba dongó lehetett, ha egy ekkora kocka elől nem tudott kitérni
Fotó megosztása:
Fotó megosztása:
Érdekes, hogy a találkozón résztvevők egybehangzó véleménye szerint mégis pont az hozza össze itt őket, hogy hasonló érdeklődésű, hasonló értékrendű emberekkel találkozhatnak. Akivel csak beszéltem, megemlítette, hogy a G-Mercedes alapvetően egy még öreg, rozsdás állapotban is sokba kerülő, nagy fogyasztású, drágán üzemeltethető hobbiautó (nem is beszélve az Unimogról), amit lehet ugyan ütni-vágni, de csak ésszel, odafigyelve érdemes bántani. Ennek megfelelően megfontolt, tehetős, rendezett státuszú, nem is fiatal emberekből áll a G-közösség, akik jól érzik magukat egymás társaságában.
A szervező, Balázs, marketing-tanácsadó vállalkozó, maga is G-fan és G-tulaj. Igyekszik (immár harmadik éve) hosszú távon gondolkodva, minél igényesebben megrendezni a G-Amboree-t, amit persze nem lehet ingyen megcsinálni. A részvételi díj autónként 200 euró, ezért a pénzért cserébe az érkezők nem csak a kempingplaccot és a vacsorákat kapják meg, hanem egy 40 hektáros területen, off-road versenypályán verethetik szerdától vasárnapig, kipróbálhatják az autójukat egy olyan gödörben is, amin azért nem sok más autó volna képes átvergődni:
A hátsó ülésen amúgy az én lányaim visítoznak. Minden nevelési tabut leborított a G, mert tétovázás nélkül ugrottak az idegen bácsi autójába, amikor megkérdezte őket, mennek-e egy kört. (No persze ugrottam utána én is.) Egymást és egymás G-it nézni öt napon át persze még egy igazi fanatikusnak is sok lenne, ezért a vendégek olyan programokon is részt vehetnek, mint például az idei tankvezetés, pálinka- vagy borkóstolás és hasonlók.
A G-sztori
A G, vagyis Geländewagen (mint terepjáró) osztály 1979-ben jött létre a Mercedesnél. Pontosabban nem is ott. A kocsit az osztrák Magna-Steyr üzemben készítik, Grazban; egyes piacokra időnként nem is Mercedes, hanem Puch emblémával adták el a kocsikat. Elég bizarr, de a G-osztály a perzsa sahnak köszönheti születését. Az iráni uralkodó a Mercedes részvényeseként fejezte ki igényét egy katonai terepjáró elkészítésére, ez lett a G; a katonai változat a 460-as, a polgári a 461-es fejlesztési kódjelet kapta.
Rövid és hosszú tengelytávval, a legkülönbözőbb felépítménnyel készülő alvázas terepjáró, három zárható differenciálművel. A motorkínálat az évtizedek során az egykori 240d motor röhejes 72 lóerejétől a mai G65AMG 615 lóerejéig a legkülönbözőbb Mercedes-motorokat tartalmazta.
No, nincs is erről többet mit mondani, mutatok még egy érdekes GIF-et a kerekek artikulációjáról:
és ezzel be is fejeztem a felesleges szövegelést, kattintgassa inkább végig a kedves olvasó a képgalériát, ha nem fél a túladaGolástól: