Ha már az összes gyártó alaposan nekifeküdt a szabadidő-autók gyártásának, akkor már csak egy lépés, hogy a gumigyártók is ezekre szabott, különleges abroncsokkal jelenjenek meg a piacon.
A tanulmányautók abroncsainak evolúciója
A tanulmányautók abroncsainak evolúciója
Fotó megosztása:
Eleinte kézi munkával vágták a spéci mintát a gumiba
Eleinte kézi munkával vágták a spéci mintát a gumiba
Fotó megosztása:
Kézi mintavágó. Lassú, pepecselős meló volt
Kézi mintavágó. Lassú, pepecselős meló volt
Fotó megosztása:
Ma már lézerrel bármit bele tudnak gravírozni a futófelületbe
Ma már lézerrel bármit bele tudnak gravírozni a futófelületbe
Fotó megosztása:
Porsche-hoz Porsche feliratú gumi dukál
Porsche-hoz Porsche feliratú gumi dukál
Fotó megosztása:
Ma már lézerrel bármit bele tudnak gravírozni a futófelületbe
Ma már lézerrel bármit bele tudnak gravírozni a futófelületbe
Fotó megosztása:
Boldog ember, egész nap csak színes ceruzát hegyez és rajzolgat
Boldog ember, egész nap csak színes ceruzát hegyez és rajzolgat
Fotó megosztása:
Itt álmodják meg a gumik megjelenését
Itt álmodják meg a gumik megjelenését
Fotó megosztása:
Tesztpad, ahol 38 fokos hőségben szadizzák a gumiket
Tesztpad, ahol 38 fokos hőségben szadizzák a gumiket
Fotó megosztása:
Így néz ki egy futófelület lenyomata
Így néz ki egy futófelület lenyomata
Fotó megosztása:
Extrém sebességnél végzett teszt. Jobbra fent az aktuális tempó
Extrém sebességnél végzett teszt. Jobbra fent az aktuális tempó
Fotó megosztása:
Újabb tesztpéldányt helyeznek a mérőpadra
Újabb tesztpéldányt helyeznek a mérőpadra
Fotó megosztása:
Opsz, itt valami elromlott
Opsz, itt valami elromlott
Fotó megosztása:
Tengernyi felni a raktárban
Tengernyi felni a raktárban
Fotó megosztása:
A lézeres mérőfej a gumi profilját vizsgálja
A lézeres mérőfej a gumi profilját vizsgálja
Fotó megosztása:
Ez pedig, amit a lézerszkenner lát
Ez pedig, amit a lézerszkenner lát
Fotó megosztása:
Kevlár és nejlonszálak
Kevlár és nejlonszálak
Fotó megosztása:
A Goodyear egyik újítása a nejlon és kevlár szálak összeszövése
A Goodyear egyik újítása a nejlon és kevlár szálak összeszövése
Fotó megosztása:
Így néz ki mikroszkóp alatt a hibrid szál
Így néz ki mikroszkóp alatt a hibrid szál
Fotó megosztása:
Ez pedig a kevlár, a nejlon, illetve a kettő hibridjének szakítószilárdsági tesztje. Középen a két anyag előnyös tulajdonságait ötvöző szálak görbéje
Ez pedig a kevlár, a nejlon, illetve a kettő hibridjének szakítószilárdsági tesztje. Középen a két anyag előnyös tulajdonságait ötvöző szálak görbéje
Fotó megosztása:
Jamie konyhája és a gumihoz használt hozzávalók
Jamie konyhája és a gumihoz használt hozzávalók
Fotó megosztása:
Balra a nyers-, jobbra a szintetikus gumi
Balra a nyers-, jobbra a szintetikus gumi
Fotó megosztása:
Szilikát, korom és egyéb összetevők mennek a darálóba a nyers gumi mellé
Szilikát, korom és egyéb összetevők mennek a darálóba a nyers gumi mellé
Fotó megosztása:
Szépen melegedik a darálóban a cucc
Szépen melegedik a darálóban a cucc
Fotó megosztása:
Pár perc után alul kipotyog a kész gumi
Pár perc után alul kipotyog a kész gumi
Fotó megosztása:
Egy nagy tésztanyújtón még tömörítik kicsit
Egy nagy tésztanyújtón még tömörítik kicsit
Fotó megosztása:
Aztán különféle fura dolgokat csinálnak belőle. A kétféle gumilabda a gördülési ellenállás különbségének szemléltetésére van itt. Földre ejtve az egyik alig pattan vissza, míg a másik magasra ugrik
Aztán különféle fura dolgokat csinálnak belőle. A kétféle gumilabda a gördülési ellenállás különbségének szemléltetésére van itt. Földre ejtve az egyik alig pattan vissza, míg a másik magasra ugrik
Fotó megosztása:
Téli és nyári gumiba való keverékek, különböző tapadással
Téli és nyári gumiba való keverékek, különböző tapadással
Fotó megosztása:
Így néz ki egy rendesen összesarazott abroncs
Így néz ki egy rendesen összesarazott abroncs
Fotó megosztása:
A SUV használók jellemzően sosem mennek ilyen helyekre
A SUV használók jellemzően sosem mennek ilyen helyekre
Fotó megosztása:
A teszten az is kiderült, hogy a Land Roverek még ilyen puccos kivitelben is elképesztően jók terepen
A teszten az is kiderült, hogy a Land Roverek még ilyen puccos kivitelben is elképesztően jók terepen
Fotó megosztása:
Az öntisztulás fontos sáros terepen
Az öntisztulás fontos sáros terepen
Fotó megosztása:
Terepen jó gumi nélkül azonnal elvérzik a legjobb autó is
Terepen jó gumi nélkül azonnal elvérzik a legjobb autó is
Fotó megosztása:
A hegyes kövektől a kevlárbetét védi meg a gumit
A hegyes kövektől a kevlárbetét védi meg a gumit
Fotó megosztása:
A masszív oldalfal ilyen féloldalas helyzetben is jól jön
A masszív oldalfal ilyen féloldalas helyzetben is jól jön
Fotó megosztása:
A víz alatt megbújó éles kövek is veszélyesek az abroncsra
A víz alatt megbújó éles kövek is veszélyesek az abroncsra
Fotó megosztása:
Aki szabadidő-autót vesz, annak van mit a tejbe aprítani. Legalábbis a Goodyear felmérése szerint az SUV-vásárlók havi bevételei magasabbak, mint akik „mezei” autót vesznek. Reméljük, azért sok pénzt nem költöttek erre a kutatásra, mert a végeredményt bárki borítékolhatta volna. Országonként eltérő mértékben keresnek jobban a szabadidő-autót vásárlók az átlagautósnál, nagyjából 17-33 százalékkal. Ennek azért még nem lenne különösebb jelentősége, de valószínűleg ezek az emberek nem spórolnak mindenen, így tuti megéri jó minőségű abroncsokat gyártani az autóikra, amikkel aztán tényleg szabadidő-autóként használhatják ezeket a járgányokat. Akár városban, akár könnyebb, vagy éppen nehezebb terepen.
A siker szinte garantált, pláne, ha még azt is figyelembe vesszük, hogy míg 2000-ben a BMW modellválasztékának csupán 20 százalékát tették ki a szabadidő-autók, addig 2020-ra ez az arány eléri a 43 százalékot. Persze mellettük a többi autógyártó is igyekszik beszállni a tutinak látszó bizniszbe és sorra ontják a SUV-kat, mindenféle méretben, többféle tudásszinttel.
Extrém sebességnél végzett teszt. Jobbra fent az aktuális tempó
A Goodyear így érthető módon nagyon komolyan veszi ezt a piaci szegmenst, ahol új, vegyes használatra tervezett abroncsot mutatott be, a Wrangler All-Terrain Adventure-t. Ez mintájának, felépítésének köszönhetően egy mindenre jó, átmeneti abroncs, leginkább olyan SUV-tulajdonosoknak, akik aszfalton is biztonságosan akarnak autózni, de nem akarják kiröhögtetni magukat azzal, hogy a terepjárónak látszó autójuk háton fekvő bogárként, tehetetlenül pörögjön már a harmatos fűben is.
Wrangler All-Terrain Adventure a DriveOut magazin mérései szerint aszfalton és terepen is kategóriája legjobb fékútját produkálta az új abroncs
Persze nem ez az egyetlen gumija, ezen kívül van még komolyabb terepre szánt – Wrangler DuraTrac és Wrangler MTR – illetve jellemzően aszfaltutas használatra szabott – Eagle F1 Asymmetric SUV – abroncs is a kínálatban. Hogy jobban képben legyünk, nemcsak kipróbálhattuk, hanem a Goodyear fejlesztőközpontjába is benézhettünk, ahol a tervezéstől, az alapanyagokon át a tesztelésig mindent megmutattak. Az első napot a luxemburgi fejlesztőközpontban töltöttük.
Boldog ember, egész nap csak színes ceruzát hegyez és rajzolgat
A Goodyear egyik újítása a nejlon és kevlár szálak összeszövése
Balra a nyers-, jobbra a szintetikus gumi
Szilikát, korom és egyéb összetevők mennek a darálóba a nyers- és szintetikus gumi mellé
Egy nagy tésztanyújtón még tömörítik kicsit a forró anyagot
Téli és nyári gumiba való keverékek, különböző tapadással
A második nap már főleg az autózásról szólt, a Düsseldorf közelében fekvő Land Rover Experience pályáin. Ez az elképesztő méretű off-road-pálya egy felhagyott kőbányában található és a vízi átkeléstől a mérleghintán, saras erdei szakaszokon át a 110 (!) százalékos meredekségű emelkedőig minden megtalálható itt, sőt, aki akar, akár kempingezhet is valamelyik tisztáson. Szóval szenzációs hely.
Az autópark is megkapó, a végtelen számú Land Rover-termék áll a parkolójukban, mi az új Discovery-t – végre igazi terepen is meghajthattuk, mert az itthoni tesztautóval még egy sekély pocsolyába sem mertünk belehajtani – Discovery Sportot és Evoque-ot próbáltunk a könnyebb szakaszokon. Értelemszerűen a puccos megjelenése ellenére is remek terepjáró Discovery alatt voltak a legkomolyabb terepabroncsok.
Elérhető abroncsméretek – Wrangler All-Terrain Adventure:
205/ R16, 205/70 R15, 215/70 R16, 215/80 R15, 235/75 R15, 225/70 R16, 225/75 R15, 225/75 R16, 255/70 R15, 245/70 R16, 245/75 R15, 265/65 R17, 235/85 R16, 245/75 R16, 265/75 R16, 235/65 R17, 235/70 R16, 205/75 R15, 265/70 R16, 265/75 R15, 255/55 R18, 255/55 R19, 255/65 R17, 255/70 R16, 265/60 R18, 265/70 R17, 245/65 R17
Mondjuk azt, hogy a konkurensekhez képest mennyivel ad többet, mást a Goodyear abroncsa, azt egy ilyen rendezvényen nem nagyon lehet kideríteni. Sem más gyártók más gumijaival, se saját, korábbi változatokkal nem lehetett összevetni őket. Az viszont kiderült, hogy valószínűtlen helyeken is helytálltak, és az átlagos vásárló igényeit valószínűleg messze felülmúlják tudásban ezek a gumik. Jól tapadnak, remekül szórják ki magukból a sarat és az éles sziklák sem tesznek kárt az oldalfalban.
A SUV használók jellemzően sosem mennek ilyen helyekre
A masszív oldalfal ilyen féloldalas helyzetben is jól jön, nem nyomodik felniig a gumi
Így néz ki egy rendesen összesarazott abroncs, ami pár fordulat után gyorsan kidolgozza magából a sarat
A hegyes kövektől a kevlárbetét védi meg a gumit
A víz alatt megbújó éles kövek is veszélyesek az abroncsra
A 27 méretben kapható Wrangler AT Adventure számos szabadidő-autó, terepjáró gyári gumija. Így aki új Toyota Land Cruisert, G-osztályú Mercedest, Jeep Wranglert, VW Amarokot vesz, az alapból ezekkel a gumikkal kapja majd az autóját.